Næmmen Narle da!!! Saksumdal ligger jo I Lillehammer kommune!!
Vi venter spent på om du får liv i denne campern. Forøvrig ser jeg i Bentley at Digifantmotorer er 2,1 med 90 hester, Digijet er 1,9 med 80 hester. Begge på syncro. Dette er jo amerikanske bøker, vet ikke hvordan det er i Norge. Er det ikke levert 112 hk-motorer dit?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Får ikke igang motoren,selv om det er gnist og bensin tilstede.Får prøve med ny bensin i morgen,da bensinen er flere år gammel.Det kan hende det ikke er noe futt igjen i den gamle bensinen.Kan hende det er andre ting som er galt,men får ta en ting om gangen.
Har tømt tanken idag og byttet bensin.Starter fortsatt ikke,men den skyter tilbake i spjeldhuset/luftmengdemåleren.Smalt noe helt jævlig da jeg sto bøyd over motoren,fikk øresus og bakoversveis av trykket.Slangen mellom spjeldhus og luftmengdemåler blåste av,festene på filterboksen ble revet av og huset sprakk!Lurer nå på om ventiler ikke åpner,dette er jo en motor som har stått lenge.Kanskje ventilløfterene ikke fylles med olje og dermed ikke klarer å åpne ventilene.Noen som har forslag til rep.Tenningsrekkefølge er sjekket,det er gnist,dysene spruter bensin,så det er sagt.
drei motoren til stempelet på sylinder en er på topp, se så hvor rotoren peker i forhold til tenningsrekkefølgen på fordeleren, høres veldig ut som tenningsfeil (180grader feil?), da slår de ofte tilbake med voldsom kraft.
så sjekker du kompresjon, vakum osv.
lykke til
Har jobbet med bilen i flere timer idag.Litt frem gang er det,for det hender at den starter i 2-3 sekunder,men det er alt.Driver og tenner stadig vekk,men vil ikke gå.Kobler jeg på bensinpumpa,blir den helt dau.Så den får alt for mye bensin.Måtte til slutt skifte olje og filter fordi det var mye bensin der.Lurer nok på om dette har med hjernen å gjøre,da hjernen jeg bruker er fra en 90mod.katalysatorbil og bilen min er en 86mod Usa model med katalysator.
Får fremdeles ikke start på bilen.Drukner i bensin når bensinpumpen er påkoblet.Uten pumpe så starter den litegrann,men vil ikke helt.Skiftet ut vacumklokka på returen til bensinen idag,men ingen forskjell.Det verste er at jeg har anskaffet en 112i til og der er problemet det samme.Den startet da den ble tauet og gikk,men da jeg stoppet den på tenninga,ville den ikke starte igjen.Koblet vekk pumpa på den og,da gikk den slik som den andre.Har prøvd tempfølere fra bil som går,men det hjelper ikke.Værsågod,bli gærn,sier nå jeg.
Tok en kjapp titt i koblingsskjemaene, og det er forskjellig skjema for digifant før og etter -89. Har de bare i elektronisk format så det var litt vanskelig å sammenligne. Men gi meg litt tid så skal jeg se om det er noen vitale forskjeller...
Så langt jeg kan se så er beinplasseringa den samme på hjernen før og etter 89... eneste forskjell jeg kunne se var hvor bensinpumpereleet fikk 12V ifra. Signalet fra hjernen var på samme plass. Og så lenge bensinpumpa di starter så virker i allefall releet...
OddN wrote:Så langt jeg kan se så er beinplasseringa den samme på hjernen før og etter 89... eneste forskjell jeg kunne se var hvor bensinpumpereleet fikk 12V ifra. Signalet fra hjernen var på samme plass. Og så lenge bensinpumpa di starter så virker i allefall releet...
Pumpa starter,men det blir for mye bensin.Slik har det vært hele tiden.Hjernen har samme delenummer før og etter 89,som jeg kan finne ut.Hva kan gi så mye bensin,er det ikke temp.givere som bestemmer dette.?Pussig at jeg skal ha to biler med det samme problemet.
Det er lett å se seg blind på det man tror er problemet. Regner med at du har prøvd litt av hvert, men jeg kan jo slenge ut noen forslag..
Har du målt strømforsyningen til motorstyreenheten? Jordingsproblem?? Styreenheter som får for lav driftsspenning kan finne på mye rart.
Tenningsanlegget? Kan det være tenningsfeil som gjør at ting høres bedre ut når den får mindre bensin? Er det DLS-styreenhet på Digifanten? Har du i tilfelle prøvd å koble sammen ledningene på denne? Prøvd med en annen coil?
Er kataysatoren tett?
Er det lambdasonde på denne motoren? Tror kanskje ikke en defekt lambdasonde vil gi slike startproblemer, men den påvirker ihvertfall blandingsforholdet direkte.
Det er ganske vanlig at innsprøytingsdyser får konstant 12v, og at styreenheten jorder dem når de skal åpne. Kan det være en kortslutning til gods som holder en eller flere dyser åpne hele tida?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen wrote:Det er lett å se seg blind på det man tror er problemet. Regner med at du har prøvd litt av hvert, men jeg kan jo slenge ut noen forslag..
Har du målt strømforsyningen til motorstyreenheten? Jordingsproblem?? Styreenheter som får for lav driftsspenning kan finne på mye rart.
Tenningsanlegget? Kan det være tenningsfeil som gjør at ting høres bedre ut når den får mindre bensin? Er det DLS-styreenhet på Digifanten? Har du i tilfelle prøvd å koble sammen ledningene på denne? Prøvd med en annen coil?
Er kataysatoren tett?
Er det lambdasonde på denne motoren? Tror kanskje ikke en defekt lambdasonde vil gi slike startproblemer, men den påvirker ihvertfall blandingsforholdet direkte.
Det er ganske vanlig at innsprøytingsdyser får konstant 12v, og at styreenheten jorder dem når de skal åpne. Kan det være en kortslutning til gods som holder en eller flere dyser åpne hele tida?
Hva er DLS styreenheten?Hvordan sjekker man om katalysator er tett?Takk for tips.
DLS-styreenheten er den lille boksen som sitter mellom hallgiveren i fordeleren og sluttrinnet/tenningsmodulen. På venstre side i motorrommet. Tre ledninger i hver plugg, disse pluggene kan kobles sammen. Denne skal stabilisere tomgangen ved å stille tenningstidspunktet opp og ned, og pluggene må kobles sammen når du stiller tenninga. Jeg har vært borti defekte sånne som stiller tenningstidspunktet helt galt. Noe av det første jeg gjør hvis jeg skal feilsøke på en 112i er å koble ut denne, motoren går helt fint uten. Den sitter ihvertfall på DJ-motoren, jeg er ikke sikker på om den er der på din.
Hvis katalysatoren er tett så kommer det vel ikke ut noe særlig eksos bak. Jeg var borti det på en Golf en gang. Den gikk greit noen minutter hvis den hadde stått ei stund, men så var det bom stopp. Jeg skrudde ut lambdasonden så eksosen kom ut der, og den knattra i gang.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Dls er det ikke på min,nei.Har ikke tro på at det er tett kat. da den ikke starter i det hele tatt.Får bare så altfor mye bensin,må være en feilmelding som sier at nå skal den ha mye.Får gå over alle jordinger og kontaktpunkter.
Idag har vi tauet bilen for å se om den kunne starte på den måten,men dengang ei.Fant bare ut at clutchen var dårlig istedet.Så nå går motor og girkasse ut i morgen,inn kommer det samme fra donor Coachen jeg har.Da får jeg 112 hester i stedet for 90hk. og femtrinnskasse.Får håpe at det elektriske i bilen er likt så det ikke blir noe tull der og.
Jarlemann. Vil veldig gjerne se bilder... Kan noen hjelpe deg eller du kan maile til meg så kan eg legge ut. Ville det hjulpet på å få deg på treff om vi lokket med noen fine felger eller andre snertne deler? Spent på å sjå gammern igjen serru jaja, både deg og bilen.
Da er motor og gir byttet!Nå går den fint og det er bare moro.Neste er å ta et hjulager bak og gjøre den klar for lakkering.Har en del småbulker som må tas før lakkereren skal gjøre sitt.Noe småfiks før Eu må også tas.
Det jobbes og slites hardt om dagen for å få bilen klar til ferien.Håper jeg blir klar,men er slett ikke sikker på det.Utrolig hvor mye småbulker og steinsprut det er på en bil.Alt må tas ellers blir sluttresultatet ikke bra.Ellers skifter jeg eksosanlegg og det går til helvete.3 brukne bolter som jeg knapt vet hvordan jeg skal få fikset.bores og gjenges under der blir ikke lett.Måtte skifte kontakten bak på tenningslåsen og da begynte det meste å virke igjen.Vifta på bakre varmeapparat startet ikke og det viste seg at den satt dønn fast.Kastet den ut og hentet en annen på delelageret.Alt ok.En ny bremsesylinder og hjullager bak er også på plass.
Fikk ordnet eksosanlegget etter 10-12 timers slit.Da er bilen hos lakkereren og vi har sandblåst litt på brune flekker og noen skjøter.Fytterakkeren for en grisejobb!Blir fælt støvete innvendig selv om vi la over plast og teipet,så der får jeg også en jobb å gjøre.Bilen skal være ferdig i midten av neste uke.Da blir det full fart med montering av vinduer,lykter m/mere.Satser på eu kontroll påfølgende fredag.Ser ut som det kan bli ferietur allikevel.
Har tatt noen bilder og skal få noen til å legge de inn for meg etterhvert.Men nå er det full prioritet med å bli ferdig til EU på fredag.Har fått montert inn vinduer,griller og lykter i kveld.Må stadig vekk ut og plukke deler av donorbil da særlig gummilister er dårlige.Blir ekstra arbe ta det.Imorgen så vil det meste være gjort angående montering.
Idag sklei westyen gjennom EU kontrollen og ble godkjent.Skilter er kommet på og nye 215-65-15 dekk er kommet på Ronalfelgene.Nå gjenstår det litt montering av telttaket innvendig,skifte av vindupussermotor og noe med bensinpåfyllingen.Får nesten ikke fylt på bensin uten at det spruter tilbake.Har byttet hele påfyllingsrøret,men det jeg satte på kom fra dieselbil,om det er noen forskjell vet jeg ikke.Tanken har en stor bulk,kanskje det er problemet.Må og bytte oljetrykksbryter ved reimhjulet,da det blinker og hyler over 2000 omdr.