Ill see when i get the time to look at it again. At the time, traffic controll in this stupid country does not want to approve my springs! Damn! I'll try to wiggle my way out of it though.
TRØBBEL med H/R senkefjærer
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Re: TRØBBEL med H/R senkefjærer
The noise is back slightly, but consistently
Ill see when i get the time to look at it again. At the time, traffic controll in this stupid country does not want to approve my springs! Damn! I'll try to wiggle my way out of it though.
Hans Sæle
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Dialekt her ogsåhansstef wrote:The noise is back slightly, but consistently![]()
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
hansstef
- -

Simon Baxter var med på løsningen av problemet en liten periode hence the English, men ser ut til at det har gått over.
Statens Seigvesen plantet hovene greit i bakken i dag når jeg kom med H&R senkefjørene mine, har for høy tillatt tot vekt på bakaksel. Noe jeg var klar over og hadde fått beskjed av fra samme seige vesen at nedjustering av tot vekt ikke ville være noe problem. Den uttalelsen viste seg å være et greit lass med #$&%/#&"... for når jeg viste bilen i dag fikk jeg en merknad om at fjørene ikke kunne benyttes (denne er nå plantet root deep i datasystemet deres). På toppen av det hele kan hverken vegvesenet eller VW justere totvekt i typegodkjennngen...flott at de sa det motsatte før jeg reiste fra originalfjærene mine i Bergen!
Tok en biltur for å kjøle meg ned, møtte HappyCamper fra forumet og han satte meg i kontakt med en knallgrei verkstedseier på lade (omtalt i annen tråd).
Ny plan klekt ut. Oppdatering kommer.
Så da vet dere hvertfall det, at endring av tillatt totalvekt i typegodkjenning IKKE er en håndvendingsmanøver. Hvertfall ikke her i Trondheim!
Skal sies at jeg viste bilen sammen med TUV papirer som INNEHOLDER info om tillat totvekt. Dette gjorde jeg nettopp fordi jeg ønsket å skru den ned i vognkortet. Ikke gjør samme feil som meg, ta heller med de gamle papirene uten totvekt i dem.
Statens Seigvesen plantet hovene greit i bakken i dag når jeg kom med H&R senkefjørene mine, har for høy tillatt tot vekt på bakaksel. Noe jeg var klar over og hadde fått beskjed av fra samme seige vesen at nedjustering av tot vekt ikke ville være noe problem. Den uttalelsen viste seg å være et greit lass med #$&%/#&"... for når jeg viste bilen i dag fikk jeg en merknad om at fjørene ikke kunne benyttes (denne er nå plantet root deep i datasystemet deres). På toppen av det hele kan hverken vegvesenet eller VW justere totvekt i typegodkjennngen...flott at de sa det motsatte før jeg reiste fra originalfjærene mine i Bergen!
Tok en biltur for å kjøle meg ned, møtte HappyCamper fra forumet og han satte meg i kontakt med en knallgrei verkstedseier på lade (omtalt i annen tråd).
Ny plan klekt ut. Oppdatering kommer.
Så da vet dere hvertfall det, at endring av tillatt totalvekt i typegodkjenning IKKE er en håndvendingsmanøver. Hvertfall ikke her i Trondheim!
Skal sies at jeg viste bilen sammen med TUV papirer som INNEHOLDER info om tillat totvekt. Dette gjorde jeg nettopp fordi jeg ønsket å skru den ned i vognkortet. Ikke gjør samme feil som meg, ta heller med de gamle papirene uten totvekt i dem.
Hans Sæle
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Har dere tenkt over at det ikke jobber noen kvinner som tekniske kontrollører hos BT !
Desverre nok et bevis på at de er smartere enn oss menn
Desverre nok et bevis på at de er smartere enn oss menn
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bummer! Jeg har nettopp montert samme senkesett på min bil, og står sånn sett i leia for å gå på samme smell. Min doka er '88 modell, og under "Typegodkjennings nr." i vognkortet står det ingenting, sånn sett håper jeg at jeg kan gå rundt problemet på den måten, altså at den går under en enkeltgodkjenning på en måte. Er det likt hos deg, eller har du et nummer der?hansstef wrote:På toppen av det hele kan hverken vegvesenet eller VW justere totvekt i typegodkjennngen...
Christian
SmaaKaaten! - 1988 Caravelle C 2.1L DJ "luftkjøltlook" og korta inn "litt".
1982 Transporter Doka 2.0L CU
-
hansstef
- -

Tror mitt typegodkjenningsnummer er 255? Men hvis du har H&R fjører så finner du TUV dokumenter på deres sider både med og uten info om tillatt totalvekt. Så kan du selv velge hvilket du ønsker å ta med på kontroll, mitt tips er å brenne det førstnevnte TUV papiret 
Hans Sæle
255 er bare modellnummeret for en av kassebilene, min doka er f.eks 247. Det er et eget felt på vognkortet der eventuelt typegodkjenningsnummer står, det feltet er blankt på mitt vognkort.
Virker som det blir den enkleste løsningen å bruke det gamle papiret, men det hadde vært kjekt å fått justert ned vekta bak med tanke på hjulutrustning.
Virker som det blir den enkleste løsningen å bruke det gamle papiret, men det hadde vært kjekt å fått justert ned vekta bak med tanke på hjulutrustning.
Christian
-
hansstef
- -

Okei, så for meg noe slikt ja.
Jeg var på telefonen med typegodkjenning hos VW i Oslo i går, de svarte samme uansett hva jeg sa. NEI vi justerer ikke tillatt totalvekt under noen omstendigheter hvis ikke det dreier seg om vesentlig teknisk endring. Senkesett er ikke under en slik kategori. Er det snakk om Coach fjærer (org vag del) så sender de med bekreftelse på at disse kan benyttes med den eksisterende tillatte totalvekt. Hjulutrustningsproblemet forblir altså uløst, der får man selv velge hvilke dekk man tillater seg å kjøre med, heller ha godkjente dekk i bakhånd til kontroller. Utekontroll er jo en annen sak da, på eget ansvar der
Jeg var på telefonen med typegodkjenning hos VW i Oslo i går, de svarte samme uansett hva jeg sa. NEI vi justerer ikke tillatt totalvekt under noen omstendigheter hvis ikke det dreier seg om vesentlig teknisk endring. Senkesett er ikke under en slik kategori. Er det snakk om Coach fjærer (org vag del) så sender de med bekreftelse på at disse kan benyttes med den eksisterende tillatte totalvekt. Hjulutrustningsproblemet forblir altså uløst, der får man selv velge hvilke dekk man tillater seg å kjøre med, heller ha godkjente dekk i bakhånd til kontroller. Utekontroll er jo en annen sak da, på eget ansvar der
Hans Sæle
-
hansstef
- -

Tok med meg de gamle TUV papirene til Satans Kvegvesen i dag og selv om de hadde scannet de NYE TUV papirene fra forrige kontroll inn i møkkasystemet sitt (slik at dette dukket opp på PC i Stjørdal) så fikk jeg i dag godkjent fjærene mine
Kontrolløren karakteriserte fjærene fra Martin som meget bra
Oh Happy DAY!
Kontrolløren karakteriserte fjærene fra Martin som meget bra
Oh Happy DAY!
Hans Sæle
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
De ER bra. Har som nevnt kjørt over 30k med mitt 80mm sett. Med LI på dekk på 93.
Godkjent i vognkortet. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
hansstef
- -

Skulle gjerne hatt lov å kjøre på lavere laste index, har dekk på felg til GL-en som er Li 94. Regner vel med å prøve ut disse på C-en og kjenne hvordan det føles før jeg investerer i tyngre saker på sommerhjula.
Har en kompis med en gammel landcruiser. Denne står på noen enorme ballonghjul. Likevel veier ett av mine C-merkede dekk ca det samme som to av hans selv om dimensjonene er svært beskjedne i forhold
Har en kompis med en gammel landcruiser. Denne står på noen enorme ballonghjul. Likevel veier ett av mine C-merkede dekk ca det samme som to av hans selv om dimensjonene er svært beskjedne i forhold
Hans Sæle
-
hansstef
- -

Tar opp igjen denne da hjuleskifte gav meg en HELT annen bil hva angår fjæringen!
C-dekkene mine var som nevnt over, noe inn i det h#@!%vete tunge. Uten at jeg tenkte på det som et nevneverdig problem for fjærenes oppførsel.
Skiftet nettopp over til sommerdekk (Li 94) på alufelg noe som viste seg å gi meg tilbake evnen til å passere telehiv i vanlig trafikkhastighet kontra det å stoppe opp for hver eneste hump på filefjell. Alle ulyder fra senkesettet er borte, hjulene skyter ned i humpen i passe tid før bilen dupper og alt er bare velstand!
C-dekkene mine var som nevnt over, noe inn i det h#@!%vete tunge. Uten at jeg tenkte på det som et nevneverdig problem for fjærenes oppførsel.
Skiftet nettopp over til sommerdekk (Li 94) på alufelg noe som viste seg å gi meg tilbake evnen til å passere telehiv i vanlig trafikkhastighet kontra det å stoppe opp for hver eneste hump på filefjell. Alle ulyder fra senkesettet er borte, hjulene skyter ned i humpen i passe tid før bilen dupper og alt er bare velstand!
Hans Sæle
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Det var godt å høre at alt ble bra.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
hansstef
- -

Takker for god hjelp Martin! I sommer vurderes 80mm senk av GL-en min, da blir det fort en tur innom nettbutikken din hvis jeg bestemmer meg for å senke.Martin Sandvik wrote:Det var godt å høre at alt ble bra.
Hans Sæle