Saukjerrings Komet
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Re: Saukjerrings Komet
Enig med Tage!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Er ikke enig med Tage 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Saukjerring
- Car: T25 1990 Autohomes Komet
Jeg er heller ikke enig med Tage. I alle fall så det ikke bra ut med de runde som stod på. Jeg vil ha firkanta!
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Enig med Tage!
Men looken på bilen hadde vært helt annen om det hadde vært sorte ringer, og IKKE blå! Det samme ang. innfestingen av støttestagene.
Her er min Doka med ekstralys, og selv synes jeg det ser bra ut! Lysene er forøvrig ombygd til xenon.

Men looken på bilen hadde vært helt annen om det hadde vært sorte ringer, og IKKE blå! Det samme ang. innfestingen av støttestagene.
Her er min Doka med ekstralys, og selv synes jeg det ser bra ut! Lysene er forøvrig ombygd til xenon.

Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Ikke enig med Tage!
Når det er sagt, så syns jeg f.eks. slett ikke at det ser ille ut med de runde ekstralysene på den syncroen. Mye bedre enn de blå og noe malplasserte vi hadde på kometen. Men jeg foretrekker firkant med firkant.
Apropos ombygning til xenon:
Hvordan er det å bygge om hovedlysene til xenon? Da blir det kanskje overflødig med ekstralysene?
Når det er sagt, så syns jeg f.eks. slett ikke at det ser ille ut med de runde ekstralysene på den syncroen. Mye bedre enn de blå og noe malplasserte vi hadde på kometen. Men jeg foretrekker firkant med firkant.
Hvordan er det å bygge om hovedlysene til xenon? Da blir det kanskje overflødig med ekstralysene?
-
Sunshine
- -

Personlig så mener jeg at det aldri blir overflødig med ekstralys! Selv har jeg bygd om til xenon i de originale fjernlysene (H3), men kjører med vanlige H4-pærer. Grunnen til det er onkel politi som ikke liker xenon på gamle bilder. Har 4300k på mine xenon, da det ikke er så blått lys som man får av 6000k. Dessuten er det BEDRE lys av 4300k.VonZu wrote:Ikke enig med Tage!
Selve ombyggingen er en enkel jobb
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Lykter på T3 er og blir et følsomt emne, hvor det meste blir synsing. Noen liker mora og andre dattera
Personlig liker jeg firkantlykt-fronten best uten ekstralykter...
Men, hvis hensikten er godt lys er det nok runde lykter som seirer, og da får estetikken komme i andre rekke. Men det må være kvalitetslykter (ex Hella, Bosch osv) og kablingen må være god sånn at spenningen faktisk når frem til pæra.
Når det gjelder ettermontering av xenon i lykter som ikke er laget for dette, er jeg skeptisk, lyspunktet på xenonpæra havner ikke nødvendigvis nøyaktig der glødetråden på halogenpæra var, og dermed får du et annet lysbilde enn det opprinnelige.
Men, hvis hensikten er godt lys er det nok runde lykter som seirer, og da får estetikken komme i andre rekke. Men det må være kvalitetslykter (ex Hella, Bosch osv) og kablingen må være god sånn at spenningen faktisk når frem til pæra.
Når det gjelder ettermontering av xenon i lykter som ikke er laget for dette, er jeg skeptisk, lyspunktet på xenonpæra havner ikke nødvendigvis nøyaktig der glødetråden på halogenpæra var, og dermed får du et annet lysbilde enn det opprinnelige.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
VonZu
- -

Og noen tar kanskje begge? Tror kanskje jeg heller mot ingen ektrasykter på kometen. Men på syncroen er det bare kult. Og det skader ikke i prøve på kometen. Er det ikke bra, setter vi dem på syncroenOddN wrote:Lykter på T3 er og blir et følsomt emne, hvor det meste blir synsing. Noen liker mora og andre datteraPersonlig liker jeg firkantlykt-fronten best uten ekstralykter...
-
Sunshine
- -

Vi har et bord som dette i Kometen vår, men det er noe juks med innfestingen i toppen... Ser ut som noe hjemmelaget jalla-jalla.
Noen som har et bra bilde som viser innfestingen ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
VonZu
- -

Går det an å få tak i slike bord nå for tiden?
-
Sunshine
- -

Alt er mulig, men det kan jo bli en utfordring.VonZu wrote:Går det an å få tak i slike bord nå for tiden?
Om du ikke MÅ ha originalt, så er det jo fullt mulig å få til noe som er tilnærmet likt.
Om du går for en slik løsning kan du godt få bilder og mål på det du trenger av meg
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
trur jeg har noen slike deler i gjemmene, du trenger "hullet" i gulvet og so mmå være konisk innevendig og passende konisk stang og plate.
Men origianl løsningen er litt slapp, vil bli bedre hvis du setter en stålplate i gulvet med mutter sveiset på, slik at du kan bruke noen enkle ving bolter til å skru ned å feste med når bordet skal være i bruk.
Men origianl løsningen er litt slapp, vil bli bedre hvis du setter en stålplate i gulvet med mutter sveiset på, slik at du kan bruke noen enkle ving bolter til å skru ned å feste med når bordet skal være i bruk.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
Sunshine
- -

Ingen hull eller festeanordning i gulvet på vår bil...(?)
Må ta en nærmere titt på dette:)
Må ta en nærmere titt på dette:)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
Saukjerring
Da var EU- kontrollen gjennomført. Ingen overraskelser, heldigvis. Sprukket glass i frontlykt og et setebeltedeksel mangler.
Nå planlegger vi langkjøring i sommer. Regner med å kjøre tre dager for å komme til endestasjonen. Noen som har tips til hva som kan gjøre turen triveligere for to store og to små? Noe ekstrautstyr vi absolutt må ha, eller noen som har gode tips til stoppesteder? Vi kjører fra vest til nord. Skal til slutt ende opp i Lofoten.
Nå planlegger vi langkjøring i sommer. Regner med å kjøre tre dager for å komme til endestasjonen. Noen som har tips til hva som kan gjøre turen triveligere for to store og to små? Noe ekstrautstyr vi absolutt må ha, eller noen som har gode tips til stoppesteder? Vi kjører fra vest til nord. Skal til slutt ende opp i Lofoten.
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
Anbefaler å ta kystriksveien nordover... tar lengre tid, og inneholder noen ferger, men opplevelsen kan ikke sammenlignes med E6... Campingen på Halsa (Furøy) ca 17mil sør for Bodø kan anbefales.Saukjerring wrote:Da var EU- kontrollen gjennomført. Ingen overraskelser, heldigvis. Sprukket glass i frontlykt og et setebeltedeksel mangler.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Anbefaler også Rv-17, vi tok den sørover ifjor og gjorde etpar gode oppdagelser, og vi fant etpar steder vi ikke trenger stikke innom igjen for å si det slik
Det er vei ment å kose seg på, plenty natur og god utsikt det meste av veien.
Og et hav av ferger, men for min egen del er jeg oppvokst med ferger så det gjør meg ikke noe å vente et kvarter eller en time på neste båt - Oslojenta jeg er gift meg klarte "presset" hun også
Fyll drivstofftanken når du starter på Rv-17 og vit at du kan fylle når du trenger det etterpå, Halsa har f.eks Statoilpumper få km unna fergeleiet.
Det er vei ment å kose seg på, plenty natur og god utsikt det meste av veien.
Og et hav av ferger, men for min egen del er jeg oppvokst med ferger så det gjør meg ikke noe å vente et kvarter eller en time på neste båt - Oslojenta jeg er gift meg klarte "presset" hun også
Fyll drivstofftanken når du starter på Rv-17 og vit at du kan fylle når du trenger det etterpå, Halsa har f.eks Statoilpumper få km unna fergeleiet.
-
Sunshine
- -

Pling på om dere kjører i nærheten av Mo i Rana
478 86669
478 86669
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
Saukjerring
absolutt 
-
Saukjerring
Nå begynner vi å klargjøre bilen for den store styrkeprøven. Altså den første langturen. Etter planen kjører vi fra Jæren til Lofoten om to uker. Den lengste turen Kometen har hatt, var da vi hentet den på Flesland (26 mil). Nå skal vi kjøre ca 190 mil.
Vi har skiftet setebeltefeste og sydd skaden i setetrekket. Nå gjenstår å skifte venstre hovedlys, samt skifte olje, oljefilter og dieselfilter.
Så må bilen få en innvendig rundvask, og jeg må sy et solbrilleoppheng av et gammelt slips.
Dere som har tatt slike turer før; Hva mer er det jeg bare MÅ gjøre, bør gjøre, kan gjøre (og slettes IKKE bør gjøre), for at dette skal bli en bra tur? Kan nevne at vi som reiser, er to store og to små (5 og 10 år).
Vi har skiftet setebeltefeste og sydd skaden i setetrekket. Nå gjenstår å skifte venstre hovedlys, samt skifte olje, oljefilter og dieselfilter.
Så må bilen få en innvendig rundvask, og jeg må sy et solbrilleoppheng av et gammelt slips.
Dere som har tatt slike turer før; Hva mer er det jeg bare MÅ gjøre, bør gjøre, kan gjøre (og slettes IKKE bør gjøre), for at dette skal bli en bra tur? Kan nevne at vi som reiser, er to store og to små (5 og 10 år).
Søtsaker + svingete vei = bilsjuke unger, men det vet du jo sikkert allerede. Ellers gjelder jo de vanlige reglene for kjøring med unger - stoppe ofte, ha god tid, kjøre kjedelige transportstrekk på tider av døgnet ungene sover.
Godt utvalg av musikk og solskjermingsgardiner fra Biltema i siderutene hjelper også godt på, det kan bli ganske lunt inni kassa når sola står på i finværet.
Godt utvalg av musikk og solskjermingsgardiner fra Biltema i siderutene hjelper også godt på, det kan bli ganske lunt inni kassa når sola står på i finværet.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
VonZu
- -

Som sagt har bilen nå fått nytt lys på førersiden. Det var utrolig enkelt å skifte...
Litt rust var det å spore på platekantene, men ellers ser det veldig fint ut.

Litt rust var det å spore på platekantene, men ellers ser det veldig fint ut.
-
VonZu
- -

Og så var det oljeskift på gang. Normalt sett ganske enkelt.... Men da er forutsetningen at bunnpluggen har 6 kanter.

Måtte til slutt løsne på motordekselet og banke på en 12mm 12-kant fastnøkkel på for å løsne den. Takk og lov for at pluggen er laget i mykt materiale.
Nå ser alt så meget bedre ut:

Den gamle hadde 13mm hode, og den nye har 19mm hode. Ikke at det trenger ha noe å bety, men jeg merket meg nå hvertfall forskjellen.
Inspirert av den noe irriterende opplevelsen det var å skifte oljefilter på retroen, ble det investert i litt spesialis filterverktøy. Greit å ha når en har 4 biler og 4 traktorer. Da kan det liksom forsvares en liten smule. Fantastiskt kjekk sak!

Og så var det dette med å skifte olje på bilen mens den står på bukken, og det blåser aldri så lite...

Måtte til slutt løsne på motordekselet og banke på en 12mm 12-kant fastnøkkel på for å løsne den. Takk og lov for at pluggen er laget i mykt materiale.
Nå ser alt så meget bedre ut:
Den gamle hadde 13mm hode, og den nye har 19mm hode. Ikke at det trenger ha noe å bety, men jeg merket meg nå hvertfall forskjellen.
Inspirert av den noe irriterende opplevelsen det var å skifte oljefilter på retroen, ble det investert i litt spesialis filterverktøy. Greit å ha når en har 4 biler og 4 traktorer. Da kan det liksom forsvares en liten smule. Fantastiskt kjekk sak!
Og så var det dette med å skifte olje på bilen mens den står på bukken, og det blåser aldri så lite...
-
VonZu
- -

Vi lurer forresten på om vi har satt på noen veldig dårlige sommerdekk på kometen. Det var dekk som fulgte med en av T3-ene, og vi er ikke sikre på hvilken av dem. Den virker ikke helt på topp nå, og jeg syns nok kanskje at vinterdekkene var bedre.
Men så er det dette med felger. Jeg blir litt tullete av å lese alt som diskuteres om felger, og jeg innser at dette har jeg ikke den fulle og hele kontroll på.
Men hvis vi kjøper standard coach-felger, og setter noen greie dekk på dem. Er det ikke mer eller mindre å klemme dem rett på? Er coach-felgene nevneverdig forskellige fra standard stålfelg?
Vi har også fire hjulkapsler liggende, som kunne trengt til en real vask. Jeg har forsåvidt sansen for hjulkapsler også.
Men så er det dette med felger. Jeg blir litt tullete av å lese alt som diskuteres om felger, og jeg innser at dette har jeg ikke den fulle og hele kontroll på.
Men hvis vi kjøper standard coach-felger, og setter noen greie dekk på dem. Er det ikke mer eller mindre å klemme dem rett på? Er coach-felgene nevneverdig forskellige fra standard stålfelg?
Vi har også fire hjulkapsler liggende, som kunne trengt til en real vask. Jeg har forsåvidt sansen for hjulkapsler også.
Coachfelgene går rett på, men du må sørge for at du får med bolter og muttere som passer. Du kan IKKE bruke samme bolter og muttere som på stålfelgene.
Joachim