Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Re: Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Nei ryggelys var kostbart ekstrautstyr på den tiden 
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Ryggelys er oppskrytt! Må bare få satt opp noe utelys utenfor verkstedet, så går det nok bra:-D
Sent from my P6 using Tapatalk
Satt opp hjulstillingsmaskinen, og fikk grønne tall mer eller mindre med en gang:-D måtte finjustere rattet for at begge framhjul skulle komme akkurat innforbi.
Er ikke heelt hundre, men godt nok til at jeg ikke vil justere noe før jeg skal begynne å bytte ut deler rundtom.. begge bakhjul ligger heelt oppmot grensa for hvor mye positiv camber jeg kan ha... kansje det er tøft slik? Omtrent alle T3 jeg har sett har vert slik…
Fikk også luftet bremsene (enda en gang), men har fremdeles dårlig følelse på pedalen. "Svampete" følelse, som om det er dårlig luftet, men bare med vaakum tilkoblet, uten bkf virker de som normalt (men må trene høyrefoten mer da...)
Med bkf virker bremsene godt, men må trykke litt lengre inn enn jeg er vandt til, litt ubehagelig noen ganger ved bråbremsing...
Har hørt et sted at mastersylinder fikk større diameter i 84? Mulig det er den lille min som bare er slik, og at jeg må bytte til nyere for bedre feeling?
Er ikke heelt hundre, men godt nok til at jeg ikke vil justere noe før jeg skal begynne å bytte ut deler rundtom.. begge bakhjul ligger heelt oppmot grensa for hvor mye positiv camber jeg kan ha... kansje det er tøft slik? Omtrent alle T3 jeg har sett har vert slik…
Fikk også luftet bremsene (enda en gang), men har fremdeles dårlig følelse på pedalen. "Svampete" følelse, som om det er dårlig luftet, men bare med vaakum tilkoblet, uten bkf virker de som normalt (men må trene høyrefoten mer da...)
Med bkf virker bremsene godt, men må trykke litt lengre inn enn jeg er vandt til, litt ubehagelig noen ganger ved bråbremsing...
Har hørt et sted at mastersylinder fikk større diameter i 84? Mulig det er den lille min som bare er slik, og at jeg må bytte til nyere for bedre feeling?
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Kanskje det. I tillegg er vel kanskje fleks slangene fra bremserørene av litt eldre gummi? Fyr på med stålspunne slanger. Det gjorde underverker på GTi-en!
Hans Sæle
God ide! Det skal jeg prøve, etter EU[WHITE SMILING FACE]hansstef wrote:Kanskje det. I tillegg er vel kanskje fleks slangene fra bremserørene av litt eldre gummi? Fyr på med stålspunne slanger. Det gjorde underverker på GTi-en!
Sent from my MINT-DG330 using Tapatalk

Orginal kombibenk, flyttet på omsveiste branketter, 3 trepunkts, og ett magabelte alle uten E-merking...
Eneste som ble diskutert var bredde på sitteputa, og 60cm opp på ryggen, men etterhvert var det OK:-)

Styretape for mer behagelig grep, orginalt hardplastratt er ikke det beste...
Hadde tenkt å kjøpe svart, men utvalget var hvitt, grønt eller rødt, så ble det slik:-) greit med litt kontraster også.
Enormt fornøyd med resultatet, behagelig og godt, litt i overkant godt grep, men regner med det vil slites litt til.
Når jeg først var igang kjørte jeg litt på kula og brekket også:-)
Sent from my Doogee Mint using Tapatalk
Tatt en skikkelig innsats idag: varmet og bøyd girstanga ca 3cm.
Hvordan i helsike klarer folk å brekke disse, jeg klarte knapt å bøye den, og det var etter mye varme.
Hvordan i helsike klarer folk å brekke disse, jeg klarte knapt å bøye den, og det var etter mye varme.
De går på grunn av utmattingsbrudd, under kragen som holder fjæra under mansjetten er det en fin bruddanvisning boret inn i røret.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Tok også en måling av høyden på bilen, har seget litt ned, så er nå på 36cm framme og 38cm bak... får se til våren om jeg tvinger den lavere bak, eller setter større dekk bak en forran...
Eu imorra, kjørte bort for å ta en "siste sjekk", men kjølevannslekkasje ble oppdaget, så tiden gikk med å bytte oljekjøleren, (den lakk kjøleveske ja...)
Så resten av sjekken ble ikke noe av, men tror ikke jeg får noen store overraskelser... De kan muligens si litt av hvert om frambremsene, men de funker nå, nye klosser er bestilt...
Så resten av sjekken ble ikke noe av, men tror ikke jeg får noen store overraskelser... De kan muligens si litt av hvert om frambremsene, men de funker nå, nye klosser er bestilt...
Klarte ikke tette olja ved filteret helt, må nok bare bytte filter...
Eller klarte kontrolløren å finne feil vognkort (vognkortet til coachen lå helt bakerst i heftet, det riktige lå forrerst.)
Konklusjonen var ikke at jeg hadde feil skilter iforhold til vognkort, eller at det ikke var en coach, men at den var godkjent nesten et år til, og dessuten var avregistrert?
Eksosbandasje på røret tolket de som et sikkert tegn på eksoslekkaske, (noe det ikke er, bandasjen var for å hindre klirring mellom rør og motorbøyle, før jeg bøyde røret ned derfra)
Tromlene bak, har sikkert fått seg en smell på coachen, enda jeg ikke merker det ved kjøring. Får bytte til noen eldre...
Nærlys har jeg stått på slik maskin og finjustert, forstår ikke hvordan de får de til å bli feil?
Nevnte ingenting om steinsprut, knirk i forstillingsforinger eller manglende horn, som var de tinga jeg forventet...

Eller klarte kontrolløren å finne feil vognkort (vognkortet til coachen lå helt bakerst i heftet, det riktige lå forrerst.)
Konklusjonen var ikke at jeg hadde feil skilter iforhold til vognkort, eller at det ikke var en coach, men at den var godkjent nesten et år til, og dessuten var avregistrert?
Eksosbandasje på røret tolket de som et sikkert tegn på eksoslekkaske, (noe det ikke er, bandasjen var for å hindre klirring mellom rør og motorbøyle, før jeg bøyde røret ned derfra)
Tromlene bak, har sikkert fått seg en smell på coachen, enda jeg ikke merker det ved kjøring. Får bytte til noen eldre...
Nærlys har jeg stått på slik maskin og finjustert, forstår ikke hvordan de får de til å bli feil?
Nevnte ingenting om steinsprut, knirk i forstillingsforinger eller manglende horn, som var de tinga jeg forventet...

Klarte ikke tette olja ved filteret helt, må nok bare bytte filter...

-
hansstef
- -

Ahhh den evige etatsrunddansen 
Pulsering bak. Hva er det for en vag ting å si da?
Hva bli det neste? "2 - enkelte bildeler trolig ikke heeeeelt i orden"
frister å installere monster-subwoofer til neste EU og gi de en god pulsering bak
Pulsering bak. Hva er det for en vag ting å si da?
Hva bli det neste? "2 - enkelte bildeler trolig ikke heeeeelt i orden"
frister å installere monster-subwoofer til neste EU og gi de en god pulsering bak
Hans Sæle
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Også morrsomt at du har fått 1 på eksoslekasje og 2 på co som ikke kan måles pga eksoslekasjen 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Helt standard prosedyre...Tur-Bo wrote:Også morrsomt at du har fått 1 på eksoslekasje og 2 på co som ikke kan måles pga eksoslekasjen
Inatt har jeg drevet med Camping, forbausende greit å sove i baksetet, bagasjerom er fullt...
Og, jeg har "fikset" baklyktene, orange er jeg allergisk mot...

På vei hjem etter over 24t "på veien" alle mine biler går istykker på Karmøy, og denne var ingen unntak. Når jeg våknet og skulle ut i morges så falt skyvedøra av skinna, og det ene eksosfestet som er ristet løst. (1stk m8 bolt med vanlig mutter uten locktite, skal utbedres sammen med resten av annlegget).
Ellers har jeg funnet ut at alene kan jeg fint sove en natt eller to baki, men ønsker meg likevel hevetak for soveplassen. Da kan jeg beholde kombibenken, (som jo er praktisk som bare det i hverdagen) og likevel sove 2 voksne med rimelig comfort.
Sliter stort med dette med dekk og felg, fåreløpig har jeg:
4stk 8,5x18" et35 mercefelger, uten dekk.
3stk 8x17" et35 og lovnad om å få kjøpe 2/3 like som er 7,5"breie når eieren finner de, han fant bare en av de nå, men påsto å ha 3. De jeg har nå er med dårlige dekk.
Coachfelg med dårlige, men lovlige 205-70 piggdekk, sikkert 3 pigger igen...
4stk Gode vinterdekk til 16"felg.
4stk gode sommerdekk til 16" felg
2stk 7,5x16" et35 felger
Og de jeg kjører på, Coachfelg med 185R14 C dekk, god mønsterdybde, men nå er det vått, så ved å gi gass på 2-3gir i ei rundkjøring så ligger den breiere enn den mest erfarne BMW råner...
Om noen har 16" felger med dårlige dekk, eller 18dekk på dårlige felger, eller noe i 17", og trenger noe av det andre jeg har nevnt, så kan vi kansje bytte? Tror jeg har mest lyst på 16"...
Ellers har jeg funnet ut at alene kan jeg fint sove en natt eller to baki, men ønsker meg likevel hevetak for soveplassen. Da kan jeg beholde kombibenken, (som jo er praktisk som bare det i hverdagen) og likevel sove 2 voksne med rimelig comfort.
Sliter stort med dette med dekk og felg, fåreløpig har jeg:
4stk 8,5x18" et35 mercefelger, uten dekk.
3stk 8x17" et35 og lovnad om å få kjøpe 2/3 like som er 7,5"breie når eieren finner de, han fant bare en av de nå, men påsto å ha 3. De jeg har nå er med dårlige dekk.
Coachfelg med dårlige, men lovlige 205-70 piggdekk, sikkert 3 pigger igen...
4stk Gode vinterdekk til 16"felg.
4stk gode sommerdekk til 16" felg
2stk 7,5x16" et35 felger
Og de jeg kjører på, Coachfelg med 185R14 C dekk, god mønsterdybde, men nå er det vått, så ved å gi gass på 2-3gir i ei rundkjøring så ligger den breiere enn den mest erfarne BMW råner...
Om noen har 16" felger med dårlige dekk, eller 18dekk på dårlige felger, eller noe i 17", og trenger noe av det andre jeg har nevnt, så kan vi kansje bytte? Tror jeg har mest lyst på 16"...
Fikk en pakke fra TK carparts idag, nytt eksosrør,
Simmering til veiv, fordi jeg satser på at ved å kjøpe denne og ha den i bilen så slipper jeg å noengang bytte den, litt som å ha med regnklær for å forsikre seg om at det blir sol.
bremseklosser framme,
ikke for EU, men for min egen del må det gjøres noe med frambremsene, bakbremsene låser seg før framme, og det må løses, forhåpentligvis hjelper det med gode klosser framme, og etterhvert forsterkede bremseslanger. Om alt feiler så må jeg ha en reduksjonsventil på bakbremsene...
Håper også å få tettet oljelekkasjen rundt oljefilteret snarest, ser ut til at det kommer mellom branketten og blokka...
Simmering til veiv, fordi jeg satser på at ved å kjøpe denne og ha den i bilen så slipper jeg å noengang bytte den, litt som å ha med regnklær for å forsikre seg om at det blir sol.
bremseklosser framme,
ikke for EU, men for min egen del må det gjøres noe med frambremsene, bakbremsene låser seg før framme, og det må løses, forhåpentligvis hjelper det med gode klosser framme, og etterhvert forsterkede bremseslanger. Om alt feiler så må jeg ha en reduksjonsventil på bakbremsene...
Håper også å få tettet oljelekkasjen rundt oljefilteret snarest, ser ut til at det kommer mellom branketten og blokka...
-
hansstef
- -

Kan du ikkje bare justere inn litt på staget mellom bremseskoene bak da?Renax wrote:... Om alt feiler så må jeg ha en reduksjonsventil på bakbremsene...
Hans Sæle
Nei, det staget er jo selvjusterende, og har egentlig bare noen særlig funksjon på håndbrekket...hansstef wrote:Kan du ikkje bare justere inn litt på staget mellom bremseskoene bak da?Renax wrote:... Om alt feiler så må jeg ha en reduksjonsventil på bakbremsene...
Fikk tettet to oljelekkasjer idag, men så etterpå så jeg at oljeånding-blendedekselet svetter litt, men får ta det imorra...
-
hansstef
- -

Selvjusterende i den grad at de strammer seg selv. Er de for stramme vil de ikke justere seg tilbake såvdt meg bekjent.
At de i det hele tatt justerer seg selv fordrer som regel at du blåser rent og smører opp baki der. De fleste av mine biler har jeg måttet overtale til å gjenoppta denne kunsten å justere seg selv. Noe disse bilene har en tendens til å glemme med årene
At de i det hele tatt justerer seg selv fordrer som regel at du blåser rent og smører opp baki der. De fleste av mine biler har jeg måttet overtale til å gjenoppta denne kunsten å justere seg selv. Noe disse bilene har en tendens til å glemme med årene
Hans Sæle
De er ikke for stramme, og jeg har glassblåst og smørt opp mekanismen, så den skal forsåvidt virke, men jeg skal uansett plukke dette opp og måle, og bytte en eller begge tromlene...
Er likevel ganske sikker på at dette ikke har noe med bremseeffekten på pedalen å gjøre. Kan vere de billige hjulsylindrene er feil størrelse, om de har større diameter på stempelet enn orginalt vil vel det resultere i kraftigere bremser mot at pedalen får lengre vandring. Kan stemme med slik det er...
Prøver litt nytt framme og ser hva som skjer...
Er likevel ganske sikker på at dette ikke har noe med bremseeffekten på pedalen å gjøre. Kan vere de billige hjulsylindrene er feil størrelse, om de har større diameter på stempelet enn orginalt vil vel det resultere i kraftigere bremser mot at pedalen får lengre vandring. Kan stemme med slik det er...
Prøver litt nytt framme og ser hva som skjer...
Shit, fylte full tank diesel idag, (for første gang) og etter 50 liter gjennom røret, kom det sikkert 5-10liter ut igen. Får nok bare bytte disse slangene oppå tanken til noe av nyere dato, og gjerne 5cm lengre på samtlige tror jeg.
I mellomtiden får jeg klare meg med 30liter om gangen...
I mellomtiden får jeg klare meg med 30liter om gangen...
Mere lekkasjer følger: LDA klokka på dieselpumpa har vert i nærkontakt med kjøleslangen som kommer ut fra toppen. Jeg regnet med at siden begge deler ville vibrere likt med motor, så ville det gå bra. Men så vel er det altså ikke...
Var ganske varmt og litt trykk på kjølesystemet, men jeg hadde ikke belastet motoren noe, og olja var ikke varmere enn at det gikk fint å ta på den med fingrene... (hadde ikke kjørt langt...) fikk bilen til verkstedet og der har hun stått siden, får prøve å lappe litt idag...
Var ganske varmt og litt trykk på kjølesystemet, men jeg hadde ikke belastet motoren noe, og olja var ikke varmere enn at det gikk fint å ta på den med fingrene... (hadde ikke kjørt langt...) fikk bilen til verkstedet og der har hun stått siden, får prøve å lappe litt idag...
Nytt eksosrør fra turbo er kjøpt inn og satt på hylla i påvente av pågangsmot, idag ble jobben plutselig litt lettere, fikk tlf av kona at eksosen min ble liggende igen i veien når jeg kjørte til jobb idag...
Merket ingenting jeg...
Fikk til varmeapparatet igår også, viste seg at ventilen som bestemmer mengden varmt vann gjennom ikke åpnet mer enn ca 50%.. siden jeg når selve ventilen fra førerplass så løsnet jeg vaieren og åpnet den fullt. 5minutter senere kunne jeg kjøre uten jakken på...
Merket ingenting jeg...
Fikk til varmeapparatet igår også, viste seg at ventilen som bestemmer mengden varmt vann gjennom ikke åpnet mer enn ca 50%.. siden jeg når selve ventilen fra førerplass så løsnet jeg vaieren og åpnet den fullt. 5minutter senere kunne jeg kjøre uten jakken på...