Startvansker, starter slår ikke inn?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
JonC

Startvansker, starter slår ikke inn?

Post by JonC »

Har litt problemer med min 1993 caravelle 2.4D fortiden. Når jeg skal starte den virker det som starern ikke slår inn. Kan ofte få start, men gjerne etter 10-20 startforsøk. Trodde først at det kanskje var glødepluggene eller startmotoren, men etter å ha lest denne tråden http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=15945 er jeg ganske sikker på at det er startmotoren som er problemet.

I tråden refereres det til en foring på clutchhuset som er utslitt. Noen som vet om det er vanskelig å bytte denne. Evt fremgangsmåte? Har bestilt verkstedhåndbok, men den har ikke kommet enda.
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Heisann!Dette høres veldig kjennt ut :D Er nok foringa til starteren som er kass!! Det et veldig lett å bytte!Ta av ledningene på batteriet! Ta ned bunnplata ( hvis du har) Ta av ledningene på starteren.En som sitter med 13mm mutter og en som bare er å dra av( til innslaget trur jeg)Demonter starteren.3 stk umbrakoskruer,tror det er 6mm.Den øverste er litt lei men det går!Når starteren er ute kan du titte inn der den var.Da bør du se hullet der foringa er,eller bør være :) Pirk ut det som evt er igjen av foringa!Den nye foringa settes på plass og alt monteres i motsatt rekkefølge :D Sånne foringer får du hos Møller :idea: Koster ca 50,-
Grei jobb! Bør gå på en times tid hvis alle skruer går greit å få ut! :D Lykke til!
Frode
JonC

Post by JonC »

Takk for svar! Det er sånne svar man håper og drømmer om å få når man skriver:)
JonC

Post by JonC »

Kan det forøvrig være denne foringa? https://www.trademotion.com/partlocator ... atalogid=1

.
Last edited by JonC on 28 Jan 2009, 22:41, edited 1 time in total.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Og smør foringa før du kakker den på plass!
Noen sverger til varmebestandig fett og andre(deriblant meg selv) gjennomsmører den med olje så godset i veggene er mettet med olje.
Hold den mot tommelen, fyll den med motorolje og press med pekefingeren slik at du lager trykk i olja inni foringa. Etter noen sekunder ser du at olja begynner å svette ut gjennom materialet og danne små dråper på yttersiden.
Smell den på plass og det er klart til å montere starteren. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Familiemann

Post by Familiemann »

Hadde samme problem på min for et par år siden. Virket som om tannhjulet på starteren gikk i løse lufta i ei kjempefart. Jeg skifta foringa, selv om den gamle så ok ut. Lånte meg litt utstyr for å få ut den gamle foringa. Jeg smurte samtidig opp hele tannhjulsmekanismen på starteren, og da var den fin et års tid. Da den begynte å tulle igjen kjøpte jeg meg ny starter på Mekonomen. Den starteren har egen opplagring i enden, så den er altså ikke lagret opp i clutch-huset. Perfekt siden den gang.
JonC

Post by JonC »

Bytta foringa for et par dager siden nå. Satte foringa på tuppen av startern i stedet for inni hullet der den skulle og satte startern på plass. Etter det startet den på første forsøk. Men så måtte den ha 2 forsøk og dagen etter var den umulig å få start på igjen! Tok opp igjen idag og så at foringa var helt borte! Det var også ganske mye slakke i startmotoren. Kan dette gjøre at den spiser foringer eller er det mulig at måten jeg satte inn foringa på ikke var den beste?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

JonC wrote:Bytta foringa for et par dager siden nå. Satte foringa på tuppen av startern i stedet for inni hullet der den skulle og satte startern på plass. Etter det startet den på første forsøk. Men så måtte den ha 2 forsøk og dagen etter var den umulig å få start på igjen! Tok opp igjen idag og så at foringa var helt borte! Det var også ganske mye slakke i startmotoren. Kan dette gjøre at den spiser foringer eller er det mulig at måten jeg satte inn foringa på ikke var den beste?
:shock: Oioi, den metoden er nok ikke særlig varig. Foringa må presses/slås inn i hullet før du monterer starteren. Foringa skal sitte godt fast i hullet. Det er slakk i ankeret i starteren når den ikke sitter i foringa, for da har bare akselen lagring i den ene enden. Hvis du har fått på plass startmotoren uten å montere foringa først så tyder det kanskje på at foringa satt helt løst i hullet i girkassa? Det kan skje hvis den gamle foringa var helt ødelagt/borte og akselen på startmotoren har maltraktert hullet der foringa sto. Da har du to alternativer hvis du ikke vil skifte girkasse. Det ene er å få borret opp hullet og lage en foring med større utvendig diameter, det kan være vanskelig å få dette bra. Det andre er å få tak i en starter som har lagring i begge ender, som "Familiemann" beskriver.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
JonC

Post by JonC »

Ente opp med en ny starter fra mekonomen! Ble dyrerer enn jeg hadde håpet på, men nå starter ihvertfall bilen:) Takk for gode og hjelpsomme svar!
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Hva legger du i "dyrere enn jeg hadde håpet på"? Min starter hyler og skriker, så jeg kjenner det går mot en ny en. Bare lurer på hvor fattig jeg blir da?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Familiemann

Post by Familiemann »

2685,- til din bil på Mekonomen. Og så får du vel tilbake ca. 300,- for din gamle starter. Ser de er billigere for biler fra 1994 :)
Post Reply