For en tid tilbake ble det skiftet regreim sett, etter dette dukket det opp noen el-problemer.
Dette var sikkert bare tilfeldig, men tar det med..
Det begynte med på test tur etter regreim bytte, blinklysmarkører i instrumentene begynte å gløde. Stoppet bilen og alt var ok igjen. Blen gikk smertefritt i et par dager helt til jeg og samboer skulle hive oss til Oslo en tur..
Begynte med at jeg ikke fikk ekstralysene til å tenne, 4xhella 3000. Cd spiller slokket, kupevifte stoppet og det glødet i blinklysmarkører/retningslys igjen... Og el-vinduer funket heller ikke. Å her kommer "the funny part", når jeg dro håndbrekket opp på første knepp virket alt sammen???
Kjørte ca 1 km, så stoppet motoren. Fikk ikke start på den igjen før etter gud vet hvor mange forsøk. Den startet bar i ca 2 sek og stoppet igjen. Regner med dette er startsperre som slår inn?
Etter jeg fikk den i gang igjen tuslet den hjem og stoppet inne på tomta, uten at cd spiller eller kupevifte virket påvei hjem. Samme symptomer igjen, startet 2 sek for å stoppe igjen. Startet etter x antal forsøk og jeg fikk den inn i garasjen.
Begynte å se over ledninger fra sikringsboks osv. Satte på nødblink og det blinket i alle lamper som finnes i instrumentpanelet! Å jeg mener ALLE! Det knepp også i dieselpumpe og magnetventil N239 i takt med nødblink?? Fant ut at ledningspakke som går ut til sjåførdøra hadde flere brudd. 12 av 22 ledninger hadde brudd, sprekt isolasjon eller var skjøtet/surret sammen på en 8 årings nivå....
Fikk tatt fatt på dette og brukt gjenomføringer/kabelsko etc og ryddet bak cd spiller også når det var ledninger som ikke ble brukt til noe som helt og gjerne med strømtjuver..
Etter dette ble bilen bra, helt til nå... første jeg merket var at den ikke vil gi turbotrykk noen ganger før den når ca 2000rpm for da å skyte inn med full effekt. I går kjørte jeg sønnen hjem til sin mor, stoppet for å fylle diesel og på vei hjem så skulle jeg slå på fullys, samme symptomer igjen!! Fullys tenner ikke, gløder i retningslys, kupevifte stopper, cd spiller slokker og lampe for gløding blinker. Kjørte den hjem slik, stoppet den på strategisk plass hjemme (klok av skade) for å prøve å starte den igjen, samme greia. Starter typ 2 sek for så og stoppe igjen. NESTEN samme symptomer nå, gløder i retningslys, cd spiller slokker når jeg setter på lysbryteren, uavhengig om det er park eller kjørelys, eller når tenning blir satt på, kupevifte går ikke uansett, vrir jeg den på max så gløder det kraftigere i retningslys. Releer klikker og har seg også når jeg vrir om tenning..
Ingen nye brudd i dør som jeg har kunne funnet til nå. Så jeg er litt rådvill.
Ble et langt innlegg, men bedre med litt for mye forklart enn for lite tenker jeg.
Bilen det gjelder er en Transporter 2.5 TDI 2002-2003 mod, sent registrert i 2002.
Motorkode AUF, men ombygd til manuell en gang i tiden. Instrumentpanelet er det originale som fortsatt viser PNR123 osv.
Takknemlig for ALLE innspill, har ikke tilgang på vagcom her nå...