Siden noen tror sommeren er over, slenger jeg ut noen av konemor sine bilder fra ferien mens dere kan vente på neste ferie.
Sjøl har jeg da noen dager igjen før jobben starter to mnd etter jeg gikk ut i ferie

Oda Johanne sjekker ut den gang nybilen.

Neste viser sykkelhengeren som vi lenge mente måtte være med siden vi har stort sykkelstativ for fire sykler. Det endte med at vi handla sykkelsete istedet, det store aberet er om det lar seg gjøre å henge på sykkelveskene på bæreren samtidig

Litt fra førstenatta, det var sol og god sommertemp i Oslo da vi dro,
men lenge før vi kom til høyeste punkt på veien mellom Røros og da Selbu som vi overnatta ved så hølja det ned.
Vi tok den allerede før nevnte turen innom Møller, og konemor benyttet selvsagt minuttene der til å få sjekka kameraet litt
Framme i Bjerka, så vi mer regn og dette

"Vi er nede ved elva" skreiv Jan i en sms.
Nede ved elva var det vann, og ittno mere

Åkei, det var to biler der.

Ikke rart man var sånn halvveis skepisk, nei
Vel, treffet var en hel del bedre enn førsteinntrykket som i dette innlegget er noe vridd, dette er fra morgenen på dag 2 når folket hadde rattet ivei på ekskursjonen sin.
Men uansett, etter treffet kjørte vi nordover. Etter omlag 90 minutter kom vi til 66' Nord, dvs Polarsirkelen og dens helt eget Polarsirkelsenteret. Her jobber 16 svensker og ei fra Norge.

Dette senteret ble ferdigstillt etter at jeg hadde forlatt Fauske så jeg hadde aldri vært der før. Før kjørte man bare E-6 oppover og vips så passerte man en bauta ved siden av veien, og dett var dett. Nå ligger det en dyr turistmagnet der og lokker men det er ok å ha vært der. Nå trenger jeg jo ikke det før en annen gang

Det er laget en Junkerdal Nasjonalpark som strekker seg fra Saltfjellet, og godt inn i ulisfjellene som vi senere skulle til - det jeg kjenner som Balvannsveien går som en arm inn i parken fra "motsatt" side enn det man kommer til parken denne veien.
Siden Silvervägen går over Junkerdal og Graddis til Svea Riket så er det vel et slags opphold i parken for veien dit, dette blir da mellom E-6 og Balvatn, om man kan se stort på det.
Ned fra Saltfjellet langs E.6 er veien stort sett som før, på nordsia. Trang og egnet for maks 79 km/t i turistsesongen men det finnes en og annen plass man kan campe på om man svinger av europaveien og lar bilen stå i høreavstand til veien, da. Dette mellom Røkland og "vidda" på Saltfjellet.

Det var meninga vi skulle ta ferga fra Bodø og komme oss ut til Lofoten men vi valgte kort før avreise Oslo å droppe det og heller tilbringe tid med mine foreldre så jentungen fikk litt mer innblikk i at hun faktisk har besteforeldre nordpå.
I Bodø var det for en særdeles skjelden gangs skyld noe å se på fordi det lille som var av vind må mer rette kunne kalles "trekk" og sola gjorde det varmt der. Det skjer vel en gang hvert tiår, eller noe sånt. Ellers regner det og man blåser på havet selv påvei ut av drosje til bygget på andre siden av fortauskanten drosja har parkert ved...

Så fortsatte da ferden sørover igjen, man må jo hjem etter å ha moret seg på øde strekninger nordpå.

KNM Uredds minnesmerke, mellom Saltstraumen og Ørnes i strandsonen.
Langs Kystriksveien, Rv-17 så kom vi først til Nesna hvor vi overnatta første natt påvei sørover. God camping med fine hytter.

Og tilslutt så vi sivilisasjonen igjen, da
Jeg skal myse på ruteplanlegger å se hvor mange km vi kan ha rulla, på distansene i det minste. I tillegg kommer småkjøring og diverse annet som gir noe ekstra km på meteret. Artig som vanlig