Bremsetrøbbel
Bremsetrøbbel
Kona ringte nettopp og fortalte at bremsene på Transporteren ikke virker. Pedalen var steinhard og hun fikk ikke bremset. Dette skjedde like etter at hun hadde startet bilen og ble oppdaget i første nedoverbakke. Hun fikk kjørt bilen hjem uten problemer. Høres ut som en vakumlekkasje, hva må jeg sjekke? Kan det være selve bremsekraftforsterkeren eller er det håp om at det bare er en slange?
Re: Bremsetrøbbel
Har ikke fått sett på bilen ennå, men man kan jo spekulere litt i mellomtiden
Når jeg tenker meg om så opplevde jeg for ca 1 år siden at bilen manglet bremsekraft like etter at den var startet. Det gikk noen sekunder så var alt normalt igjen.
Er det mulig at stangen i vakumpumpen kan henge seg opp f.eks hvis motoren tilfeldigvis har stoppet med kammen i en slik posisjon at stangen er presset helt inn?
Når jeg tenker meg om så opplevde jeg for ca 1 år siden at bilen manglet bremsekraft like etter at den var startet. Det gikk noen sekunder så var alt normalt igjen.
Er det mulig at stangen i vakumpumpen kan henge seg opp f.eks hvis motoren tilfeldigvis har stoppet med kammen i en slik posisjon at stangen er presset helt inn?
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Kan være vacuumpumpa som er gåen og.Visst den tappen er slitt,kan det ta en stund å bygge opp vacuum.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Sjekket bilen i går kveld. Pedalen var hard med det samme jeg startet opp, sjekket det jeg kunne se av vakumslanger samt den hvite belgen bak bremsepedalen. Men fant ikke noen tegn til lekkasje. Etter en stund kom bremsekraften tilbake og fungerte nå perfekt så lenge motoren var i gang.
I dag morges var kraften borte, men den kom tilbake 1-2 min etter at motoren var startet og fungerte helt fint mens jeg kjørte til jobb.
I bakken ned til parkeringsgarasjen prøvde jeg å stoppe motoren, kunne bremse 2 ganger med full kraft før det var slutt. Kraften returnerte med det samme jeg startet igjen.
Så hva kan problemet være?
1. Dårlig vakumpumpe (henger seg opp, eller har for lav kapasitet)
2. Lekkasje i slanger/ventil
3. Lekkasje i selve bremsekraftforsterkeren
Det må nevnes at jeg hadde toppen av i fjor sommer i forbindelse med registerreimsbrudd. Da ble vakumpumpa løsnet fra toppen.
Tar gjerne imot gode forslag/tips til feilsøking. Har ikke lyst å spandere nesten 4 lapper på ny vakumpumpe før jeg er sikker på at det er den som må skiftes.
Bilen har kjørt kun 260.000 km
I dag morges var kraften borte, men den kom tilbake 1-2 min etter at motoren var startet og fungerte helt fint mens jeg kjørte til jobb.
I bakken ned til parkeringsgarasjen prøvde jeg å stoppe motoren, kunne bremse 2 ganger med full kraft før det var slutt. Kraften returnerte med det samme jeg startet igjen.
Så hva kan problemet være?
1. Dårlig vakumpumpe (henger seg opp, eller har for lav kapasitet)
2. Lekkasje i slanger/ventil
3. Lekkasje i selve bremsekraftforsterkeren
Det må nevnes at jeg hadde toppen av i fjor sommer i forbindelse med registerreimsbrudd. Da ble vakumpumpa løsnet fra toppen.
Tar gjerne imot gode forslag/tips til feilsøking. Har ikke lyst å spandere nesten 4 lapper på ny vakumpumpe før jeg er sikker på at det er den som må skiftes.
Bilen har kjørt kun 260.000 km
-
bjornt
- Car: t4 1998 2,5 bensin kort 8 seter, octavia 1,4 02
det er en stang inne i vakumpumpa som blir slitt.
solgte mange slike når jeg jobbet på møller.
koster litt men mye rimeligere enn hel pumpe.
Bjørn
solgte mange slike når jeg jobbet på møller.
koster litt men mye rimeligere enn hel pumpe.
Bjørn