Ryker fra motorrom ved oppstart - røyk i kupeen

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
ztigzan
Car: 2005 Multivan 2.5 4-motion

Ryker fra motorrom ved oppstart - røyk i kupeen

Post by ztigzan »

Hei.
Etter å ha hatt en Multivan uten noen form for problemer i tre år, skjedde det virkelig mye sommeren 2014.
Fikk da motorhavari på ferietur i Sverige med 130 000 km på telleren.
Etter 7 mnd på merkeverksted i Sverige fikk jeg omsider bilen med hjem igjen. Med "ny" byttemotor og vesentlig tynnere lommebok trodde jeg at nå ville bilen bli like problemfri som tidligere.

På 133 000 km røyk turboen på motorveien på vei hjem en søndag ettermiddag i mai....Jeg røykla hele E6 og måtte bare svinge inn på en havarilomme.
Turbobytte gjennomført og lommeboka enda litt tynnere....Nå da? Hva blir det neste tenkte jeg?

Siden turbobyttet har ikke bilen blitt brukt så mye, da vi har en annen bil som står for den daglige logistikken, men de gangene den har blitt brukt har vi erfart at den er litt tungstartet og at det kommer en veldig vond lukt inni bilen. Samtidig kommer det en brukbart tung røyksky ut av eksosenden, samt en del røyk som som siver ut mellom grill og panser.

Tenkte først at det var en følge av at bilen ikke blir brukt så mye og at det sikkert var normalt med litt røyk i oppstarten.
Nå er jeg imidlertid drittlei hele røykfaenskapet, som umulig kan være sunt å puste inn ved hver kjøretur man tar? Lukten inne i kupeen avtar etter ca ett-to minutters kjøring, men det kommer bra med røyk under gasspådrag ved kjøring. Mye av problemet har jeg eliminert ved å ha avskrudd klimaanlegget ved oppstart for så å skru det på etter noen minutter.

Fra nå av skal bilen brukes mer og jeg er nødt til å fikse denne feilen. Har ikke akkurat lyst eller råd til å brenne av titusentalls av kroner til et verksted nok en gang!!! Noen som har noen ide om hva feilen kan være? Defekt topp?
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Re: Ryker fra motorrom ved oppstart - røyk i kupeen

Post by silenhag »

Røyk og vond lukt inne i bilen, det høres ut som sprukket manifold eller "grenrör" som vi säger i Sverige. Søk rundt i T5 delen og les opp deg på manifold-problematikken...
...eller om de gjort noe feil ved turbobyttet (?).
...i tillegg høres det ut som unormalt mye røyk..(?) =evt ytterligere feil.
...fikk du noen garanti på byttemotorn i Sverige?
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
ztigzan

Post by ztigzan »

Jeg tenkte med meg selv at det ville være lurt å sjekke det billigste først.
Så jeg tok opp panseret og startet bilen med panseret åpent.
Det så ut til at røyken seiv ut langs lokket på luftfilterhuset.
Så av med klemma, LMM-kontakten og av med luftfilterhuset....
Luftfilteret var svart som natta! Og lukten av filteret var helt identisk med lukta som kommer inn i bilen via klimaanlegget. Synderen er funnet!! :)

Jeg trodde ikke at det kunne være så enkelt, da jeg i min godtroenhet tok det som en selvfølge at Møller hadde skiftet, eller i det minste tatt en titt på luftfilteret når de byttet turbo!!

Så nå er nytt luftfilter bestillt og problemet mest sannsynlig løst!!
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Gratulerer til funnet, bra.
Håper da at ikke luftmassemåler tatt skade / fått avlagringer/beleggning på seg...
Men funker alt fint etter bytte av luftfilter så er det greit nok (?).
Kanskje ska du få litt bedre oversikt på utført/planlagt service og vedlikehold ;)
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
ztigzan

Post by ztigzan »

Takk for det! :)
Det så for så vidt fint og rent ut ved luftmassemåleren. Ingen avleiringer eller skit inni der som jeg kunne se. Bare vond lukt ;)

Antar at når turboen røyk, så hele motorrommet fikk en tornado med oljerøyk/damp, i sin tur rett og slett "marinerte" luftfilteret med oljerøyk.
Bilen har forøvrig fulgt alle servicer på merkeverksted til riktig tidsintervall. Jeg antar at longlifeintervallene var en medvirkende årsak til at den første motoren takket for seg.
Har tenkt å bytte olje hyppigere fra nå av.
Post Reply