Hva med sete- og interiør-bytter iht. forskriften?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Hva med sete- og interiør-bytter iht. forskriften?

Post by Bugman »

Nå diskuteres jo setebelter i en tidligere tråd.

MEN hvordan blir det med sete-arrangementer og så videre?

Kombi-baksetene er jo i for seg ett norsk påfunn, og dertil norskprodusert.
Har fått høre at innfestningen av beltene til disse aldri egentlig har vært underlagt noen tester.
Har man en kombi, og setter et annet kombisete inn, blir det vel ikke det helt store problemet mht. Periodisk kjøretøykontroll o.l.
Men Biltilsynet (Statens Vegvesen, Trafikkstasjon) sier at egentlig skal de se, og gå over installasjonen.
Flytter man Kombisetet bakover, blir det i tillegg synlig at man har endret bilen.

Og for de av oss som har sk. Rock-n-Roll seng/ Baksete, hvordan er det med disse?
Mye Sponplater...festet med (små) vinkeljern.

Viser også til prosjekt tråden til Subwoofer (Joachim), hvor han måtte skjære hull samt få lagt tykke shims mellom skinnene til setebenken og dørkfestene.

Er man riktig uheldig, så kan man ikke putte inn det man plukket møysommelig ut av delebilen.

Eller?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Re: Hva med sete- og interiør-bytter iht. forskriften?

Post by OddN »

Her har det skjedd så mye det siste året med reglene, og når vi snakker om å endre kjøretøygruppe (feks fra kombinertbil til personbil) er det i prinsippet dagens regler vi må forholde oss til selv om bilen er gammel. Så det beste rådet er å spørre på nærmeste biltilsyn før man begynner. Og det er alltid lettere å komme med orginale seteløsninger enn hjemmelagede :D og rock'n roll sete i en personbil havner nok dessverre i den sistnevnte...
Bugman
-
-

Post by Bugman »

For min egen del, så står det Rock-n-Roll setet i en bil som er registrert som Personbil.

De originale setene, skal det nok la seg gjøre å få dokumentasjon fra Möller på. For dem som har slikt liggende.

Men det er jo veldig populært å putte Kombi-setet inn i disse bilene også.....(Og det er da jeg mener at det kan bli moro.)

Og en ting jeg kom på etter innlegget til Odd..

Hvordan ligger det an med sk. Campere?
Er kassen under Seng/Baksete her like solid som..?

Tar dette opp fordi jeg mener at hvordan setearrangementer er utført, er like viktig som sikkerhetsbelter!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

OddN: Er det så store endringer i kjøretøyforskriften at den jeg har skrevet ut i fjor sommer er totalt på bærtur?

Noen som har link til alle EU-direktivene, forresten? Håpløst når det bare er en henvisning i forskriften, og jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete. Jeg antar de må finnes åpent tilgjengelig et eller annet sted?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
hunter
-
-

Post by hunter »

Kjøretøyforskriften finnes i sin helhet her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Vet det. Det er forordningene og direktivene som er problemet.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

subwoofer wrote:OddN: Er det så store endringer i kjøretøyforskriften at den jeg har skrevet ut i fjor sommer er totalt på bærtur?

Noen som har link til alle EU-direktivene, forresten? Håpløst når det bare er en henvisning i forskriften, og jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete. Jeg antar de må finnes åpent tilgjengelig et eller annet sted?
Husker ikke akkurat når endringene kom, men de viktigste forandringene går på:

Trepunktsbelter til alle sitteplasser, med mindre du kan legge frem en norsk typegodkjenning på noe annet. (les orginalseter med topunkt i midten) Har imidlertid hørt at det fins andre unntak og her... Feks om det ikke er konstruksjonsmessig mulig med trepunkt... men her er jeg på tynn is, så uansett: spør først :D

Kombinertbil er borte. (en doka må altså importeres som personbil eller varebil :? ) har du en allerede norsk kombinertbil skjer det selvsagt ikke noe med den.

Campingbiler har fått strengere krav til bla takhøyde. noe som ekskluderer alle vwbusser, muligens med unntak av Karmann gipsy.

Vet ikke om alle disse kom samtidig, men en titt på lovdata vil vel avklare dette...
hunter
-
-

Post by hunter »

I Norge er det vegdirektoratet som ligger under http://www.vegvesen.no som holder styr på regler, forskrifter, lover etc. På sidene deres finner du alt av informasjon. Det er bare språklig litt vanskelig formulert til tider... men EU-regulativ og sånn finner du bl.a. her: http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... /index.htm

sjekk også vegvesenets side om godkjenning av kjøretøy:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... v+kjoretoy som bl.a. gir link til ovenfornevnte side...

så har du Vegloven som er overordnet mye av alle disse forskriftene etc... den har Lovdata på lur her: http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html

til slutt kan du også finne tingsandtangs hos samferdselsdep:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/tem ... ml?id=1382

Lykke til i jungelen :)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

I tillegg til at det er temmelig mye forvirring rundt hvilken type belter som kan godkjennes i hva slags biler, har det jo også kommet inn et krav om at barn ikke skal sitte fastspent i magebelte....eller var det bare et forslag.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
KleinerMuck

Post by KleinerMuck »

Jeg har min 1989 JX forandret fra kombinert bil til Personbil - med Rock'n-Roll-setebeslag, to 3-punkt-setebelter og en 2-punkt-beltet i midten.
Jeg sveiset et stillas for benken, og laget på den treplater. I tillegg hadde jeg i utgangspunktet brukt den originale setebenken, men måtte forandre den sejvfølgelig også.
På forhånd hadde jeg da snakket med Statens Vegvesen, og pga. gikk alt bra.
Hilsen
KleinerMuck
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Ringte Statens Vegvesen, Trafikkstasjoner på 06640.

Han som svarte der sa følgende:

- Det burde gå greit å flytte sk. kombi-benker bakover under en ombygning til personbil.
- Dette gjaldt det meste av det som Trafikkstasjonene kunne se var seter tilhørende T3 (og sikkert for seter til T4/T5 for bruk i hhv.T4/T5 for den saks skyld).

Hvordan det blir med sk. Rock'n'Roll Seter, kom ikke frem av samtalen.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Post Reply