Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Vidvandre - ny bil

Post by t21500 »

Spist noe dårlig mat i det siste, Yngve? Mye sure oppstøt fra deg....
Pål Strand
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Spam gjør sånt.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

:mrgreen:
Pål Strand
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tinga EU-kontroll.

Må, som nevnt andre steder, få sveist opp aller bakerste festet på eksosanlegget, bytta ei parklyspære og lagt fram standardpakka med pulverapparat (hvorfor ikke skum ??), refleksvest & varselstrekant før jeg parkerer og overlater nøkkelen en halvtimes tid til en trivelig tysker og så nyter jeg en kjeft kaffe eller to.

Så får jeg dommen, da. Det kunne jo tenkes jeg kom igjennom, men jeg forventer mer noe i retning av at jeg får en veiledende liste over ting som må gjøres.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Det er vel ikke krav til brannslukker i personbil? Eller er tralla di klasset som camper, og det er noe sært der?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Aldri vært personbil, for å si det sånn :wink:

EDIT - har gjenopptatt tanken på å få montert DEFA-anlegg i bilen.

Blokkvarmer er noe helt annet enn kjørevarmer, og skulle jeg få fiksa opp Eberen kunne jeg jo samtidig ta opp til vurdering om den skal bygges om/ut til å også være parkeringsvarmer.

Ikke for at jeg har tilgang på utendørsstrøm der jeg bor, men det kan jo tenkes jeg en vakker dag får det - og å da ha bilen påkobla slik at det står og surrer en liten batterilader som styrker begge batteri ? Jo, takk, det skulle smake.

Får bruke vinteren på å skru opp bilen igjen, er ei lita liste feil som må tas selv etter en forhåpentligvis passering av EU-kontrollen.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Kan hjelpe deg med monteringen av DEFA. :) Bare sving innom, så tar vi det her. :)

Forøvrig er det plankekjøring for en som ser fargene på kabler. Det som er mest mikk-makk er om du skal ha kolbevarmer i kjølevannet. Med blokkvarmer skal den bare sitte utenpå.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, sånn rent bortsett fra at det var mektig langt å kjøre for å få detta på plazss så takker jeg da pent for tilbudet 8)

Kan godt tenkes tidslinjalen er slik jeg får en nordovertur samtidig som jeg har råa til DEFA-kit :D
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

:) Da tar vi det her, med en pilz i den ene hånden! 30-45 minutters arbeid. :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Jeg har noen bilder av hvordan blokkvarmer er installert på min ACV syncro. Ikke av selve jobben, men plassering etc. Kan tyte dem opp i prosjektråden min såsnart jeg finner dem om det er ønskelig? Det var Erik Arnesen som gjorde da de hadde kampanje ifjor høst. 3 lapper var det faktisk verdt, tilogmed for meg som er over hendig med kabler og jord.

EDIT: Skriveflei...
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Mener jeg sitter på DEFAs dokumenter for hvordan ting skal være før, under og etter men det tror jeg ikke er for ACV-motoren - kjør på !
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Sånn, har lagt til Defa-bildene i prosjekttråden min. De var ikke voldsomt informative, men det er jo bedre enn ingenting.

Direktelink til posten: viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293554#p293555
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Da kan jeg rapportere om følgende :

-parklyspære er ikke bare anskaffet og byttet, men jaggufan kjøpte jeg to ekstra - sist jeg bytta venstreløkta, så røyk høyreløkta rett før PKK i 2012. Det skal vi ikke ha noe av i år !
-bakre eksosfeste er påsveist vha trådfører Koop, ei larve på høyresia som skal sitte over vinteren og ei larve på venstresia som jaffal sitter forbi både PKK og Buscamp 8)

...meeeeen hvor lenge var Adamski i 5040 Paradis, da ? Jeg la meg ned og myste litt under bilen ved skyvedøra. Hadde sågar rygfga opp på Fiammaklossene mine for å lizzm heve bilen litt på høgersia, da.

ImagePKK 001https://www.flickr.com/people/37366266@N05/ (joda, Flicr kan ta seg en bolle)

Og denne gangen er bruddet i eksosrøret etter midtre feste av eksosen, på Tyskerbrakka var det rett før og kant-i-kant med ringen som bærer eksosrøret. Så da blir det ekskursjon til Clas Olsson og ev andre som kan ha rørskjøt, det der gidder jeg ikke bytte eksosanlegget for (og ikke har jeg råa pr idag, heller). Klemmer på skjøtestykket og kliner inn pasta i begge ender, så finner jeg vel ut hvordan detta bærer seg avgårde.

ImagePKK 002 by skartic, on Flickr

PKK om fire uker. Hals und beinbruch, trur jeg det var det sto i "Sven Hazel"-bøkene.

-Å, ja ! Mens jeg husker det - har jo for Foxtrot sperre på bakakslinga i Vidvandre :D
Tenkte over saken for etpar år tilbake, da jeg for så vidt hadde nevene i en manuell sperre på bakakslinga på en delebil, at den der ligner jo for så vidt på hva som står under på min men å lese av - og forstå disse PVR-kodene, eller hva de nå heter, det varnte så lett :lol:

...men da har jeg vel forklaringa for at jeg kom meg opp av gjørma på Lygnasæter i april '12 da jeg sank i myra de kaller grusvei en eller to km fra Lygnasæter :wink:

Jeg veit jeg klarer meg med det jeg pr idag har, ikke noen umiddelbar behov for å erstatte eletriches diffsperre bak med manuell, gitt.

Og fra tidligere forsikringsselskap har jeg nå fått (no pun intended) forsikringer om at jeg igjen har 75% forsikringsbonus 1. år opptjent. -Nei, dæven !
EDIT - fra nytt selskap kom melding om at X antall kroner er tilbakeført min konto, så nå blir det jul i år også, dere !

ImagePKK 004 by skartic, on FlickrImagePKK 005 by skartic, on Flickr
"Øj, dæ brinn" sa bo'onn. Jada, da får det brenne ut, da.

EDIT - Driver og romsterer i bil og andre steder etter multimeteret (hvor er det når man trenger det) for å fjernkoble solcellepanelet en tid, funker det på balkongen så kommer det til å funke på bilen også 8)

Det er jo plankekjøring, sol i ene enden og lyspære/belastning i andre enden. Mellom der står solcellepanelet, ei ledning derfra til laderegulatoren, som så kan gå alene til batteriet, min regulator har da også uttak for direktestrøm attåt. Ser for meg at det uttaket kommer til å bli anvendt bare når sola er på sitt beste ift vektor til panelet, samt at man gjerne har fullada batteri fra før av.

-Og, nei, jeg har ikke erstatta Sønnakbatteriet til 4.500-eller-hva-det-nå-var men jeg tester det på et 100Ah jeg fikk av Peter en tid tilbake ute på balkongen her jeg bor.
Får vel montere bryter slik at jeg kan slå av ladinga når jeg ikke er hjemme, just in case :wink:

Men jeg er mektig spent på om den laderegulatoren jeg handla til NOK 196,- funker fremdeles, mener jeg har hatt den påkobla solcellepanelet uten at det ble lys i diodene - men jeg kan jo ha flaks at det må kobles derfra til batteri/belastning før det skjer noe :roll:
Last edited by Rudeboy on 24 Aug 2014, 14:49, edited 2 times in total.
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Nå ble det vel ikke verdens beste sveiser innunder der, men vi får håpe det holder en stund ;)
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hm.

Ska tru om et sånt sykkelstativ for bakdører passer på bakluka mi sånn at det ikke kommer borti verken reservehjul eller reservehjulsbærer...?
Bare én måte å finne ut av det på og det sykkelstativet er sånn om kun kort tid påvei sørover fra en tilfeldig selger i Trønderlågen.

Blir moro å se om jeg må beholde det eller hive det :D
zapperx
-
-

Post by zapperx »

Image

Tenkte på deg når jeg så denne. Dette er vel ikke et T4 stativ?? Litt rart at den ligger an på vinduet, men går klar av reservehjulet i alle fall.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Naj, den er for menneskebiler og ikke T4, gitt.

Anlegg mot ruta går egentlig bare en vei, det. Vent til vinteren og se hva som skjer om det er vekt på stativet - trenger ikke engang kjøre på fartshump/tilsv for å se hva som skjer da. Har sett den der helsokostbilen før og myst på den, men ikke lagt merke til at den har sykkelstativ på vinduet.

Min festes, som det forrige jeg hadde, til topp og bunn av bakluka. Men til forskjell fra det forrige stativet jeg hadde så festes detta som det på bildet, noe lengre til venstre for senterlinja enn de brede stativene, da. Men alt skal holdes klar av bakruta :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Stikker og henter dette sykkelstativet etter jobb, takket være Frode the man G som hentet den for meg ifm en arbeidsreise han gjennomførte nylig.

Blir bra å få det på bilen, ikke fordi jeg tror jeg kan ha sykler bakpå for det trur jeg jaggu Langfinger-Lars og andre tjuvradder vil se som en invitasjon til pøbelstreker - men det blir greit å ha det på bilen, klart til bruk.

Bilder følger så snart bilder er 8)

EDIT - gah. Og gah opp i mente.

Mangler klemmene som skal holde om bunnen på sykkelstativet. Og to gummidingser som skal støtte seg/lene seg mot nedre del av bakluka.

Nå visste jeg sånn passelig at jeg må "modifisere" sykkelstativet litt før jeg kan se ordentlig om stativet passer godt nok til å beholde det. Det er ikke store jobben, speilvende ei ramme her og begge de skinnene sykler skal stå på så skal det være fullstendig klart om detta sykkelstativet er å anbefale 8)

Men forespørsel med delenummer og info er sendt til nærmeste Fiammapusher så får jeg se både pris og tidsbruk der, ja. Målet er å ha i allefall én voksensykkel og barnesykkelen + sykkelhengeren bakpå stativet som skal bære 38kg iht merking, så kanskje jeg skulle ta fiskevekta mi og veie tjafs før det går "opp på veggen" også :D

Driver og kobler opp solcellepanel i Heimen, ikke for å ha ferdig lagt opp her hjemme i blokka jeg bor i men for å se hvordan det funker ferdig skrudd sammen og for å kunne "overføre" det til bilen innen rimelig tid. Kjører jo med Thulestativet på biltaket as is og da er det jo treigt å ikke anvende stativet for noe - enn så lenge har jeg bare det aldrende Julasolcellepanelet på 15W men det funker (?) da i det minste for test- og innlæringsfase hva solcellepanel angår i og på bil 8)

Tør ikke montere noe som helst før PKK førstkommende fredag, og til den tid skal jeg ha lappet eksoskutt (kutt av eksosrør) med ett eller annet slik at motoren går greit ved innleveringa. Blir å ha med pikebarnet til NAF borti høgget her og etpar matpakker til frokost mens vi avventer at bilen skal bli ferdig (sic) og jeg får 1. gangs dom for denne gang. Det skulle vært moro å se den gå igjennom på første forsøket... :roll:

I samma slengen som jeg pusler med bodelen av bilen, fant jeg ut at gasslange i 10mm (regner med det er diameteren og ikke gummitykkelsen, gitt) koster 29,- (iht annonsering, tar det for gitt det er for hver meter). Dermed får jeg erstatta current slange med en flette ny en, og så ser jeg om det bidrar mot lekasjen som er ved gassbobla, om så er kan det bli egg & bacon over en lav sko framover til frokost hver gang man er ute av byen 8)

Ellers ittno nytt.

EDIT & Gah II :

Monterte omsider solcellepanelet til regulator og regulator til fritidsbatteri, et 110Ah-batteri jeg fikk av Peter i fjor (var det vel). Well, panelet står vendt mot sola, batteri og regulator befinner seg inne i en Zargesskasse men får regulatoren strøm ? Meh. Nå var detta et solcellepanel på enorme 15W (sic) så jeg hadde ikke allverdens forventeninger da jeg handla det for 2.5 år tilbake, antar regulatoren kom i havn rundt mai/juni for to år sia og skal jeg peke på en av de to er det vel Kinaregulatoren som har gått åt skogen. Kosta NOK 196,- til en postkasse nær meg i sin tid, men likevel :roll:

Må finne tak i multimeteret for å måle om det er panelet eller regulatoren som er ødelagt, men jeg har min mistanke. Billig ræl som ligger og humper rundt i en bil uten å være fastmontert kan jo ryke - aberet der er at de samme kast og slag vil regulatoren få fastmontert, så jeg er vel ikke imponert om det er den som er gåen.

Jaja, får se an panelet om det er det som har røket - skal jeg plage Jula på et billigpanel, eller gi beng og gå for ett (evt to) 100W-panel fram mot sommeren ? Jaja, greit nok å kunne slippe stresse med dette men det var da måte på, da :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Tester ut caravanforhandlernettverket her til lands, må ha inn fem deler til sykkelstativet og det meste hadde de jo inne i.l.a etpar dager men den siste delen, da, måtte bestilles fra produsent (Fiamma).

Ser for meg det blir en aldri så liten svipptur ut til Hjulet caravan om ikke så lenge, da. Koster meg enorme kr. 420,- å få inn to nedre fester til Fiammastativ, samt to gummidingser som skal lene seg til bakluka nederst & en sånn plastdings for å holde stativet oppe når det ikke er i "bruk".

Onsdag henter jeg en rull med "eksoslappesaker" så surrer jeg opp eksosrøret og ser hva som skjer mtp PKK freddan :D

Nytt rør må jeg jo ha åkkesom, det tar sin tid å få erstatta.

Ellers "kom jeg på" at jeg har ei bøtte full av Eber-tjafs innhenta forrige høsten så om det lar seg gjøre, finner jeg en OK plass å heve fronten på bilen så jeg får ut kjørevarmeren og kan myse litt på den. Man kan jo ha flaks at det bare er skru opp, "bytt de delene som ser slitne ut" og skru igjen :D
Time will show.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-I direkte videreføring av at jeg kom på jeg har et delelager for Eberen min (den ene Eberen) så kom jeg jo på at dersom noen husker delenummeret for glødepluiggen samt gode forslag om hvor jeg kan hente den utenom hos møller så er tips noe jeg tar i mot.

Samtidig lurer jeg på om noen tar med VAGCOM + kabling til Buscamp ? Har en tilfeldig Cruise Controller jeg har hatt liggende en stund som jeg mer enn gjerne skulle hatt i drift 8) Byr på en kjeft kaffe for lån av tjafset.

EDIT - glemte jeg nevne Trasharoo ? Jeg har Trasharoo, snart også montert på kjøretøy. Glemte jeg nevne sykkelstativ ? Snart også påmontert sykkelstativ back thar.
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Hehe, blir ja en bil med fyllt utstyr. Eber og webasto -dele få du I byn hos autoutrustning på Alnabru. Den jobbe kun dermed !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Oh, der fant jeg lesestoff (også på Eber sine norske hjemmesider) ! -Takk.
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Ellers har alle verksteder med Bosch-logo tilgang på deler!
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, kom på det jeg kjennte som Bosch Dieselelektro som sånn i anledning innlegget har bytta navn til Bosch Car Service, de er litt uttafor byen og den overnevnte er rett neri gata her.

(tar meg fri litt tidligere neste fredag, trur jeg, og tar snaromveien og henter plugg der)

Trasharoo i hende, med ekstra reim så den skal vel ikke bare monteres før avgang Tinn men også kunne beskues av øvrige deltakere :D
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Lurt å ringe først og sjekke. De måtte bestille inn til min D4W sist... Kom over natta forsåvidt, bøtt still...
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Post Reply