Vurderer å kjøpe Transporter med gåen clutch
-
Corsa_racer
Vurderer å kjøpe Transporter med gåen clutch
Heisann.. har ett tilbud om å kjøpe en 89 mod. transporter med gåen Clutch..
Er dette problematisk å skifte? Liker å skru bil, men har aldri skrudd på transporter/caravelle før...
Håper jeg får noen hjelpfulle svar.. er litt i tvil om jeg skal hive meg inn i det prosjektet. Men bilen er EU OK og i veldig god stand.. så...Er det vansklig å bytte clutch?
Stig
Er dette problematisk å skifte? Liker å skru bil, men har aldri skrudd på transporter/caravelle før...
Håper jeg får noen hjelpfulle svar.. er litt i tvil om jeg skal hive meg inn i det prosjektet. Men bilen er EU OK og i veldig god stand.. så...Er det vansklig å bytte clutch?
Stig
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Bare å kline til
Clutch'n er rett frem skruing uten noe mikkmakk. Bare sjekk over mansjetter ol. som muligens burde byttes samtidig. Gearolje burde du antakelig bytte siden gearkassa har en tendens til å bli glemt på disse bilene. Satser på at jeg kan ønske deg velkommen som buss-sjåfør
Mvh Finn
Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
-
Corsa_racer
Ikke verdt å montere brukt clutch, en ny koster rundt kr.1000-1200. Vel verdt å skifte oljepakningen bak svinghjul samtidig. Du er vel klar over at girkassen ma åv? Ikke noe problem hvis du har smøregrav i garasjen, bare du har et ekstra par hender for å ta imot og løfte, den er tung. Gjør du det på bakken så løft bilen skikkelig og ha en ekstra donkraft eller to for å støtte både motor og kassa når du senker disse. Tips: Når du skrur av drivakslene, trer en matpose over de åpne ender som er fulle av fett. På denne måten slipper du fett på dine albuer og all dritten som ramler ned og inn i drivleddene. Demontering av slavesylinderet på clutchen kan være vrien, boltene er ikke de mest tilgjengelige og er ofte rustne. Sentrering av clutchen er 'a piece of cake' i og med at du kan se med det blotte øye rett inn i hullet. Skifter du oljen på kassa trenger du en stor 17mm unbraconøkkel til pluggen. Ellers kan man skru ut reverslampe-senderen (eneste elektrisk koblingspunkt på kassa), endevende kassa over en balje og la oljen drenere ut her, helst overnatt, det tar tid. Det kan også fylles her med 3.5 liter girolje. Skifter du oljeringen bak svinghjulet, husk å kjøpe nye bolter til svinghjulet og stram disse med riktig moment.
Høres mye ut, men det er faktisk en veldig takknemlig jobb med tanke på bilens helse og varighet og din kjøreopplevelse! Velkommen inn i T3-klubben!
Høres mye ut, men det er faktisk en veldig takknemlig jobb med tanke på bilens helse og varighet og din kjøreopplevelse! Velkommen inn i T3-klubben!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Corsa_racer
Det finnes ingen alternativ enn å skifte clutch på en slik bil, det blir bare verre og verre inntil den ikke lenger er kjørbar hvis du ikke skifter. 1.9 bensin er hverken den sprekeste eller mest drivstoff-effektiv av de alternativer som finnes for en Caravelle, 2.1 er bedre på alle måter med mindre du heller vil ha en gjerrig men god turbodiesel på 1.6 eller 1.9.
Det du skriver om bilen ville gjort meg betenkt, men - smak og behag - og hvis karrosseriet, oppheng, hjul, drivverk og interiør er i tipp-topp stand er det kanskje verdt uansett.
Det du skriver om bilen ville gjort meg betenkt, men - smak og behag - og hvis karrosseriet, oppheng, hjul, drivverk og interiør er i tipp-topp stand er det kanskje verdt uansett.
Andrew Wilder 90198654
-
Corsa_racer
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Bare kjøp hvis det er en bil du har lyst på. Men ha økonomi i bakhodet. Bensineren vil tross alt ha mer mat enn dieselen. Men så spørs det jo litt på hvor mye du kjører da
Finnes jo masse kraftigere saker å putte baki hvis du har arbeislyst. både bensin og diesel 
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Hvis du er helt fornøyd med bilen ellers er kr.4000 en bra pris. Ha også i bakhode verdien av det arbeidet du gjør selv på bilen (dersom du lykkes, men det gjør du!), hva du har spart, og hva du lærer i prosessen, og ha et disponibelt fond tilgjengelig for deler uten at du gjør deg selv og familien til fanter!
Andrew Wilder 90198654
-
Corsa_racer
-
Corsa_racer
-
Corsa_racer
-
Corsa_racer