Litt drodling over det som er den største jobben jeg funderer på :
montere MFD i dashen.

Idag

Med både Climatronic og Eber-controller innebygd i dashen.
Det finnes (heldigvis) deksel som man bytter ut det som idag holder de tre rattene samt de tre knappene til A/C og luftinga bak, så jeg må jo ikke absolutt utvide til Climatronic - det er egentlig "bare å bytte" deksel, så er den biten unnagjort.
Men dette er enda mens man er på det simple og lette plan. Verre er det med den stålskinna som går på tvers foran dashen, fra ene siden av bilen til den andre. Standardløsninga her, er at den har plass til DIN og slett ikke til 2DIN eller dobbel-DIN
DIN, dvs enkelt-DIN er en standardisering for "hvor stor skal en bilstereo være". Og de har jo hatt samma size i flere tiår nå. Men med navigasjons- og multimediaenheter på markedet trengte man bl.a større skjermer og dermed åpna man for å kunne ha en størrelse som da er dobbelt så stor som en vanlig kasettspiller til bilen
Derav 2DIN.
Skal man hive i noe slikt i bilen står man med to valg. Enten ta av dashbordet, for så å bytte ut (single-)DIN-staget med 2DIN-staget. Dette koster €266,- iht kilde, og jeg driter vel ikke penger imårra heller - dermed tviler jeg på det blir noe av sånn på denna sia av påske.
Alternativet er å blokkere (minst) to av de tre luftspjellene over DIN-hølet, og heve 2DIN i det tomrommet som blir der om man fjerner rørene som tilfører kaldluft til senter av dashen

Og hvor bra blir den løsninga med noen og tredve varmegrader utendørs, midtsommers ?-Skeptisk
Det finnes andre løsninger enn MFD og 2DIN, en kan vel nesten kalle dem "falsk dobbelt-DIN" fordi de ser ut til å være 2DIN men er mer en og en halv DIN - 2DIN ute ved dashbordet mens inni er de enkelt-DIN og kan monteres selv om dette tverrstaget i dashbordet da ikke har plass til 2DIN. Og i tillegg til "falsk 2DIN" så har man jo disse som skjuler skjermen og vipper den ut, ved bruk. Altså flere løsninger og misforståelser skjer, jeg har sitti flere ganger og oppdaget at ting ikke alltid er som de virka, i detta prosjektet med multimediakit i Kakemonsteret.

Her er 2DIN-staget montert hos "noen" andre.

2DIN "crossmember bar", altså med da plass for stereo i dobbelt-DIN-normen.

2DIN artikkelnummer 7D1857010AC.
Dette med å skulle demontere hele dashen, for hele dashen må ut - etter at rattet er av, og airbags'a er tatt ut - ender opp med å ta tid. Mye tid. Man skal ha 100% fri for å kunne gjøre noe slikt sjøl, og nå som jentungen er 23 mnd veit jeg at det å skulle operere fra Oslo fra neste år av ikke blir å gi meg noe mer fritid enn jeg idag har, bare for at jeg skal være hjemme
I Oslo har jeg heller ikke noe sted å stå for å mekke på bilen, det er en marginal problemstilling for jeg har etpar steder jeg skal sjekke ut på akkurat det temaet
Men hva da med CD-veksler - skal jeg romstere rundt på web til jeg finner DVD - evt Bluray-spiller, eller skal jeg gå for den enkle løsninga og innhente en original VAG-CDveksler ? Dersom jeg velger originalveksleren så skal vel den monteres akkurat der jeg har bl.a kjølevifta til flasker, i den hylla under dashbordet

Ofre den for CD-veksler ? Neppe
Montere veksleren under forsetet ? Nah, der skal "minisub'en", tenkte jeg. Greit nok om det er plass til begge, men å begynne å løke rundt under førersetet utgår - der skal fritidsbatteriet inn.
På bildet med Climatronic, er det også controllerenhet for Eberspächeren (eller er det Webasto sin ??) og jeg veit ikke helt om jeg skal ta den helt ut, og skaffe "alt utstyr" til Multivanen. Jo mer man dytter i den, jo mer verdi får bilen for Langfinger-Lars og vennene hans. Jeg skal ned på Kontinentet med bilen, og det blir ikke alltids overvåka garasjeparkering av sånne turer.
Hva controllerenhet angår så er det to momenter jeg kan gjøre.
Det ene er å fjerne den helt, og få montert DEFA-blokkvarmer med batterilader til. Så kobler jeg opp DEFA Smart Start (håndenhetens sende-/mottaker i bilen) til Eberspächeren, og velger bort å ha en controller på dashbordet. Altså kun håndholdt.
Alternativt flytte den pålimte enheten på dashen, den står og blokkerer to deksler for knapper, jeg skal da ha de to knapp-lokasjonene i bruk, før jeg er ferdig - ergo må controlleren flyttes
Jeg har ikke klart å finne et brukbart sted den kan stå (enda) og jeg funderer av og til på det når jeg er i bilen eller on the road. "Hvor kan det passe å få denne montert hen ?".
Jeg har sett bilder av det jeg tror må være California med Climatronic, og der er Climatronicen montert i taket rett bak sladrespeilet. Min bil har da plass for "noe" elektronikk i taket fordi det er tomrom bak panelet som bærer logoen "WESTFALIA" rett ved der jeg klatrer opp på loftet i bilen for å sove
Jeg kunne nok få flytta opp controlleren fra dashbordet og limt den på der oppe, der er den slett ikke i veien og den vil ikke gi generende lys i øynene til vognfører - til og med konemor som pleier sitte bak kan bli fornøyd, som hun sier det "det er der jeg ser hva klokka er"
Et annet bruksfelt for akkurat det som befinner seg foran Westfalia-logoen, er å få dytta inn CB-radioen der. Det går an. Men jeg hadde primært sett for meg å ha den mer skjult, slik at jeg bare napper ut mic og dermed vises den ikke
Men så er den CB-radioen anskaffa for langturene nedover kontinentet og til Island, så etter det/utenom slike turer, blir den vel solgt eller pakka ned igjen. Den er lett og ledig og krever ikke kunnskap om montering så det beste er om den ikke får noe eget dedikert sted som dermed legger en føring om at den må være der den blir montert, for evig og alltid. Mye bedre å kunne ta den vekk uten synlig tilstedeværelse.
Ryggekameraet går på MFDen og det går på et sladrespeil som fulgte med ryggekameraet, der er det en 4.5" skjerm i speilet som ved rygging viser kameraets oppfang av hva som er bak. Artig nok kan den også vise DVD'er

Fra i sommer av fikk vi tak i NextBase-DVDskjermer. Disse har utgang slik at de kan spille av bilde på egen skjerm, og enten gå Master for speil-skjermen eller den andre NextBase-skjermen.
Det jeg lurer litt på med MFDen er om den tar imot signal fra NextBase-spillerne, men det finner jeg ut av underveis - learning by doing is also learning
Det som kunne ha passet perfekt var om at dersom frontruta må byttes, å kunne få kuke rundt og romstere fritt i fronten av kupéen på bilen. Demontere det aller, aller meste og starte fra torpedovegg og bare jobbe seg bakover - montere asfaltplater og skumplater, bytte cross member-staget, få montert VAGs utkobling av passasjersete-airbagen med bryter for å kunne veksle om airbagen skal være aktivisert eller deaktivisert. Få tid til å sjekke loddinger (inntrykket er at T4b har mye bedre loddinger enn T4a hadde!) og virkelig kose seg over tid mens man monterer litt, modifiserer her og fjerner der. Men det finnes ikke så mye tid i evigheta, at en kan få gjort alt
Og så har jeg jo et helt annet problem - fordelen jeg tidligere har hatt ved fiksing på bil, er å kunne sette meg i den andre om jeg trenger kjøre noen steder
Føler meg nesten naken uten to biler
EDIT - fant et bilde av hva jeg primært ser for meg i dashen, dvs uten å "måtte" få til Climatronic og fænsischmænsi-controller til Eber'n

Enkel & grei.
Eneste aber her, er at jeg mister "den eneste hylla i dashen som kan brukes til noe", den som er udner radioen idag. Mobil og portåpner ligger her under marsj, hvor F skal jeg ha dem når den hylla forsvinner