"Sugesyncroen"
Re: "Sugesyncroen"
Den gamle tommelfingerregelen er 10psi/1000 o/min, altså 0,7bar per 1000o/min. 2bar på 2000 er i utgangspunktet ikke lavt, og for å ikke kaste bort hk unødvendig skal man velge olje som gjør at trykket til enhver tid ligger i nedre del av akseptabelt område.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re:
Skal man ha noe gjort riktig må man vist gjøre det selv, aner ikke hva han andre har målt for noe, men jeg målte nettop rett over en bar ved 2000rpm, altså lavt oljetrykk, fikk nåla over 2 bar på endel høyere turtall (bare ruste opp så jeg så).
Symptomene tyder i mine øyne på at oljetrykkventilen i pumpa er gåen/rusta fast, og alltid står litt åpen, har opplevd lignene før etter biler har stått for lenge uten å bli startet...
Symptomene tyder i mine øyne på at oljetrykkventilen i pumpa er gåen/rusta fast, og alltid står litt åpen, har opplevd lignene før etter biler har stått for lenge uten å bli startet...
Ventilen sitter vel i pumpa på den motoren? Da er det faktisk mulig å sette inn en ny pumpe uten å kløyve motoren. Bare litt knot å komme til de skruene som sitter mot svinghjulet.
Joachim
Re:
Er ingen problem med de boltene mot svinghjulet;) er utsparring i girkassa for å komme inn med verktøy;) (been there)
men det er et slikt svært trau under hele greia som må fjernes først, og jeg håpte å kunne sette alle piper iverk på coachen nå...
er fort en hel kveld på å plukke ned trauet, så bunnpanne, og så fikse det å sette sammen igen (minus de delene som bare er til for å koke JX'en)
Men får sette pipene til verks på Mandag, forhåpentligvis, og kjøre minst mulig fram til da...
men det er et slikt svært trau under hele greia som må fjernes først, og jeg håpte å kunne sette alle piper iverk på coachen nå...
er fort en hel kveld på å plukke ned trauet, så bunnpanne, og så fikse det å sette sammen igen (minus de delene som bare er til for å koke JX'en)
Men får sette pipene til verks på Mandag, forhåpentligvis, og kjøre minst mulig fram til da...
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Re: Re:
Dette tyder heller på at motoren er slitt og at olja forsvinner ned i trauet. Sjekk om du får høyre trykk når motoren er kald.Renax wrote:Skal man ha noe gjort riktig må man vist gjøre det selv, aner ikke hva han andre har målt for noe, men jeg målte nettop rett over en bar ved 2000rpm, altså lavt oljetrykk, fikk nåla over 2 bar på endel høyere turtall (bare ruste opp så jeg så).
Giveren på motorblokka gir alarm på 0,3 bar omdr under 2000 og giveren på toppen av oljefilterfeste skal gi alarm ved 0,9 bar over 2000 omdr. Ikke rart om den blinker litt dersom du har 1 bar ved 2000 omdr.
Om bilen skal selges ville jeg sett hvilket trykk jeg fikk med ei god synt olje og nytt oljefilter. Kanskje motoren kan brukes ei stund til
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Hvilken olje skal brukes da? Jeg har 15w40 mineralolje på nå...
Plukker nå av og bytter pumpa uansett...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Re:
Skift pumpe, hvis det ikke hjelper er det ingen vei utenom en -50-olje. Det finnes masse 5W-50-olje der ute, 10W-50 mener enkelte er bedre pga litt mindre spenn i viskositet. Fullsyntet er en selvfølge, mener nå jeg. 20W-50 skal du ligge langt unna, i norsk klima har du null smøring i lengre tide ved hver eneste oppstart 8 måneder i året, det er seige greier.Renax wrote:Hvilken olje skal brukes da? Jeg har 15w40 mineralolje på nå...
Joachim
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Re:
Gammel olje kan inneholde vann og diesel rester som igjen kan gi en annen viskositet. Oljefilteret kan begrense oljestrømmen og gi lavere oljetrykk. Bruker du en syntetisk eller delsyntetisk olje er den ofte bedre stabilisert over et større temperatur område.
Forstår at du er igang med pumpebytte. Blir spennende å se resultatet på oljetrykket.
Forstår at du er igang med pumpebytte. Blir spennende å se resultatet på oljetrykket.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Ja, gammel olje kan ha mye rart i seg, så jeg bytta olje som første sjekk, bytta også dieselfilter.
Viste seg at olje jeg bytta ut var blitt bytta som del av storservice med regreimbytte, og kjørt under 10 mil da jeg kjøpte bilen....
Jeg har erfaring fra tidligere med at trykkventilen i pumpa ikke alltid tåler å stå, den kan kile seg i åpen posisjon og det gir elendig trykk på tomgang, og så bedre og bedre opptil normalt trykk på maks turtall. Det stemmer overens med hva jeg så på måleuret. Derfor pumpebytte og fylling av 10/15w40 først, så evt tjukkere olje etterpå.
Viste seg at olje jeg bytta ut var blitt bytta som del av storservice med regreimbytte, og kjørt under 10 mil da jeg kjøpte bilen....
Jeg har erfaring fra tidligere med at trykkventilen i pumpa ikke alltid tåler å stå, den kan kile seg i åpen posisjon og det gir elendig trykk på tomgang, og så bedre og bedre opptil normalt trykk på maks turtall. Det stemmer overens med hva jeg så på måleuret. Derfor pumpebytte og fylling av 10/15w40 først, så evt tjukkere olje etterpå.
Re:
Var å vaska bilen for å få tatt noen salgsbilder.

etterpå bar det ut for å skitne til bilen igen, en kompis me T4 FWD mente at han kunne komme fram like godt som T3'en, jeg kjørte forbi, stoppa og tok så bakkestart her, absolutt ingen problem.
Kvelden endte med at T4 mista eksosen sin... såppas bratte vinkler i løypa "vår" at skiltet på Syncroen min ble bretta etter formen på framfanger. ingen øvrige skader:)

etterpå bar det ut for å skitne til bilen igen, en kompis me T4 FWD mente at han kunne komme fram like godt som T3'en, jeg kjørte forbi, stoppa og tok så bakkestart her, absolutt ingen problem.
Kvelden endte med at T4 mista eksosen sin... såppas bratte vinkler i løypa "vår" at skiltet på Syncroen min ble bretta etter formen på framfanger. ingen øvrige skader:)

-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re:
Bare innrøm det, har ikke lyst til å selge syncroen etter en sånn seanse ! 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Nei, jeg har faktisk ikke det, men kona er forbanna på bilen, så da er det lite man kan gjøre, heldigvis er hun blitt glad i Coachen, så vi skal beholde den...Tur-Bo wrote:Bare innrøm det, har ikke lyst til å selge syncroen etter en sånn seanse !
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Forbanna på en syncro 
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G