Bugman wrote:subwoofer wrote:vwooosh...!!! wrote:Enten får du kjøper min Thor eller selge meg vognkortet ditt...!! hehe..

Det er ikke sikkert rammenummerne er rustet i stykker, mener du?

:!: :arrow: Man kan fleipe litt....
MEN hvis man bytter over rammenummeret, så gjør man seg skyldig i domkumentfalskneri.
Jeg håper ingen tok meg på ordet, jeg håper folk forsto at det var ment sarkastisk. Dokumentfalsk har strafferamme på ti år elns og er derfor ikke å anbefale.
Vet om en som hadde en noe vel rusten bil, med masse fint utstyr. Så fikk han tak i en tilnærmet rustfri delebil.....
Og spurte Biltilsynet om det kunne la seg gjøre å bruke dette chassis'et som reparasjonsdel på en måte......
NEI, var svaret!! Det lot seg ikke gjøre.
Med mindre delebilen var innlevert til hogging, og dermed ikke registrerbar lenger - evt kommet fra utlandet og dermed dyr å registrere - kunne han bare flyttet alt det bra over på delebilen og registrert den isteden. Eneste praktiske forskjell ville vært registreringsnummeret. Men jeg antar det var en hake ved delebilen.
Men jeg vet at bilverkstedene har benyttet seg av NYE "tom-bur" ved oppretting av totalskadede biler.
Bilen får da et nytt chassisnummer i tillegg til det originale.
Det er et eget kapittel (§7) i kjøretøyforskriften om hva som regnes som reparasjon. Skjøting av biler er mulig og regnes som reparasjon (§7-2.2.1), mens skifte av selvbærende karosseri er en oppbygging (§7-4.2.3). Sistnevnte vil da medføre oppbyggingsavgift hvis utgangspunktene er yngre enn 30 år (om jeg tolker regelverket riktig - det er slett ikke sikkert),
Med andre ord vil en utskiftning av halve karosseriet pluss de rustne delene på den andre halvdelen regnes som en reparasjon.