Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Egenandel, vel ? Fikk egenandel da verkstedet ifjor thrasha kanalen på bilen så jeg ser da for meg at den må betales denna gangen også:

-verkstedet fikk all skyld, av naturlige årsaker.

Men er du sikker, skal jeg da løfte av røret og ringe Tryg.

EDIT - ingen bonustap eller noe sånt ifjor. Betalte egenandelen men fikk den refundert fra verkstedet, riktignok.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Det samme tenkte jeg.

Så er det jo et spørsmål om hvor grei Yngve vil være, da. Sånn mtp han håndverkern. Det har vel hendt meg at jeg har latt sånt fare, med et "det skjer, dette kan jeg fikse selv. Ha en god dag". Ikke misforstå, terskelen er ganske høy for det, men jeg ser det jo an. Har bilen vært strøøøøøken, har jeg vel lent meg på forsikringa, men det er jo ikke så ofte bilene mine har vært nye. Har etterhvert ganske mange tusen km i by- og tettstedstrafikken, og har jo sett noen fortvila tryner som ser tusenlappene fyke for en bagatell...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Vidvandre - ny bil

Post by Neergård »

jostein wrote:Trenger vel ikke bruke kaskoen, hvis han andre kjørte på deg. Eller er det noe jeg leser feil her nå :o
Samme tenkte jeg. Dette er motparts ansvar, ingen kostnad skal tilkomme deg...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, da er vi der at utlegget på egenandelen tilbakeføres (dvs om jeg i det store og hele må betale det).

Da blir det nye verkstedbesøk, da. Får gi Ryen en ny sjanse på internkommunikasjon, har en service om 2.300km 8)

Fikk jo tilbudsmail derfra om 2013-modeller av småbiler som Tiguan og Passat, kan jo takke nei og høre om de istedet gidder fikse bilen igjen (samma sted som fiksa kanalen).
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Du må jo få skaden taksert osv.. Også er det forsikringsselskapet som skal "tolke" hvem som har feil osv da. Men hvis det er motpart sin feil, så er dette gratis for deg :mrgreen:
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Joda, detta med "gratis" for meg var jo det jeg hadde gått i læra som kunde hos Gjensidige på, tidligere :

-der var det sett inn bil der selskap bestemte, og lat som det ble bra (Tyskerbrakka og dørlås-saken da bilen var stjålet).

-men hos Tryg måtte jeg først betale egenandelen og deretter avvente i sju breie og sju lange på at a) Tryg, som også var motparts selskap, skulle få ut fingeren og saksbehandle at verkstedet som løftet bilen min på bukk, var dem som hadde ødelagt kanalen og b) omsider informere meg om konklusjonen.

Takst i fjor ble utført hos Møller, jeg ser for meg jeg rekriverer taksttid og viser bilen der. Så gir Møller Tryg tilbakemelding, Tryg later som de ser igjennom skademeldinger og gjør seg opp en formening. Da først får jeg (vel) melding om å få time til utbedring.

-Men om de mener jeg skal betale egenandelen, skal jeg be dem stappe krav om egenmelding bak og påpeke de istedet burde lese skademeldingsskjemaene til meg & tyskern om igjen ? Vikeplikt er vikeplikt, jeg lå i en kø og skulle rakt fram uten feltbytte :wink: (dermed har tyskern all skyld, som også står i skademeldinga hans)(jeg tvang ham ikke til noe, vi hadde en god tone oss imellom :D Æresord!)

Stussa jo på å måtte betale egenandelen for så å få den refundert, i fjor. Ikke sånn Gjensidige eller gamle Vesta dreiv på.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Det skal ikke være egenandel på en slik skade, det er ikke ditt selskap evt din forsikringsavtale som skal dekke dette. Skaden dekkes av motpartens forsikring.

Så enkelt er det!

Ang den egenandel du betalte sist gang, det var nok verkstedet sin lure måte å slippe å bruke sin egen forsikring. Billigere for dem å refundere din egenandel. Har vært med på tilsvarende selv da jeg hadde innbrudd i bilen mens den stod på verkstedets område. Grunnen til at jeg gikk med på det var så enkelt at jeg fikk arbeid på bilen for 5-10.000.- gratis ;-) Hadde aldri godtatt det ellers, er på grensa til lureri mener jeg... Hvertfall når verkstedet ikke informerer kunden!

Sendt fra mobilen min.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Denne skal være såre enkel, om motpart har skrevet i skademelding at han kom over i ditt felt. Skifte av fil er vikeplikt. Har han innrømmet dette i sin skademelding er alt greit, du slipper egenandel og tap av bonus osv.
Dersom han ikke har innrømmet dette i skademeldinga, så bør du ha noen vitner. pikebarnet er trolig ikke tilstrekkelig.

Du kan kreve at selskapet benytter merkeverksted.
Du kan vise til at det er gjennomført tester som viser at skaderetting ikke utført iht fabrikkens krav og standarder medfører betydelig redusert sikkerhet. Det er heller ikke lenger.
Bare sett hardt mot hardt. De er dessuten oftere mer medgjørlig når motpartens selskap skal betale, såfremt de ikke er også motpartens selskap. da er det oftest skylddeling uansett da... Vitner er vesentlig igjen altså...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Joda, jeg ser dere er enig med meg. Er dere like enig i min sak fra i sommer :

-jeg setter inn bilen for å få lappa dekk etter punktering, bilen kjøres inn og tenåringen slenger ut løftelabbene men blir skremt av eksosrøret til luft-Eberen og løfter bilen på venstre kanal istedet for det forsterka løftepunktet ved venstre bakhjul som er ment å holde bilen. Jeg sto på motsatt side av bilen for å få ut hjulet som skulle på bilen, ettersom punktert hjul skulle bli reservehjul etter endt dyst.

Der også var motpart den som hadde skyld, men like forbanna kom Tryg med krav om at jeg først skulle betale egenandelen for så å få den tilbake fra Tryg...

Jeg har aldri opplevd et selskap avkreve egenandeler som betales "for sikkerhets skyld" når saken er klar, som i sommer. Med mindre de har endret rutinene sine, så blir det vel pånytt et "krav" m at jeg skal betale egenandelen min :roll:

Jeg får bli høy og mørk og be dem ryke, for jeg finner det utidig å måtte gå i månedsvis å avvente å skulle få mine egne penger tilbake bare fordi de skal ha ett moment mere i sin saksbehandling (å først avkreve egenandel for så å refundere den, hva F - tjener de renter av beløpet på sin konto, tro ?)
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Dette er vel som i den forrige saken,, verkstedet slipper å bruke forsikringen?
Morten B
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Verkstedet endte opp med å bruke forsikringen, men det tok fire måneder for meg å få tilbake denna (som jeg ser det) feilaktige innbetalte egenandelen.

Får melde detta inn i.l.a helga ælæktronisk, så ringer jeg dem utpå mandagen og hører hva de har å si. Jeg forventer de ikke våser med at jeg først skal betale og så få igjen :roll:
(skjønt - det forventa jeg jo sist også)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg har dumpa Arctic Trucks Drammen fordi de ikke ønsker svare på hva det koster å få hevet Vidvandre, og de vil heller ikke prise delene for meg (veit hva det koster med og uten tysk moms fra Auto Seikel i Sør-Tyskland).

Dermed blir det å finne egnet tid og anledning for å reise dit engang forhåpentligvis neste sommer for å sette inn bilen - kanskje den uka jeg tusler Nijmegen ifm 100årsjubileumet der ?

Oslo Caravansenter likeså, null interesse av kundemasse og kommer det spørsmål skal de ikke besvares. Jaja, det er ikke mitt smør på frokostbordet søndagsmårran som kommer til å savnes, jeg betaler mitt eget. Salgsarbeidende får maten av sine kunder :roll:

Fockem :wink:

Noen driver og småpusler med å få hjul med automatisk dekktrykksfylling på, tøft! Motorrommet i bilene våre har jo plass til kompressor egnet for jobben med å tappe og fylle lufta fra hjula, så den detaljen der følger jeg med argusøyne :D

Ref. kollisjonen torsdag, så er skademeldinga sendt inn - får fiksa bilen opp. Skal jo ikke ha en raill-bil av denna, det er en bil jeg vil ha en stund og ha som i "kunne nyte å se på" også. Bulker og lakkskrammer bidrar ikke til denslags, så da må detta utbedres.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var alle notat samla, alt gått igjennom og skademeldinga mi sendt fram.

Planet og henglsne til karmen på venstresia satte sine spor (vel, jeg antar at det er hengslene som tok borti på to steder, kan ikke være mye annet i den høyden)(2008 T5a SIKA planbil) men jeg antar de to felt som er trykket noe inn langs den lengste skrammen kan rettes ut igjen.
Mange firma som reklamerer med at småbulkene er lette å fikse opp, bare å komme innom (nærmest).

Så får man se om de skal ha kundene tilo å betale egenandelen før selskapet gidder se på saken.

Møller Ryen kjenner bilen, noe som jo inkluderer skadeavdelinga & lakkverkstedet der oppe, fra sist - avventer tinge time for utbedring men jeg bestiller takst imårra den dag. Håper jeg får svar om når de kan se på bilen allerede imårra.

Skal ikke mye framover, Sverige om to uker, Nijmegen men ut over det er alt relativt greit - det burde gi både forsikringsselskap og verkstedfolk tid nok for å få unnagjort sine oppgaver.

Sukk. Føkkings bilskader :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

.....å, du slemme, slemme, slemme mannen !

Uff. Martin, da. Nei, og nei, og nei og nei.

Vel, det positive i akkurat det tipset der er at jeg starter i arbe (omsider) om kun kort tid så da får jeg se nærmere på saken :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Foreløbig ser det ut for at de forsøker seg på våset i år også. Jeg fikk tilbakemelding om at egenandel kr. 4.000,- skal betales i skranken hos verksted inntil skyldfordeling er unnagjort ;

-der ser jeg jo to ting.
1) Fockem. Det ble litt over ett år hos dem, ny anbudsrunde iverksettes etter oppfiksinga er unnagjort.
2) Jeg avventer oppfiksinga til forsikringsselskapet evner lese skademeldingene og skrive alle de vanschlie bokstavene i tilbakemelding til meg etterpå.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Stikker bortom Lørenskog-tipset til Marius imårra efta, kan de ta min svarte boks inn og fikse siste komponentet samt hive på de to jeg allerede har så er min svarte boks forhåpentligvis i orden innen kort tid.

Neste helg skal jeg til Göteborg og det kunne vært kjækt å hatt kjøleskapet i drift, skal no aluminiumsbeholdere i det tenkte jeg :D
...skjønt, burde jeg montere ny blinklys før takstrapporten er skrevet tro...?

At jeg ikke er eneste mann i Norge med defekt ladegreät er jo ikke noen overaskelse. At Güntzl har gått fra €399,- til mye dyrere også ingen overaskelse, det var rundt om dusinet med Californias som bare i Tyskland fikk sine ladekretser brent - en eller to i NL, meg og nå også vår mann i Bergen.
Da går etterspørselen i taket og prisene deretter :roll:

Som nevnt - tyskern bygger om kretsen, ved å montere relé m.v uttafor boksen kobla på ett eller annet sted på kretskortet inne i boksen. Skal se nærmere på de(n) løsningen(e) etter Sverige.

Var bortom leieboden og henta ut bl.a kjøkkenkassa mi - den dag kommer når jeg har Thule-bagasjebærer bak. Da skulle kjøkkenkassa bakpå der, den - men kjøkkenkassa er den midt i mellom av størrelser, i det Zargeskassesettet jeg kjøpte hos Eivind på Groftekanten.no i sin tid.
Er jo bare såvidt den strekker seg forbi reg.nr til hver side, jo :lol:
Får finne tak i den største av dissa tre kassene mine, kanskje kan jeg innrede den slik at brennere/kokeapparat står i hver sitt avlukke inni der. Gass i eget tom, blåflaska i sin osv osv.

Men det blir ikke idag, må få fiksa bilen aller først :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vi hadde etpar timers godt gammaldags regnvær i Hovedstaden inntil ganske nylig, idag 8)

Det minte meg på at jeg har fiskekort på Femunden, uten sammenligning for øvrig men sist jeg fiska så pissregna det i ukevis.

Så da sier jeg det som det er - jeg er på østsia av Femunden nord for Femundsoset i uke 30 fra onsdagen av, vel over "olsok" som det står på kalenderen. Ser for meg å avlevere pikebarnet i barnehagan etter fellesferien deres mandag 5. august.

Greit samlingspunkt sånn i tilfelle flere har fiskestang og sluk, kan være samvirkelaget på Elgå. De tar kort, og gode greier, men jeg kommer verken til å forlegge meg der eller fiske der - kortet gjelder øst for Femunden og da får man vel fiske der, da.

Ser for meg basecamp i tilknytning til vei med avstandsforhold "kort" til nærmeste vak. Setter opp "party"teltet, fester på sølv-duken slik at når det regner (har bestillt massivt med nedbør) så går jeg tørrskodd fra bil til campingstol :D
Tanken er - på tross av allemannsrett, å stå der stort sett hele tiden. Har med grill, køl, parafin og ovn (klestørk iht egen værmelding) samt diverse andre nødvendigheter.
Sykkel + henger + barnesykkel er selvsagt med.

For min del er det ikke viktig om det blir med noe fra det våte element, jeg har grill og kjøtt med allikkavæl :D

Lager en liten notis på detta under Treff & møter, forresten. Ikke noe pliktig oppmøte, ikke engang treffklistremerke (klistremerke har de på Femunden Fjellstue).

Blir vel ti dager, aner ikke om kanoen er innhentet spant til, innen avreise. Får se, med andre ord.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Mye snakk om lading og forskjellige løsninger for å erstatte der ladegerät i bilene.

Jeg har denna - http://www.gylling.no/produkter/batteri ... tml?meny=2 - som etter boka kan stå kobla på fra landstrømpåkoblinga og fritidsbatteriet slik at den drifter fritidsbatteriet med vedlikeholdslading etterhvert som batteriet er i bruk.

Vel og bra, men jeg ønsker ikke ha den fastmontert og ikke gir den påkobling for verken kjøleskap eller Eberspächer, kun lys og 230V-kontakt ved førersetet - og kun når det er 230V påkobla.

Vurderer denna som mer fastmontert element i bilen - http://www.watski.no/Batterilader-CTEK-D250S-DUAL-1155f - men da får jeg vel vinne i Lotto først 8)

Ligger an til overnatting fredag - søndag i helga ifm Göteborgturen og det kan kun bli bra - første døgn i år, trur jeg faktisk det er. Slapp på campinga i år, neste år blir bedre :wink:

EDIT - etter tur til Göteborg ned fredag og opp nå, med fire voksne + last (rundt 375kg) så har bilen vært snill - vel, jeg var vel den som var snill først - har tippa 712km på tanken og nå lyser fuel-lampa gult. Da har jeg <10liter igjen på tanken og kan kjøre til benser'n imårra og fylle opp for å se reellt forbruk på motorvei med last i 2x3.5 timers ferd.
Gleder meg!

Mens jeg er igang - fant framgangsmåte og litt tips rundt det å skulle bytte dyser i en ACV, så da "kan" jeg det (også). Men bilens CPU må justeres, remap som det heter på nynorsk. Det blir åkkesom ikke idag selv om det jeg fant uttalte 170hk etter endt jobb... :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Må fylle på noen liter fuel, skal innom skadeavdelinga til Møller idag for besiktigelse, takst og da verkstedets tilbakemelding til Tryg forsikring.

Tryg har ikke giddet svare på dette med egenandel, så jeg spiller uvitende og får vel med meg giro hjem, tenker jeg.
Så purrer jeg som F på Tryg fra og med imårra og - hvem vet - kanskje de får til å lese skademeldinger innen betalingsfristen :lol:

Ironisk nok fikk jeg jo en noen lunde lignende lakkskade på motsatt forskjerm fordi brekket ikke ville stramme seg under en parkering. Tusla ut av bilen og inn på resteaurant "Den gyldne Måke" (McDonalds) for en burger, men oppdaga lommebok lå i bilen så da tusla jeg ut og fant bilen lent opp til en koblingsboks ved en lyktestolpe.
Kun skrammer i lakken der også, men det tar jeg på egen kappe den dagen jeg tar det på egen kappe. Senere.

Ellers er det ittno nytt.

EDIT - ga kontant tilbakemelding til Tryg 280513 på deres tilsvar da jeg leverte skademeldinga, uten at de gadd svare på den.
Purret på den og minnet dem på at det er idag besøket til skadeavdelinga vil foregå.

Får se hva de bestemmer seg for.

Ellers så har både Gjensidige kommet med "tilbud" og If gjort det, så det kan jo tenkes jeg finner på å bytte selskap i år også. Er jo ikke meningen kunden skal stryke forsikringsselskapet etter ryggen, det er fanmeg andre veien kosen skal komme! Og det sier jeg uten å kreve mer enn mninsteretten jeg betaler for.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sånn, ja.

Det er ikke den helt store skaden det er snakk om men pga prisnivået her til lands koster det mindre å happe av høyreskjermen, finne en ny (håper ikke det er Veng eller Klokkarholm siden passformen derfra er så som så) og så grunne & lakkere opp og montere "syncro" på, enn å lakere opp dagens skjerm.

Døra blir lakert opp igjen.

Karrosseriarbeid pluss skift av skjerm 1.931,61
ubestemt arbeid kr. 288,30
Sum arbeid 2.219,91

Reservedeler dvs lampe og skjerm kr. 2.605,90
annet materiale kr. 120,- (dekal)
lakkering materiale lakktype 2 kr. 1.286,27
lakkering arbeid kr. 3.102,87

og slenger du på mons ender taksten på kr. 11.688,69 værsågod.

Da veit jeg det. Jeg tror nesten jeg kommer til å anmode om å få med meg resteskjermen hjem etterpå, da har jeg noe jeg kan forsøke sveise på den dag jeg får låne sånt noe og da har jeg noe jeg kan flikke med grunning og lakk på siden forskjermen på motsatt side har noe fra den gang jeg sjøl sto bak skrammer og riper :wink:

Rekvirerte time over sommeren så kan jeg kjøre til Nijmegen samt ha jentungen med på tur i fellesferien.

Men det gjenstår å finne tid og anledning til servicen bilen skal på, da.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Mere morro å se på bilder av bilen din enn å lesa seg ihjæl igjennom alle dissa boksavene du trøkker ut her :roll: :lol: :mrgreen:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du kan fritt gå i butikken og hente digitalkamera som du donerer til meg, farmann.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Rudeboy wrote:Du kan fritt gå i butikken og hente digitalkamera som du donerer til meg, farmann.
Harru ikke kamera på mobben din a? 8)
Alle sånne nymotens mobiltlf har jo det :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nokia, confusing people...

Den sier at C:-minnet er fullt, at jeg må slette tjafs der. Men internminnet er det bare Nokias egen software som ligger på siden jeg legger alt "mitt" over på F:-driven på mobilen.
Og går jeg innom C: for å se etter om det er noe synlig jeg kan slette, så ser jeg ikke en damned shaite - og logger ut av PC Suite med uforrettet sak, nok en gang.

Rart telefonen ikke skal ha plass til Nokias egne oppdateringer.

Men det er telefonen, fra før er det dataproblemer og nå også en anelse rust på bilen i de vanlige stedene - plateskjøt og overganger mellom en karrosseridel til den neste :D
Først litt alu-korrosjon, på lista som holder duken til taket.
Image

Manglende bruk, tenkte jeg da jeg så det. Og man tager en ren klut og går over aluminiumslista så er det vekk. Kan jo legge til at på innsia taket var det smuss på støtdemperne som holder taket oppe så da er det flere ting som skjer når taket ikke er oppe og i bruk som hevetak 8)

Rustantydning som nevnt.
Image
Image
Image

Høyre spor langsetter taket ser ut som det kan være modent for litt epoxy for å tette sprekker. Ikke imperativt for å unngå lekasjer, men jeg vil ikke ha sprekker der (heller) så da så.
Image
Legg før øvrig merke til boblerusten som gliser imot fotografen her. Der oppe og i dørkarmene foran, har jeg antakelig en aldri så "liten oppvaskjobb" å henge fingra i.

Skal spørre skadeverkstedet på Ryen når de tar høyre forskjerm over sommeren om de har tips til en nybegynner så ser jeg på innsia av forskjermene - den tid, den sorg.

Fant tak i den siste termosen (som ikke er på avveie) i skapet som må ha ny dørlås fra Güntzl og så fikk jeg av støttereimene til barnesetet. Fant jaggu sykkellåset mitt også, kommer godt med siden det er mindre enn en måned er i Nederland og skal ha sykkelen i bruk. Da er det greit å ha lås til den, vil jeg si :wink:
Image

Så tilbake til det elektriske der bak. Jeg har et seksbryters panel som jeg ser for meg å montere en eller annen plass baki der, og inntil igår trodde jeg det kom emd kasse for utenpåliggende montering. Not so much anymore, det er for innfelling og jeg har ingen lyst til å begynne kutte i skapene bak.
Dette bryterpanlet er ment for 12V-anlegget, da. Solcellepanel inn via bryter til regulator og så til fritidsbatteriet, CB-radioen, og 12V-kontaktene nevnt om etpar setnigner så har jeg vel to ledige brytere for senere påfunn 8)
Ettersom jeg har en regulator til solcellepanelet, så funderer jeg nå på å finne tak i en form for kasse/tilsv jeg kan montere panelet på og så montere boks/kasse og regulator på en plank/tilsvarende som deretter gjemmes i vertikal stilling i ett av kabinettene/skapene bakover.

I samme slengen ser jeg også på løsning for å "utvide" 230V-kontakten foran skapseksjonen, mellom førersetet og kabinettet med vasken i :
-det står én 230V-kontakt der idag, T4a California og California Exclusive har dobbeltkontakt der. Jeg ønsker skaffe meg en kontakt til for å kunne montere omformeren (tror den er på 150W) fra 12V til 230V slik at jeg kan kjøre enklere ting på 230V under kjøring - f.eks NextBase-DVD-spilleren til pikebarnet.
Image

Da finner jeg en eller annen luftig plass omformeren kan stå og fører ledningene tilbake til 230V-kontakt nummer to slik at den kun gir strøm fra omformeren til 230V-kontakten. Den opprinnelige 230V-kontakten som står der idag virker kun når landstrømmen er kobla opp og (sukk) der Ladegerät virker 8)
Jeg bygger meg da et skille på 230V-drevet 230V og 12V-drevet opptransformert 230V på de to kontaktene som kommer stå der.

Jeg savner også Multivanens mengde av 12V-punkt rundt om i bilen og jeg synes det er underlig at ikke Californiaen hadde dette fra fabrikkene - ettersom det finnes komplette kabelsett for at slasker som meg skal kunne montere dette sjøl, lurer jeg på å anskaffe kabelsett for bakre 12V-kontakt, samt det som da i Multivanen lå foran begge hjulbuene. Det skal om minnet står meg bi, utgjøre to sikringskurser for disse tre 12V-punkt og dét klarer et velfungerende fritidsbatteri lett å drifte.

Bakre punkt ligger bakom høyre hjulbue, inn i lasterommet - panelet i California Coachen har søkk der dette står på Multivanen, så det er bare å lage høl & montere, slik som jeg ser detta 8)

Foran hjulbuen på høyresia er greit nok, bare å se til at det ikke ligger for langt fram og ned til at det får skydd mot nedbør som kan renne inn skyvedørsåpningen når døra er åpen :wink:

Ser forresten at Güntzl har mosquitonett til skyvedør, og ett nett til jeg ikke forsto tysken for å skjønne hvor skal være men "hechklappe" var det ikke - kan jo nesten håpe det da skal være til kjøkkenvinduet til bilen min ? Det hadde vært kjeøt.
Prisen for skyvedørsnettet var vel €80-90,- mens tyskerne på T4forum.de driver og setter sammen bestilling til Spacemaker (som laga Space Awing, forteltet jeg hadde som Just Kampers solgte). Men om mosquitonettet deres er av samme labre kvalitet synes jeg ikke €199,- er verdt det for baklukeåpningen - da skaffer jeg meg heller telt for å henge på bakluka og sikrer vha et myggnett fra IKEA som vi hadde til pikebarnet da hun var liten, til å tetter alle åpninger som da vil være mellom omverden og telt/bil bakerst 8)

Har begynt å gå igjennom 20foteren for å sortere vekk skjit som skal kastes fra flyttelassene mine som ble stua inn der - har identifisert etpar flyttekartonger med bildeler som skal i Vidvandre, så om ikke så himla lenge kan kanskje ting omsider begynne skje 8)

Tidligere i våres bekymra jeg meg mye over detta med servicen som blinker i dashbordet når jeg gløder. Jeg har vært nøktern på kjøringa og det i såpass stor grad at jeg tyner de 1300km som gjenstår før servicetidspunktet til etter Nijmegen - dvs til ut i august en gang.
Ettersom jobben jeg fikk, forsbant på underlig vis så er "inntekta" pr idag fremdeles trygd og det er ikke nok til å dekke et verkstedbesøk for service.
Mener å huske at bilen forrige gang bare fikk nytt filter og olje, så da kan jeg vel belage meg på at det kommer noen utgifter til denna gangen.

Dytter det til over sommarn, så årner alt seg :wink:
Post Reply