Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Mer bilder kommer senere. Det viktigste nå er at børsa sviver!

Etter å ha glemt å trekke til en slangeklemme på sugeledningen fra dieselfilteret var den litt lei å få til å starte, men det løste seg etter et par tak med skrutrekkeren og en runde med batteriladeren.

Hadde selvfølgelig byttet om de to ledningene til oljetrykksbryterne, så oljetrykkslampa begynte å blinke med en gang den startet. En telefon til Rapidspeed, så løste vi det. Nå gjenstår å finne ut hvilke av vanntemperaturledningene jeg har bytta om. Motoren bli fin og varm etter en stund på tomgang, men nåla rørte seg ikke. Ingen krise.

SUKSESS! :D :lol: :D
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Gratulerer!

Da får vi vel et gjensyn med denne Coachen på BusCamp til høsten? :)

Image
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Caravelle-Kai wrote:Gratulerer!

Da får vi vel et gjensyn med denne Coachen på BusCamp til høsten? :)
Takk! Vi får se når busscamp nærmer seg, timeplanen for høsten er ikke lagt.

Et langt mer presserende problem: Jeg har en relativt solid lekkasje på #4, så jeg må gjøre et forsøk til på å montere/tilpasse trykkrøret der. #1 svetter såvidt, så jeg skal ta en titt der også. Bilen gikk ellers greit (om enn noe lat) tur/retur Tønsberg i dag, men akkurat nå har vi besøk, så jeg får ikke skrudd noe mer i kveld. Håper å fikse det i morgen, så kan jeg gå løs på de siste detaljene.

Gjenstående småjobber:
- gjennomspyling av kjølesystem, evt. en runde radiatorrens
- montere og blåse gjennoim slangene til oljekjøleren
- justere opp pumpa (fikk såvidt litt svart røyk helt på enden av første gir, ellers ikke)

Starter ellers fint, og virker mykere enn 1,6en. Lettere å ta igang også, virker som det er litt mer roterende masse så den blir litt mer "solid".
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Sånn! Da var diesellekkasjen på #4 tettet, skiftet returledninger som en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Nye dekk er på, venstre forhjulslager er strammet (må huske å skifte det, dårlig forsegling på speedometerdrevet har gjort at det er fullt av drit).

Image
Ny oljereturledning fra Günzl

Image
Bilen med nye dekk og svarte felger
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Begynte å stille på pumpa i går kveld, skal si det gjorde forskjell! Klarte ikke få noe brukbart tak på tomgangsjusteringen (trangt nedi der, og skrua sitter hardt), så jeg kom bare 3/4 tørn inn fra utgangspunktet før tomgangen begynte å bli i drøyeste laget, skal ta fatt på det senere i dag.

Selv om jeg vet det er mye mer å gå på må jeg si at det ble en HELT annen bil å kjøre med AAZen. Hvorfor kom den ikke originalt med denne? :?
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

narle wrote:Tess her har blindplugger som passer.Festes med unbrakonøkkel.
Tenkte jeg kunne dele delenummeret med dere:

71388-18 er pluggen man skal ha.
Joachim

Harald
-
-

Post by Harald »

Det hjalp veldig på utseende med svarte felger! 8)
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Harald wrote:Det hjalp veldig på utseende med svarte felger! 8)
Takker! Det synes jeg også, selv om det egentlig var litt tilfeldig at det ble slik. Det begynner å ligne bil etterhvert, rensket opp i kjølesystemet og fyllt opp med G12+, så nå håper jeg det ikke skjer noe annet ball som gjør at jeg må skifte den igjen.

Nå må jeg forske litt på sentrallåsen på passasjerdøra. Den reagerer ikke i det hele tatt, så jeg antar det er jordkabelen som har hoppet av. Er det forresten vanlig at skyvedøra ikke kan låses med nøkkel? Kan vel hende at sylinderen har blitt skiftet en gang. Ellers skal det være sånn at det bare er fordørene som låser opp/igjen de andre, ikke sant?
Joachim

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

subwoofer wrote:Nå må jeg forske litt på sentrallåsen på passasjerdøra. Den reagerer ikke i det hele tatt, så jeg antar det er jordkabelen som har hoppet av. Er det forresten vanlig at skyvedøra ikke kan låses med nøkkel? Kan vel hende at sylinderen har blitt skiftet en gang. Ellers skal det være sånn at det bare er fordørene som låser opp/igjen de andre, ikke sant?
Skyvedøra skal kunne låses med nøkkel, men de andre dørene skal vel ikke reagere da, som du sier.
Når det gjelder sentrallåsen her, kan du se på dørkontaktene og "børstene" mot B-stolpen. Irr og møkk her vil lage trøbbel.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

VWegard wrote:Skyvedøra skal kunne låses med nøkkel, men de andre dørene skal vel ikke reagere da, som du sier.
Når det gjelder sentrallåsen her, kan du se på dørkontaktene og "børstene" mot B-stolpen. Irr og møkk her vil lage trøbbel.
Låsen i skyvedøra virker den, men nøkkelen passer ikke. Regner med at det skyldes at låsen på et tidspunkt har vært byttet. Trøbbelet er med låsen på fordøra. De andre reagerer ikke når den åpnes/låses, og den åpner/låser ikke når jeg bruker nøkkel på førersida. Regner som sagt med at det er et jordingsproblem.

Bakluka oppfører seg også litt rart, synes jeg. Hvis jeg har låst den opp med nøkkel låser den ikke igjen med sentrallåsen. Hvis jeg låser med nøkkel funker sentrallåsen igjen. Skal det være sånn? :shock:
Joachim

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

subwoofer wrote: Låsen i skyvedøra virker den, men nøkkelen passer ikke. Regner med at det skyldes at låsen på et tidspunkt har vært byttet. Trøbbelet er med låsen på fordøra. De andre reagerer ikke når den åpnes/låses, og den åpner/låser ikke når jeg bruker nøkkel på førersida. Regner som sagt med at det er et jordingsproblem.

Bakluka oppfører seg også litt rart, synes jeg. Hvis jeg har låst den opp med nøkkel låser den ikke igjen med sentrallåsen. Hvis jeg låser med nøkkel funker sentrallåsen igjen. Skal det være sånn? :shock:
Kremt, så var det det med å lese ordentlig. :oops:
Jeg leste ordet skyvedør og tenkte bare skyvedør.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Siterer meg selv her:
subwoofer wrote:Trøbbelet er med låsen på fordøra. De andre reagerer ikke når den åpnes/låses, og den åpner/låser ikke når jeg bruker nøkkel på førersida. Regner som sagt med at det er et jordingsproblem.
Problemet funnet og "løst". 4 av 6 ledninger hadde røket inne i gummibelgen i døråpningen. Jeg sier "løst" fordi skjøtemetoden er noe tvilsom. Kordellene var altfor korrodert til at jeg klarte å lodde på dem, så jeg klipte ledningene så langt tilbake som mulig, skjøtet inn en bit frisk kabel ved å tvinne avisolerte ender sammen. Laget det permanent med krympestrømpe. Det holder nok et par år, men det kommer til å slutte å virke.
Nå ser det ikke ut til at den gjør noe i det hele tatt, men jeg hører motoren går. Da regner jeg med at det er en fysisk overføring som har hoppet av.

Litt annen småfiks i dag også, regner meg som ferdig med å stille på dieselpumpa, og fikset vindusheisen på passasjersiden mens jeg hadde det fra hverandre.
Joachim

OddN
-
-

Post by OddN »

Når det gjelder bakluka så har låsen tre stillinger på biler med sentrallås: Alltid stengt, sentrallås, og åpen selv om resten av bilen er stengt. I siste stilling kan såvidt jeg husker nøkkeln ikke tas ut.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

OddN wrote:Når det gjelder bakluka så har låsen tre stillinger på biler med sentrallås: Alltid stengt, sentrallås, og åpen selv om resten av bilen er stengt. I siste stilling kan såvidt jeg husker nøkkeln ikke tas ut.
Hmmm. På tide å krype til korset og begynne å lese bruksanvisningen. Kommer noen på hvor de tre stillingene er i forhold til hverandre?
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Da tror jeg at baklukelåsen virker som den skal også. Den hadde tydelig vært fiksa i flere vendinger før, og hovedårsaken til at den ikke gjorde noe var at staget til låsmotoren var skiftet ut med en bit hesjetråd for å holde låsen fast i åpen stilling. :shock:

Problem nummer to var at motoren bare gikk den ene retningen. Åpnet den opp og renset opp kontaktflatene inni, da begynte den å virke begge veier igjen. En kombinasjon av alder og muligens lite bruk en periode gjorde at glidekontaktene ikke ledet som de skulle.

Jeg har heklet til et permasorisk stag mellom motoren og låsen, laget fra en gammel sykkeleike. Ser ut til å funke greit nå.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

På tide med en liten oppdatering.

Har kjørt 3000km etter motorskiftet, og så langt ser alt greit ut. Jobber litt med å få ned støynivået i kupeen, all støy kommer fra motor og drivverk (trår inn clutchen i 80 og slipper gassen - så blir det stille). Kan høres ut til at girkassa er en av støykildene så jeg skal skifte olje på den til uka.

Image
20mm dempematte på motorkasse hjalp mye. La et lag asfaltgummi oppå motorlokket også. Mattene under benken henger ikke veldig godt, har noen forslag til lim jeg kan bruke?

Image
Brukte stanleykniv for å lage hull på omtrent riktig sted.

Image
Etter litt knot sitter skinnene for midtraden på plass. Må bare skaffe noen bolter sånn at jeg får hengt opp beltene.

Neste ukes jobber:
- male hus
- få på plass midtbenk, bestille time på trafikkstasjon
- renovere giroverføring
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Da er midtbenken på plass, og giroverføringa renovert. Da mangler bare å få inn reversen... :evil:

Det er helt klart en tomannsjobb å stille giret. Pokker.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

subwoofer wrote:Det er helt klart en tomannsjobb å stille giret. Pokker.
Evt. en jobb som ikke bør påbegynnes ute etter midnatt. Tok 5 minutter i ettermiddag. :oops:

For dem som ikke har skiftet alukoppen og foringene i giroverføringa: Løp og kjøp! Det ble jo som en ny bil, jo! Ingen tvil om hvor gira er lenger og ikke noe hopping og spretting med stanga når jeg slipper gassen. Bilen kjennes brått 15 år yngre. 8)
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

DÆNG! :x

Jeg får visst ikke helt til dette med Biltilsynet på første forsøk. Viste bilen i Tønsberg i dag for omregistrering til 8-seter, alt ok unntatt en mangellapp på at jeg hadde teppe imellom festeskinnene og karosseriet. Får røske ut setet og dra fram stanleykniven igjen...
Joachim

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Det var da merkelig??

I f.eks mine Granada-biler ligger teppet i mellom på flg. plasser

-Fører-/passasjerstol: alle 4 boltene, BEGGE sider.
-Sikkerhetsbeltet: nedre festet til beltet samt der låsen er festet til tunnellen.

På T3 er det jo foran i bilen, matte under nedre festet til sikkerhetsbeltet der også!??
Samme sak med festet til låsen til disse.

Hva var begrunnelsen?

For slik som du har gjort dette, var jo meget diskret og pent!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bugman wrote:Hva var begrunnelsen?

For slik som du har gjort dette, var jo meget diskret og pent!!
Begrunnelsen var at de mente at det ikke kunne være sånn... :roll: Noe om at det skulle være metall hele veien, elns. Disse folka er småkonger, og systemet er vel utforma sånn at det ikke lønner seg å utfordre dem. Bukk og skrap og sats på at de ikke slår seg vrange og begynner å sjekke resten av bilen grundig...

Er det noen som kan kjøretøyforskriften på rams, så de vet om jeg har noe klagemonn? Hadde vært greit å slippe jobben med å ordne det, og ikke minst de 275 kronene rett ut av vinduet.
Joachim

Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Christian sin grønne T3 ble godkjent med 6?mm isolasjon, 12mm finer, og teppe mellom setet og karosseriet, ingen problem. Er vel litt avhengig av kontrolløren, desverre.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Hadde ikke skåret i teppet. For å få den godkjent hadde jeg heller tatt teppet ut, satt inn skinner ogt sete, og lagt noen gumminmatter på gulvet. Vist bilen, godkjent, reist hjem og montert teppe igjen. Ikke lett å få fint om du kutter opp...
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Viljar wrote:Christian sin grønne T3 ble godkjent med 6?mm isolasjon, 12mm finer, og teppe mellom setet og karosseriet, ingen problem. Er vel litt avhengig av kontrolløren, desverre.
De var to, og de var enige. Hva skal jeg gjøre? §18-1 i kjøretøyforskriften sier bare "sitteinnretninger skal være solide, godt festet og stå støtt. [...]"

Mao burde jeg har en grei sak, men er det noe håp om at de gir seg?
Joachim

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Du kan prøve å henvise til lovverket, eller gå for min løsning nevnt over. Kan nevnes at min seteombygging ble godkjent med å kikke gjennom sidevinduet på bilen. Døren ble aldri åpnet...
Post Reply