Willy-velle, 1,6td familiebil!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Willy-velle, 1,6td familiebil!

Post by Bugman »

Needforspace wrote:Dårlig minuskabel fra batteriet til starter?
Minuskabel går vel direkte til motorblokka på TD.

Sjekk forøvrig også den flettede kabelen ved girkasseopphenget foran på kassa.

Du kan evt. også bare løsne starteren (brakett til clutch... vri bare starter unna her), og smergle lett av ørene på starter, samt litt på innfestinga til denne.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Takk for mange svar:-)

Jeg har en kabel med trykkbryter på som jeg kobla fra batteri+ til terminalen på starter, trykka på knappen en 10-15 ganger uten ett feilslag. Men som sagt funka det bra på tenningslåsen også nå. Får feilsøke engang jeg har det travelt, det er vel først da den ikke starter...

Bakstykket på tenningslåsen er også en mulig synder, siste passaten var dårlig der, men da hjalp det å rikse på nøkkelen... det hjelper ikke her.
Om det var dårlig jording fra blokk/girkasse hadde jeg vel hatt større problemer?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Starteren er absolutt største strømforbruker så med dårlig kabling er det nettopp da det merkes. Var sånn på en Audi jeg hadde en gang.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg var nå ganske sikker på at glødinga bruker mest strøm på en diesel?
Men skal nå sjekke jordinga, men ser ikke helt hvordan den da kan starte av og til?

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Av og til / på og av problemer er ofte løse elektriske forbindelser som bare får kontakt av og til, dårlig effekt eller ting som virker,som ikke skal virke, er ofte dårlig jording
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-

Post by Renax »

Nå har der gått litt tid, har ikke vert så gal som den var, men hender innimellom at jeg må vri om 2-3 ganger.
Hører da ei ganske høylytt klikking baki, men ingen snurr, regner da med at dette er starteren, som jeg har fått tilbud om å kjøpe en "ny" brukt på mld, får prøve å ordne det til uka....

Har ellers sprøyta resten av taket, slik at det er svart og ikke grått. Har bestemt meg for at fram til det evt blir brukt penger på hellakkering (og ser i lommeboka at det nok ikke skjer i år) så får den forbli svart, med mer eller mindre grønne innslag...

Aldri eid en bakhjulstrekker før, så ligger og koser meg i rundkjøringer hver gang det regner nå:P

Etterhvert blir det bytte av bremserør framme og bak, noen som har lengdene på de?
Renax
-
-

Post by Renax »

Må virkelig si jeg koser meg med T3, bilen er topp, og folka jeg treffer på er helt etter min smak;-)
I når jeg har truffet bilentusiaster for andre biler, så virker det som om det er om å gjøre å bruke mest mulig penger, her er rullemalt bil helt topp, og når ting skal repareres så repareres det, man bytter ikke hele forstillinga om bærekula ryker...

Med bilen blir det gjort lite, så litt svart på å begynne å bytte bremserør, men så fikk jeg en telefon av en som kjøpte en tdi motor av en kompis, og han lurte på om jeg kunne legge noen fliser for han, så kunne han skru bil for meg.
Og siden jeg er fliselegger, og han er mekaniker, så synes jeg det var en meget god ide.
Så nå framover vil det etterhvert bli ganske mye fagmessig utført arbeid på bilen, og det eneste jeg betaler er noen timer av min tid, så kan de prøve å trekke skatt og moms av det! (Blir vel noen timer samfunnstjeneste da:-P )

Renax
-
-

Post by Renax »

Igår skulle han sette igang med å bytte bremserør, som det sto på EU lappen av var rustet.
Men da han skrapte drit av rundt nippelen oppdaga han at det var kobberrør på bilen, og det jeg trodde var rust var bare drit. Nippelen var det litt brunt på men det er ikke farlig.
Skal sjekke under også for å vere sikker, men jeg tror kontrolløren har blingsa på rust+drit rundt niplene.
da er det bare eksoslekk og småting som gjenstår før eu!
Har drypt litt olje fra bilen i det siste, oljetrykksensoren ved oljefilteret lekker gjennom pluggen av alle ting. Mekanikeren sa dette var vanlig, noen andre som har opplevd det?
Kjøper ny på møller, så har jeg garanti på den nye, har dårlig erfaring med sensorer osv fra mekonomen...

Renax
-
-

Post by Renax »

Da var eksos, oljetrykksgiver og 2 stk nye bremserør på plass, fra T-stykket og ut var de gamle og rustet...
Den gummiforinga i festet på høyre sia av eksosen var ødelagt, så vi skrudde det bare fast uten gummiforing, kan det skape noe problemer?

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

kan resultere i at du får vibrasjons skader på mellomrøret til potta,
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Renax
-
-

Post by Renax »

Ok, får lage til noe gummigreier der da, er da ikke så avansert.
Prøvde meg kjapt på en EU på fredag, men må vist lufte mer...

Og idag får den slite som arbeidsbil, da dens 15år yngre kollega ikke ville stå opp i morres...
Renax
-
-

Post by Renax »

Litt blir da gjort, mens man venter på nye skiver fremme, dårlig med før bilder, men dere har vel sett ei bakluke før?
Slik ble den etterpå:

Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Var noe finurlige greier som skjedde i dag, på vei utover mot "rånetreff", i den tid jeg har hatt bilen har påfyllingstanken vert "selvtømmende", dvs at når jeg fyller på vann, så tømmer den seg selv stort sett før neste stopp.
Den tømmer seg ikke mens man ser på, hverken om motor sviver eller ei, men etter noen km er den tom igen...
Den andre vanntanken har holdt gjevnt nivå alltid, men litt under det nivået som vannføleren slår ut på, så det blinker konstant...
Tempnåla ha lagt seg rett over det hvite feltet, og ligget stabilt der.

Det som skjedde idag var at nåla flytta seg helt opp til rett under varsellyset, og holdt seg stabilt der, fylte opp påfyllingstanken og kjørte til treff med varmeapp på maks...
Kom fram dit, og fylte tanken, som allerede var tom opp på ny.
Kjørte så ei mil eller så hjemover, før jeg fylte på ny.
Etter enda ei mil, stoppa jeg igen for å fylle, men både da og når jeg kom helt hjem var nivået akkurat der jeg forlot det...
Men tempnåla er enda rett under denne varselblinkeren, (som slutta å blinke etter første fylling)

Det kommer konstant varme i varmeapp, men det var ingen forsjell på nåla med av/på.
Sjekka også framme under, der var en varm og en kald slange, samt at radiatoren selv var passe lunka...

Forstår meg ikke helt på dette systemet, tror ikke det er noe akutt, iogmed at jeg har kjørt ca 5000km med tom påfyllingstank (bare fylt på innimellom for "moroskyld") men den tømmes da fort igen.
Prøver stadig å lokalisere et lekkasjepunkt, men med balja under var det vanskelig, den ble derfor fjernet, men hver gang jeg fyller tanken er alt tørt før jeg kommer fram... bortsett fra idag, da det regnet...
Renax
-
-

Post by Renax »

Nå virker det som den er mer holden på vannforbruk, lurer enda på hvor de 10-15litrene jeg har fylt siste 5000km har blitt av, ser ingen drypp under bilen...
Om det har vert for lite vann på burde den vel kokt og havarert for lenge siden?
Nå skal den på EU idag, håper den går gjennom. (Den bør det, da de tingene som var på mangellappen er fikset, og svartrøyken bortjustert, fyttikatta så dårlig den gikk da...)

Er spent på hva de sier om lysjusteringa, jeg mener at lysa er bra, men sa de måtte justere vis det var feil...
Renax
-
-

Post by Renax »

Tilbake fra eu og kontrolløren fant rust på bremserør vi hadde oversett, så fremdeles en 2'er feil igen, og hornet ble vist testet i akkurat den stillinga på rattet det ikke fungerer i (sliten slepering)
Skulle til å plukke ned bremserøra når jeg fikk telefon om at min bestemor lå for døden, så da ble plutselig dette utsatt, får se om jeg får gjort noe over helgen.
Bilen fungerte hvertfall uten å bruke en dråpe vann på 18 mil i strekk på onsdag, så det problemet har slutta av seg selv, hvertfall fåreløbig. (nå er også påfyllingstanken full uten å lekke) oljeforbruk er det heller ikke, så etter bytte av bremserør er man egentlig ferieklar, men håper å få bytta bremseskiver og klosser framme, bare de kommer fra skruvat i tide?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Den dypeste medfølelse med deg og dine ift. din bestemor!! :(

Og da er det jo fint at det flasker seg med bilen, Renax!

Sleperinger og et bremserør er jo overkommelig! :)

Og det virker også som at nå er motoren skikkelig gjennom-lufta, siden den endelig har sluttet og "rape".
Så da er jo sikkert den biten ok, nå!

God ferietur med bilen! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Renax
-
-

Post by Renax »

Image

For de som ikke ser bildet, så er det en EU med bare ett punkt igen: 1.er for lydsignal ute av funksjon.
Tuta idet jeg kjørte derifra men gadd ikke klage...
Renax
-
-

Post by Renax »

Da er vi klare for ferietur, bilen er pakka med sykkel og badekar (bla) og vi kjører mot Grimstad tidlig imorgen.
Bilen er teknisk helt topp, men rakk ikke å få ferdig coach breddere og leppa forran, min mor syr nye gardiner så de kan taes med og monteres i grimstad før jeg og kona drar videre til sverige på mandag.
Vi gleder oss og håper å få hilst på litt folk, om ikke annet enn gjennom frontruta ved passering, så ver på utkikk etter Willy, og hils på oss som sitter inni:-)
Renax
-
-

Post by Renax »

Da er vi vel hjemme, gått med noen liter kjølevann, og ca 5dl olje på litt over 100mil, oljeforbruk er helt ok, men vannbruket må jeg finne utav, finner enda ingen lekkasjer så alt tyder på at det er motoren som drikker litt, men det er ingen hvit røk og det er ikke vann i olja...

Største problem var når vi hadde lessa bagasjerummet stappfult og skulle kjøre hjem så gikk cluchen rett i gulvet og bremseveskebeholderen var tom. Men det løste seg av seg selv ved å fylle bremseveske og kjøre uten cluch, før vi kom til kr.sand var cluchen god som ny igen, tipper en luftenippel lekker litt, så det skal ettersees asap.

Lite T3 på veien dog, traff 2-3stk før Moi på vei bort, og en eneste tysk camper ved Moi på vei tilbake, kjører ikke sør og østlendinger slike biler? Er jo massevis her...
Renax
-
-

Post by Renax »

Bilen går og går, må bytte slavesylinder en vakker dag, men foreløpig går det en tank bremseveske i uka...

Var i gårkveld sammen med AndreasE og parterte noen dieselpumper, tdi kamplate og stempel skal inn i td pumper;-) endel knot, man var egentlig ganske lett når man fant utav det:-)
Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Nå er cluchen på tur, slurer ved belastning på 3-5 gir...
Bra jeg har motor stående, så slipper jeg å la jx'en stå igen, må bare testfyre 1z'en med frankenpumpe nå så fort som mulig...

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk 4
mek
-
-
Car: T3 Bus 81 mod. bensin
Phone: 90700999

Re: Min T3 coach, bruksbil!

Post by mek »

Renax wrote:Vraket endte på knoksen, var ingen brukbare deler igen, (brannskadet stål er vel så å si ubrukelig?)
Det verste som sitter igen i meg er egentlig utsjellinga jeg fikk av en brannmann, var nesten på gråten fordi min nyinnkjøpte bil brant opp, så skal han stå å sjelle meg ut fordi "dette ikke er gøy" tror jeg skal sende brev å klage på det der...

Diesel coach er topp det, men endel må fikses før jeg skal kjøre langt.
Men billig går den, selv oppjustert går den under 0,8 på mila, det er lite selv sammenlignet med mine gamle bensin passater og golfer...

Det er trolig mye gøyere for en brannmann å se at andre biler står i fyr og flammer :lol:

Godt å se at du ikke tok skrekken, men kjøpte deg en ny T3
Tidligere biler: Boble, Ascona. Ascona, Ascona, Ascona, Renault 19, Megane Classic. Accord. Volvo 240, Volvo 760 Trabant P 601 65 mod. , Caravelle 88 mod, Combo.05, Boble 68 mod.

MC: HD Sportster

Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg tok da skrekken jeg, fått helt bensinskrekk:O

Idag har vi bytta cluch og slavesylinder, overraskendes greit uten noen bolter som satt mer enn de skulle.
Cluchlamellen så egentlig veldig bra ut, er det normalt at de begynner å slure før de er nede på naglene?

jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Du har ikke fått bremseveske inni cluthsen din?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Renax
-
-

Post by Renax »

Tror ikke det, enormt små menger isåfall for innholdet i cluchhuset var helt tørt...
Men det er jo en mulighet, funker bra nå hvertfall med ny cluch og uten lekkasje på noe...

Post Reply