T4 96 mod. Skjelver når jeg kjører.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Tempo4

T4 96 mod. Skjelver når jeg kjører.

Post by Tempo4 »

Når jeg kjører mellom 60 - 90 km/t, er det akkurat som om at bilen skjelver?? Høres jo helt merkelig ut, og jeg har røde koni rund baut, senket 40 mm. bak men ikke forran, enda. Nye hjul som er avbalansert i år. Så dempere er det vel ikke?

Jeg har målt bilens høyde med tommestokk, og den er 71 cm høy fra bakke til skjermkant bak, venstre. Så er den 73 cm. bak, høyre. Altså 2 cm forskjell? Hva kan dette være?

Noen som har opplevd det samme? Takknemmelig for svar, for dette forstår jeg ingen ting av :roll: ...
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Er dette en vanlig forhjulstrekker eller Syncro?
Det høres veeldig ut som ubalanserte hjul.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg fikk avbalansert mine gamle vinterdekk, uten at det hjalp.

Nå kjører jeg på andre vinterdekk med samma ristinga og jeg mistenker avbalanseringa denne gangen.

Forrige gangen var det skjeve stålfelger.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Jeg fikk avbalansert mine gamle vinterdekk, uten at det hjalp.

Nå kjører jeg på andre vinterdekk med samma ristinga og jeg mistenker avbalanseringa denne gangen.

Forrige gangen var det skjeve stålfelger.

mvh,
Yngve S
Er felgene skjeve, er dette også en kilde til slikt. Da nytter det bare ikke å avbalansere de.
Det kan tilsynelatende se fint ut i balanseringsmaskinen, og med vekter påmontert viser maskinen "null".
Men løsner man hjulet fra maskinen og spenner det opp på nytt, kan man plutselig sitte med et helt nytt resultat.

Dette skjedde ofte med billige aluminiumsfelger for noen år tilbake.
Felgene hadde ofte ikke nåtidens legeringer og/eller manglet innstøpte stålforsterkninger rundt "hjertet"(anleggsflaten mot nav,skive/trommel).
Dette gjorde ofte at en ved uvøren/slurvete hjulmontering (med bruk av muttertrekker) dro felgen til feil, og felgen forble skjev og skadet.
Eneste måten å få slike felger brukbare på bil, er å avbalansere de ferdig montert på bilen.
Men så og si alle slike avbalanseringsmaskiner er forlengst kassert fra verkstedene.
Mvh
Vegard Sørensen
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Yngve:visst det er di du fikk av meg,var det ingen risting når jeg kjørte med di...Ikke for det at det hjelper deg noe da...

Visst bilen skjelver når du kjører kan det være dritt som ligger på skivene bak anleggsflaten på felgen.Da vil jo felgen gå skeivt.Ta av felgen og gjør reint bak.Det kan også være kordene i ett eller flere dekk som er gåne.Det kan komme av at du har kjørt på en fortauskant eller truffet ett hull i veien.Jekk opp bilen og sett fart på dekket.Følger du sporene i dekket så vil du se om dekket "wobbler".
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
dottNett

Post by dottNett »

Jeg har et par ganger, og her rødmer jeg lett kledelig av skam, hatt småpanikk pga skjelving i bilen, gjerne ved gitte hastigheter. Så langt har det vist seg å skyldes løse bolter :-)

Senest opplevde jeg dette nå i uka. Etter å ha skiftet dekk skrudde jeg til, uten å ta for hardt i, både før og etter at jekken var senket. Et par dager etter dekkbyttet "oppdaget" jeg skjelving i bilen. Jeg bannet umiddelbart høyt for meg selv og tenkte at "sett nå bilen inn og få dekk balansert og skiftet mot noen kroner så slipper du dette". Boltene kunne det jo ikke være siden jeg hadde gjort jobben så grundig, men dengang nei :-) En av boltene hadde løsnet en kvart/halv runde...

Ikke akkurat HELT det samme problemet, men definitivt noe å ta med seg for oss litt mindre teknisk anlagte...
mvh, Trygve Haaland
'01 Caravelle 2.5tdi syncro lang
VWegard
-
-

Post by VWegard »

dottNett wrote:Jeg har et par ganger, og her rødmer jeg lett kledelig av skam, hatt småpanikk pga skjelving i bilen, gjerne ved gitte hastigheter. Så langt har det vist seg å skyldes løse bolter :-)

Senest opplevde jeg dette nå i uka. Etter å ha skiftet dekk skrudde jeg til, uten å ta for hardt i, både før og etter at jekken var senket. Et par dager etter dekkbyttet "oppdaget" jeg skjelving i bilen. Jeg bannet umiddelbart høyt for meg selv og tenkte at "sett nå bilen inn og få dekk balansert og skiftet mot noen kroner så slipper du dette". Boltene kunne det jo ikke være siden jeg hadde gjort jobben så grundig, men dengang nei :-) En av boltene hadde løsnet en kvart/halv runde...

Ikke akkurat HELT det samme problemet, men definitivt noe å ta med seg for oss litt mindre teknisk anlagte...
Til opplysning står det i instruksjonsboka til min T4 at både stål og alufelger skal dras til med 160 Nm. Det er mye, men sikkert ikke uten grunn at fabrikken har oppgitt dette momentet. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Tempo4

Post by Tempo4 »

VWegard wrote:
dottNett wrote:Jeg har et par ganger, og her rødmer jeg lett kledelig av skam, hatt småpanikk pga skjelving i bilen, gjerne ved gitte hastigheter. Så langt har det vist seg å skyldes løse bolter :-)

Til opplysning står det i instruksjonsboka til min T4 at både stål og alufelger skal dras til med 160 Nm. Det er mye, men sikkert ikke uten grunn at fabrikken har oppgitt dette momentet. :wink:
Takker for alle svar, jeg skal aller først sjekke hjulmuttere enda en gang. Alu felgene er nye, så det kan vel ikke være kast i dem? Jeg hadde bilen på eksosverksted i går, og da var jeg under for å se, da midtre potta skulle byttes. Der ser jeg at det er høydeforskjell på fjærene bak?? Kan det være at høyre fjæra har vridd seg slik at høyre bakhjul står i mindre spenn, og derav gir denne skjelve følelsen i bilen?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Even - jeg bruker to av dine og to av mine, jeg mente mine var de to beste men du skal se jeg presterte ta med problemet jeg tidligere hadde med videre :roll:

Har nu fire nye dekk, dvs om LI er korrekt (korrekt nok) så da blir det alufelger til høsten for å bekle dem.

I aften er det hhv avskjedskasse og vinterdekkskift som står på tapetet.

mvh,
Yngve S
Post Reply