Rust!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
ThorAlex.
-
-

Rust!

Post by ThorAlex. »

Image
Regner med at jeg leverer bilen på verksted i løpet av de nermeste ukene for å få fiksa dette, men er det noe spesielt man må huske på eller ta hensyn til når man fikkser denne skaden? Jeg har snakket med han som kansje skal gjøre jobben og fikk intrykk av at jobben vil bli gjort sjikkelig. Men e det noe mer inni der man ikke kan se eller noe sånt jeg burde si fra om?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Rust!

Post by subwoofer »

Det er vel noen regler om at det skal skiftes ut i 20cm radius fra denne typen opphengspunkter?

Kan ikke reglene, men dette er bærestruktur og da er ting litt nøye (hvis det har blitt bemerket i systemet til Vegvesenet). Tror ikke jeg ville kjørt langt med den, dette er en reell svekkelse av bærestrukturen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Re: Rust!

Post by Rapidspeed »

ThorAlex. wrote:Image
Regner med at jeg leverer bilen på verksted i løpet av de nermeste ukene for å få fiksa dette, men er det noe spesielt man må huske på eller ta hensyn til når man fikkser denne skaden? Jeg har snakket med han som kansje skal gjøre jobben og fikk intrykk av at jobben vil bli gjort sjikkelig. Men e det noe mer inni der man ikke kan se eller noe sånt jeg burde si fra om?
men i all verden... verste rusta jeg har sett på en T3 noengang..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Ouuch..! Dette så stygg ut....Du kan overta staffetpinnenen min :lol: Men du ska ha diesel ikke sant....?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

ja dette var ille... hadde noen av mine sett sånn ut hadde det blitt deleplukking og skroten... godt noen har mer pågangsmot enn meg..;) hvilken bil er dette da?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ser for meg ut som om det har vært noe "tape" over rusten en stund.. Som kamuflasje kanskje ?
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

dette er jo også en del av bæringen til venstre hjuloppheng..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

På tide å bytte det mellom skiltene? :shock:
Joachim

vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Enten får du kjøper min Thor eller selge meg vognkortet ditt...!! hehe.. :lol:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

vwooosh...!!! wrote:Enten får du kjøper min Thor eller selge meg vognkortet ditt...!! hehe.. :lol:
Det er ikke sikkert rammenummerne er rustet i stykker, mener du? :twisted:
Joachim

vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

hahaha...! :lol: :lol:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Hehe, ser ikke så bra ut nei. Det er jeg som teipet over hullet i vinter fordi det samlet saltslaps. Skulle gjerne ha bytta den ut men har ikke funnet noe billig med brukbart karroseri enda. Skal du selge noe Nick?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

subwoofer wrote:
vwooosh...!!! wrote:Enten får du kjøper min Thor eller selge meg vognkortet ditt...!! hehe.. :lol:
:!: :arrow: Man kan fleipe litt....
MEN hvis man bytter over rammenummeret, så gjør man seg skyldig i domkumentfalskneri.

Vet om en som hadde en noe vel rusten bil, med masse fint utstyr. Så fikk han tak i en tilnærmet rustfri delebil.....
Og spurte Biltilsynet om det kunne la seg gjøre å bruke dette chassis'et som reparasjonsdel på en måte......

NEI, var svaret!! Det lot seg ikke gjøre.

Men jeg vet at bilverkstedene har benyttet seg av NYE "tom-bur" ved oppretting av totalskadede biler.
Bilen får da et nytt chassisnummer i tillegg til det originale.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bugman wrote:
subwoofer wrote:
MEN hvis man bytter over rammenummeret, så gjør man seg skyldig i domkumentfalskneri.
Jeg håper ingen tok meg på ordet, jeg håper folk forsto at det var ment sarkastisk. Dokumentfalsk har strafferamme på ti år elns og er derfor ikke å anbefale.
Vet om en som hadde en noe vel rusten bil, med masse fint utstyr. Så fikk han tak i en tilnærmet rustfri delebil.....
Og spurte Biltilsynet om det kunne la seg gjøre å bruke dette chassis'et som reparasjonsdel på en måte......

Med mindre delebilen var innlevert til hogging, og dermed ikke registrerbar lenger - evt kommet fra utlandet og dermed dyr å registrere - kunne han bare flyttet alt det bra over på delebilen og registrert den isteden. Eneste praktiske forskjell ville vært registreringsnummeret. Men jeg antar det var en hake ved delebilen.
Men jeg vet at bilverkstedene har benyttet seg av NYE "tom-bur" ved oppretting av totalskadede biler.
Det er et eget kapittel (§7) i kjøretøyforskriften om hva som regnes som reparasjon. Skjøting av biler er mulig og regnes som reparasjon (§7-2.2.1), mens skifte av selvbærende karosseri er en oppbygging (§7-4.2.3). Sistnevnte vil da medføre oppbyggingsavgift hvis utgangspunktene er yngre enn 30 år (om jeg tolker regelverket riktig - det er slett ikke sikkert),

Med andre ord vil en utskiftning av halve karosseriet pluss de rustne delene på den andre halvdelen regnes som en reparasjon.
Joachim

Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Thor Alex, hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke orket å koste på bilen den kostnaden dette kommer til å bli... Men det er MIN mening !
Face the facts man ;)
Finn deg en ny, plukk av det av deler som kan brukes, og la bilen bli spiker....

PUNKTUM !
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Sunshine wrote:Thor Alex, hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke orket å koste på bilen den kostnaden dette kommer til å bli... Men det er MIN mening !
Face the facts man ;)
Finn deg en ny, plukk av det av deler som kan brukes, og la bilen bli spiker....

PUNKTUM !
må støtte det... den er ikke verdt det..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Kan du ikke kjøpe den blå Doka`n på Stjørdal ?
Pris på den ? Han som eier den nå bor her på Mo. Ring han å gi han bud.....
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Avo
-
-

Post by Avo »

Rapidspeed wrote:
Sunshine wrote:Thor Alex, hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke orket å koste på bilen den kostnaden dette kommer til å bli... Men det er MIN mening !
Face the facts man ;)

PUNKTUM !
Om dette er det eneste virkelig stygge, er det da ikke ille for å redde en T3 !
Fy skam dere ... Spiker :evil:
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Avo wrote:
Rapidspeed wrote:
Face the facts man ;)

PUNKTUM !
det er ille.. om du ser GODT etter så har faktisk hele bæringen til opphenget til venstre bakhjul BEGYNT å gi etter... det er direkte farlig, og tåler ikke store belastningene.. så tenk deg om før du sier sånt.. men om du er en erfaren sveiser og vil ta på deg å fikse dette så har du mer enn nok å gjøre... velbekomme...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere. Men uten å virke slem eller støtende på eieren av bilen, så tror jeg denne bilen blir kostbar om han skal få den bra.
Han kan finne en rimelig bil, som er grei og bra heller. Tar man kostnaden for å få fikset skaden på bildet + sum av 4 nye dekk (som han forøvrig har behov for. Rett meg Thor om jeg tar feil nå) da er han kommet godt på vei med penger til en ny bil.

Men om gutten har motet i orden, så klarer han nok å få bil av dette, men det kommer til å koste han litt :)

STÅ PÅ, uansett utfall :)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

subwoofer wrote:
Bugman wrote:
subwoofer wrote: Det er ikke sikkert rammenummerne er rustet i stykker, mener du? :twisted:
Jeg håper ingen tok meg på ordet, jeg håper folk forsto at det var ment sarkastisk. Dokumentfalsk har strafferamme på ti år elns og er derfor ikke å anbefale.

Med mindre delebilen var innlevert til hogging, og dermed ikke registrerbar lenger - evt kommet fra utlandet og dermed dyr å registrere - kunne han bare flyttet alt det bra over på delebilen og registrert den isteden. Eneste praktiske forskjell ville vært registreringsnummeret. Men jeg antar det var en hake ved delebilen.
Det er et eget kapittel (§7) i kjøretøyforskriften om hva som regnes som reparasjon. Skjøting av biler er mulig og regnes som reparasjon (§7-2.2.1), mens skifte av selvbærende karosseri er en oppbygging (§7-4.2.3). Sistnevnte vil da medføre oppbyggingsavgift hvis utgangspunktene er yngre enn 30 år (om jeg tolker regelverket riktig - det er slett ikke sikkert),

Med andre ord vil en utskiftning av halve karosseriet pluss de rustne delene på den andre halvdelen regnes som en reparasjon.
Man kan søke om karosseribytte, og da må minimum tre av fire enheter taes fra gammel bil over til "nytt" karosseri. Enhetene er motor, gir, forstilling og bakstilling. En må da, før en gjør noe som helst fysisk, gjøre unna søknadspapirer hos trafikkstasjon. De skal plombere ting før overflytting til nytt karosseri, og en må altså ha 3 av 4 for at dette skal passere. Det "nye" karosseriet kan taes inn som kun momset fra utlandet, og en må sikkert betale vrakpant for å få dette inn i det norske systemet. Hør med din lokale trafikkstasjon for å få vite dette 100% korrekt.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Avo
-
-

Post by Avo »

Rapidspeed wrote:
Avo wrote:
Rapidspeed wrote: må støtte det... den er ikke verdt det..
det er ille.. om du ser GODT etter så har faktisk hele bæringen til opphenget til venstre bakhjul BEGYNT å gi etter... det er direkte farlig, og tåler ikke store belastningene.. så tenk deg om før du sier sånt.. men om du er en erfaren sveiser og vil ta på deg å fikse dette så har du mer enn nok å gjøre... velbekomme...
Helt enig at dette er et stygt rusthull - jeg ville ikke kjørt denne i stort mer en gangfart, men den kan jo reddes. Jeg er desverre ikke noen god sveiser selv - var ikke så ille med gass i gamle dager, men har aldri fått taket på mig... Har derimot vært med på langt værre prosjekter der andre enn meg har stått for sveisingen, og resultatet har blitt riktig så bra.
Vurderingen her må jo gjøres basert på dette hullet, og tilstanden til resten av bilen, ikke dette alene.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Off topic, men her er noen til salgs:

Syncro Caravelle, diesel, 12000,- :
http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?Ad ... 1250062401

Doka syncro, 1,9 bensin (Stjørdal)
http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?Ad ... 1250529958

Doka syncro 2.1 bensin (Sør-Trønderlag)
http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?Ad ... 1248855732

Caravelle syncro 1.6 TD
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18354682

Caravelle syncro 2.1 bensin (Norsk folkehjelp=
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18765326

Caravelle syncro 1.6 TD
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18252626

Transporter syncro 2.1 bensin
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18733632

Skal prøve å få tatt turen innom en kar her på Mo i løpet av helgen. Han har en blå Doka syncro stående. Vet ikke om det er diesel eller bensin. Usikker på tilstanden generelt.....
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Avo wrote:Jeg er desverre ikke noen god sveiser selv - var ikke så ille med gass i gamle dager, men har aldri fått taket på mig...
MIG: limpistol for viderekomne... 8)

Skal ikke påberope meg å være den beste sveiseren heller, litt for få timer bak pistolen til det.
Joachim

ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Sunshine: Jeg har sett på den i stjørdal, må gjøres litt på den som jeg ikke har utstyr til så den hadde blitt for dyr. De andre forslagene der er også godt over min prisklasse, med et unntak.

Vi får se hva det blir til, nå skal jeg ut å telle ryper
Post Reply