NAF myser på saken. Får se hva juristene der mener om at kunder betaler for å ha forsikra bilene sine og da ikke få reparert dem når skaden inntreffer.
Sånn mens vi venter så sjekka jeg lengden på 15W-panelet til bilen, på bilen. Passer jo perfekt og tilpassing for å montere det er så enkelt at sjøl Far klarer det
Vurderer lage høl i ventilen for å ha kabelføring inn den veien, og så la kabelen gå bakover/nedover mot bakenden av bilen hvor resten av det panelet skal kobles opp mot befinner seg.
Litt lite med 15W men jeg kan jo montere det som er og så ekspandere senere. Fikk ny-pris på fritidsbatteriet (140Ah) fra Sønnak på rett under kr. 4.500,- så det blir vel til at jeg handler meg et sånt et - på sikt. Og for de som lurer, er fremste stativ montert lavere fordi disse skulle være takboksen som får ny eier i ettermiddag - litt mindre luftmotstand.
EDIT :
Siden jeg bestemte meg for å erstatte takboksen med en nymotens takboks, en med noe mindre egenvekt kanskje ? så har ikke satslista over hva som skal i takboksen økt noe fra førrige takboks.
Det blir en til to grønne hagelenestoler i plast, liggeunderlag, varmekjeldress, evt parkas (vinterjakka) og soveposer som går opp dit - kanskje med innslag av dyner pakka fint i søplesekker for turene man kommer seg på. Alt romslige men akk, så lette kolli man kanskje ikke har inne i en bil før man trenger dem ?
Stagene til Allykanoen er lette men romslige, de også - resten av kanoen veier litt så da går det i bånn av bilen til man atter en gang er ved Femunden
Det minner meg på at jeg må finne tak i Helly Hansen/tilsv redningsvest for bruk i kanoen, svømmer man som en skiftnøkkel skal man definitivt ikke slurve med sikkerheten (der heller).
Driver og forsøker samle det som er igjen av biltjafs nå, no lys blir solgt og etpar solskjermer med speil & belysning (h+v) er vel også ting jeg ikke lengre behøver siden slikt allerede er montert i Vidvandre
Mål for første kvartal er å få igjennom bytte av forsikringsselskap og servicen som venter på bilen. Da skulle jeg vel egentlig bare ha gjenstående at det venter en (ny og utvidet) PKK der framme med tidligste tidspunkt for oppmøte 1. juni. Får se om ikke noen endringer på vognkortet må til innen den tid. Lyktebøyle, hengervekt og no greier under panseret må vel på vognkortet før de slipper bilen igjennom den EU-kontrollen.
EDIT II : mer takrelatert, får jeg vel si.

Imellom ventilen ham jeg kjøpte bilen av fikk montert, og takboksen er det da kort nok vei til at mankaaanskje kunne strekke kabling til f.eks belysning i boksen ? Og strekker man først ett 12V-strekk inn dit kan man jo montere på både "utendørsbelysning" for camping, dvs over skyvedøra (skiltbelysningslamper gir muligheter) eller ett strekk til bakenden av takboksen for å montere hourtigkobling for arbeidslys derbak ? Alt går an !

Takboksen skal en anelse til mot høyre, slik at de U-jernene som klyper om Thule Squarebar også lener seg mot foten til takstativet - sikrere enn å ha boksen "løs" midt på taket.

-Jeg synes nesten detta ser en anelse aerodynamisk ut, kan det stemme Far tok høyde for krumminga på takbokstaket og at det nå peker en anelse nedover jo lengre fram man kommer på takboksen ?
Steike, da sitter den en tanke sikrere enn ved "flat" montering av de to takstativene jeg har på, da
På det rent teoretiske plan kan jeg sågar finne plass til Allykanoen oppå der også - trudde den skulle se dritsmal ut oppå taket ift den takbredda Tyskerbrakka hadde når boksen står helt til høyre og ift hvor mye areale som Westfalias vippetak gir.
Skade i front som lett kan limes, samt skade i hekk som må limes og gjerne forsterkes - popnagler og skinner eller evt patentbånd får duge den tid jeg (enda) har takboksen.
Samma gamle takboksen jeg i sin tid hentet hos Jarle på Raufoss til Tyskerbrakka
Den trenger litt TLC før den er shipshape igjen, men tid har man kanskje nok av ? Sparer til en flette ny en med venstrehengsling og god bredde, kanke kjøre med skiboks på såpass store tak som T4 er utstyrte med
-Biter meg merke i at jeg avglemte å få opp vippetaket for å se an hvordan det tar seg ut, blir jobb imårra så da blir det ikke og da gjenstår jo lørdagen når ny Statoilkopp skal innhentes hos Sjappa borte på Fyrstikktorget - får se om jeg ikke finner meg noe egnet geografisk punkt i Hovedstaden jeg kan sette bilen på, vippe opp taket og få tatt etpar fotos av bilen med takboksen påmontert der.