Har finansieringa i ryggen, trenger bil...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Har finansieringa i ryggen, trenger bil...

Post by Rudeboy »

Tja. Banken som brukte nesten ett døgn på å gi meg kvittering for mottatt lånesøknad, kom omsider med tilbakemelding i form av finansieringsbevis på rundt 200 laken.

Jeg vil ha

T4b, seinest mulig. Vurderte tidligere 150 hk, men har innfunnet meg ved at 102 hk er ok nok og man kan jo "hjelpe" en daff 102'er til å bli rundt 136 gam i, om jeg forstår forumet rekti ? Alt jeg får sikre om jeg skal øke effekt, er at det både skjer på en fornuftig måte og på en lovlig måte. Null chip. Men effektøkninga kommer senere, evt etter at bilen tipper ti år på norsk vei.
KM.stand ikke så mye av betydning for min del, men naturen sier at det som er lite kjørt er best. Jeg følger naturen.

Vippetak eller flatt tak er hipp som happ, men noe California Exclusive utgår ettersom man da har permanent alkove oppå bilen. En "forhøyelse" på 10 - 15 cm er ok, 40 - 50 cm er ikke ok.

Langsgående campinginnredning vs to skap i midten. Peter har slik innredning det er i utgangspunktet også hipp som happ for meg om det er konfigurasjonen vi lander på. Konemor har sagt at hun har mest sansen for langsgående skap, men som jeg ser det vil jo det gi tre utfordringer :
1) Vekt ved fullpakka skap - mulig det ikke har så himla mye å si når jeg kommer drassende med øvrig feriebagasje jeg "skal" ha med på tur :lol:
2) Det legger meget definitive føringer for hvor man kan stable bagasje ved turer.
3) Det gir ett sete mindre, som jeg forstår det er slike biler i realiteten firesetere - vi er bare tre nå men det blir for lite allerede fra starten av. Kan jo tenkes vi enten blir flere sjøl, og uansett har vi ofte med øvrige familiemedlemmer på tur fra før av så fire seter er for lite.

To skap i midten. Tja, hva skal jeg si ? Det gir en minimal vektøkning ift "tom" bil når man ikke kjører på ferieturer men står sikkert bra der de står. -Erjo, har ikke du slike skap i midten, da ??
Husker jeg rett, er det lille skapet til høyre i bilen hhv vask (m/gråvannstank vel ? Hva med spillvann ??) og skjul for kjøleboks. Helt ok løsning !
Det store skapet har vel en benkplate som "ser ut som ei skapdør" vendt mot midten av bilen, dvs mot det litte skapet - når man vipper ned denne benkplata lenes det mot det lille skapet og man får "utvidet" oppvaskbenken. Kjækt !

På baksiden av høyskapet er det dør for lagringsrom, var det ikke krav om å kunne henge fra seg tøy i skapene på de forrige kravene Staten la for oss, da ? Det må være her, om kravet var som jeg tror.
I bunnen av høyskapet skal det vel også være en åpning, inn mot midten av bilen men imellom skapene - Skulle sett nærmere på Erjo sin på et av kaffekopptreffa i høst, ja :lol:

Treseter bak ift toseter (skap i midten = treseter, skap langsetter = toseter) - det må bli treseters løsning for oss. Vi har "alltid" med folk eller riffraff så da trengs all mulig plass for dette.

-Spørsmålet er hva som ligger bak baksetet - finnes det en sånn "surf board" benk som skal fungere som forlengelse av senga som setebenken jo blir når den er slått ned, er det helt topp. Om jeg har gjort meg opp rett formening så får jeg plass til to IDF-bagger langs veggen under setebenken, og evt mellom disse og dette surfbrettet kan fremdeles stå der. For alt jeg veit er slik ekstrabrett skrudd fast ?

Baksetet har to 3-punktbelter og ett 2-punkts om ikke hukommelsen svikter igjen. Det gir mulighet for to unger/tilsv på hver vegg, og en voksen i midten om man skal følge lovverket.

Konemor mente at Oda Johanne kunne sitte foran, og joda - såsnart airbag er tatt ut så kan hun jo det. Dermed har ØKH en ufortjent stor plass aleine baki der, men så skal hun jo ta førerkortet snart og da blir det "far sjøl" som sitter der mens hun kjører dag ut og dag inn :lol:
Jeg ligger der med puter under armene og ser på film eller surfer busforumet, jeg :lol:

Kommer med linker til biler jeg/vi ser på - har brukt én som mal men i ren frykt for å spolere hele saken (Murphy's law igjen) utelater jeg den.

Gi innspill, dere som har (hatt) Multivans eller Californias, for akkurat nå trengs de !

mvh,
Yngve S
i startgropa for å anskaffe min bil nummer fire - kryss fingra så får jeg beholdt nummer to også, da 8)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Har finansieringa i ryggen, trenger bil...

Post by Der Postmeister »

Du bomber med info igjen som vanlig, men holder med deg om at 150hk burde utgå. Litt for at 102Hk er mer enn ok,og med chip ennå bedre, men mest for at jeg har vært borti at deletilgangen på 150hk kan være någet vrient allerede. De har tross alt endel kraftigere deler i bla drivverk enn 102hk som ikke vokser på trær. Dyrere vedlikehold altså.

Noe mer ned i teksten din ga jeg opp, så dett var dett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, greit nok - syns jeg bør vite såpass i og med at det ikke er en bil til 2.500,- eller 25.000,- vi ser etter :wink:

Din info om 150hk er identisk med det jeg fikk fra Jakob, så det blir ikke noe 150hesters leke for far - selv om det kunne vært jævla artig dropper jeg det.

Øvrige moment er hva jeg egentlig "trenger" veiledning på.

mvh,
Yngve S
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Skaler det ned, så gidder folk å lese gjennom. Trur flere enn meg detter av lasset. Hørte om en som måtte på rehabilitering pga slitt musearm etter å ha lest noen av innlegga dine her....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

1. KEEP IT SIMPLE, STUPID er en leveregel fra Forsvaret! KISS, så gjør det noe kortere.

2. Fornuftig å begrense ned til 102 hk, nok krefter i den til normal bruk. (og :shock: sjokkerende opplysninger om deletilgangen på 150ps)

3. Du vil ha en campingbil med eller uten hevetak, med 5 seter.

pust, pust, pust. Dette var som en 3000meter i motvind...

Musesyke, ja ikke langt unna.

MEN Morsomt, det er helt sikkert!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Stein wrote:1. KEEP IT SIMPLE, STUPID er en leveregel fra Forsvaret! KISS, så gjør det noe kortere.
Alltid - det gjør livet enklere men samtidig må visse ting ligge til grunn for at man kan iverksette the Easy living.

2. Fornuftig å begrense ned til 102 hk, nok krefter i den til normal bruk. (og :shock: sjokkerende opplysninger om deletilgangen på 150ps)

3. Du vil ha en campingbil med eller uten hevetak, med 5 seter.
Vippetak og 5-pax van, ja.

pust, pust, pust. Dette var som en 3000meter i motvind...
Pleier ta 3-mila og nijmegen, hater 3.000

MEN Morsomt, det er helt sikkert!
Morsomt blir det uansett hva man "lander" på.

Får bare gi gass, kvist er til for å forseres !

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Kjør på!

Men du må finne deg en plass og parkere Tyskerbrakka, for den kan bli verdifull med tiden. Få biler har like stor dokumentasjon på hva den har vært igjennom!

Skal følge med litt her oppe også. Du får ringe om du ser noe i N-T som du vil ha sett på.

Må innrømme at jeg som "Svaberg-indianer" har valgt den store havhesten som årets de siste 15 årene...
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
storbonden
-
-
Car: 2003 t4 multivan
Phone: 47857447

Post by storbonden »

Har akkurat en sånn bil du vil ha. En 2003 multivan campingbil 5 seter og to skap. Stemmer det du sier med skapløsningene. Er også et stort bord som sitter fast i veggen mellom høyskapet og baksetet. Klaffebord altså. Er en helt genial familiebil og turbil for oss. Vi har også utetelt til den, så camper gjerne der det faller oss inn. Plata bak baksetet som "forlenger" setet når det er slått ned, skal følge med sammen med madrasser til campingen. disse brettes og legges oppå den plata bak i bilen. Er god plass til dill og dall fordet både under plata og oppå madrassene. Fruen har totalt forelsket seg i denne bilen, så jeg får nesten ikke kjøre den lenger. Men den er utrolig komfortabel, selv med 19" felger med 245\45 dekk. Skal du ha deg en kjempe tur og familiebil, er ikke jeg i tvil hvertfall. Vi gav forresten akkurat den summen du skal kjøpe bil for. Da var den som den er på bildet sia her med godkjent felger og fanger med xeon lys. Lettere senket. En annen ting som er kjekt med disse bilene, er at når man løser ut baksetet,trekker det helt frem, og legger ryggen forover oppå sitteputa, så får du faktisk veldig god plass baki til større ting. Vet ikke helt om loveligheten, men vi har også tatt ut det lille skapet når vi ikke er på tur, pga da setter vi inn barnevogna rett inn der. Forresten, Spillvannet, eller "gråvann" som går fra vasken går forresten i egen tank, maken til den med friskvannet. Står under friskvanntanken. En ting til: Når taket er oppe, kan du løfte opp eller skyve bak "sengebunnen" til overkøya, og man har full ståhøyde i bilen. Er forresten under 2 meter høy, så går som vanlig personbil på ferjer.
storbonden
-
-

Post by storbonden »

Ble mye jah :lol:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Kjapt spm om det lille skapet i disse bilene, dvs det som står "i døråpningen" til skyvedøra.

-Er det standard med både oppvaskkum og tobluss-propankonfyr eller er standarden kun oppvaskkum ?
Selvsagt ønsker jeg ha bluss i skapet, trodde det var eneste løsninga men så gidder jo ikke folk vise bilene sine på nettet når de selger, og dermed ble jeg i tvil grunnet dårlig vinkling av enkelte bilder på f.eks Finn.no :evil:

Hvor mange liter propan er gasskula inni skapet på, og ettersom jeg trudde det var kjøleboks i det lille skapet - er det kjøleboks i nedre del av langskapet ? Ikke for noe annet, jeg har jo 12v kjøleboks fra før av, da.

mvh,
Yngve S
storbonden
-
-

Post by storbonden »

Standaren er oppvaskkum oppe og kjøleboks nede. Har ikke hørt om noen som har originalt gassbluss der. Men jeg har en liten kokeplate stående inni skapet på en hylle. Har 220 volt i bilen hele tiden via en kraftig inverter som ser originalmontert ut. Funker bra det.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ligger bilder av en Multi på Finn.no hvor de (iht det kona sa over telefonen istad) hadde fått bytta til to bluss og kum.

Og da vil jeg jo seff ha en slik en, sjøl om jeg er overtroisk mot åpen flamme i kjøretøy, da. Man bærer maten ut når den skal på bålet, må vite !

mvh,
Yngve S

EDIT - får ta ringerunden imårra og spikre avtalen fra da til mandag. Spennende å ligge i startgropa !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Uff, Agder bil-ett-ellerannet har lagt ut en Transporter som om det er en Multivan - pinlig...

De gjør seg dårlig flid, ikke noe kvalitet i sitt arbeide. Skulle jo tro at et sivilt foretak som er avhengig av kundemassens tillit forsøker være etterettelige og ordentlige i salg.

Jaja, jeg er vel bare "kritisk" igjen, da...

Ser flere Multivans som jeg kunne tenkt meg ringe på så i eftas blir det ringerunde. Notisblokka er klar med spm på den enklelte Multi så nå blir det opp til eier/selger å overbevise meg om at akkurat deres bil er den rette for meg og min familie.

Denna forhandlersjappa i Agder har ikke vunnet mye tillit, de mumler om at det er samme "platform" som Transporteren de har avbildet så folk ser ikke forskjell ?? :shock:

Vel, jeg ringer ikke dem.

mvh,
Yngve S
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Rudeboy wrote:Din info om 150hk er identisk med det jeg fikk fra Jakob, så det blir ikke noe 150hesters leke for far - selv om det kunne vært jævla artig dropper jeg det.

måååååå bare si at de er jæ... artigeog blir enda artigere når en booster dem :mrgreen:

delepriser har jeg enda ikke blitt drabbet for, men men snakk om prioriteringer som valig, gøy og kostbart eller ........... :mrgreen:

men det skal sies at det var en chipped 102hk som åpnet øyene mine :lol:

dreiemomet , jippie

eneste aber er at bilen savner sjarm, harry faktor ja, fremforalt laaaaaaang utgave, men sjarm, der står t2 t1/t2 og t2 t3 langt langt frem i køen :D
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
hunter
-
-

Post by hunter »

sitter du pal fast i telefonen for å finne bil siden du ikke poster noe resultat her inne :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
t-sand
Car: T4 california

Post by t-sand »

Hei!

Jeg har eid både california og multivan, begge med hevetak.

California er en fantastisk bra bil med tanke på lengre turer, mens multivan har litt mindre fassiliteter og er i mine øyner ikke så godt egnet til lengre overnattingsturer.
Californiaen er bedre med tanke på støy innvendig og kan fint brukes som campingbil for 2pers på vinteren. Hvis dere ikke er avhengig av en 5 seter og drar mye på tur, ville jeg vurdert california.

Jeg vet av en bra 98mod california Tdi som kanskje vurderes solgt.
Mvh

Torbjørn S
2002 california Event TDI.
2001. V70 TDI.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vi ér avhengige av fem seter som nevnt.

Og 98 er feil ende av skalaen, sisteversjon av t4b takk.

Sitter på jobb, lite fritid for tiden.

EDIT - oppvaskkummen til hu dama som selger sin Multi med kum & to bluss på, er henta i en båtutstyrsbutikk.
Fikk ikke navnet på den men jeg ser for meg å ha tilsvarende løsning i "vår". Ulempa er blaff eller steikos som jo begge går rett i bilen, da.

mvh,
Yngve S
Post Reply