Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Jeg driver og tømmer leieboden og skal ha opp takboksen på Vidvandre når jeg anser meg ferdig med boden. Handla meg Thule 542-adapterskinner, eller "erstatningstakrenne" om man vil, som jo er festepunkt for føttene til takstativ av den typen som skal ha takrennemontering.

EDIT - har også handlet meg et par takstativ av typen jeg trenger - de er 110cm brede men det ser da ut for (uten å måle) at det passer takbredden perfekt.
Da blir det boring og skruing imårra den dag og så får jeg muligens takboksen på bilen allerede freddante - for velstand !

Bilder kommer etter montasje 8)

Og idag kutta telleverket å fortelle meg det er "100km" til service, den ombestemte seg og sa "service" istedet. Godt man ligger an til etpar jobber, så kapitalstrømmen kan begynne igjen og man får betalt servicen :lol:

Sniker inn etpar "før-bilder"

Imagesatte på KNBLO- og VACN-sticker på bilen, den ser mye bedre ut med én gang.
ImageFra et ikke nærmere sted man kan hente deler fra i Oslo, en Rjukanbil måtte jeg jo parkere ved siden av.

Lite nytt, siden takstativ-firkantrørene er for korte - får utbedret problemet på tirsdags formiddag, sannsynligvis montert både adapterskinner, hevet på takstativ og takboks i.l.a samma dagen. Me lyt sjå.

EDIT - svingunderstell til VW T4 solgt, og jaggu slår jeg ikke klørne i et takstativ som er bredt nok imårra den dag borte i Mariusland. Avventer bare tidspunktet for oppmøte, så kan jeg smått begynne å måte opp hvor jeg skal plassere skinne-adapterne som skal bære takstativet som skal ha takboksen påmontert.
godt jeg har tomstokken liggende i bilen og tusj er klar på samma sted.

7mm bor veit jeg ikke om jeg har men jeg har null problem med å anskaffe slikt påvei til å hente Squarebar-stagene. Med litt flaks får jeg henta stagene før 1550 og med det rukket bortom leieboden for å hente ut takboksen derfra. Da er det "bare" å hive den på taket av bilen og sikre den med bolter og muttere Thule i sin tid produserte for denslags. Yepsi, pepsi, detta blir bra :D

Det store spørsmålet er derimot hvor i H jeg skal lempe av takboksen og så spraylakkere den med samma farge som bilen, en eller annen plass det ikke blåser for mye støv oppetter takboksen etter at den har fått på fuktig maling og inntil den er tør nok til å kunne lempes opp igjen. Og den er tung for en mann, det skal de ha, Thulefolka. Den er svintung. Må få veid den en vakker dag 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sliter med Imageshack, mulig min gratiskvote begynner bli full etter sju års bruk. Jaja, da får man lage ny konto der :wink:

Lenningen ved Synnfjell nasjonalpark, i år igjen. Årets to første overnattinger og det med Sjefen med som sidetryne - velstand !

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

-Steike, jeg elsker grusveier ! Må lage meg kart over "alle" jeg kan finne til et senere turår og da se om jeg rekker over dem alle :D

Neste moment nå blir vel en tur oppom Caravanmessen på Bitte lille strøm neste helg, og deretter antakeligvis Austbygdemøtet - ligger an til at det blir siste linkup i organisert form jeg gjør i år (krysser fingrene for ett til, i oktober - for tidlig å si).
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ikke mye som skjer for tiden, men jeg har etter fire (4) måneder fått svar fra forsikringsselskapet om påkjørselen fra mai.

Fortærende at selskapet har som praksis å bruke fire måneder på ingenting, og like irriterende er det at de mener jeg skal betale inn egenandelen før de tar stilling til skyldspørsmålet. Jeg velger avvente til de har tatt stilling til skyldspørsmålet for prinsippielt å ikke betale inn egenandelen som deretter tilkommer min konto (skal de ha renter av mine penger ? Nix).

De svarte for øvrig også at de var villige til å betale meg ut iht takst for skaden men mente fremdeles at egenandelen skulle trekkes fra beløpet nevnt i taksten til Møller bilskade på Ryen. Jaja, om ikke annet står det i forsikringspapirene at de skal ha 20% for beløpene som går over nivået for egenandelen så da trur jeg bilen kan anses som sikret mtp å få unnagjort/fjernet diverse skader og mangler i vinter.

Taksten har jeg i papirform, min del av motpartens skademelding har jeg i papirform - signert og kontrasignert, vel og merke så jeg trur jeg kan si som Raga Rockers. Det går mot lysere tider.
Jeg rekker dog ikke få gjort noe annet enn å sjekke priser og deltaljer hos andre selskaper før Buscamp, men det er ikke så rent lite, det.

EDIT - jaggu ! Barnehagen meldte meg da jeg henta pikebarnet for en syk eks, at fredag neste uke er planleggingsdag. Jeg forsøker dra inn tilstrekkelig timer fra jobben men det ligger jaggu an til at Far og Datter kjører til en egnet flekk på Sandviken og parkerer i kveldsmørket. Da får vi egg & bacon til frokost og rigga oss ordentlig til med fem meter til nestemann som seg hør og bør - detta blir bra :D

Idag, lørdag, har jeg vært under snuten på bilen og fått løs tempføleren til Eberen. Det vil si, løs fra der den bare snurra rundt i en clips som holder den fast der den skal henge.

Jeg fikk den ikke av kontakten, så da får jeg ikke kortslutta den idag heller. Mañana, mañana.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Jeg har arvet et pent brukt fritidsbatteri fra en annen California Coach-eier og det batteriet tror jeg jaggu blir kobla på solcellepanelet kanske fort, ja.

Har skaffet hovedbryter ("jagerflybryter", med rødt deksel over som står oppe når bryteren er "på") og varsellampe som jeg ser for meg å koble på en plass jeg ser - har jeg behov for å nette dette ned før kjøring så gjør jeg det, varsellyset står påslått ved lading og minner meg på om det skal kobles fra.

Bilens nå fire år gamle akk, så defekte 140Ah-batteri kostet i sin tid fire laken så å få erstattet det sånn med én gang skjer ikke. Det blir "på sikt" (oy, for en overaskelse ?). Men det blir.

Jeg har i det minste fått testet ut Turtle Wax' produkt for rens av setetrekk. Det funker, skjønt jeg må gå over en annen gang før jeg forhåpentligvis er kvitt gammal joghurt og is o coach-benken :D

ImageImage
Image
Image

Yep, da var den oppdateringa avlagt.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Hvordan ble resultatet? Maskin min fungerte veldig bra.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Jeg har også prøvd turtlemodellen, det ble jo mye bedre.
Låner du ut den maskinen din jostein?
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Tepperenser ? Bare å komme innom, har da flere møbler som kan gås over :lol:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Urk.

Trodde inntil for et kvarter sia at Luft-Eberen funka fint men at ei eller anna vifte mellom Ebern og kupéen (den innerste klossen) funka fint.

Not so much anymore.

Starta opp Ebern før jeg parkerte nå, og la meg under etter at forvarming og oppstarting var unnagjort.

Brenneren funker fint men systemet distribuerer ikke varmlufta opp og inn i bilen. Får legge meg under en vakker dag det er tørt og fint og inspisere nærmere for sånn skal det jo ikke være.

Som før funker høyreklossen kun på "3", mens "1" og "2" er ute av funksjon - her mistenker jeg kun kontaktfeil i takbryteren over kjøleskapet, så jeg får nappe den ut og ohme den en vakker dag jeg har funnet multimeteret mitt 8)

Ebern foran gadd jeg ikke inspisere nærmere, når jeg kommer meg under til Ebern bak skal jeg vel faen hakke føkke meg komme til temp-føleren foran og få den nappa av kontakten slik at jeg kan få kortslutta den for å se om hjelpevarmeren funker eller om det er tempføleren som gjør at den ikke starter :lol:

Eneste som gjenstår i anskaffelsesfronten er vel 1 passende bolt m/stoppskiver slik at jeg kan sikre taklasten. For tiden er ene adapteret kun skrudd til med 1 bolt/mutter.

Har arvet et 100Ah (småbatteri) fritidsbatteri fra en trivelig fyr jeg linka opp med da jeg etterhvert fant ut jeg ikke kunne reise til Tinn, og det batteriet får vel oppkobling via batteripol-klemmer, regulator og deretter solcellepanelet slik at jeg fyller det opp i.l.a de soldøgn som gjenstår før vinteren.
I en idéell verden skulle jeg montert det batteriet under førersetet men så har jeg jo ikke understell som passer for denslags montasje så enn så lenge har det en annen plassering - midlertidig.

Ellers ittno nytt :wink:

EDIT - Åhjodda, nytt er det - glemte jo helt :

Da jeg kjørte hjemover ista kom det mye varmluft i form av damp/"røyk" fra dysene under dashen, enda innstillinga på bryterpanelet tilsa "oppe i dashen" så her mistenker jeg retten og sletten at en eller annen tilføringsslange har hoppa av sin vandte plass. Well, mer på "To do"-lista :lol:

EDIT - nu even med bilderr!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Sjekket jo "alt" av kontrollmuligheter i bilen før jeg tusla hjem, og jeg forsøkte ta bilde av dampskyen/støvskyen som kom ut ca under senter av dashen, skyen var mest synlig under kjøring med halvveis kald/begynnende oppvarma motor, men under kjøring står mobilen & mobilkameraet best i sin holder oppå dashen syns jeg :wink:

Fikk tilbakemelding fra Peter på hvorfor jeg har rustboble i dørkarmen til førerdøra (foran, under A-stolpen) og det skyldes den yttre gummilisten som er montert over og foran førerdøras vindu - hadde ikke sånn på Tyskerbrakka og Multivanen sto udner tak når den var parkert hos dem jeg handla den av. Denne Californiaen har sine døgn utendørs i og med at han jeg kjøpte den av først hadde den som firmabil i eget firma og deretter som privatbil som ble brukt endel.
Dermed må jeg forsøke finne garasje sjøl når den dag kommer at Lottodama ringer og sier jeg har usle 25 mill påvei til en konto nær meg :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg sier som kidsa :

Låll.

-Idag kl. 13:14 fant forsikringsselskapet ut det jeg skreiv i skademeldinga mi en lørdag i midten av mai i år. Jeg har kjørt min bil (og jeg forsøker som best jeg kan å kun føre ett kjøæretøy i slengen). Når jeg gjør det mener jeg også at andre bilførere i andre kjøretøy godt kan holde seg for gode til å kjøre mitt kjøretøy, og at de bør holde seg til lover og regler for ferdsel i trafikk slik at færrest mulig skader på materiell eller personer oppstår.

I fjor fikk jeg kanalen ødelagt på verksted. Da tok det samme selskap fire måneder å konkludere med at jeg var uten skyld. :roll:
Fire måneder hvor bilen også gikk igjennom PKK og såvidt ble klar for Buscamp.

I år tok det dem seks vanskelige måneder å konkludere med at når man blir påkjørt i sitt kjørefelt i 50-sonen på Ring 2 og motpart påtar seg all skyld, så er man uten skyld.

I begge tilfelle har forsikringsselskapet brukt sju lange helveter på å finne ut at jeg slett ikke skal betale dem min egenandel for skadeoppgjøret før jeg får bilen igjennom skadereparasjonene.

Det lå melding i mailens innboks at jeg ikke skal betale for å få bilen fiksa så da får jeg ta opp til vurdering om jeg skal sette bort jobben eller om jeg skal gjøre skjermbyttet sjøl - stive priser selv om motparten skal betale inntil takstens øvre begrensning :wink:
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Fatter ikke at du gidder assa, Yngve.
Da jeg krølla blåbæret i januar tok det to knappe uker fra bilen sto til takst, før det forelå oppgjør fra NAF-forsikringa. Det er sikkert litt forskjell på behandlingstid på¨"har ikke bil i det hele tatt", og "bilen er såvidt synlig krøllete i et hjørne". Men det her er jo helt vilt! Du har kanskje særdeles gode rabatter, evnt. andre gode grunner til ikke å bytte?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nei, det eneste jeg har er dårlig råd - betalte dem ett år full pakke i januar 2011 da jeg sto som single i sivilstanden og jaggu gjorde jeg ikke det samme i fjor - mot bedre viten - i januar.

Over nyttår går jeg til et noe mer normalt firma (skulle jo tro tidligere Vesta hadde evne og vilje til å følge visse normer i samfunnet... Men neidda) på to bokstavers lengde i navnet.

Og der veit jeg at det tar vanlig tid å få behandlet saker om de skulle oppstå. I tillegg til den mer hyggelige at jeg går ned kr. 2.500,- ift hva jeg betalte i januar, for ett års forsikringer.

Så, nei, hadde jeg hatt pææng ville jeg byttet mens forsikringssaken ifjor løp. Nå venter jeg til nyttår så er det regimeskifting på gang 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Svarte på kunngjøringa av resultat i skyldfordelinga på søndagen at forsikringsselskapet kunne overføre kapitalen til min konto i.l.a denne uka.

Nøyer meg med å handle inn blinklys, tenker jeg. Resten får jeg ta på sikt, har da litervis med Owatrol som jeg kan sause inn skrammene tyskern i T5 SIKA i mai pådro Vidvandre.

Idag fikk jeg en liten a-ha-opplevelse da jeg skulle ivei, skrapa is etter å ha starta bilen og satt på inneluft med maks omph. Da jeg var ferdig med å skrape var jo ikke innelufta blitt spesiellt "varm" så jeg fikk jo til å innse det tok litt tid å få defrostet resten.

Byttet til frontrutedefrost og satte på radioen. Etter en tid drar jeg fingeren over ruta og ser is på innsia også. Det har jeg aldri hatt før, ikke engang i 40 minusgrader i Finnmark. -Mistenker sterkt at den pakninga som går rundt frontruta som ikke tetter helt da slipper inn såpass med luft utenfra at det da legger seg ikke bare dugg en også is etterhvert som temperaturene synker.

Møkk. Det betyr at jeg bør få fiksa vannvarmeren, slik at den går sammen med motoren mens jeg skraper og på sikt også koster bilen rein for frosset vann fra oven.

Jaja, kom meg avgårde og siste rest av dugg (smelta is) ved A-stolpene var vekk da jeg parkerte 7 km unna.

-Hvorfor jeg ikke tar kollektivt ? I forkjølelsessesongen ? I kollektiv"tilbudet" hovedstaden byr på ? Prøv sjøl så ser du hvorfor.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Øh, halloyah...

Forsikringsselskapet fra helvete sendte meg idag svar på dette med kontantutbetaling for taksten etter skaden nevnt akk, så mange ganger før. De "kan ikke" utbetale meg disse pengene uten varsel fra "eier" av pant i bilen, det vil si banken jeg betaler ned lånet med.

Men derfra kom melding om at kontantbeløpet ikke kan utbetales til meg, det "må" betales til dem som så fører inn beløpet i lånets nedbetaling... :roll:

Da veit jeg en ting. Det ligger an til 2'erfeil på en tilfeldig PKK engang mellom 010614 og 311014 for knust blinklysglass (men med hel orange pære).

Snakk om tåkefyrsteri. Jeg kan ikke si meg imponert over noen av de partene rundt mitt bileierforhold jeg idag har vært i kontakt med.

Og dersom dette stemmer får jeg ikke anledning til å innhente begge forskjermer for beløpet, ei heller lakk/klarlakk, dekaler og blinklys som må til for å få det ytre tipp topp på bilen.

Jeg sier som Ronny Pøbel (youtube) - Føkk døkk.

Vel, på den positive siden av livet har søs parkeringsplass til leiligheten hun eier og hun er i prossess med å få meldt inn reg.nr slik at jeg bare svipper dit bort når det begynner bli hvitt utenfor veiene og bærsjebrunt på veiene. Så står bilen langt unna saltlake og gørr til våren er her 8)
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Eh hæ? Atdetvar?

Det der låter for meg helt hinsides. Nå skal det tillegges at jeg hardt til nå har unngått bankens innblanding i bilkjøp (billige nok biler), men fortsatt, det er da bare svada? Hvordan i alle skal folk få lappa bilene sine da? Blir man så i teorien pålagt å få et verksted til å bytte en skjerm, eller er det noe mer her jeg ikke har skjønt?

Uansett, unge mann. Skaff deg så snart det går et annet forsikringsselskap! Og eventuelt en annen bank!
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Forsikringsselskapet har stemt seg selv ut, det gjorde vel allerede august 2012 men ved en glipp hos undertegnede ble de med også i år.

Banken forsvinner såsnart jeg har tilstrekkelig kapital til å legge i en symbolsk egenandel og får opprettet billånet hos oh, let's say Skandiabanken eller annen seriøs aktør på banen. Sparebankenenenenenen er ikke allverdens, for atte å si det sånn, dem heller :D

Mener det skal være rundt 135k igjen på lånet ved nyttår, så jeg trodde jo (tosken) at dette ville by på null problemer.
Får tygge på dette, det smaker surt.
caravellekjell

Post by caravellekjell »

Man trenger ikke å vente til hovedforfall for å bytte forsikringsavtale lenger.Finn et nytt selskap og de ordner alt det formelle med ditt gamle selskap.Jeg har nettopp byttet og sparte 3000.- på bil og mc. Det tok et par uker så var det gjort.
Kjell.
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg får ikke bytta selskap når current selskap nekter meg egenkapitalen jeg behøver for å bytte selskap :wink:

The cunning plan var å innhente begge forskjermene, noe lakk, etpar dekaler og ett høyreblink til fronten for så å montere dette OG bytte tilo annet selskap som i det minste tilbyr forsikring med fornuftig innhold OG saksbehandling iht forventning om noe skulle skje. Alt dette innenfor takstens noe romslige beløpsstørrelse.

Jeg er, som jeg skreiv i annen tråd annet steds hen - jævli matt. -Ærremulia :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Fikk et tips fra sidelinja om å markere meg ovenfor selskapet og hvordan gjøre det.

I bunn og grunn handler det om to ting, det ene er å få svar fra selskapet om de anser dette som kaksosak eller som ansvarssak (jeg holder en knapp på det siste).

-Uavhengig av hva de svarer på det spørsmålet kvitterer jeg med etpar hjemler i lovverket de styrer etter og nevner "jeg er NAF-medlem" (sånn i tilfelle de vil tøye dette enda lengre har man jo litt advokatbistand derfra).
En ting er sikkert - de var mitt første selskap dengang jeg kjørte min 1982 Ford (Kölner-)Escort 1.3L men de kommer aldri til å bli det igjen.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Løkforsikringsselskapet gjør at jeg vurderer sette bilen ifra meg og levere skiltene i romjula, kan jo ikke ha det slik at jeg ikke har dekning for om noe skulle oppstå. Betaler for det, men i praksis står jeg uten ? Nei, takk.

Det vil i praksis si jeg benytter meg av Tryg sin demonstrative måte å si "vi kan ikke tilby kundene det de betaler for" til å avkreve refusjon for resterende beløp jeg har forsikringene hos dem etter at skiltene går over disk på Risløkka trafikkstasjon.
Husker jeg rett, er nytt helårsforfall i midten av februar og ukene mellom 30. desember og midten av februar kan jeg godt klare meg uten et selskap som selger forsikringer men ikke står inne for det.

Fått låne plass av søs, hun fikk egen plass da hun kjøpte eget tidligere i år men siden hun ikke har noen bil tilbød hun meg å låne den flekken. Nice!
Kjørte opp dit fredagen og lar den stå der, tenker jeg. Får bare huske på å haie tak i en av plassene som ligger i sidevendt helling skil at vann fra nedbør renner lettest av bilen, og så får jeg vel koble opp laderegulatoren mellom solcellepanelet jeg skal ha hengende i bakvinduet (mot sola) og fritidsbatteriene - får vel bytte batteri midtvinters, tenker jeg, så begge er mest mulig ladet til sommeren :D

Hva forsikringa angår så er jeg NAF-medlem og grinete nok på detta pisset Tryg leverer fra seg at jeg et håret unna plage NAFs advokater med detta. Jeg nekter tro det bare er meg som får slik "service", og da skulle ting være på stell innen kort tid, mener nå jeg.

Til høsten skal bilen igjennom ny PKK og med null mulighet så langt til å dytte den gjennom verken service eller å innhente delehaug og fikse kosmetikken så blir det sikkert etpar punkt på den nye og utvida PKK-lista som vi vil presenteres over nyttår.
http://www.nrk.no/sognogfjordane/no-bli ... 1.11388889

Har ikke trua på at det skal være så himla mange punkt på PKK'en som det er men ny og mer korrekt liste over ting de skal se etter kan jo gi noen fler 1-ere. Venter til sommeren med å se hva PKK sier skal gjøres.

EDIT - vurderer dytte bilen inn på skadeavdelinga, og selge bilen etterpå. Så for meg avskilte den ved nyttår men det er vel så at så lenge jeg betaler et billån som er nedlagt som pant i bilen, skal det være kasko på bilen ?

Jeg kommer ikke til å betale Tryg forsikring ett rødt øre noen sinne igjen, og ikke har jeg pr overskuelig framtid råa til verken å ha skiltene på over nyttår (ironisk nok har jeg det fra 1. juli av...) og ikke har jeg råa til å innhente noen forsikring fra If som ble to tusen rimeligere enn Trygs nåværende nivå (er vel litt prisstigning på detta over jul, tenker jeg).

Synd, de vokser jo ikke på trær, California med syncro - selv om jeg har sett tre andre Coacher etter at jeg handla denna for salg via Finn.no da.

Må tenke på detta.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

NAF myser på saken. Får se hva juristene der mener om at kunder betaler for å ha forsikra bilene sine og da ikke få reparert dem når skaden inntreffer.

Sånn mens vi venter så sjekka jeg lengden på 15W-panelet til bilen, på bilen. Passer jo perfekt og tilpassing for å montere det er så enkelt at sjøl Far klarer det 8)
Vurderer lage høl i ventilen for å ha kabelføring inn den veien, og så la kabelen gå bakover/nedover mot bakenden av bilen hvor resten av det panelet skal kobles opp mot befinner seg.

Image

Litt lite med 15W men jeg kan jo montere det som er og så ekspandere senere. Fikk ny-pris på fritidsbatteriet (140Ah) fra Sønnak på rett under kr. 4.500,- så det blir vel til at jeg handler meg et sånt et - på sikt. Og for de som lurer, er fremste stativ montert lavere fordi disse skulle være takboksen som får ny eier i ettermiddag - litt mindre luftmotstand.

EDIT :
Siden jeg bestemte meg for å erstatte takboksen med en nymotens takboks, en med noe mindre egenvekt kanskje ? så har ikke satslista over hva som skal i takboksen økt noe fra førrige takboks.
Det blir en til to grønne hagelenestoler i plast, liggeunderlag, varmekjeldress, evt parkas (vinterjakka) og soveposer som går opp dit - kanskje med innslag av dyner pakka fint i søplesekker for turene man kommer seg på. Alt romslige men akk, så lette kolli man kanskje ikke har inne i en bil før man trenger dem ?
Stagene til Allykanoen er lette men romslige, de også - resten av kanoen veier litt så da går det i bånn av bilen til man atter en gang er ved Femunden 8)

Det minner meg på at jeg må finne tak i Helly Hansen/tilsv redningsvest for bruk i kanoen, svømmer man som en skiftnøkkel skal man definitivt ikke slurve med sikkerheten (der heller).

Driver og forsøker samle det som er igjen av biltjafs nå, no lys blir solgt og etpar solskjermer med speil & belysning (h+v) er vel også ting jeg ikke lengre behøver siden slikt allerede er montert i Vidvandre :wink:

Mål for første kvartal er å få igjennom bytte av forsikringsselskap og servicen som venter på bilen. Da skulle jeg vel egentlig bare ha gjenstående at det venter en (ny og utvidet) PKK der framme med tidligste tidspunkt for oppmøte 1. juni. Får se om ikke noen endringer på vognkortet må til innen den tid. Lyktebøyle, hengervekt og no greier under panseret må vel på vognkortet før de slipper bilen igjennom den EU-kontrollen.

EDIT II : mer takrelatert, får jeg vel si.

Image
Imellom ventilen ham jeg kjøpte bilen av fikk montert, og takboksen er det da kort nok vei til at mankaaanskje kunne strekke kabling til f.eks belysning i boksen ? Og strekker man først ett 12V-strekk inn dit kan man jo montere på både "utendørsbelysning" for camping, dvs over skyvedøra (skiltbelysningslamper gir muligheter) eller ett strekk til bakenden av takboksen for å montere hourtigkobling for arbeidslys derbak ? Alt går an !

Image
Takboksen skal en anelse til mot høyre, slik at de U-jernene som klyper om Thule Squarebar også lener seg mot foten til takstativet - sikrere enn å ha boksen "løs" midt på taket.

Image
Image
-Jeg synes nesten detta ser en anelse aerodynamisk ut, kan det stemme Far tok høyde for krumminga på takbokstaket og at det nå peker en anelse nedover jo lengre fram man kommer på takboksen ?
Steike, da sitter den en tanke sikrere enn ved "flat" montering av de to takstativene jeg har på, da :D

Image
Image

På det rent teoretiske plan kan jeg sågar finne plass til Allykanoen oppå der også - trudde den skulle se dritsmal ut oppå taket ift den takbredda Tyskerbrakka hadde når boksen står helt til høyre og ift hvor mye areale som Westfalias vippetak gir.

Image
Image
Image

Skade i front som lett kan limes, samt skade i hekk som må limes og gjerne forsterkes - popnagler og skinner eller evt patentbånd får duge den tid jeg (enda) har takboksen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Samma gamle takboksen jeg i sin tid hentet hos Jarle på Raufoss til Tyskerbrakka 8)
Den trenger litt TLC før den er shipshape igjen, men tid har man kanskje nok av ? Sparer til en flette ny en med venstrehengsling og god bredde, kanke kjøre med skiboks på såpass store tak som T4 er utstyrte med :D

-Biter meg merke i at jeg avglemte å få opp vippetaket for å se an hvordan det tar seg ut, blir jobb imårra så da blir det ikke og da gjenstår jo lørdagen når ny Statoilkopp skal innhentes hos Sjappa borte på Fyrstikktorget - får se om jeg ikke finner meg noe egnet geografisk punkt i Hovedstaden jeg kan sette bilen på, vippe opp taket og få tatt etpar fotos av bilen med takboksen påmontert der.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sånn bare fordi jeg lurer på det - er det noen av dere som kjenner til det å skulle bytte selskap med skadesak som ikke er oppgjort ?

NAFs jurister sitter og blar i dokumentene og kommer med vel sitt svar en vakker dag og i mellomtiden har jeg jo betalt for en forsikringspolise som slett ikke sikrer meg og mitt. Det blir bytte til et forsikringsselskap om seks-sju ukers tid, åkkesom.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var jaggu ute en snartur idag også 8)

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Trur ikke detta er noe for vindfulle dager, var tungt å få løfta opp og ser man på duken ser det ut for at den ikke strekkes ut nok.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Med den boksen på taket, hadde jeg nok sikret taket med en støttestag av noe slag. Tenk om småjenta di ligger der opp når taket deiser ned? shit!!!

Skal du til Lygna i morgen?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Med den boksen på taket, hadde jeg nok sikret taket med en støttestag av noe slag. Tenk om småjenta di ligger der opp når taket deiser ned? shit!!!

Skal du til Lygna i morgen?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Taket på mere moderne Westfaliautstyrte biler er sikret mot at taket kommer ned, hadde ikke din sikring på høyre gassdemper, da ?
Uansett blir det ikke å hive opp taket i vind.

Men Pikebarnet skal få egen seng i forsetene når jeg bare kommer så langt - må bare fundere fram ei løsning som går an å ha senga (for ikke å snakke om plassen) mellom seterygger, ratt og barnesetet der framme.

Reiser ikke til Lygna for etpar timers kaffekopptreff, nei. Ting å gjøre, ting å føre :wink:

Image
Tilfeldig høydedrag NORD for Hovedstaden, tatt igår.

Takboksen er av taket, ny eier (Allan) har overtatt og skal bære den videre med stolthet. Jeg setter av småpææng til å handle meg en flette ny en, en vakker dag - Westfaliataksikker og god.
Post Reply