"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
skaravelle
-
-

Re: -82 Bus 1.6 D

Post by skaravelle »

Jepp, men satser litt hjelp fra deg o-store-diesel-guru :D

Lurer faktisk litt på å hente skilt til uka, men skulle nok hatt et gløde-relè så den starter litt lettere enn den gjør nå. Eller?

Den går ikke noe særlig bra på tomgang selv om den er god og varm, dør ut hvis den blir stående og putre for seg selv. Noen ideer om hvor jeg skal begynne? Kidnappe diesel-guruen? :lol:
Image

bugbuddies.no
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Montere Jan baki der med jekkestropper? Slippes fri når det virker? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

subwoofer wrote:Montere Jan baki der med jekkestropper? Slippes fri når det virker? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Var inne på tanken faktisk. Lokke med en verksted-brus og snike ei reim eller to om livet på han når han er uoppmerksom i et par sekunder :D
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Rapidspeed wrote:
skaravelle wrote:
erjo wrote: Jeg liker fargekombinasjonen på disse. Bra at du ikke bygger den for mye om. For øvrig tror jeg kanskje at en TD-motor av samme type hadde gjort livet på vegen noen mer konfortabelt. På den annen side: Du kjører jo billig, da!

Håper du tar vare på den mest mulig original. For øvrig kan du jo gjøre som med TV2-bussen: ta ut det mørkebrune interiøret og sette inn et lysebrunt med stoffseter og tilsvarende stoff med armlener foran. Men kanskje ikke så lett å få tak i uten å kjøpe en rådyr russebil.

Lykke til.
Beige seter/interiør er uaktuelt, skal beholdes retro denne, ikke bli en coach-kopi... Oppgraderingen jeg lukter på er også på en måte av typen retro, nemlig 1.9 sugediesel.
den byggingen kan gjøres ganske enkel..;)
Hadde jeg bare vært dieselguru. Får smiske lit med diesel-gutta her så kanskje jeg kan få til en TDK i min.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Det skrider sakte framover, litt småplukk som er greit å få på plass før smykket settes i drift. Har plukka ut dasjen for montering av ny kupè-vifte, og håper å få i drift Eberspächeren etterhvert også. Den fyra faktisk i ettermiddag, men det lukta mest uforbrent diesel, røyk litt også, men kom lite varme. Noen som har tips/facts om denne dingsen?

Anyhows, er ikke så mye å ta tak i ellers, har tatt ut setene foran og bak for rengjøring, og så må jeg vel få på plass et slags dekke over treplata på gulvet bak. Noen forslag? Er vel praktisk med en slags belegg kanskje, eller hva med kunstgrass? :D

Litt bilder, kommer ikke over hvor tøft jeg syns dette emblemet er:

Image

Noen spurte etter interiørbilde, dette viser de to bakerste seteradene, er en tre-seter ti lenger fram pluss de to foran.

Image

De forsetene som sto i hadde annet mønster i skaien enn baksetene, og de hadde en litt rar "tett" nakkestøtte. Hadde heldigvis to med riktig mønster stående, med tradisjonelle nakkestøtter.

Foran førersetet befinner det seg en mystisk svart boks. Hva er dette? Ferd-skriver? Tale-registrator? :lol:

Image

Tilslutt bilde av de få tingene som ikke er bra ved denne bilen. Dustete ekstralys montert kjempelangt ut til sidene, og med kabelgjennomføring og stag festet direkte med hull i karosseriet. :twisted: Må fjernes og tettes.

Image

Alt av flekker og striper på bildene er bare skitt, fins ikke rust på bilen. Men den trenger en shining...
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hvis flere tenner på denne, så står det ennå en helt maken bil med defekt maskin rett borti gata her. 1981.

Den boksen vil jeg tippe har med KM teller for diesel å gjøre. Du husker sikkert dette fra de ville førkrigsåra(Før 90 tallet altså)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Dette ER en KM-teller, ja.....
Man måtte stikke inn et kort i km-telleren (var det annenhver mnd. ?) skyve på spaken, og voila......da hadde man et nystemplet avlesningskort som skulle sendes inn til myndighetene.

Det var en annen variant av km-teller også.
Disse var montert i hjulnavet.
Var ganske utbredd på T3.

KM-tellerene bortfalt i 1993.
Da ble km-avgiften inkludert i diesel-prisen....
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Hügel wrote: Man måtte stikke inn et kort i km-telleren (var det annenhver mnd. ?) skyve på spaken, og voila......da hadde man et nystemplet avlesningskort som skulle sendes inn til myndighetene.
Så hvis jeg gjør dette, så finner jeg ut eksakt km-stand på den? I tilfelle genialt. Telleren i speedometeret har jo bare 5 tall på disse gamle, denne telleren står på ca 15000. Så da har den gått 115, 215 eller 315 tusen hvis ikke speedo er bytta. Alt tyder på 115, bare 15 blir for drøyt. Men alt er i besynderlig god stand, speedometer-huset feks. er helt uskadet. Har ikke vært borti det før jeg, har alltid manglet et av ørene, eller så er det små sprekker hist og her...
Image

bugbuddies.no
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

skaravelle wrote:[

Så hvis jeg gjør dette, så finner jeg ut eksakt km-stand på den? I tilfelle genialt. Telleren i speedometeret har jo bare 5 tall på disse gamle, denne telleren står på ca 15000. Så da har den gått 115, 215 eller 315 tusen hvis ikke speedo er bytta. Alt tyder på 115, bare 15 blir for drøyt.
Under forutsetning av at km-telleren har vært i orden hele tiden siden bilen var ny,
så skulle den totale km-stand komme fram ved "stempling".
Jeg er imidlertid litt usikker på hvor mange siffer disse km-tellerene viste.
Det begynner å bli noen år siden sist jeg var borti dette..... ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Dessuten var denne drevet av speedometerwiren, som hadde et vinkeldrev eller noe sånt for å dra både speedometer og denne skriveren. Dette ble for mye belastning for wire fra hjul til drev. Dette kan Kjellg litt mer om... :D
Ligger speedometernåla stabilt på denne, eller skjelver den litt?
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

skaravelle wrote:..kommer ikke over hvor tøft jeg syns dette emblemet er..
Jeg sliter med det samme ...

Image

Kanskje på tid med en club for alle med D på bakluket.. :D
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Livar wrote: Ligger speedometernåla stabilt på denne, eller skjelver den litt?
Ligger stabilt. Skal prøve å få et km-stempel neste gang jeg er i verkstedet.
martins.macs wrote:Jeg sliter med det samme ...

Kanskje på tid med en club for alle med D på bakluket.. :D
Oj, det var jo kanskje enda tøffere enn mitt. Hva kaller vi oss?
Gutta med D på Bakluka = Medlem av GmDpB? :lol:
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har sendt deg tekstmelding christian... jeg har 2 glødereleer til sugediesel liggende.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
hunter
-
-

Post by hunter »

Utrolig bra bil du har fått tak i! Kjekt at en slik rustfri bil har fått plass hos deg... du har vel en rustfri i Polizeibilen også?! Tenk deg om hvor mange '72 modeller som kjører rundt i dag... ikke særlig mange... om 10 år har du en gullgruve i denne bilen, men frem for alt et skikkelig flott eksemplar av en T3... hold den mest mulig original... tror det vil betale seg i lengden...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

hunter wrote:Utrolig bra bil du har fått tak i! Kjekt at en slik rustfri bil har fått plass hos deg... du har vel en rustfri i Polizeibilen også?! Tenk deg om hvor mange '72 modeller som kjører rundt i dag... ikke særlig mange... om 10 år har du en gullgruve i denne bilen, men frem for alt et skikkelig flott eksemplar av en T3... hold den mest mulig original... tror det vil betale seg i lengden...
Er ganske fornøyd ja, gleder meg til å ta den i bruk - og til sommeren når de nye alufelgene skal på. Polizei-tråden er lite oppdatert, får gjøre en innsats der også...
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Fikk tatt en liten formiddagsøkt i dag, knipset litt også. Denne er jeg litt usikker på.... Skal den av eller få være på? Syns de som er svarte er kjempestygge, men denne i gjennomsiktig blå? Jeg vet ærlig talt ikke...

Image

Knipset et bilde for å vise hvor pent og i god stand interiøret er. Dørtrekka er helt skadefrie, høyttalere montert diskret langt nede. Jeg skal beholde gitterene, men oppgradere det bak.

Image

Kupè-vifta måtte byttes, fikk ny i går fra Norsk Bildelsenter. Fikk satt det hele sammen i formiddag, satser på å få på plass igjen resten av dasjen i kveld. Benyttesr sjansen til å gå over wire-systemet, for det gikk ganske trått.

Image

Tilslutt; jeg prøvde å få et stempel av km-standen fra "the magic black box" Og etter å ha prøvd noen ganger, gikk det faktisk. Bildet klarer ikke å dokumentere det, men jeg lyver ikke. 104 497 sto det på lappen...

Image

Fikk henta et par gløderelè hos ELRapido i ettermiddag, kan hende at jeg bare MÅ ned i verkstedet en liten tur utpå kvelden :D
Image

bugbuddies.no
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hadde igrunn aldri trodd jeg skulle sagt det, men: Fy flate så bra beige/brun/brun ser ut! Hadde du spurt meg for ti år siden hadde jeg antakelig spydd eller ledd meg ihjel.

Du har fått tak i en skikkelig low-miler, det er bare å gratulere. Hvor mye ga du for vifta, forresten? Den er en av de meste irriterende delene av hvilken som helst 80-talls VW, det er helt utrolig at de ikke klarte å forbedre den i løpet av 10 år.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

subwoofer wrote:Hadde igrunn aldri trodd jeg skulle sagt det, men: Fy flate så bra beige/brun/brun ser ut! Hadde du spurt meg for ti år siden hadde jeg antakelig spydd eller ledd meg ihjel.

Du har fått tak i en skikkelig low-miler, det er bare å gratulere. Hvor mye ga du for vifta, forresten? Den er en av de meste irriterende delene av hvilken som helst 80-talls VW, det er helt utrolig at de ikke klarte å forbedre den i løpet av 10 år.
Takk, takk, er igrunn helt enig med deg. Hadde heller ikke helt trua for 15 år siden, men nå er bilene klassikere, og ungdommene kaller dem for "boblebuss"....

Vifta koster 598,- hos Norsk Bildelsenter på Lier, de som sysler med VW/Audi. Om den er bedre eller like dårlig som orginal vites ikke, men håpet er at en flunk ny skal vare noen år.
Last edited by skaravelle on 29 Nov 2009, 23:11, edited 1 time in total.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Her er vifta, nå er den på plass og maler som en katt. Har kjøpt en til Polizei-bilen også, en viktig detalj i denne årstiden dette :D

Image

Fikk på plass dasjen igjen i kveld, men orka ikke gjøre det ferdig.

Image

En annen detalj, nytt for meg; skvett-lapper. Har aldri vært noe stor fan av slike, men her er alle intakte og i god stand, så de skal få stå. Sammen med litt senk og noen raffe felger så kan det bli tøft.

Image

Image
Image

bugbuddies.no
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

skaravelle wrote:
martins.macs wrote:Kanskje på tid med en club for alle med D på bakluket.. :D
D-Gjengen?

Lekker bil, Christian. Har lyst på slik selv. :)
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

He-he, bra forslag. :lol: Må lage noen stickers kanskje....

Image
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

Caravelle-Kai wrote:
skaravelle wrote:
martins.macs wrote:Kanskje på tid med en club for alle med D på bakluket.. :D
D-Gjengen?

Lekker bil, Christian. Har lyst på slik selv. :)
Du har jo fin bil. En slik T3 beige-brun er jo ikke lett å få tak i...
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Fikk på plass resten av dasjbordet i ettermiddag, venter litt med å sette på resten til jeg har fått status på Eber'en. Sitter et par releer under der kan man si...

Image

Ellers gravde jeg fram setene som skal inn istedet for de som sto i. Det til venstre sto i, det til høyre skal inn. Syns det alt i alt det er et penere sete, og ikke minst; det er helt.

Image

Dessuten matcher det mye bedre, perfekt faktisk, de tre baksete-radene. Samme mønster...

Image
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

[quote="skaravelle"]Ellers gravde jeg fram setene som skal inn istedet for de som sto i. Det til venstre sto i, det til høyre skal inn. Syns det alt i alt det er et penere sete, og ikke minst; det er helt.[quote]

Det setet til venstre er en veldig tidlig T3-utgave. Seter av denne typen satt også i bayer i 1978 og 1979, det ser du på de spesielle nakkestøttene. Festeskinnene er jo like på T2bay og T3 i -78, -79, og -80 til 90. Ta vare på setene du tar ut. Det går rett inn i bayer siste to årsmodeller i -78 og-79.
Medlem avVWBUS Mjøsa
hunter
-
-

Post by hunter »

Veldig flott med "nye" seter! Håper du aldri finner på å montere coachstoler med armlener og svingunderstell. Det passer IKKE på en slik lekkerbisken som du nå har fått til gards!

Du må kaste den blå smussavviseren så langt inni svarte skauen som mulig... eller grave den ned så ingen finner den. Den passer overhodet ikke på bilen din!

EDIT: jeg burde kanskje gå til anskaffelse av en slik brun bussbenk til å ha bakerst i stedet for den grå moderne jeg har satt inn... noen som har?
Post Reply