Problem med lysbryter!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
T3Baard
-
-

Problem med lysbryter!

Post by T3Baard »

søkte her på forumet, ser ut til at jeg har fått lysbrytersjukdommen, dvs ingen kjørelys, ingen vifte ingen vindusviskere osv osv...

fant så etter timers leting fant jeg en lysbryter, men skuffelsen var at den ikke hadde samme kontakter som min 90 modell skal ha!!

251 941 531 M er ikke denne jeg skal ha og denne har 3 stikker mindre enn den som er i bilen og stikkene er litt forskjellig plassert!!

Er det noe spesiell skille?? f.eks at den jeg ikke skal ha er sånn til billige kjipe instrumenter??
janthal

Post by janthal »

Hei der. Hadde samme problemet i sommer når bilen var på tur i herlige Danmark. En smart vw mann fant da ut at det var en feil i selve tenningsbryteren. Han byttet den hvite "sokkerbiten" i rattstammen ved tenninga. Fungerer bare bra enda...
2010 Passat 2,0 TDI Cr HighLine/R-Line 110 HK. Farge Sølv.
2005 Passat 1,9 TDI Exlusive Automat
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg fant aldri ut hvor skillet var, men lagde meg et lite adapter. Jeg fant i hvert fall bare to typer i min bøtte med brytere.

Kanskje skillet er i 87, eller hvordan dette var? Begynner å bli noen år siden jeg fiklet på en T3 nå. Men har fortsatt et elektronisk bakstykke til tenningslåsen og en lysbryter i verktøykassa :)
Espen

T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

uhmmmm Janthal, dette må jeg se på, opplevde du at du ikke fikk kontakt på startmotoren, mens andre ting var i orden og omvendt??

men når jeg slår på bryteren, og holder inn fjernlys så virker alt!!!
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

sjekka nettopp uti bilen nå, finner ikke noe hvit "sokkerbit" på rattstammen, men derimot en hvit rele over selve sikringsboksen, antar denne er til automatisk kjørelys??
janthal

Post by janthal »

Var ikke jeg selv som gjorde dette, men forklaringen jeg fikk var at denne satt bak der du setter inn nøkkelen. Der sitter det en sokkerbit med masse ledninger. Var brent i den ene der og det medførte brudd i lys,vifte og pussere. Som du skjønner her så er ikke jeg noe bilmekaniker,,, men liker å se på at andre gjør det :lol: . Kansje kan jeg plukke opp litt og litt.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

janthal wrote:Var ikke jeg selv som gjorde dette, men forklaringen jeg fikk var at denne satt bak der du setter inn nøkkelen. Der sitter det en sokkerbit med masse ledninger. Var brent i den ene der og det medførte brudd i lys,vifte og pussere. Som du skjønner her så er ikke jeg noe bilmekaniker,,, men liker å se på at andre gjør det :lol: . Kansje kan jeg plukke opp litt og litt.
Stemmer dette, kan være kontaktplata inne i tenningslåsen som lager krøll for deg. Har vært borti det et par ganger, er ikke noe stress å bytte, koster ikke mye heller mener jeg å huske.
Image

bugbuddies.no
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

okei, da bør jeg helst fokusere først på tenningsbryteren, det kan stemme da det var et par ledninger som er isolert med el.teip (ikke uvanlig overalt på denne bilen :( )

blir nå snart møkklei, for jeg har ingen garasje (ennå) og det er vinter og jeg er ikke glad i kaldt vær og vind!!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er to forskjellige El.del.tenningslås ute og går. Har finni det ut det hard vai.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Der Postmeister wrote:Det er to forskjellige El.del.tenningslås ute og går. Har finni det ut det hard vai.
Fant det ut "the easy way" jeg øh....

om jeg beholder denne bilen etter sommer så skal den jammen meg få nytt understell og el anlegg!!

vil det si at jeg må klippe og skjøte kontakten til tenningslåsen, eller er det selve tenningslåsen som må byttes ut??
Espen
-
-

Post by Espen »

T3Baard wrote:vil det si at jeg må klippe og skjøte kontakten til tenningslåsen, eller er det selve tenningslåsen som må byttes ut??
Det sitter et el.bakstykke bak tenningslåsen inn mot rattstammen. For å få ut denne tar du av rattet og plasten rundt ratstammen. Løsner skruer, og drar av hele biten som tenningslåsen sitter på ratstammen med. Du må ha hele denne delen av fra rattstammen for å få ut bakstykket. Du må også ha nøkkelen i for å få dratt ut denne biten. Ganske enkelt egentlig, til tross for en litt dårlig forklaring kanskje.
Espen

janthal

Post by janthal »

Godt det er fler her som har vært borti det samme som kan støtte opp mitt forslag til deg. Håper du finner ut av dette. Som de sier her så er det ikke så stor jobb. Lykke til.
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Da antar jeg vi snakker om: 111 905 865 L tenning og startbryter, der ser jeg at jeg må ut med greiene!!

har Møller disse?? sikert dyrt, eller noen som vil sponse en??

Betalte underkant av tusen kr for bytte av den samme delen på Passaten vårs hos møller!!
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

doppel post, hmmm
Espen
-
-

Post by Espen »

Husker ikke helt hvor mye delen koster, rundt 300?

Er egentlig like greit å kjøpe en ny, hadde de på lager når jeg trengte.
Espen

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

111 905 865 L høres ut til å være riktig del. Den passer vel til stort sett alt av Golf og Passat og sånt fram til '88 - '89. Men om jeg hadde hatt en brukt liggende, så tror jeg likevel jeg ville spandert på meg en ny hvis jeg skulle bytte. Din bryter er ikke den første som har brent opp, for å si det forsiktig.

Det jeg fant ut da jeg byttet på min '91 Transporter var at 111 905 865 L har S-kontakt, noe den gamle tenningsbryteren ikke hadde. S-kontakten gir spenning så lenge nøkkelen sitter i tenningslåsen, og er beregnet til styrestrøm til radio og sånt.

I min bil var det konstantstrøm på begge plusstilkoblingene i ISO-kontakten til radioen. Jeg måtte skru av radioen selv hver gang jeg stoppet, og etter at jeg monterte en Blaupunkt radionavigasjon så tappet bilen seg for strøm etter 3-4 dager. Denne radioen står tydeligvis "halvveis på" når den har spenning på styrestrømskontakten, selv om den er skrudd av. Det lyser blant annet ei blå lampe i av/på knappen. Etter at jeg monterte den nye tenningsbryteren så la jeg opp en ledning fra S-kontakten og opp til styrestrømskontakten på radioen, og nå skrur radioen seg av når jeg drar ut nøkkelen, og den blå lampa slokker. Bilen har ikke vært tom for strøm etterpå.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Da har jeg feilsøkt og skrudd av alt på rattstammen og kan si at tenningsbryteren er gåen, såvidt, dvs når jeg presser på selve bryteren så funker den som den skal hvis ikke så mister jeg strøm til lysbryteren og resten som får strøm via bryteren!!

skal sjekke med møller imorgen!!
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Da var tenningsbryter innkjøpt til nette sum 455,- hos møller
elraso
-
-
Car: T1 T3

Post by elraso »

oj oj tror vi må lage en tråd ,,den minste plast bit til dyrest pris møller er sykt dyrt ..
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

T3Baard wrote:Da var tenningsbryter innkjøpt til nette sum 455,- hos møller
Til opplysning får man disse hos Meca til 125,- :wink:
Delenummer 1216-1009050014
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

meca har ikke denne på lager for tiden, ikke i sverige heller. håper de fortsatt klarer å få tak i...

skal si ifra hvordan det går
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Ikke tirr meg med at dere fant billigere brytere :(
Håper ikke du får tak i patrick hehe :D:D
Post Reply