Varmeapparat bak blåser bare kaldluft

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Paally
Car: 2002 VW caravelle syncro)
Phone: 97797911

Varmeapparat bak blåser bare kaldluft

Post by Paally »

Hei. Varmeapparatet bak i min 02 caravelle blåser kun kaldluft. Den som er nede på gulvet rett bak pasasjersetet. Noen som har vært borti dette som kan gi en pekepinn hvor jeg skal starte og feilsøke?
05 VW Transporter 1,9 TDI med caravelle front.(solgt)
2002 VW Caravelle 2,5 TDI Syncro
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Varmeapparat bak blåser bare kaldluft

Post by Rudeboy »

På Tyskerbrakka svarte min lignende (sånn innledningsvis) problemstilling seg til at "noen" hadde skrudd ut vifta som skulle hente registervarmen i kjøleanlegget under buken på bilen.

Kjørte Rena - Gardermoen midtvinters før det ble lunk i bilen, men etter at bakre varmeapparatmotor ble montert i den svarte schwære boksen under bilen (tror det var 8 skruer ut, dytt inn motor, skru til 8 skruer & koble på strømmen og tryllepoff! så støvet det mye baki Tyskerbrakka men varmt ble det) så hadde jeg mer enn lunk allerede før kommunegrensa til Elverum på sørovertur.

Legg deg under og sjekk, det er gratis å se etter og ikke nødvendigvis gratis å sette den inn på verksted for å la dem se etter :wink:

Tyskerbrakka var dóg '91 T4a Caravelle CL.

EDIT - luftgitteret i stigtrinnet er som du sikkert vet, kun luftinntaket til bakre (gulvmonterte) varmeapparat.
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Post by vetz »

Det er også mulig at noen har koblet ut kjølevæsken til apparatet, det kan oppstå lekkasje i disse og det er en større jobb å bytte.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Rudeboy wrote:På Tyskerbrakka svarte min lignende (sånn innledningsvis) problemstilling seg til at "noen" hadde skrudd ut vifta som skulle hente registervarmen i kjøleanlegget under buken på bilen.

Kjørte Rena - Gardermoen midtvinters før det ble lunk i bilen, men etter at bakre varmeapparatmotor ble montert i den svarte schwære boksen under bilen (tror det var 8 skruer ut, dytt inn motor, skru til 8 skruer & koble på strømmen og tryllepoff! så støvet det mye baki Tyskerbrakka men varmt ble det) så hadde jeg mer enn lunk allerede før kommunegrensa til Elverum på sørovertur.

Legg deg under og sjekk, det er gratis å se etter og ikke nødvendigvis gratis å sette den inn på verksted for å la dem se etter :wink:

Tyskerbrakka var dóg '91 T4a Caravelle CL.

EDIT - luftgitteret i stigtrinnet er som du sikkert vet, kun luftinntaket til bakre (gulvmonterte) varmeapparat.

Blåser den kaldluft, vil jeg anta at det da er noe som sørger for at den nettopp gjør akkurat det, blåser! Vifter gjør ofte det, og da må man også kunne anta at den da er der, og virker. Tror nok heller at kjølevannskretsen er koblet vekk pga. lekkasje eller noe lignende.
Pål Strand
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

vetz wrote:Det er også mulig at noen har koblet ut kjølevæsken til apparatet, det kan oppstå lekkasje i disse og det er en større jobb å bytte.
Den er vel egentlig lett å bytte. Lett tilgjengelig under bilen. I motsettning til varmeregisteret fremme, hvor man må ut med dashboardet (delvis i hvertfall).

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Drittsekken wrote:
vetz wrote:Det er også mulig at noen har koblet ut kjølevæsken til apparatet, det kan oppstå lekkasje i disse og det er en større jobb å bytte.
Den er vel egentlig lett å bytte. Lett tilgjengelig under bilen. I motsettning til varmeregisteret fremme, hvor man må ut med dashboardet (delvis i hvertfall).

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
iøu. Men hva om det da er en eller annen plass på det dobbeltrøret som går bakover under bilen, som skal lede kjølevannsreturen til bakre varmeapparat (og som dikter-Møller skal ha to-tre statsbudsjett for å erstatte bare i anskaffelseskostnad) ?

Mener en grei rørlegger burde kunne anskaffe korrekt dim og bende det til rekti fasong for mye mindre enn Møller kan.

Skal ikke være umulig å få montert dette selv etter at rørlegger har modda alurør til for bileier.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Ja, når du sier det så hadde også jeg en sprekk i disse rørene, men heldigvis var det akkurat der slangen kobles innpå i mottorrommet. Klarte å presse slangen litt lengre innpå og komme over sprekken.

Sånn ellers så må vel dieseltanken ned (eller i det minste løsnes) for å bytte disse rørene.

Men tilbake til problemet til trådstarter:
Systemet fungerer slik at det går en rørsløyfe med kjølevann fra motorrom (like under gullfiskbollen) og bak til dette varmeapparatet.
Hvis det ikke får varme må denne rørsløyfen ikke fungere, altså at det ikke sirkulerer varmt kjølevann der.
Årsaker kan være:
- At sløyfen er utkoblet, da må du finne ut hvor denne er koblet ut. Må vel egentlig se etter et sted der tur og retur rør er koblet sammen.
- At ventilen som skal regulere mengden er defekt, på min '95 Caravelle, var denne ventilen felles med ventilen som regulerte mengden varmtvann til fremre varmeapparat og den var mekansik styrt med wire/stag fra hendel i dashboard. Nå ser jeg at du har en '02 og antakelig elektronisk styrt og da har jeg forstått at det er separate ventiler for fremme og bak, men mener fortsatt at de skal befinne seg rett under gullfiskbollen.
- Hvis du har den elektroniske versjonen, har du antakelig et kontrollpanel bak i bilen for dette, feilen kan også ligge der eller i ledningsnettet fra dette.

Det er vel de tingene jeg kommer på i farten.

Her er et bildet fra min '95 med det mekaniske spjeldet:
Image
Her kan man se rørene som skal gå til bakre varmeapparat i rød ring.
Like til venstre for den røde ringen, og under gullfiskbollen, ser man 2 grønne slangeklemmer på en sirkulær sak. Dette er reguleringsventilen, varmt vann kommer inn fra venstre (som ikke kan sees på dette bildet) og de to slangene som kommer ut på høyre siden (med de grønne klemmene) er til hhv. varmeapparat fremme og bak. Man kan se armen på ventilen her med et stag som kommer fra hendel i dashboard.
[Oppdatering: retningene (høyre/venstre) er i dette tilfellet i referanse til bildet og ikke bilen]

PS: Regner med at du er kjent med at en bryter må slås på fremme i dashboard før varmeapparat slås på bak. Jeg forstår det slik at du får viften til å gå, men at den ikke varmer. For å få viften til å gå i det hele tatt må den være på fremme i dashboardet, så jeg antar at du har kontroll på dette.
Last edited by Drittsekken on 18 Dec 2017, 22:57, edited 1 time in total.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kan man be om mer? :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Needforspace wrote:Kan man be om mer? :wink:
Bare å be, så får vi se hva vi klarer å fremskaffe.

Jeg kunne jo hatt bilder av en nyere reguleringsventil.
Nå har jeg hatt '03 Multivan i 2,5 år, men har ikke sett på hvordan dette er i forhold til '95. Her i huset har man bare tid til å fikse det som MÅ fikses, så får alt annet vente.
Skal se om jeg kan ta noen bilder i ettermiddag og se om jeg ikke får lagt dem ut i kveld.

OG jeg kunne jo funnet frem koblingsskjemaet slik at trådstarter lettere kan sjekke om det kan være feilen.

Man kan alltids gjøre ting bedre, men som ofte nøyer man seg med godt nok.
Og godt nok er som regel opp til hver enkelt hva man legger i.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Ser man det, jeg hadde allerede lagt ut dette koblingsskjemaet tidligere (i en annen sammenheng).

http://www.nettet.be/vw/files/AirCondit ... ont98-.pdf

På siste side her vil man se det som har med bakre varmeapparat.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ref bildet over - ...kommer ikke varmtvannet fra høyre, dvs fra motoren, da ? Til venstre i bildet er ikke det samme som til venstre på bilen :wink:
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Vemtil for regulering av bakre varmeapprat har vane for å irre fast. Del nummer 30 på denne siden
https://autopartmaster.com/en/?action=c ... r%25201999
og mener den ser slik ut

Image

Sitter under ekspansjons tanken.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Rudeboy wrote:Ref bildet over - ...kommer ikke varmtvannet fra høyre, dvs fra motoren, da ? Til venstre i bildet er ikke det samme som til venstre på bilen :wink:
Og jeg som pleier å være flink å referere til bilens retninger :shock: , men i dette tilfellet glemte jeg meg ut i farten og refererte til bildet. Beklager, det skal ikke skje igjen.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Post Reply