Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter

Post by Renax »

Hmm, har du servo? Jeg tenkte det kunne vere den "gamle" forstillinga med tostempla calipere var litt anderledes, men du har vel også samme greia...
Er ganske god klaring hos meg også ser du, flere millimeter, hadde sikkert vert plass til lodd på kanten, selv om jeg ba om limte lodd for å vere sikker..

Venter på en pakke med 15mm spacer som skal bak, og pinneboltadaptere som skal på framme, er så mye lettere å montere hjul på pinnebolter enn med løse bolter...

Sendt fra min Lenovo P780
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Ingen servo på min 81 modell nei...

Snedig...
Renax
-
-

Post by Renax »

Måtte til med hammer å modifisere skjermbuene litt, har fått vekk falsen og fått buen ca 5mm ut i topp, men subber enda litt.... kan vere jeg velger å bare kjøre slik, eller hamrer mer med tiden.

OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Måtte til med hammer å modifisere skjermbuene litt, har fått vekk falsen og fått buen ca 5mm ut i topp, men subber enda litt.... kan vere jeg velger å bare kjøre slik, eller hamrer mer med tiden.

Med 7,5x16 et35 og uten spacer? Hva slags dekkdimensjon kjører du med?

Jeg tenkte å ha 7x16 et23 og 225/50R-16 foran på Coachen...
Renax
-
-

Post by Renax »

Er 215-65-16, på 7,5x16 et35. Subber bare med full sving over en hump eller med høy fart..
Er på slitedelen av dekket det subber, så med så mye lavere dekk du tenker å kjøre med tror jeg ikke du får samme problem, kan godt vere mitt problem løses av å sette bakhjula fram, da de er mere slitt:-)

OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Er 215-65-16, på 7,5x16 et35. Subber bare med full sving over en hump eller med høy fart..
Er på slitedelen av dekket det subber, så med så mye lavere dekk du tenker å kjøre med tror jeg ikke du får samme problem, kan godt vere mitt problem løses av å sette bakhjula fram, da de er mere slitt:-)

Akkurat. Ja det er jo omtrent 5cm større diameter enn det jeg tenker å kjøre med så da er det ikke så rart at det subber litt.
Renax
-
-

Post by Renax »

Pakke(r) i posten idag:

Image
X10

Image
X2

Image
X10

Monteres ikveld om jeg får tid.

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

til stålfelg ? ser at de har " kulekon"
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-

Post by Renax »

Tur-Bo wrote:til stålfelg ? ser at de har " kulekon"
Ja, fått levert feil muttere, glemte nok å spesifisere, men tror jeg har liggende, evt så har dekksjapper slikt lokalt, så det går nok bra:-) var usikker på om jeg fikk med muttre når jeg bestilte...

Renax
-
-

Post by Renax »

Da var det montert med litt hjelp:-) Image

Spacerene har akkurat ikke klaring til skruene til tromlene:-(
Image

Ny og gammel pinnebolt bak
Image

Ferdig klaring til skyvedøra, med 215-65-16 effektivt et20
Image

Og ja, jeg har jo en ganske lang bøyle

Image

Renax
-
-

Post by Renax »

Da var store bakdekk på plass:-)
245-65-17 ET20

Image

Image

Max load simulation... flere millimeter klaring til bakre del av hjulbue, og ca en liten cm til bærebro i begge retninger, og en cm til skyvedøra.

Renax
-
-

Post by Renax »

Liten oppdatering:
Sveist opp eksosfestet, igen. Begynner å bli lei, sprekker hele tia og skrangler. Om noen har et komplett helt anlegg med fester til en grei småpenge så kan jeg vere intressert. Evt så bytter jeg til rakarør igen om det sprekker mer, virker ikke som de hjemmelagde festene mine tåler vekta av ei lydpotte...

Justerte også til litt mere fortenning, merker ikke stor forsjell annet enn at den starter noe lettere uten å måtte bruke kaldstart når den er varm, denne etterjusteringa har vert planlagt siden jeg stilte pumpa midlertidig for et halvt år siden.

Ellers putrer og går det, fått en liten ulyd i kraftige venstresvinger, mulig hjullager, får bare bestille inn. Noen som har en fasit på hvor det er greiest/billigst å bestille komplett med hylse?
hunter
-
-

Post by hunter »

sjekk om Martin har på lager eller kan skaffe... eg har handla sånne ting i fra han...
Renax
-
-

Post by Renax »

Dagens oppgradering:
Image

Til:
Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Bytta starter igår, den gamle var foringa i nesen borte fra, med de ulyder det skaper.
Bytta også toppen på dieselpumpa, den gamle hadde begynt å dryppe litt fra lda-akslingen. Fikk da også justert slik at jeg kunne feste gassvaieren slik den skal, og ikke med strips. Fikk også endel bedre bunndrag, og helt ok toppeffekt.
Renax
-
-

Post by Renax »

Da var denne byttet ut med ikkevwbus bruksbil. Noe stasjonsvogn greier, av nyere dato...
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Renax wrote:Da var denne byttet ut med ikkevwbus bruksbil. Noe stasjonsvogn greier, av nyere dato...
Fysj...
Renax
-
-

Post by Renax »

Buss Marius wrote:
Renax wrote:Da var denne byttet ut med ikkevwbus bruksbil. Noe stasjonsvogn greier, av nyere dato...
Fysj...
Fysj ja, det skal jeg si deg.

er jo en stund siden jeg byttet denne mot en 99mod passat, og en 97mod Audi. Passaten ble fort solgt og planen er å bruke Audi som bruksbil. den hadde ikke skilter, eller EU.
Byttet gikk på sedvanlig vis, med besiktning og prøvekjøring av samtlige biler og så skriving av papirer. Når salgsmeldinga på Audi skulle leveres ble det klart at han ikke hadde skrevet salgsmelding fra tidligere eier. dette skulle han fikse senere når tidligere eier var ferdig på jobb. greit nok, jeg hadde jo ikke hastverk (har først idag fått delene til å EU-godkjenne bilen)

Men så ble den aldri omregistrert, tross jeg har purret flere ganger.
purret igen idag i andledning at delene har ankommet, og fikk dette til svar:

Fordi Du har lurt meg og er Dritt forbanna no!!!! Og derfor kommer jeg og hente Audi`en min med politiet, og vis den blir ikke der du bor, jeg anmelde Deg som bil tyv. Den drit-vrak-bil "Caravele",som skulle bli i go stand, den beregnes kun til bil-høgeri. Og derfor jeg skal anmelde også din mekaniker som godkjente EU-kontrol på den kjoretøy. Den skulle aldri kjørt på norske vei.Den har lekasje i på dieseltanken og renne fra den hele veien ,den lekke også olie fra motor, starteren og bendiks virker ikke og bil starter ikke no. I tillegg ,kjemme det vanvittig masse hvit tykk røyk fra eksos, og motor har ingen trykk og drar ikke fram over, dvs ,er gåen topp pakkning, van kokker i radiator når man kjøre over 70km/t, og utløysing-lager på clutch, bråker enormt, på tomgang som den vil kille seg i hjel. .Bil er fulstendig vrak og er verdt max 3000kr vrakpant no. Så vis du ikke føre over meg 10000kr før audien, kommmer jeg med politiet, og hente den !!!

Morsom fyr, får vel komme han i forkjøpet og reise på politistasjonen imorra og høre hva man kan gjøre. dum som jeg er så har jeg ikke skrevet noe kjøpskontrakt, men har noe skriftlig på facebook og meldinger på tlf, samt et vitne som var med meg og kjørte en bil hjem for meg.

Lurer fryktelig på om han virkelig har klart å kjøre istykker Gobilen min så enormt, eller om han bare lyver i håp om at jeg skal betale han noe. eneste av problemer jeg kjenner til er dieseltanken (som lekker om man fyller heeelt fullt, ikke om man stopper på første klikk, dette ble gitt beskjed om muntlig) noe oljesvetting var det, og det ble nevnt ved besiktning. Gåen toppakning har jag ingen tro på, AAZ skal ha stålpakning, og de tåler MYE juling. utløserlager var nytt Sachs når jeg byttet girkasse, starteren byttet jo jeg med en brukt i bra stand rett før jeg solgte.
Klart, mye kan skje om man kjører Tur-retur Polen uten å sjekke hverken olje eller vann...

Og at bilen e verd max 3000,- pga motor har problemer ser jeg på som en ren fornermelse, jeg betalte jo 13k for den i slik stand, uten interiør og alt det andre... ville vurdert den til rundt 15k uten motor?

og Audien er plutselig verd 10k, uten skilt eller EU, med 420000km på klokka :lol:
OddN
-
-

Post by OddN »

Det var da voldsomt...

Kan ikke forestille meg at han har noen sak her. Men kanskje det hadde vært enklest og kontakte forrige rettmessige eier av den Audien og prøvd å få papirene i orden direkte mellom dere...
Renax
-
-

Post by Renax »

Det hadde vert en god løsning, bortsett fra at han har fått ordnet omregistrering til han...

Han kan jo prøve å kreve kjøp hevet eller at jeg skal dekke noe av kostnadene ved reperasjon på Caravellen på et saklig vis, men selv da må det bevises at jeg visste at noe var galt med bilen.

Å begynne å true med å andmelde meg for biltyveri blir jo bare latterlig, han var jo med inn på biltilsynet og sto rett ved meg når jeg kjøpte røde skilter for å kjøre den til Sandnes:-D

Kunne jo vurdert å bare bedt han dra til politiet, men har et håp om å kunne få dette kjapt og greit unnagjort så jeg kan få skilter på Audi'n å bruke den. Er noe slitsomt å kjøre LT-karmann som bruksbil...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Renax
-
-

Post by Renax »

En oppdatering her:
Han gir seg ikke. Jeg sendte hendvendelse til vegdirektoratet, med søknad om å "tvangsomregistrere" bilen til meg.
Etter 2 mnd fikk han et brev med 14dager svarfrist. Der har han svart at han ikke er fornøyd med bilen han fikk i innbytte og derfor ikke har levert omregistrering.

Dette har de vel sett på som en grunn til å ikke ta en beslutning, de ryggradløse byråkratene, og derfor gitt avslag på min søknad.

JÆVLA FAENS TULLIGER!
får nå sende svigers med salgsslipp, penn og balltre...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Hamna
-
-
Car: 2014 VW T5 140 hk
Phone: Yes, I do have it.

Post by Hamna »

Renax wrote:En oppdatering her:
osv.

Makan til uflaks!
Det går an å drikke alkohol uten å ha det morsomt!
Post Reply