"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by Rikskringkastingen »

Det var nok ikke sekvensiell innsprøyting på D-jetronicen heller. Hvis det bare er snakk om å få den gamle åtteren til å gå reint og skikkelig, og ikke noe racingprosjekt, så holder det sikkert å fyre av alle dysene samtidig. Hvis originaldysene er hele, så er det ikke sikkert du trenger å skifte de heller. De funker sikkert greit med Megasquirt. Åtte innsprøytingsdyser koster jo fort noen kroner.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Dysene er jo faktisk en av delene som godt kan finne på å krangle etter 40 år, de slites og gir dårligere spredemønster etterhvert. Et nytt sett på 8 dyser koster fra 300$ og oppover hos Summit Racing.

Å fyre alle dysene samtidig har funka i alle år, og racinggutta sverger til det. Største ulempen er at det blir vanskelig å få kontroll på bensinmengden på tomgang hvis du har store dyser, dødtida blir en veldig stor del av totalen når man skal dele en liten dusj i 4 eller 8. Men for en sugemotor trenger man ikke så store dyser, så da blir problemet mindre igjen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

På tide med litt oppdateringer. :)

Kilometertelleren ramlet ut ganske fort etter forrige forsøk på en fix, og siden vi skulle til utlandet og hadde skiftet forsikringsselskap fant jeg ut at det var en ide å fikse den for å unngå at kilometertelleren skulle vise 5 kilometer mer enn innmeldt kilometerstand når vi var langt nede i Danmark. :mrgreen:

Problemet var at akselen med alle tallene på bakket ut, og dermed gikk ut av inngrep med tannhjulet som driver telleverket. Nærmere inspeksjon tydet på at messingakselen roterer i plastikken i selve speedometeret, dermed utgikk liming.

Siden det var sommer kom heldigvis løsningen nesten av seg selv. En lett modifisert ispinne fungerer fint som aksialstopp på akselen. Delt i passe biter og limt sammen fikk jeg riktig form på stopperen, så limte jeg hele greia fast med superlim.

Image

Image

Har holdt hele ferien, så problemet er å regne som løst.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:15, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Årets ferie ble ganske sein, men i forhold til været passet det fint. Var først en tur på Sørlandet, så til Røros hvor vi var i et bryllup, så bar turen til Danmark. Tre dager i Kolding, tre dager ved Sønderborg og en overnatting i Blokhus på hjemveien ble fasit før vi var tilbake på ferga til Kristiansand og en snau uke på hytta.

Har så langt mulig holdt oss unna motorveiene, forbruket går merkbart opp når jeg passerer 100 i reell hastighet. Med mengden trafikk på E45 er 100-105 ganske plagsomt, trafikken i høyrefeltet går i 85-88 mens venstrefeltet går 125+. Ferielasta bil har litt lite aks til at det er greit å treffe lukene i venstrefeltet når man først sitter fast bak de lange rekkene av vogntog. Ikke er det noe å se på heller...

Innen neste sommer skal jeg se om jeg kan klare å komme opp med et flyttbart skilleveggsystem for bagasjerommet som kan gjøre det litt lettere å holde orden underveis. Et ekstra batteri, en batterilader og en 12/220V kompressorkjøleboks hadde heller ikke vært å forakte.

Ellers har bilen oppført seg eksemplarisk, ikke et hikk, ikke brukt en dråpe olje og eksakt 0 vannforbruk.

Image
Pause på østsiden av Glomma mellom Rena og Elverum på vei hjem fra Røros

Image
Lunsj i bakluka, har et helt tilsvarende bilde av minstesøstra mi for 25 år sida :lol:

Image
Telt er relativt komfortabelt vi man går inn for det, men ulempen er selvfølgelig at det tar tid å bryte leir hver gang man skal flytte på seg.

Image
All aboard!

Image
En Bluestar Hannover Edition på Skovmose Camping. Fikk dessverre ikke snakket med eieren. Han hadde tydeligvis hatt et uhell, tre Borbet-felger og en stålfelg...

Image
En av mange T3er på kaia i Hirtshals

Image
80-modell Westfalia med et ungt par ombord. Med unntak av lakk og gulvbelegget var den klin original. Veldig hyggelige folk som er på ett års tur rundt Europa, de planla et par uker i Norge.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:18, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Holder på med Megasquirt-installasjonen nå, oppdatering og bilder kommer.

Har montert triggerhjul, takk for tipset om å låse svinghjulet gjennom luftehullet, Husern! Masse ledninger er trukket, så nå begynner det å nærme seg. Skal starte på Digijet med triggerhjul installert for å kontrollere synk før jeg ribber ut det gamle ledningsnettet.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Som lovet, bilder av helgas eskapader.

Image
Triggerhjul montert

Image
Gjennomføring i torpedovegg

Image
Hjernen plassert under baksetet

Image
Kabelmatte på vei inn i motorrommet

Image
Ferdig spleiset kabelmatte. Har ikke fjernet den gamle, for motoren skal startes med Digijet for å kontrollere at triggerhjulet funker som det skal før det gamle anlegget fjernes. Skåner startmotoren kraftig på å gjøre det sånn.
Det er mye overskytende kabel, men det er fordi jeg har lagt en del ekstra ledninger til motorrommet til senere ekspansjoner, så som at hjernen kan lese oljetrykk og bensintrykk for logging.

Image
Lille Hjelper kjører bil

Har også anskaffet en framdiff med sperre, måtte rengjøres litt før jeg begynner å skru på den. Skal overhale viscoen før den skal inn, det sies fra Tyskland at det er helt OK med overhalt visco også uten decoupler, vi får håpe det stemmer.

Image
"Ny" framdiff før vask

Image
Etter en runde med høytrykkspyler
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:22, edited 1 time in total.
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

aldri vært noe problem med overhalt visco uten decoupler Joachim, så vet ikke hvor du har det fra, problemet er stiv visco... 8)

ang dette motorprosjektet, blir ikke litt smør på flesk på en DJ da? skal uansett bli spennende å se hva forbruket ditt blir når det er oppe og går, skal bli morro å se hvor langt under literen du kommer. :D
tipper 0,9 kanskje..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Smør på flesk? Vet ikke det, mer stabil blanding og mer stabil tenning har da aldri skadet noen... Største greia blir kontroll på forbruket ved småkjøring om vinteren, originalt er jo forbruket første kilometeren hinsides når det er litt kaldt.

Det med viscoen var noe jeg har plukket opp rundt forbi, en god del av dem som har snakket om overhaling sier den overhalte blir litt stivere enn originalt, og anbefaler derfor decoupler. Men dette kan jo være synsing over en lav sko. :twisted:

Har fått testet litt i dag, det meste av sensorer fungerer som de skal, men CASen vil foreløpig ikke samarbeide. Mener jeg skal være innenfor spec for Honeywellsensoren, er det noen som har erfaring med dem? Hvis ikke må jeg få tak i en av de som klystér bruker. Svaret får jeg i morgen, tar med meg et oscilloskop hjem fra jobb så finner jeg fort ut hva problemet er.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Status: Vi har synk!

Manglet en pullupmotstand på veivsignalet, og skopet viste at jeg ikke fikk mer enn en puls per omdreining. Problemet var avstanden fra hallsensoren til triggerhjulet, jeg la noen ekstra underlagsskiver under sensoren for å øke avstanden, og da ble det liv i leiren.

Er alene hjemme i kveld, så nå er det ungelegging som står på programmet.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Og der var vi committed... :roll:

Den gamle motorromskabelmatta er nå ute av bilen, nå skal alt kobles opp permanent. Veien tilbake begynner å bli noen timers jobb.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det tar tid å få kabelmatta pen, men nå er jeg snart i mål. Puh...

Image
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:24, edited 1 time in total.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Blir bra dette Joachim, blir spennede å følge fintuninga.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Fancy shit 8)

Well done!
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Sagt det før, Joachim!

Dette er interessant, og kanskje et viktig bidrag for å holde bilene kjørbare!

You the MAN!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Justerer du den inn for 95 oktan? eller 98? Synes også dette er interessant. Da jeg går med planer om noe lignende selv. Hvor/hva gjør du med luftfilterboks, den gamle luftmendemåleren?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Inntil videre beholder jeg LMMen, mest fordi IAT-sensoren sitter der. Kommer til å mappe for 95, ser ingen grunn til noe annet. Jeg reduserer tenninga litegrann i det området jeg vet den er bankebegrenset (ligger grafer på forumet her et sted), ellers beholder jeg fullgasskurva, den bør være konservativ nok.
Joachim

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Er det inngang for bankesensor på Megasquirten? Da går det kanskje an å mappe den med litt høyt tenningstidspunkt, så den går bra med 98, men justerer ned tenningstidspunktet på egen hånd med 95. Eller er det mulig å legge inn to forskjellige map og velge disse med en bryter avhengig av hvilket drivstoff du velger?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bryter for valg av map er mulig, bankesensor er også mulig å koble til - selv om jeg har inntrykk av at det er forskjell i oppfatning om hvorvidt det fungerer etter hensikten. Det er ikke nevneverdig mer energi per liter i 98-oktan, så jeg ser ikke noe poeng i å kjøre på det med mindre det er det eneste som er tilgjengelig.

Jeg kommer til å velge map med gassposisjon, så jeg får en tilsvarende funksjon som fullgassbryteren på Digijet. Over 90% spjeldåpning skal den gå i max-power (AFR på 12,8:1), under skal den gå i max BSFC (AFR på 15,6:1). Så får vi se hvordan det oppfører seg, men Digijet ligger jo helt oppi 17,5:1 på cruise (har hatt BB-lambda i bilen et halvt år, så jeg vet hvordan Digijet oppfører seg etterhvert), så det kommer ikke til å fuske.

Forskjellen i optimalt tenningstidspunkt mellom 95 og 98 er vel størrelsesorden 2 grader, og slingringen i tenningstidspunkt med mekanisk fordeler er mer enn det. Føler meg ganske trygg på å kjøre 95 oktan med original tenningskurve - trukket fra 2 grader under 2500 o/min eller deromkring.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

DEN SVIVER! :mrgreen:

Tror kanskje jeg har en falskluft et sted, for jeg må ta tomgangen ned med tenninga. Mistenker bremsekretsen, for søking med startgass har ikke gitt resultater. Skal dobbelsjekke at gasswiren ikke er for stram, men dette var litt snodig.

Den gikk også litt i overkant varm, sikringa til radiatorvifta tok kvelden uten at jeg merket det. Noen hadde i sin uendelige visdom satt en 15A der, skal jo være 30A... :twisted:
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har ikke feilsøkt noe mer, men kjørte en halv times tid mens VEAL jobbet. VE-tabellen begynner å gå seg til, skal ta litt manuell jobb på den til kvelden for å lage et bedre utgangspunkt for neste sesjon.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Nå er jeg endelig på en skikkelig PC igjen, så det er på tide å oppsummere dagen.

MSen går foreløpig semisekvensielt, altså sprøyter dysene 1 gang per omdreining, parvis. Tenninga er med vanlig coil og fordeler, men fordeleren styrer ikke tenningstidspunkt. Dette er foreløpig greit, men jeg har en låst fordeler liggende som jeg skal skjære av tre av fire vinger på for å kunne kjøre helt sekvensielt.

Dagen startet med å kjøre output-test på alt som skulle brukes av styresignaler. Først at drivstoffpumpereléet klakket som det skulle, så test av dyser (uten trykk, bare høre at de jobbet), og så til slutt test av coilen med en løs plugg mot blokka. Nesten alt stemte på første forsøk, bare coilen var feilprogrammert (feil utgang).

Så måtte tenninga kontrolleres. Låste den på 10 grader i software, og fikk kona til å kinne mens jeg sto med tenningslampa. Det var ikke braksuksess, for synken var litt til og fra så fruen fikk reisepass og jeg begynte å justere Hall-sensor.

Jeg endte med å redusere antallet mellomleggsskiver med en på Hallsensoren, og fordi jeg er litt lat droppet jeg å koble fra bensinpumpa før jeg skulle prøve igjen. Jommen startet den ikke omtrent det øyeblikket den fikk synk, og holdt seg faktisk gående! Tenningstidspunktet var bare noe få grader feil, så en justering av posisjonen til tann #1 fra 80 til 74 grader satt ting på riktig sted. Da jeg ruste den opp falt tenninga litt tilbake, så jeg måtte legg til 100us hardware latency for å korrigere.

Jeg lot VEAL jobbe litt med tomgangen, den var veldig høy til å begynne med, men jeg fikk rattet den ned etterhvert. Masse jaging og styr, men etterhvert som jeg fikk justert inn tenningstabellen roet det seg ned. Jeg får for mye luft på tomgang, så hvis jeg prøver å stille tenninga til maks vakuum jager den opp i 1600 o/min før jeg vet ordet av det. Regner med dette er en av to muligheter: enten har jeg reståpning i spjeldet, eller så lekker det vakuum i bremsesystemet. Kengu har alltid hatt hard pedal ift hva Rødtopp hadde, så det er ikke usannsynlig at det er en vakuumlekkasje frami der et sted. Debugging av dette kommer etterhvert, dessverre er det ikke veldig lett å klemme over vakuumslangen til bremsene for å tette den.

Etter den lille kokeepisoden lot jeg den roe seg ned før jeg gjorde noen nye forsøk. Mistet ikke mer enn en halv liter eller så med kjølevann - vi krysser fingrene for at motoren, sliten som den er, overlevde ilddåpen.

Til slutt var det bare å ta sats og legge inn en tenningstabell som skulle være rimelig safe og ta bilen ut på veien en tur. Merket godt at VEAL jobbet, responsen ble bedre og bedre, draget ble bedre og bedre, og AFR-meteret viste mindre og mindre variasjon etterhvert. Stoppet bilen et par ganger for å brenne inn endringene for å komme fortest mulig til målet.

Eneste skår i gleden i dag er at jeg oppdaget en fin oljedam i gården etter at jeg kom hjem, midt under motoren. Jeg mistenker at det er simmerringen rundt veiva - bak reimskiva - som ikke er tett. Jeg har satt på ei reimskive fra en 2WD uten å flytte den ekstra koppen på Syncro-reimskiva, det er sikkert det som er problemet. Så da må jeg av med reimskiva igjen... :(

I det minste får jeg muligheten til å skifte ut motorfestegummiene også, jeg må nok av med potta og varmeskjoldet for å erstatte simmerringen, så da kan jeg like godt gjøre litt utbedringer mens jeg er igang. Har nytt liggende.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd, motoren går kjempejevnt i forhold til med Digijeten, og tenninga er dønnstabil - ingen scatter å snakke om. Tenningsmerket står dønn stille uansett turtall.
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

film?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Jeg kan gjøre et forsøk i morgen, men jeg vet ikke om resultatet blir brukbart.
Joachim

jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Hvordan har det gått med bilen etter Liertoppenturen? Har du fått den til å holde vannet igjen? Hva er forbruket blitt?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det ble en jævlig strabasiøs tur hjem. Kom oss til Drammen stasjon på mandagen og tok toget hjem med ungene, så returnerte jeg dagen etter med deler og verktøy for litt feltmekking. Det var et fint hull i godset på kjølevannsstussen, ca 2mm i diameter, så det var ikke rart det lakk.

Klarte å få på en annen jeg hadde liggende på snaue to timers skruing, og det så en liten stund lovende ut. Men på Sande blåste pakningsmassen ut, antakelig hadde jeg ikke klart å rengjøre pakningsflatene godt nok. Bestemte meg for å fylle - kjøre - fylle - kjøre (osv. ad nauseam) for å komme meg hjem. Stoppet og fyllte hver gang lampa blinket, brukte ca 60 liter vann fra Shell'en på Sande og hjem...

Siden har bilen stått, var på Kreta forrige uke, og har ikke rukket å begynne på det igjen. Drittvær og mye å gjøre på jobb (holder på å intervjue kandidater til nyansettelser, for¤%&a slitsomt) får ta skylda.
Joachim

Post Reply