Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 17:33

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 131 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Jun 2009, 22:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Det var ikke meningen at denne bilen skulle være noe prosjekt, men akk, slik kan det gå. Kjøpt av Luftbuss i mars, palmelørdag gikk ting litt skeis, og siden den dermed definerte seg som prosjektbil så endte den bak i køen, bak Frk. Jensen som skulle på veien før 10. mai. Ei heller det gikk som det skulle, men det er en annen historie.

Lista med ting som skal gjøres:
- Innvendig og utvendig sjainings
- AAZ-motor - motor anskaffet, venter på pakke fra Tyskland
- skifte girspak (står en fra en 4-trinns i nå, men kassa er 5-trinns - interessant...)
- 19-raders oljekjøler, ankommet fra Tyskland
- Midtbenk, omreg til 8-seter
- litt stereostæsj, etterhvert


Har tatt en ganske godt raid på interiør og eksteriør i helga, før- og etter-bilder kommer her:

Bilde
Før vask, polering og Polytrol

Bilde
Etter...

Bilde
Taktrekk før og etter vask

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 07 Jun 2009, 21:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Venter fortsatt på deler fra Günzl, så får gjøre litt andre greier i mellomtida.

Taktrekket er ferdig vasket, Marine Clean 1:3 i vann gjorde susen, selv om det fortsatt finnes noen skjolder og noen få gule flekker, uansett mye bedre enn det var.

Bilde
Oljekjøleren montert, slangene ikke trukket enda

Bilde
Oppfresha griller montert, så MYE bedre ut nå

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 07 Jun 2009, 22:13 
Avlogget

Registrert: 28 Mar 2008, 22:00
Innlegg: 3092
Bosted: Løten.
Bil: 1990 Diesel Syncro doka.
Denne så fin i lakken...har du polerte den..?

_________________
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 07 Jun 2009, 22:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Fin og fin, fru Blom. Den er ikke så halvgærn, men fronten er full av steinsprut, og en del kanter er slitt ned til bart metall. Har ikke gjort mer enn en runde med vask og god gammeldags Turtle Wax (and some elbow grease, of course...)

Var nok heldig med lyset! :lol:

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 12 Jun 2009, 11:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Endelig, pakka med deler fra Günzl er i landet, bør ha dem i morgen. Da blir det motorbytte!

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 22:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Fikk jobbet en 6-7 timer i dag, mangel på rutine gjør at ting tar tid. Dagens jobb:

- vasket AAZ-motor
- sluppet ned JX
- Flyttet over bunnpanne og oljepickup
- skiftet termostat
- skiftet simmering bak svinghjulet
- fått på clutch og svinghjul
- montert motorfeste venstre side
- montert vakuumpumpe (var tatt av AAZ)
- fått løs peilepinner

Bilde
Deler fra Günzl

Bilde
Vasket AAZ

Bilde
JX på vei ned

Bilde
AAZen begynner å ta form. Skal flytte over dieselpumpe fra JX

Bilde
Sprukket kjølevannsuttak fra JX (siden av blokka, til varmeapparat)

Kan forklare at bilen mistet litt (ikke mye) kjølevann tidligere. Noen som har denne delen liggende, eller skal jeg bruke den fra AAZen? JXen har en temperatursensor her, noe AAZen ikke har. Forslag?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 22:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 06 Feb 2005, 23:30
Innlegg: 6878
Bosted: porsgrunn
Bil: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Telefon: 95095170
bare så du er klar over det... vakumpumpa fra jx passer ikke på AAZ..

_________________
-88 GL 2.1 automat 9 seter
-18 e-golf
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 23:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Rapidspeed skrev:
bare så du er klar over det... vakumpumpa fra jx passer ikke på AAZ..


Aiaiai! Takk for heads-upen! Da må jeg en tur på hoggern igjen. Synes den gikk litt lett nedi, men jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente. Det er giringa som er forskjellig?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 06 Feb 2005, 23:30
Innlegg: 6878
Bosted: porsgrunn
Bil: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Telefon: 95095170
subwoofer skrev:
Rapidspeed skrev:
bare så du er klar over det... vakumpumpa fra jx passer ikke på AAZ..


Aiaiai! Takk for heads-upen! Da må jeg en tur på hoggern igjen. Synes den gikk litt lett nedi, men jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente. Det er giringa som er forskjellig?
akselen er for kort.. så du får den oppi... men den har ingen funksjon så lenge pumpa ikke får tak..;)

_________________
-88 GL 2.1 automat 9 seter
-18 e-golf
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Rapidspeed skrev:
akselen er for kort.. så du får den oppi... men den har ingen funksjon så lenge pumpa ikke får tak..;)


Måtte sikte litt for å få den nedi (retning på bladet på akselen til oljepumpa), men for å være sikker skal jeg ta en tur til høggern på mandag. Litt surt hvis ting ikke passer, for da blir det heller dårlig med oljetrykk, ikke sant?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13 Jun 2009, 23:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 06 Feb 2005, 23:30
Innlegg: 6878
Bosted: porsgrunn
Bil: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Telefon: 95095170
oljepumpe og vakumpumpe er to forskjellige ting.. .. du vil få veldig harde bremser.. om ikke vakumpumpa di går..

_________________
-88 GL 2.1 automat 9 seter
-18 e-golf
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 00:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 26 Feb 2007, 17:35
Innlegg: 1888
Bosted: Maudal,Gjesdal kommune
Telefon: 98890315
Kjøpte en sånn plastsak på Møller til passaten min (1.9tdk) som var sprukket.Husker ikke prisen i farten,men det var ikke så dyrt

_________________
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten vw buss :(


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 07:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Rapidspeed skrev:
oljepumpe og vakumpumpe er to forskjellige ting.. .. du vil få veldig harde bremser.. om ikke vakumpumpa di går..


Det er jeg klar over. :) Men for meg så det ut til at oljepumpa drives fra drevet til vakuumpumpa, så jeg trodde krisa først og fremst var at den for korte akselen gjorde at oljepumpa ikke ble drevet.

Skal uansett se hva jeg kan finne på Torger's på mandag, om ikke noen andre i Sandefjord/Larvik/Grenlandsområdet har en vakuumpumpe til AAZ liggende til en hyggelig pris?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 13:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Neste problem: Motorvarmer"pluggen" kolliderer med turboen. Tenker jeg i første omgang bare røsker den ut og erstatter med en passende frostplugg, men hvordan skal jeg gjøre det tryggest mulig? Banke på den med kiloshammer i alle mulige retninger til den bestemmer seg for å komme ut, eller?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 15:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Slutt for i dag. Bihule-hodepine og manglende verktøy satte en stopper for dagens mekking. Fant ikke noen avtrekker som passet til reimhjula, så pumpeflyttinger utsatt.

Har fått flyttet over manifoldene og skiftet o-ring og simmerring bak reimhjulet til vakuumpumpa, så dagen har ikke vært helt bortkastet.

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 19:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Fullstendig OT, men...

Dieselmotor er møkkete greier. Ting kan tyde på at jeg hadde tatt meg til ansiktet et par ganger i løpet av dagen i går?

Bilde

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14 Jun 2009, 20:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 26 Feb 2007, 17:35
Innlegg: 1888
Bosted: Maudal,Gjesdal kommune
Telefon: 98890315
Hmmmm,ser noe kjent med det sorte belegget i ansiktet dit....Aha,ja-så sånn ut sist jeg holdt på med bilen,ja.... :D

_________________
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten vw buss :(


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 15 Jun 2009, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
Dagen oppdatering: JX-pumpa flyttet over, tilpasset to av dieselrøra. Var ikke så lett det, gitt. Har litt mer teken nå, tror jeg.

Hvordan har folk plugget oljereturhullet i blokka forresten? Fant ut at dimensjonen var 18x1,5, men på TESS måtte de i tilfelle bygge sammen en plugg av et skjøtestykke +++. De har det jo på lager så jeg kan alltids gå tilbake dit. Vet ikke hvor kurant M18 er som boltdimensjon, får ringe Sogn Maskin i morgen.

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 15 Jun 2009, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 18 Des 2003, 14:38
Innlegg: 3488
Bosted: Hemnes - Nordland
Bil: T3 SYNCRO
Telefon: 40492641
subwoofer skrev:
Dagen oppdatering: JX-pumpa flyttet over, tilpasset to av dieselrøra. Var ikke så lett det, gitt. Har litt mer teken nå, tror jeg.

Hvordan har folk plugget oljereturhullet i blokka forresten? Fant ut at dimensjonen var 18x1,5, men på TESS måtte de i tilfelle bygge sammen en plugg av et skjøtestykke +++. De har det jo på lager så jeg kan alltids gå tilbake dit. Vet ikke hvor kurant M18 er som boltdimensjon, får ringe Sogn Maskin i morgen.


http://www.brickwerks.co.uk/index.php?p ... t&Itemid=6

_________________
Tage Vedal

T3-fan


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 15 Jun 2009, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Nov 2004, 21:20
Innlegg: 4236
Bosted: Raufoss,Oppland
Bil: TRISTAR SYNCRO 2,1 wbx
Telefon: 4-8-2-7-2-2-3-2
subwoofer skrev:
Dagen oppdatering: JX-pumpa flyttet over, tilpasset to av dieselrøra. Var ikke så lett det, gitt. Har litt mer teken nå, tror jeg.

Hvordan har folk plugget oljereturhullet i blokka forresten? Fant ut at dimensjonen var 18x1,5, men på TESS måtte de i tilfelle bygge sammen en plugg av et skjøtestykke +++. De har det jo på lager så jeg kan alltids gå tilbake dit. Vet ikke hvor kurant M18 er som boltdimensjon, får ringe Sogn Maskin i morgen.
Tess her har blindplugger som passer.Festes med unbrakonøkkel.

_________________
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
88 Syncro Tristar 2,1 wbx
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj.wbx
86 Westfalia Club Joker 1,9 tdk
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 16 Jun 2009, 09:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
narle skrev:
Tess her har blindplugger som passer.Festes med unbrakonøkkel.


Takk for opplysningen! TESS får den i morgen formiddag, så den blir ikke kritisk for fremdriften.

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17 Jun 2009, 20:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
4 stk svarte coachfelger (takk Skravelle) er nå avlevert for påsetting av 205/70R14, dimensjonen er ikke rasende kurant lenger, så de hadde ikke på lager. Håper på at jeg har dem på fredag.

Blindplugg kostet 63kr på TESS, nada problem. Problemet var nok at unggutten som ekspederte meg første gangen ikke visste om dem.

Motoren er nesten ferdig, rakk ikke delelageret på Møller før de stengte i dag, så noe gjenstår til i morgen.

Bilde
Bilde

Foreløpig ikke montert motorvarmeren igjen, tipset til narle om å dunke på frostpluggen med en dor (jeg brukte en M10-bolt for ikke å forsvinne gjennom på første slag), men det var ingen tegn til at pluggen flyttet på seg. Tror jeg lar den stå, satser på at god olje kan kompensere litt...

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17 Jun 2009, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Nov 2004, 21:20
Innlegg: 4236
Bosted: Raufoss,Oppland
Bil: TRISTAR SYNCRO 2,1 wbx
Telefon: 4-8-2-7-2-2-3-2
Ikke vær redd for å ta i litt.Se i hullet der motorvarmer satt så ser du en kant oppe og nede,eller var det høyre og venstre?Slå blindpluggen så den vipper 90 grader mot der det ikke er kanter så går det bra.Good Luck!

_________________
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
88 Syncro Tristar 2,1 wbx
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj.wbx
86 Westfalia Club Joker 1,9 tdk
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 18 Jun 2009, 07:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Nov 2006, 08:02
Innlegg: 299
Bosted: Kongsberg
Bil: 1986 T3 Syncro
Bra selvportrett! Jeg pleier ofte å ubevisst lage Hitler-bart på meg selv mens jeg skrur... :roll:

_________________
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 19 Jun 2009, 08:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 12 Jan 2009, 19:26
Innlegg: 3668
Bosted: Sandefjord
Telefon: 9entre3989en
narle skrev:
Ikke vær redd for å ta i litt.Se i hullet der motorvarmer satt så ser du en kant oppe og nede,eller var det høyre og venstre?Slå blindpluggen så den vipper 90 grader mot der det ikke er kanter så går det bra.Good Luck!


Motorvarmeren er flyttet. Kantene er oppe og nede, og det tok mange flere og hardere slag enn forventet å få ut frostpluggen. For å montere den nye frostpluggen brukte jeg en 25mm Biltema-pipe, passet akkurat nedi pluggen.

Vakuumpumpa ligger på postkontoret nå, så i kveld blir det montering av motor. Litt smånervøs, første motorombygging jeg har gjort så det kommer til å krible godt i magan når dyret skal startes første gang. :?

_________________
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro

Diesel er fint å vaske deler i...


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 131 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support