"spiser" glødeplugger t4 1.9td

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
highliner480

"spiser" glødeplugger t4 1.9td

Post by highliner480 »

jeg har en 2000mod t4 1.9td som har utviklet en meget spesiell forkjærlighet for glødeplugger...

Jeg har nå skiftet allle glødepluggene 3 ganger på 1.5 år. 2 ganger bare det siste halve året, og nå er de røket igjen. :roll: :evil:

Første gang ble de skiftet privat, mens de to siste gangene eer det gjort på verksted. siste gangen faktisk på møller...

da dette begynner å bli dyrt i lengden, og ikke minst tragiskt irriterende, må jeg finne den bakenfor-liggende årsaken til at de ryker. Er det noen guruer der ute som kan ha noen som helst tips til årsak? Alle tips godtaes. OG da mener jeg ALLLE.

(jeg setter strek ved tips om å bytte bil...) :)
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

har du målt hvor mye spenning de får? kanskje de gløder for lenge om gangen, sånn at de blir overopphetet?
en kortslutning ett sted som gjør det, men da burde sikringen gått, gjør den det?
elelrs kommer jeg ikke på så mye annet.
Noen andre feil bilen din sliter med, kan jo tilfeldigvis ha en sammen heng, f.eks. at den spiser sikringer også, e.l.
christian
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Mål hvor lenge de får spenning.
Hvis noe (gløderele eller tempsensor) trøbler, ser jeg for meg at de står på altfor lenge, og det er vel lite annet som kan ta livet av pluggene så tett som du beskriver. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Ser de defekte glødepluggene like hele ut? Hvis dysene er dårlige kan de sende en konsentrert dieselstråle mot pluggen. Da holder den ikke lenge. Men da vil du gjerne se at hele tuppen på glødepluggen er brent bort.

Ellers er det vel ikke uvanlig at glødepluggene ryker fort hvis de trekkes til altfor hardt. Men en mekaniker på et godkjent verksted bør kunne trekke til glødeplugger med riktig moment. Det er uansett merkelig om det har skjedd 3 ganger etter hverandre.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
highliner480

Post by highliner480 »

hmmm, nei, jeg har ikke hatt noe problem med sikringer eller releer som ryker, men jeg har ikke målt hvor lenge de får strøm, eller spenningen de får. Men kan de få strøm uten at glødelampa i dashbordet lyser? Jeg trodde det lyset var direkte koblet opp mot pluggene?? det lyser mellom 4 og 8 sekunder før start, og ikke noe ettergløding etter start.

vel, jeg må nok inrømme at jeg ikke har sett nøye over pluggene, etter demontering, men jeg skal jaggu meg ta en nøye titt når jeg skifter dem nå!!

Ellers etterlyser jeg flere gode tips. JEg er ikke kommet til bunns i dette problemet enda...
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Pluggene kan gløde uten at lampa lyser. Jeg er ikke sikker på om det gjelder T4, men på andre VW-modeller med TDK-motor begynner pluggene å gløde når førerdøra åpnes. Motoren din har nok ettergløding. Men glødelampa lyser ikke etter start, selv om releet sender strøm til glødepluggene. Prøv å måle spenninga på glødepluggene, du bør ikke ha spenning på dem mange minutter etter start.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har ettergløding på begge mine. De gløder etter start helt til turtallet 'spretter' opp til normal. Turtallet er en tanke lavere når det glødes på grunn av strømforbruket.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Post Reply