Saukjerrings Komet
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: Saukjerrings Komet
Kjøpte postbuer på Nordlandstreffet, og har syslet litt med dem i det siste.
Jeg har opprettet en egen tråd ang. montering av disse her: Montering av postbuer
Jeg har opprettet en egen tråd ang. montering av disse her: Montering av postbuer
-
VonZu
- -

OddN hadde mer til salgs, og vi kjøpte el-speil i samme slengen. Etter litt "sverting" ser de slett ikke verst ut i våre øyne. Sunshine var så elskverdig at vi fikk med oss bryteren til dem også!

-
VonZu
- -

Nye framdekk har vi også fått oss etter uhellet på vei til Nordlandstreffet. Det ble to billilgdekk fra det lokale bilverkstedet her i Stamsund. Det fordekket som fortsatt var i orden er nå reservedekk. Så nå kan Sunshine få tilbake piggdekket som har fungert som nødreservedekk 
1900,- for to nye dekk og tre omlegginger er ikke verst. Veldig upassende å måtte kjøpe nye dekk nå som vi er på jakt etter 16" felger til denne. Penger ut av vinduet. Men, shit happens!
1900,- for to nye dekk og tre omlegginger er ikke verst. Veldig upassende å måtte kjøpe nye dekk nå som vi er på jakt etter 16" felger til denne. Penger ut av vinduet. Men, shit happens!
-
VonZu
- -

På vei til Lofoten fikk vi bekreftet at det er viktig med strøm til de voksnes dingser også. Vi bruker som sagt iPad til navigasjon (Navigon) og måtte tidvis tenke på batterikapasitet. Jeg syns forøvrig det er kjekkere å kjøre med navigasjon uansett, om så bare med kart og posisjon, uten kjørerute.
Her starter det hele:

Forrige eier har satt inn nytt anlegg, og i stedet for å skifte den gamle kontakten, har han lagt til den nye med to slike blå tjuvdingser som jeg ikke husker navnet på.
Etter litt måling ble det bekreftet hva som er pluss og hva som er minus.
Først av med den blå dingsen:

Så på med sko på enden, og tre kabelen inn i den blå tjuvdingsen etter litt modifikasjon:

Samme operasjon på plusslederen:

En kjapp funksjonstest

Oppdaget at den lille skiva under plusskontakten er strømførende, og følte for å isolere den før jeg pakket alt inn i det sorte hullet. Kjip å komme til flatt batteri bare fordi noe ligger og smålekker strøm inni der.

I det sorte hullet

Og så er alt på plass igjen:

Det er en liten glipe mellom "kartbordet" og dashbordet helt oppe til venstre. Der går kabelen lett gjennom. Også veldig praktisk at det går å stappe overflødig kabel inn der, slik at det ikke ligger mye overflødig kabel under frontruta. Kabelen er lang nok til at det går an å lade en iPad på passasjerfanget om så skulle være nødvendig.
Dette gleder jeg meg til å ha i bruk på tur sørover!
Her starter det hele:
Forrige eier har satt inn nytt anlegg, og i stedet for å skifte den gamle kontakten, har han lagt til den nye med to slike blå tjuvdingser som jeg ikke husker navnet på.
Etter litt måling ble det bekreftet hva som er pluss og hva som er minus.
Først av med den blå dingsen:
Så på med sko på enden, og tre kabelen inn i den blå tjuvdingsen etter litt modifikasjon:
Samme operasjon på plusslederen:
En kjapp funksjonstest
Oppdaget at den lille skiva under plusskontakten er strømførende, og følte for å isolere den før jeg pakket alt inn i det sorte hullet. Kjip å komme til flatt batteri bare fordi noe ligger og smålekker strøm inni der.
I det sorte hullet
Og så er alt på plass igjen:
Det er en liten glipe mellom "kartbordet" og dashbordet helt oppe til venstre. Der går kabelen lett gjennom. Også veldig praktisk at det går å stappe overflødig kabel inn der, slik at det ikke ligger mye overflødig kabel under frontruta. Kabelen er lang nok til at det går an å lade en iPad på passasjerfanget om så skulle være nødvendig.
Dette gleder jeg meg til å ha i bruk på tur sørover!
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Den blå brannfarlige dingsen heter strømtjuv (evt "-tyv") og kan lett klemmes for hardt, slik at du nesten klipper lederen inni kabelen.
Dermed vil du kunne oppleve at kabelens snittflate i kuttstedet trekker seg bakover og vekk fra kniven i strømtyven og - worst case (jeg veit av en Land Rover) bilbrann kan bli bilens endelikt.
Klemmer du akkurat igjennom isolasjonen holder det fint til du er hjemme og kan leite fram loddebolt og krympestrømper for å fikse på kablinga
Hadde etpar sånne i min første bil, de røyk rett ut av bilen og ikke engang i søpla hvor kildesortererne kunne finne dem
Dermed vil du kunne oppleve at kabelens snittflate i kuttstedet trekker seg bakover og vekk fra kniven i strømtyven og - worst case (jeg veit av en Land Rover) bilbrann kan bli bilens endelikt.
Klemmer du akkurat igjennom isolasjonen holder det fint til du er hjemme og kan leite fram loddebolt og krympestrømper for å fikse på kablinga
Hadde etpar sånne i min første bil, de røyk rett ut av bilen og ikke engang i søpla hvor kildesortererne kunne finne dem
-
VonZu
- -

Ja, ser du ikke det?TaigAGreEn wrote:Har du i det hele tatt ferie?
Genialt å reise med camper på ferie for en som trenger noe å sysle med!
Helt troen på dem har jeg ikke. Og disse kablene har strengt tatt for stor tverrsnitt til å ligge fint i knivene. Men her går såpass lite strøm for tiden at jeg tar det aldeles med ro. Det skal inn noe skikkelig når anlegget skal byttes.Rudeboy wrote:Den blå brannfarlige dingsen heter strømtjuv (evt "-tyv") og kan lett klemmes for hardt, slik at du nesten klipper lederen inni kabelen.
Klemmer du akkurat igjennom isolasjonen holder det fint til du er hjemme og kan leite fram loddebolt og krympestrømper for å fikse på kablinga![]()
Den loddinga er jeg bare så og så for. Eg er veldig glad i ymse kabelsko som sitter godt. Og så drar jeg ofte en liten elektroteip over skjøten mellom to sko. Vel ser det bra ut med lodding, og enkelte permanente greier gjør seg helt klart best med lodding. Men terskelen for å gjøre noe går opp hvis jeg skal lodde alt, da det er mye mer pludrete å lodde (les: jeg er bare så og så flink til å lodde
Men kabelsko kan sitte perfekt på plass i 30 år, og vel så det. Det har jeg mange eksempler på hjemme, og de har ofte måttet tåle mye vær og vind. Så lenge tverssnittet til kabelen er passelig i forhold til skoen, sitter det jo veldig bra.
Og så er det dette med at jeg har en tendens til å ombestemme meg, og å gjøre om på ting. Da er det så greit å bare nappe ut en kabelsko.
Og når det bare er snakk om 12V, så skal det pinade ikke mye isolasjon til for å ha kontroll. Det er verre med 220V, for ikke å snakke om strømgjerdene med 6-10kV. Der nytter det ikke med en liten runde og to med teip... Og det er noe av det jeg liker med 12V, at en ikke alltid må tenke isolasjon opp og ned i mente. Joda, det er tungvint med kabler på tykkelse med hageslanger så fort en trenger litt ampere, men veldig kjekt på småting.
Her ble det mye skriverier... Kanskje du er smittsom?
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hehe, jeg trur det er kaffen 
-
VonZu
- -

Det var nok kaffen 
Etter kaffe var det ut og montere postbuene. Det gikk forsåvidt greit til slutt, og resultatet er jeg godt fornøyd med. Det er rett med postbuer på denne bilen

Uttrykket ble liksom noe tyngre og mer massivt, og har fått meg til å tenkte på coachleppe osv. Lurer på om det hadde gjort seg, for å få det visuelle tyngdepunktet litt nedover.
Etter kaffe var det ut og montere postbuene. Det gikk forsåvidt greit til slutt, og resultatet er jeg godt fornøyd med. Det er rett med postbuer på denne bilen
Uttrykket ble liksom noe tyngre og mer massivt, og har fått meg til å tenkte på coachleppe osv. Lurer på om det hadde gjort seg, for å få det visuelle tyngdepunktet litt nedover.
Syns kanskje at westfalialeppe passer enda bedre sammen med stålfangere, men coachleppe er ikke dumt det heller 
-
VonZu
- -

Hm... Jeg vet ikke hvordan Wesfalialeppe ser ut en gang. Får ta et res på google images.
Tja... De er liksom litt smalere, og passer godt sammen med den gummilista frempå fangeren. Men så ser det ganske tøft ut med coachgreier rundt hele. Hører også folk sier at coachfanger reduserer vindstøy.
Tror ikke det blir tatt noen beslutning med det første.
Tja... De er liksom litt smalere, og passer godt sammen med den gummilista frempå fangeren. Men så ser det ganske tøft ut med coachgreier rundt hele. Hører også folk sier at coachfanger reduserer vindstøy.
Mer hardplastaktig, og er vel i 3 deler, ikke 5 som på Coach. Faste sidepanel. Skrår oppover på sidene, går nesten i null ved hjulbuen. Gamlingen hadde denne på sin første T3, en Caravelle C.
VonZu wrote:Hm... Jeg vet ikke hvordan Wesfalialeppe ser ut en gang. Får ta et res på google images.

Disse listene som skal sitte i mellom døren og karosseri fremme skal redusere vindsus. Husern har akkurat montert slike på sin Westfalia. Listene er fra coach sies det, men jeg har på min syncro også. Husern sine er fra en syncro jeg høgde.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
VonZu
- -

Ja, og så var de listene der ja. De snakket vi litt om på Nordlandstreffet. Slike skulle vi svært gjerne hatt.
Har du noen ekstra liggende, og ligger tilfeldigvis Vestfossen sånn passelig til mellom Lofoten og Jæren?
Har du noen ekstra liggende, og ligger tilfeldigvis Vestfossen sånn passelig til mellom Lofoten og Jæren?
-
TaigAGreEn
- -

Eg harVonZu wrote:Ja, og så var de listene der ja. De snakket vi litt om på Nordlandstreffet. Slike skulle vi svært gjerne hatt.
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
VonZu
- -

Aiai! kan det føres på lista over ting vi skal få orden på når vi kjører forbi?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Disse satt ikke bare på coach. Men det er mulig at alle coach hadde dem. Jeg tror de sitter på alle Caravelle fra årsmodell '88. Min Caravelle C syncro '88 har disse, min '87 Caravelle C syncro har ikke. Ikke min '91 Transporter syncro heller. Coach kom i '87, så listene vil uansett sitte på de fleste coacher, om ikke alle.jostein wrote:Listene er fra coach sies det, men jeg har på min syncro også.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har ikke fler. Min 89 syncro har, og 87 modellen jeg hugde hadde. Men de er nå på Huser'n sin bil.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
VonZu
- -

Ser ut til at jeg skal hente litt diverse hos taigagreen på vei hjem, så det ordner seg forhåpentligvis på beste vis 
Må ha av dørene for å få satt på de nedre listene som er skrudd. Bør være en håndtlanger til stedet for å hjelpe med døren.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
VonZu
- -

Hørte snakk om det på treffet. Jeg har aldri tatt av disse dørene, men jeg regner med det alltids er et tips og to å få her inne
Håndtlanger skal jeg alltids klare ordne.
Tenker jeg legger ut en egen tråd om det, når det kommer til stykket.
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Vi får ta det på stående fot når dere ankommer;) Regner med det er mulighet for lån av skralle her, mens Saukjerringa drikker kaffe...VonZu wrote:Hørte snakk om det på treffet. Jeg har aldri tatt av disse dørene, men jeg regner med det alltids er et tips og to å få her inneHåndtlanger skal jeg alltids klare ordne.
Håndtlanger? Hvem jeg ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
TaigAGreEn
- -

Njaa? Må finne delene først... Gi et lite vink når dere er på Saltfjellet da. 40 49 26 41
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
VonZu
- -

Saukjerrings Komet
Så da var nok et komettreff gjennomført hos Sunshine. Vi kjøpte Tage sine gamle Hella Comet, med VW-braketter til støtfanger. Det sier seg selv at vi må ha slike lykter på kometen 
Da lagerplass i kometen nå er noe vi ikke har overflod av, monterte jeg dem fremme på skiltplata, der de gamle runde sto. Mine antakelser ble bekreftet. De står alt for langt framme til å være så små lykter, de må på støtfangeren.
Da lagerplass i kometen nå er noe vi ikke har overflod av, monterte jeg dem fremme på skiltplata, der de gamle runde sto. Mine antakelser ble bekreftet. De står alt for langt framme til å være så små lykter, de må på støtfangeren.
Har du montert gangstercaps enda!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)