Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by ducce999s »

[quote="subwoofermonterer inn måling av ladetrykk, .[/quote]
hva brukte du for å få avgrening til ladetrykksmålingen på turbon?
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

ducce999s wrote:hva brukte du for å få avgrening til ladetrykksmålingen på turbon?
T-stykke og (for kort) slange følger med i esken sammen turbotrykksinstrumentet til Tviltema. Ikke verste designet jeg har sett, koster 320kr. Håper å få alt opp og spille i løpet av helga, nå mangler bare å finne igjen W-lederen fra dynamoen baki instrumentpanelet og å trekke kabler og slange for de andre instrumentene.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by ducce999s »

hmm, T-stykke med diameter som passer på slanga fra turbo til manifold?! Han bak disken hadde ikke noen løsning til meg når jeg spurte. Må vist ta en sving innom og se på tingene skjønner jeg :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Det er ikke så vanskelig, det går en slange fra manifolden til dieselpumpa. Den har 3 eller 4mm innvendig diameter. Det fine med trykk er at det fordeler seg...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by ducce999s »

upps e må vist begynne å se på skjema litt mer skjønner e :oops:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Utendørsmekking i November er noe dritt. Doggfall og mørke. :x :(

Har sloss en del med eksoslekkasjer mellom potta og røret fra turboen. Kjøpte ny potte som passer med røret som står på turboen, gamletypen med innstikkskobling. Denne har sklidd fra hverandre, så i dag var det fra hverandre med hele dritten igjen, monteringspasta mellom, jekkestropp for å holde imot spennet mens jeg strammet og til slutt ei lita sveiseperle for å sikre det hele. Sveiseglass av litt for mørk styrke, mørkt rundt meg og doggfall på maska gjorde at jeg ikke er stolt av sveisen... Neste gang skiftes potte og rør til typen med flens, evt. nybygging av hele greia.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Installerte instrumenter i dag (endelig). Turteller og turbotrykksmåler operativ, oljetrykk og -temp mangler bare tilkobling av sensorer. Fulgte speedometerwiren ut under dashen, der var det masser av plass å trekke kabel.

Status etter prøveturen er at turtelleren har hikke (faller konsekvent ned til 1/3 omtrent etter å ha passert 3500 på vei opp), og turbotrykk på 0,6 bar omtrent, kommer fort opp fra 2000 o/min. Flat pedal gir ikke mer trykk. LDAen er sliten, så det kan godt være målingen lyver på grunn av trykktap mellom mainfold og (lekkende) LDA.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Små skritt i riktig retning...

Litt teflontape fikset oljelekkasjene på sandwichen, så nå er det tett. Neste skritt var å finne ut hvorfor oljetrykksmåleren viser mindre når jeg skrur på vifta. Det var 0,5V spenningsforskjell mellom blokka og chassis når forbruket er høyt, dermed viste oljetrykksmåleren ca. 2bar for lite. Gikk over koblingen av jordkabelen til girkassa, da falt forskjellen til 0,12V. Fortsatt ikke perfekt, så jeg må nok gå over koblingen mellom girkasse og oppheng også, men mye bedre.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Da var renovert LDA montert, blir ikke prøvekjøring før i kveld. Alene med unger og julebakst... Det var et stort fint hull i membranet, så det kan forklare en hel del, både oljesøl og slapphet.

Renovering av LDA tok meg ca. 2 timer med alle førstegangsfikling, neste gang går det nok på under timen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Renovert LDA endret ihvertfall ting! Ladetrykket måler nå 0,9-1,0 mot 0,5-0,6 uten at noe annet er endret, og det kan virke som om "flatheten" over 3000 o/min er sterkt redusert. Umulig å si noe om røykmengde i mørket.

Er dog litt bekymret for forbruket, over 1 på siste fylling. Rett nok mye småkjøring, men kjøremønsteret har ikke endret seg nevneverdig. Bruker en diesel mye ekstra når den er kald, eller har jeg en lekkasje som er i ferd med å dra seg på? Det er et lite snev av dieseleim i lufta rundt bilen, men jeg klarer ikke å finne noe sted det er tydelig at det lekker.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Små skritt i riktig retning...

Litt teflontape fikset oljelekkasjene på sandwichen, så nå er det tett. Neste skritt var å finne ut hvorfor oljetrykksmåleren viser mindre når jeg skrur på vifta. Det var 0,5V spenningsforskjell mellom blokka og chassis når forbruket er høyt, dermed viste oljetrykksmåleren ca. 2bar for lite. Gikk over koblingen av jordkabelen til girkassa, da falt forskjellen til 0,12V. Fortsatt ikke perfekt, så jeg må nok gå over koblingen mellom girkasse og oppheng også, men mye bedre.
Min erfaring også: teflonteip må brukes, har forsøkt med loctite gjengetetting osv osv, men det blir ofte ikke tett før gjengeteipen taes i bruk.

Det med jordleding og målefeil, det er ultraviktig at instrument(ene), har sin helt egen jordledning.
Jeg la èn jordledning til til mine instrumenter hlet bak i motorens chassis jordpunkt, dette er 0V referansen til alle giverene (turtall, oljetrykk, olje temp).
http://bildr.no/view/535379
0V for givere (hvit ledning).

La 0V (jord) til lamper seile sin egen sjø (ikke kritisk), men 0V til til givere må våre helt "isolert" fra andre stømkilder. Har du tatt 0V fra varmeapparatet så går det returstrøm fra viftemotoren tilbake til chassis, og da går det jo strøm i denne og da er det ikke null volt lenger og målerene viser feil.
En annen ting, sjekk at det er kontakt mellom giver og blokka, det er lite trolig - men det mulig at teflonteipen isolerer giveren fra metallet, dette kan løses med en slangklemme rundt giverens mutter med en jordledning tilkoblet.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

HappyT3 wrote:Det med jordleding og målefeil, det er ultraviktig at instrument(ene), har sin helt egen jordledning.
Jeg la èn jordledning til til mine instrumenter hlet bak i motorens chassis jordpunkt, dette er 0V referansen til alle giverene (turtall, oljetrykk, olje temp).
Har kommet til akkurat samme konklusjon, må nok legge egen instrumentjord. Resten får - som du sier - seile sin egen sjø, men et fall på 0,5V gir jo nok strømbegrensning til at hovedlys blir (litt) dårligere, så det er uansett greit å få tatt de verste feila. Hadde ikke nok kable til å trekke jordledningen i helga, finner alltid ut sånt etter 16.00 på lørdager...

Teflontapen var ikke noe problem i forhold til jord, regner med det er noen kanter på gjengene som skjærer gjennom.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Tror jeg har funnet årsaken til høyt forbruk. Det er vått av diesel rundt påfyllingsstussen - inne i hjulbua, og tegn til at det får stadig påfyll av nytt. Også en viss eim av fersk diesel rundt det hjørnet av bilen.

Kan se ut til at jeg har vært en av de som MC-folket hater, som legger igjen diesel i alle rundkjøringer. Når det er mye småkjøring er det også mye rundkjøringer...

Ny del er bestilt, og hentes på Møller i morgen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ThorAlex.
-
-
Posts: 935
Joined: 26 Oct 2005, 16:23

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by ThorAlex. »

Hvilken del og hva kostet den? Jeg har lignende symptomer, diesel lekker ut under lokket og renner ned på siden + at den lekker diesel på hjulet sa det spruter oppover sida av bilen når jeg kjører...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Delenummer 251 201 119 D, 208 kroner ink moms. Lagerført i Oslo. Skal skru den på senere i dag, var og hentet for en halv time siden.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Monterte egen 0-leder til instrumentene i dag, når har vifta ingen innvirkning på oljetrykket lenger. Det var vel også på tide med noen bilder igjen.

Image
Gammel og morken muffe til påfyllinga.

Image
Renovert LDA, er det olje under den er det rimelig sikkert hull i membranet og på tide å gjøre noe. Hadde ikke flere dremelblader, så skruene er ikke kortet med. En vakker dag...

Image
Oljetrykk, temp og turbotrykk. Ikke optimalt plassert, men fant ikke noe bedre i farta

Image
Turteller montert og virker
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
velo
Posts: 30
Joined: 24 Nov 2009, 10:20

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by velo »

Kjekk tråd!
Du gjør liksom de modsa jeg/vi kunne tenke oss å gjøre.
Ett par spørsmål:
Med denne oljekjøleren, og mange meter slange, tar det lang tid å få oljetrykk på varm og kald motor?
Hvordan er oljetempen på normal og hard kjøring?
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by Viljar »

Og hvor mange liter ekstra olje går det når du har kjøleren framme?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Går vel på ca. 6,5-7 liter olje, så det er omtrent 2 liter ekstra i slanger og kjøler, skift er 4,8 (med filter) som vanlig.

Det har vært vinter så lenge jeg har hatt oljetempmåler i drift, så det er begrenset hva jeg kan si om temperaturen. Riktignok er det termostat i sandwichplata, men det skal alltid være litt sirkulasjon i kjøleren.

På E18 ligger den på ca. 75-80 grader for øyeblikket, ved rusling rundt i 50-soner i 10 minus faller den til rundt 65.

Oljetrykket kommer i løpet av 3-4 sekunder på kald motor, men 6-7 bar på tomgang tilsier at det ikke smører noe særlig de første 30 sekundene i det minste. I løpet av isskrapinga er det nede i 3 på tomgang. Bruker 5W-40, som muligens nesten er i tykkeste laget på vinteren. Ligger på omtrent 1 bar / 1000 o/min når olja er varm, så det skulle ikke være umulig å gå ned til 0W-30 for vinterbruk, men da må jeg nok tømme hele systemet mellom sommer og vinter, og det gidder jeg ikke.

Skal stille dieselpumpa litt fram en dag for å se hvordan motoren oppfører seg i forhold til temperatur og forbruk, må bare vente på en helgedag det ikke er 15 blå. Da gidder jeg ikke stå ute og skru hvis det ikke er krise. Har fortenning på 0,90 nå (hvis det ikke har flytta seg på egenhånd), tenkte å prøve 0,95-0,98 et sted.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Har snakket med Vestfold Elektrodiesel om forbruk og mulige årsaker til at motoren flater ut på 3200 omdreininger. Tipset derfra var at fremtrekket i pumpa ikke virker som det skal. Tror jeg skal sette tilbake AAZ-pumpa og se om ikke det hjelper seg. Meeeen, det blir først i mars.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Sløkkas
-
-
Posts: 751
Joined: 04 Jan 2009, 17:49
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI
Location: Stavanger / Stord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by Sløkkas »

subwoofer wrote:Turteller montert og virker
Hehe. Den turtelleren har jeg også. Den holdt 10 000km, og så ble den sakte men sikkert livløs...
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by n0bie »

Fin bil :D , flyttet til rett borti gata for en liten stund siden. mente jeg syntes det var noe kjent med doningen og innkjørselen.
05 Vw Golf 1.4 konebil
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

n0bie wrote:Fin bil , flyttet til rett borti gata for en liten stund siden. mente jeg syntes det var noe kjent med doningen og innkjørselen.
Takk! Du har en lys blå T5 panel med RJ-skilter? Da bor du rett borti gata, ja...


Sett i lyset av andres skrekkhistorier med AAZ og reimhjul kontrollerte jeg mitt eget i dag. Heldigvis ingen problemer. Puh...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Da var PKK unnagjort, med 3 2ere. :(

To av dem skyldes samme sak, høyre håndbrekkwire er sliten, dermed henger den litt, og jeg fikk en toer for sliten wire og en til for ujevn virkning på håndbrekk. No biggie, 150 kroner i deler så skal det være på plass.

Litt verre var toeren på venstre hjullager bak. I tillegg til den vanlige slakken (ener på høyre :) ) har det visst i det siste slitt seg ned litt ekstra. Nå er det klakkelyd i det når jeg røsker i hjulet - nesten som ved løse hjulbolter, så da må jeg vel krype til korset og skifte lagerne.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Miniprosjekt: "Rødtopp" - '90 Coach TD

Post by subwoofer »

Jakten på det høye forbruket fortsetter. Gikk over timingen i dag, nå med timingverktøy, og fant ut at kammen var omtrent 1 tann sein. Snaut 20º bom på kammen kan jo forklare det ene og andre. Lurer også på om overtrykksventilen på manifolden åpner seg, har ca 0,9 bar trykk på full pinne.

Hvilken vei skal bolten i wastegaten justeres for å endre ladetrykket? Var det inn for høyere trykk og ut for lavere trykk?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply