Elektriske vinduet
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Elektriske vinduet
Det elektriske vinduet i bilen spretter ned igjen hvis jeg ikke stopper det med bryteren.
Hvor an feilen ligge?
Hvor an feilen ligge?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det har sannsynligvis skjedd noe med grunninstillingen på vindusheveren din. Da vet ikke vindusheveren at vinduet er helt lukket, og tror at det er en arm eller et hode imellom vinduet og karmen. Da slår klemsikringen inn og åpner vinduet 12 cm eller noe sånt. Prøv å holde bryteren i lukkestilling og kjør vinduet helt igjen, så slipper du bryteren litt og holder den i lukkestilling på nytt. Etter ca 1 sekund vil du høre at det klikker i releet til vindusheveren, og da har du satt ny grunninstilling. Dermed skal automatikken fungere igjen. Du kan sannsynligvis gjøre dette med nøkkelen også. Sett den i dørlåsen og hold den i låsestilling til vinduene er lukket, slipp nøkkelen litt og hold den på nytt i låsestilling et sekund eller to. Da grunninstiller du begge vindusheverne.
Det er ikke uvanlig at grunninstillinga forsvinner hvis bilen har vært tom for strøm, men da vil som regel ikke automatikken med ett-trykks-betjening fungere i det hele tatt. Du må altså holde bryteren for at vinduet skal bevege seg. Når automatikken fungerer, men grunninstillingen er feil så kan det kanskje være en indikasjon på at det har skjedd noe med vindushevermekanismen slik at motoren står i en litt annen stilling når vinduet er lukket. Men det trenger ikke å være noe galt.
Det er ikke uvanlig at grunninstillinga forsvinner hvis bilen har vært tom for strøm, men da vil som regel ikke automatikken med ett-trykks-betjening fungere i det hele tatt. Du må altså holde bryteren for at vinduet skal bevege seg. Når automatikken fungerer, men grunninstillingen er feil så kan det kanskje være en indikasjon på at det har skjedd noe med vindushevermekanismen slik at motoren står i en litt annen stilling når vinduet er lukket. Men det trenger ikke å være noe galt.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Har noe av det samme selv.
Dvs, hos meg vil ikke passasjervinduet gå ned... Når vinduet er lukket, kan jeg trykke på knappen, både opp og ned, på begge dørene, og det klikker i motoren, men vinduet rikker seg ikke. Kan virke som at det er for tungt for den å dra vinduet ned.
Ved flere anledninger har jeg da strippa døra, demontert og montert mekanismen på nytt, og så fungerer den fint, gjerne i flere måneder av gangen, før den streiker igjen.
Ettersom det faktisk klikker i mekanismen, får man vel tro at det ikke er brudd i ledningsnettet. Har for meg at det kan skyldes feil i grunninnstillingen, eventuelt at den nullstiller seg av seg selv. Forslag til løsning, noen?
Bytte lista? Eventuelt, er det en sentralmodul som kanskje er litt sjaber?
Dvs, hos meg vil ikke passasjervinduet gå ned... Når vinduet er lukket, kan jeg trykke på knappen, både opp og ned, på begge dørene, og det klikker i motoren, men vinduet rikker seg ikke. Kan virke som at det er for tungt for den å dra vinduet ned.
Ved flere anledninger har jeg da strippa døra, demontert og montert mekanismen på nytt, og så fungerer den fint, gjerne i flere måneder av gangen, før den streiker igjen.
Ettersom det faktisk klikker i mekanismen, får man vel tro at det ikke er brudd i ledningsnettet. Har for meg at det kan skyldes feil i grunninnstillingen, eventuelt at den nullstiller seg av seg selv. Forslag til løsning, noen?
Bytte lista? Eventuelt, er det en sentralmodul som kanskje er litt sjaber?
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det kan godt være at ledningsbrudd kan rote til grunninstillinga. Brudd i ledningsnettet til døra er jo kjent på T4. Det skjer på alle, men av en eller annen grunn har jeg en følelse av at modellene rundt '99 er spesielt plaget.
Er du sikker på at det er i motorene det klikker Theodor? Styreenheten til vindusheverne sitter vel inni dashbordet på T4, og jeg tror det er noen releer inni der som kan lage klikkelyder. Kanskje styreenheten virker som den skal, men strømmen ikke kommer fram til motoren. Kan du ha beveget på ledningene når du har holdt på inni døra, slik at det har blitt kontakt en stund? Det kan uansett være lurt å løsne på slangen ut til døra og sjekke ledningene der.
Er du sikker på at det er i motorene det klikker Theodor? Styreenheten til vindusheverne sitter vel inni dashbordet på T4, og jeg tror det er noen releer inni der som kan lage klikkelyder. Kanskje styreenheten virker som den skal, men strømmen ikke kommer fram til motoren. Kan du ha beveget på ledningene når du har holdt på inni døra, slik at det har blitt kontakt en stund? Det kan uansett være lurt å løsne på slangen ut til døra og sjekke ledningene der.
Henrik Engen
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Nå virker vinduet som det skal.....er det noen forbindelse til ECU i bilen? Jeg må reagere fort før disse ekspertene i Sparebank1 slår seg på brystet og sier at de hadde rett hele veien at jeg er en kverrulant.
Over påsken skriver jeg et brev og tar forbehold for senskader etter brannen og den Sparebank1-godkjent ekspert reparasjon.
Over påsken skriver jeg et brev og tar forbehold for senskader etter brannen og den Sparebank1-godkjent ekspert reparasjon.
Last edited by Indian on 31 Dec 2010, 13:11, edited 1 time in total.
-
Theodor
- -

Ålreit, nå har jeg investigert litt videre på passasjerruta mi.
1. Testet begge bryterene, opp og ned:
-> Ingen bevegelse, men det klikker inni døra.
2. Av Med dørtrekk, testet på nytt:
-> Tilstand lik.
3. Løsnet/fjernet skruer som holder ruta til heisen, og teipa opp ruta så den ikke skulle dette ned. Løsnet, ikke fjernet to skruer som holder heisen i dørramma. Ikke rørt motorfesting/kabler:
-> Heis ned OK, heis opp OK.
4. Skrudd spetakkel sammen igjen:
-> Vindu ned OK, vindu opp OK.
Dette var lørdag. Mandag ettermiddag var det stopp igjen.
Hva sier man om dette?
1. Testet begge bryterene, opp og ned:
-> Ingen bevegelse, men det klikker inni døra.
2. Av Med dørtrekk, testet på nytt:
-> Tilstand lik.
3. Løsnet/fjernet skruer som holder ruta til heisen, og teipa opp ruta så den ikke skulle dette ned. Løsnet, ikke fjernet to skruer som holder heisen i dørramma. Ikke rørt motorfesting/kabler:
-> Heis ned OK, heis opp OK.
4. Skrudd spetakkel sammen igjen:
-> Vindu ned OK, vindu opp OK.
Dette var lørdag. Mandag ettermiddag var det stopp igjen.
Hva sier man om dette?
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
Theodor
- -

Neinei, du misforstår. JEG løsnet skruene, for å teste. Og da funka det fint. I TO DAGER.
Alle skruer satt som bein før jeg løsna dem.
Sist jeg gjorde dette funka det i etpar måneder. For meg virker det som at ruta sitter for godt fast i pakningen, slik at det blir for tungt for heisen å dra den ned, eventuelt at det er en strømbegrenser (barnesikring) som slår inn?
Alle skruer satt som bein før jeg løsna dem.
Sist jeg gjorde dette funka det i etpar måneder. For meg virker det som at ruta sitter for godt fast i pakningen, slik at det blir for tungt for heisen å dra den ned, eventuelt at det er en strømbegrenser (barnesikring) som slår inn?
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
hva med å prøve å ha på litt smøring i lista/pakningen? hadde en colt engang, den satt bomfast, men LITT wrc fiksa det, nok en gang ikke elektriske ruter, så nå skal jeg holde skjeft hehe.
foresten, forstod du skrudde de ut, emn trudde kanskje de satt løst allerede da, men siden de satt godt, så kan det ikek være løse skruer som gjør det.
foresten, forstod du skrudde de ut, emn trudde kanskje de satt løst allerede da, men siden de satt godt, så kan det ikek være løse skruer som gjør det.
christian
Jeg har å vært plaget med et slikt vindu, j...lig irriterende ved billetering på ferge. Men det jeg fant var at det var dårlig med jording for min del. Det klikket i motoren men den startet ikke. Jeg ordnet med ekstra jording til ledningen så langt inn til motoren jeg fikk, å da startet den. Kanskje ikke 1000 tipset med verdt et forsøk. Viste seg at det var "vakkel" ledningsbrudd i jordingsledningen i strømpen i døra.
Roger