Bilen står...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Bilen står...

Post by Espen »

Her i går så opplevde jeg det jeg i grunn aldri hadde håpet ville skje, bilen ville ikke starte...

Det er en 88 1,6 TD...

Sleit litt med å starte den på fredag, men i går var det overhode ikke snakk om... det jeg er litt redd for er at det kan være wiren til den spaken som sitter under tenningslåsen, har aldri helt kommet frem til hva det var, men at den pleide å gjøre starting av bilen lettere under vanskelige forhold var det ingen tvil om...

Men det virket som om wiren til denne løsnet her for noen dager siden, så den er ikke lenger til noe hjelp, men viste liksom ikke helt hvor den gikk, eller hvilken funksjon den hadde... Men det er fare for at den kanskje hadde blitt ødelagt i "ute" posisjon, og at jeg da har kjørt med den ute, noe jeg tviler på kan være veldig bra over lengre tid...

Men uansett, tips på hva denne dingesen egentlig er, og hva som bør sjekkes når den overhode ikke vil starte ville blitt motatt med takk!
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du kan kalle det for choke, enklest så.
Du forandrer innsprøytningstidspunktet på pumpa, så motoren skal starte enklere.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Der Postmeister wrote:Du kan kalle det for choke, enklest så.
Er det en choke, eller bare kaller vi det det? Litt greit å være godt orientert, viste ikke om man kunne ha choke på diselbiler en gang, så mye vet jeg:)

Får kanskje gå ut å fikle litt etterpå, se om jeg finner ut noe... Fikk låne meg en gul polo av min mor i går, og til i dag... men regner med at hun vil ha den tilbake i morgen, og da burde jeg også få liv i min bil egentlig...
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er det vi kaller det slik at folk flest skal skjønne hva det er. Det er jo ikke det i det hele tatt, men for at menigmann skal forstå etc
Starterzug heter det på tysk, den wiren.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Jørre finner...

Post by Jørre »

Kan det være denne??
http://62.117.101.85/audivw/vag4.asp?gi ... myear=1988
Cold starting aid cable.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Espen
-
-

Post by Espen »

Jepp Jørre, det er den!

Får stikke ut å se litt på ting når jeg har spist middag, se om jeg kan finne ut hvordan ting henger sammen, kan jo faktisk være en disel-slange som ikke er helt tett, eller diselpumpe som ikke er helt venn... Mange muligheter, husker det var feil på bensinpumpa og råttene bensinslager på min tidligere t3-kjøretøy... Kan jo være noe slikt her også...

Men glødepluggene skal ikke være mer en et år gamle, så jeg satser på at de burde holde litt til... kan egentlig virke som om den bare ikke får disel når jeg grubler litt på det, men som sagt.. jeg går ut og forsker litt etter middagen, skal oppdatere dere om mne oppdagelser...
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Det viste seg at wiren til den "Starterzug" var løsnet, og den "spaken" var helt til siden, kanskje ikke så rart det ikke helt fungerte da...

Men når wiren var på plass ville heller ikke bilen starte, det er jo klart... Satte på motorvarmeren og samtidig skulle lade batteriet, da ble det mørkt... viste seg at motorvarmeren ikke fungerte som den skulle, og tokk strømmen i hele huset... Men, men, får lade til i morgen, også får vi se hva som skjer...
Espen

VW-Schnellfahrer
-
-

Post by VW-Schnellfahrer »

Kaldstart kalles dette!
Espen
-
-

Post by Espen »

Fikk foresten start på den igjen i dag, etter at den har hatt en varmeovn stående i nærheten av seg i en god stund... Og fått på litt kondensfjerner, men den er utrolig tung å starte, starter i hvertfall ikke på de 3-4 kanskje 5 første forsøkene...

...men den kommer etter hvert.

Kan det være noe lekasje i disel-systemet som gjør at den er så tung å starte? Bare en tanke om at den kanskje ikke får nok disel, merker liksom at den kommer mer og mer etter hvert når jeg prøver å starte, men det tar umeneskelig lang tid, og må slite mye på starteren.
Espen

BulliBoyZ!

Re: Bilen står...

Post by BulliBoyZ! »

Espen wrote:Her i går så opplevde jeg det jeg i grunn aldri hadde håpet ville skje, bilen ville ikke starte...

Det er en 88 1,6 TD...

Sleit litt med å starte den på fredag, men i går var det overhode ikke snakk om... det jeg er litt redd for er at det kan være wiren til den spaken som sitter under tenningslåsen, har aldri helt kommet frem til hva det var, men at den pleide å gjøre starting av bilen lettere under vanskelige forhold var det ingen tvil om...

Men det virket som om wiren til denne løsnet her for noen dager siden, så den er ikke lenger til noe hjelp, men viste liksom ikke helt hvor den gikk, eller hvilken funksjon den hadde... Men det er fare for at den kanskje hadde blitt ødelagt i "ute" posisjon, og at jeg da har kjørt med den ute, noe jeg tviler på kan være veldig bra over lengre tid...

Men uansett, tips på hva denne dingesen egentlig er, og hva som bør sjekkes når den overhode ikke vil starte ville blitt motatt med takk!

....jeg hadde oxo nesten samme problemer, og innimellom skjer det nå oxo, men det skjer når jeg er stressa...bare la den gløde ferdig..så starter den som en klokke! :wink:
dude....where`s my bulli?
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Jørre svarer

Post by Jørre »

Nå i disse virus og infeksjonstider må man ta vare på de man er glad i.
Klappe de litt før du går og legger deg osv osv...
De har jo sjel.....
Tar man i tillegg med seg kaffekoppen,setter på litt god musikk,
setter seg godt til rette og små prater litt før man stresser av gårde,
skal du se.....
Prøv...det funker hver gang. :D
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Espen
-
-

Re: Bilen står...

Post by Espen »

BulliBoyZ! wrote:....jeg hadde oxo nesten samme problemer, og innimellom skjer det nå oxo, men det skjer når jeg er stressa...bare la den gløde ferdig..så starter den som en klokke! :wink:
Er desverre ikke så lett, kan gløde masse den, og fortsatt så sliter den... Uansett venter jeg i hvertfall til gløde-lampa har sluttet å lyse, må jo være snill med den:)
Jørre wrote:Nå i disse virus og infeksjonstider må man ta vare på de man er glad i.
Klappe de litt før du går og legger deg osv osv...
De har jo sjel.....
Tar man i tillegg med seg kaffekoppen,setter på litt god musikk,
setter seg godt til rette og små prater litt før man stresser av gårde,
skal du se.....
Prøv...det funker hver gang. :D
Jeg skal ta med meg en kaffekopp senere i dag når jeg må ut å kjøre, men setter jeg på litt god musikk så trekker kanskje forsterkeren litt mye strøm, så der må jeg være forsiktig :roll:

Men skal passe på at jeg klapper den litt før jeg legger meg hver kveld... også får jeg ta en kveld å plukke fra hverande den motoren litt, og bytte deler som ser litt slitene ut... kanskje det kan hjelpe litt på ting...!
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Da går bilen igjen, og starter på sekundet(eller to, tre...)!

Glødepluggene som skulle være 1-1,5 år gamle var helt ubrukelige, og er nå byttet... Siden det var forrige eier som byttet dem, og det var noe usikkerhet på om de var orginale var det ikke noe mer å bry seg om... fikk satt dem inn på vw-verksted, for da viste jeg at jeg hadde 3års garanti på dem, så da vet jeg det går bra om det skulle bli tull med dem igjen...

Også måtte diselrøret på andre sylinder byttes, som Martin sa "det kan være et disel-rør som har sprekt"...

Samtidig ble bilen også nesten godkjent, kun en annmerkning med "2'er". Det var det berømte Momo-rattet mitt som de ikke var helt trygge på tydeligvis.
2.1 RATT IKKE GODKJENT. MÅ HA GODKJENNINGSPAPIRER.
Men sånn ellers er dette en fest dag(hvis vi ser bort i fra eksamen i morgen), savnet bilen min i disse tre ukene, ikke tid til å skru, og ingen mulighet til å få den inn på verksted før den tid... Heldigvis hadde jeg råd til denne lille turen inn ditt, så da blir det ornings, og jul i år også!
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Så bra! -Da er du klar for treff da? :)
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Espen
-
-

Post by Espen »

Caravelle-Kai wrote:Så bra! -Da er du klar for treff da? :)
Klart jeg er, hadde jo aldri trodd jeg skulle slippe så pent unna på EU-kontroll, men når rattet er det eneste de klager på så vil jeg kalle bilen et kupp... Har som tidligere nevnt stygge minner fra en EU-kontroll på en Audi... der bare ga jeg opp og solgte...
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Ja, disse Audiene er bare å kaste! ( :P til Erjo) :lol:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Post Reply