Min 2005 Caravelle 2,5 130 hk 4 motion.

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Min 2005 Caravelle 2,5 130 hk 4 motion.

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Viktige moment her, men litt uenig på ett. Om du har forskjellige bredder på felg, vil det ikke gi endring i rulleomkrets på hjulet om du monterer på den ene eller andre.
Kjørebanen på dekket endres jo ikke fordi om du strekker dekksidene aldri så mye.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Stemmer. Dekket må ha annen profil/høyde på dekket for at det skal bli lengre vei å rulle. Ruller du f.eks en felg m/dekk som er 10x20 med 255/40 rulle nøyaktig like langt som et dekk som har 8x20 255/40.

Ta f.eks en tønne som er 50 cm i diameter, og 1 meter lang. Tar du en tønne som er 50 cm i diamter og 2 meter lang, vil disse rulle nøyaktig like lang på en runde rundt.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Legg merke til at jeg skriver "kan det også gi litt utslag på reell rulleomkrets". Jeg påstår ikke at det er mye forskjell. Omkretsen på et ubelastet dekk vil uansett være lik. Men dekket deformeres når det ruller. Montering på felger med forskjellig bredde kan gi forskjeller på bæringen i dekksida. Jo lavere profil, desto mindre avvik i felgbredde skal til for å påvirke dette. Mange nyere biler har dekktrykksvarsling som kun får signal fra ABS-giverne. De fungerer ved at de registrerer små avvik i hastighet på hjulet når dekktrykket endres. Det er dette jeg kaller "reell rulleomkrets". Altså ikke hva du måler hvis du legger et målebånd rundt dekket. Men hvis for eksempel måler opp 100 meter og teller antall runder det ene hjulet ruller med belastning, og så kjører du det andre hjulet nøyaktig samme antall runder. Da tror jeg nok at du i enkelte tilfeller kan måle noen cm forskjell på hvor langt de to hjulene ruller.

Jeg tror Haldexen vil tåle dette bedre, men jeg ville ikke tatt sjansen med viscokobling. Jeg har selv opplevd at drivverket kniper på min syncro etter noen mil med litt lite luft i det ene dekket. Ikke så lite at det er synlig på dekksida, men nok til at det blir en hastighetsforskjell.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Dette vil være tilfelle hvor dekk punkterer ja, for da kjører du jo like mye på selve dekksida som kjørebanen, og dekksida vil bli kortere rulleomkrets og dette vil jobbe mot kjørebanen. Ikke rart at dekkmønster etter punkterte hjul er sammentrykt og unormalt om man tenker på dette.
Men ved kun strekk på felg der er det fremdeles kjørebanen som har all bakkekontakt, og det vil ikke kunne medføre endringer.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
ztrike
Car: T5 2005 2,5 4Motion

Min 2005 Caravelle 2,5 130 hk 4 motion.

Post by ztrike »

Fått montert spredere og noen kromringer rundt dash. Bilder under. Dobbel din pioneerspiller er bestilt :D

Image

Image

Image

Litt dashbordpynt må til. :)
Image
Post Reply