Skaravelles T4 familie-limo

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
skaravelle
-
-

Skaravelles T4 familie-limo

Post by skaravelle »

Hmm, trodde ikke jeg skulle poste innlegg på denne delen av forumet, men hva skal man gjøre når folk omtrent kaster biler etter en...

Facts: -95 2,5 benzin lang kombi, snart 318.000 km på telleren, men er en en-eiers bil som har hatt alt av servicer hos Møller. Sete-trekk på alle seter (tilogmed på armhvilerene), under finnes altså strøkne orginalseter. Passasjer-setet har sving-understell, det er takluke på den, høyttalerbøyle og blaupunkt-anlegg med kassett og 10-mag CD-veksler.

Henta den torsdag i forrige uke, og på 17. mai så den slik ut:

Image

Image

I dag fikk jeg ånden og hånden over meg, 40mm senk pluss 16" alu-felger med 225-dekk ble satt på, i tillegg til at vinkel-sliperen tok seg nennsomt av det lille av brunkjeks som var på den. Da ble det seende slik ut:

Image

Image

Image

Moro. Den går inntil videre som ei kule, fikk hekta på en vakum-slange som var av, og så er det noe uling i et lager - tror det er dynamoen. Men dette blir bra :D
Last edited by skaravelle on 26 May 2009, 21:02, edited 1 time in total.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Lurer litt på å kjøre på to-farge-konseptet, enkel løsning på rust-problematikken. Har gjort det før med suksess, emn lurte på å være litt kreativ i fargevalget denne gangen. Da åpnes muligheten for stickers nemlig, må bare få den til å IKKE ligne en russebil. Noe slikt?

Image
Image

bugbuddies.no
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Dette blir jo rene gromvogna.
Prøv deg fram med en variant sølv/antrasitt nederst. Jeg har sett denne kombinasjonen med rødt øvert og sølv nederst, og det kan bli riktig fint. :D
Du ser jo ut til å ha bra peiling på Photoshop, så det er vel en smal sak å teste ut.

Og støtfangerne får du fine igjen ved å behandle de med Polytrol. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

VWegard wrote:Dette blir jo rene gromvogna.
Prøv deg fram med en variant sølv/antrasitt nederst. Jeg har sett denne kombinasjonen med rødt øvert og sølv nederst, og det kan bli riktig fint. :D
Du ser jo ut til å ha bra peiling på Photoshop, så det er vel en smal sak å teste ut.

Hva med en "gammel T3-vri" på fargene, samme inndeling i fargene som en tidlig T3?

Hvor får man kjøpt Polytrol forresten, og hva er det (annet enn noe til å behandle plast med)?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Sølv/antrasitt neders blir pent, har også sett det på flere biler. Jeg gjorde dette selv med vanlig grå en gang, det funket også greit. Har litt behov for å prøve noe litt mer "vovet" denne gangen, men det er lite som funker med den rødfargen dessverre.

Innspill mottas med takk, inntil videre holder jeg en knapp på sennepsgul :shock:

Takk for støtfangertips :)
Image

bugbuddies.no
VWegard
-
-

Post by VWegard »

subwoofer wrote:Hvor får man kjøpt Polytrol forresten, og hva er det (annet enn noe til å behandle plast med)?
Polytrol er Owatrol-varianten for plast og gelcoat, og er en linoljebasert(?) olje du pensler på plasten og tørker av.
Det blir som nytt! 8)
Finnes hos båtsjapper og velutstyrte jernvarehandlere.
Se bilder av oppfriskede fangere i prosjekttråden min.
Mvh
Vegard Sørensen
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

VWegard wrote:
subwoofer wrote:Hvor får man kjøpt Polytrol forresten, og hva er det (annet enn noe til å behandle plast med)?
Polytrol er Owatrol-varianten for plast og gelcoat, og er en linoljebasert(?) olje du pensler på plasten og tørker av.
Det blir som nytt! 8)
Finnes hos båtsjapper og velutstyrte jernvarehandlere.
Se bilder av oppfriskede fangere i prosjekttråden min.
holder denne seg svart etterpå da? eller må man med denne også holde det vedlike annenhver dag, som mange av de andre produktene gjerne må?
christian
VWegard
-
-

Post by VWegard »

chr18 wrote: holder denne seg svart etterpå da? eller må man med denne også holde det vedlike annenhver dag, som mange av de andre produktene gjerne må?
Jeg tar fangere og stigtrinn en gang i året, og det holder godt.
Mvh
Vegard Sørensen
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Senepsgul og rød er de fargene Lena Maskin har på sine servicebiler.
VWegard
-
-

Post by VWegard »

skaravelle wrote:

Sølv/antrasitt neders blir pent, har også sett det på flere biler. Jeg gjorde dette selv med vanlig grå en gang, det funket også greit. Har litt behov for å prøve noe litt mer "vovet" denne gangen, men det er lite som funker med den rødfargen dessverre.

Innspill mottas med takk, inntil videre holder jeg en knapp på sennepsgul :shock:

Takk for støtfangertips :)
Du ser jo ut til å kunne bruke Photoshop, så prøv med noe mellom sølv metallic og antrasitt. Det må verken være for lyst eller mørkt, er mitt tips. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Image

Gjorde en liten test jeg også
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Lip-stick-looker? :D

Har ikke fått handla maling enda, men er fortsatt mest sugen på to forskjellige farger.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Blir tur til hoggern i dag, kan jo være de har litt snacks til både T4 og T3, selv om det pleier å være utplukket. Porgrunn bilopphogging ligger en 5 min avstikker fra E18 på vei sørover til f.eks. Mandal, skal gi beskjed om det finnes noe av interesse der. :D
Image

bugbuddies.no
Tæff
-
-

Post by Tæff »

må gjere ein kjapp fix på overflaterust i sommar eg også...

Har same farge på bilen som deg og eg sliter med å finne farge som passer. Funderte på Kvit eg, men er novise på bildebehandlingsprogram så eg veit ikkje.
Svart blir for jalla iallefal. Senepsgul var ikkje så gale, men får ein tak i det i ein type lakk som ein kan rulle på? Har ikkje tilgang til sprøyte og orkar ikkje maskere og herje på ein fullblods kjedelig original Transporter bruksbil... ;)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Tæff wrote:må gjere ein kjapp fix på overflaterust i sommar eg også...

Har same farge på bilen som deg og eg sliter med å finne farge som passer. Funderte på Kvit eg, men er novise på bildebehandlingsprogram så eg veit ikkje.
Svart blir for jalla iallefal. Senepsgul var ikkje så gale, men får ein tak i det i ein type lakk som ein kan rulle på? Har ikkje tilgang til sprøyte og orkar ikkje maskere og herje på ein fullblods kjedelig original Transporter bruksbil... ;)
Er på vei over til beige-gul eller noe slikt nå. Uansett; bengalakk og rull funker bra, malerforretninga brekker den i akkurat den fargen du ønsker.Tynn den litt ut og rull på en varm dag, så blir den blank og fin. Du får aldri lakka over igjen med vanlig lakk, men funker som du sier fint på en arbeidsbrakke.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Har fortsatt ikke kjøpt maling, fant en sprayboks med "riktig" farge som fulgte med bilen, funka greit det også. Kanskje jeg bare kjøper mer av samme slaget.

Gikk amok i går, og reiv ut kombivegg, seter og vegg-til-vegg teppet. Var som sagt hos hoggern her om dagen, der fant jeg to enkeltstående seter med integrerte belter fra en T4 minibuss (airbagger utløst og motoren godt inne i kupeèn!). De kommer til å bli en elegant løsning på feriebil-problematikken, trenger å ha ungene plassert med en tydelig buffer-sone fra hverandre. :D

Så nå er planen å ha to enkle foran som vanlig (med armhvilere, deilig), to enkle der treseteren sto tidligere, og treseteren flyttet et hakk lenger bak. Beholder hustigfestene til den bakerste raden slik at jeg ved behov kan kneppe de ut og ha rikelig med stable-plass. De to minibuss-setene må monteres fast. Leitinga etter orginale skruhull har startet, men det ser vel ut som jeg må spe på med litt borring dessverre. Er orginale fester for 2/3 av 3 seteren et hakk lenger bak, men finner ikke noe til den siste 1/3. Understellet til minibuss-setene vurderer jeg å sveise om litt slik at de går på orginal-hull.

Totalt blir bilen da en 7-seter, noe som dekker famile-behovet greit, og bagasje-plassen er fortsatt uforskammet god. Bilder kommer...
Image

bugbuddies.no
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Tror det skal være fester under dørken,men ikke hull...syns å huske jeg har lest det her en plass.Visst ikke er det bare å sjekke med BT om hvor stor plate du skal ha under.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
VWegard
-
-

Post by VWegard »

skaravelle wrote: Leitinga etter orginale skruhull har startet, men det ser vel ut som jeg må spe på med litt borring dessverre. Er orginale fester for 2/3 av 3 seteren et hakk lenger bak, men finner ikke noe til den siste 1/3.
Hvis du hadde 2+1 slik det står originalt i lang T4, passer vel ingen ferdige hull dersom du vil ha stolene likt plassert bak...
Den originale 3-seteren til VW har vel kun 4 festebolter sentrert i midten av vogna. Se bildet her.
Image
Mvh
Vegard Sørensen
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Stemmer bra med det jeg har funnet så langt. Men det er ikke noe stort problem, jeg borrer og skrur fast med store skiver.
Image

bugbuddies.no
Tæff
-
-

Post by Tæff »

hadde du laga fleire sånne photoshop bilete av bilen i ulike fargar?. Dersom ja hadde det vore kjempefint om du gadd å legge dei ut så eg kan vurdere kva farge eg skal gå for.....

Som sagt er eg kjempedårlig kva bildebehandling angår.;)

Men ikkje stress med det ! :)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Oppdatering: Er ferdig med ombyggingen, var litt rotete underveis...

Image

Image

Men så hjalp det seg betraktelig, ble rimelig fornøyd med resultatet:

Image

Image

Image

Kommer til å gjøre nytta som personell-transportvogn i ferien nå. God plass til beina, og fortsatt masse bagasjeplass.

Image

Leker litt med tanken om å putte et par 10" subber inn i sokkelen på de enkeltsetene, ser ut som det skal gå akkurat. Og så får jeg endelig brukt noe av alt rælet som ligger og slenger rundtom :)
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Tæff wrote:hadde du laga fleire sånne photoshop bilete av bilen i ulike fargar?
Det beste er vel i tilfelle om du har noen forslag. Vil du ha en mint-grønn med brune fartsstriper? :D
Image

bugbuddies.no
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

skulle gått an å få armlener separat, så hadde du hatt det på de enkeltsetene. Da hadde det jo vært en skikkelig cruiser ;)

Men det ser faktisk veldig bra ut. Er egentlig ikke særlig glad i de der rutebuss-setene, men jeg syns dette ble meget bra!
Morsomt prosjekt dette! Følger med :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

caravelleman wrote:skulle gått an å få armlener separat, så hadde du hatt det på de enkeltsetene. Da hadde det jo vært en skikkelig cruiser ;)

Men det ser faktisk veldig bra ut. Er egentlig ikke særlig glad i de der rutebuss-setene, men jeg syns dette ble meget bra!
Morsomt prosjekt dette! Følger med :)
Har faktisk fire armlener for ettermontering liggende. Men rutebuss-faktoren er høy på de, så det spørs om jeg gidder å sette de på. Er enig når det gjelder de setene, er ikke optimalt.

Men likevel; det er VW-trekk på de, de var billige i innkjøp, og sørger på en elegant måte å skille de små gremlinsene fra å pirke og terge borti hverandre nå vi skal på laaaaange bilturer. Dessuten er de så greie å montere, beltene er integrerte.
Image

bugbuddies.no
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Så litt på de setene med belte i som du har bak fremsetene, hvor har du fått de fra.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Post Reply