Willy-velle, 1,6td familiebil!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Hvor trekker folk kabler til ekstra instrumenter?
Tenkte å trekke et eletrikerrør med noen taubiter i til senere bruk, men først måle ladetrykk...

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk 4
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re:

Post by Bugman »

Renax wrote:Hvor trekker folk kabler til ekstra instrumenter?
Tenkte å trekke et eletrikerrør med noen taubiter i til senere bruk, men først måle ladetrykk...

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk 4
På venstre rammevange under - ligger hele kabelharva!
Der er det sikkert litt plass til et rør.

Og så trekker du de opp langs rattstamme -og havner der de andre gjennomføringene befinner seg.
Er det ikke nok gjennomføringer og/eller hull, så ordner en hullbor og en liten tur bak grillen på en delbil det problemet!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Renax
-
-

Re: Willy-velle, 1,6td familiebil!

Post by Renax »

I det siste har bilen blitt kjørt! passert 10000km siden slutten av mai...

Eksosen falt av komplett forrige helg, så det ble sveist på rakarør med Cromestuss rett ut på høyre side.

Og idag fikk jeg igen gjøre noe jeg liker godt, slepe folk hjem nå de har problemer. Idag en Mercedes som røyk et drivledd i forsøk på å spinne...

kjenner syncrotrangen kommer litt og litt, får se hvor lenge coachen varer...
Renax
-
-

Post by Renax »

Bytta instrumenthus idag, da det gamle så ut som noen har brukt muttertrekker til å montere det sammen. (Var ett helt skruhull til speedo, og ett til å feste greia i dashen med. I tilegg var hovedkoblinga brekt og ødelagt.

Det nye er som nytt minus ett skruehull på speedosia. Bytta over til det gamle speedo, for å få riktig km-stand...

Tilogmed klokka funker i det nye, jeg som aldri har sett fungerende analog klokke i en T3 synes dette var helt storartet.
Må bare innom å hente 2 pærer imorra...

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Renax
-
-

Post by Renax »

Bytta til vinterdekk også når jeg var der, ganske mye bedre grep på våt vei merka jeg, så tror sommerdekka fra 94 skal slippe å komme på bilen igen...

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Alltids kjekt når instrumentpanelet er så helt som overhode mulig, ja!

Og dekk fra '94 er nok modne for utskifting! :wink:
Renax
-
-

Post by Renax »

Dekka er overraskende bra alderen tatt i betraktning, ingen sprekker eller slikt, og på tørt føre er grepet helt på topp. Men på vått føre manglet de litt i forhold til nye dekk.
Og så hjelper det jo å ha noen vakre 16" mercedesfelger liggende, men de trenger også nye dekk, og oppborring av senterhull og en spacer.
Altså nok å gjøre, men dette blir nok ikke gjort noe med før all coach plank står på bilen, og 1z mTdi står i motorrommet.
Har løpende samarbeid med AndreasE om pumpebygging til det prosjektet...
Det har vist seg, at om man ikke setter viljen til å lære og gjøre selv ganske høyt, så lønner det seg å kjøpe ei pumpe ferdig... om man måler kroner og øre opp mot tiden vi har brukt på disse pumpene er jeg sikker på at det hadde vert mer økonomisk å jobbe overtid de timene og heller kjøpe ei ferdig pumpe, hvertfall om målet er bare ei eneste pumpe.

Men nå har det seg slik at jeg liker å lære å gjøre ting selv, og vi skal ikke bare bygge ei pumpe, når feilsøkinga på den første pumpa er ferdig, så skal det bygges hvertfall 2-3 til, og det baller nok fort på seg når man først har kunnskapen.

Renax
-
-

Post by Renax »

Ble gjort litt igår også, skal prøve å bli flinkere med bilder såå:

Image

Før og etter glassblåsing;-) de males svarte etterpå og så skal vinterdekka på de.
Vurderer felgkanten i en knallfarge, men om det skal bli noe annet enn grønt må nesten de resterende grønne detaljene på bilen få samme farge.

Renax
-
-

Post by Renax »

Enda mer bilder, har fått hengt opp coach paneler og sprøyta litt mer svart:-)
ImageImage

Har en hel(ere) framfanger som skal på, også svarte nymalte felger, men det blir ikke før til uka...

Renax
-
-

Post by Renax »

Noen som vet orginalt ladetrykk på JX motoren?
Har kobla opp måler idag og den viser knapt 0.7 bar, på motorveien flat pedal i 5. gir så kom den rett over 0.8, og da slo sikkerhetsventilen på innsuget ut, trodde ikke den skulle slå ut før over 1 bar?

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Normal trykk er 0.7 bar. Ventilen skal løfte ved ca 1 bar, men fjær kan være feiljustert. Bare å skru

Sent from my C6603 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Renax
-
-

Post by Renax »

Er det stilleskrue på ventilen?
Er det noen grunn til å beholde ventilen? I gamle golfer pleier vi bare å blokke eller fjerne de...

Renax
-
-

Post by Renax »

Joda, styrer og styrer, ny framfanger er på, og coachfelger er kjørt en runde i glassblåsingskassen, og så svartmalt de også.
Image
Disse får 205/70 piggdekk, istedenfor 185 bredt som jeg har kjørt på til nå...
Renax
-
-

Post by Renax »

Æsj, coachfelgene var ikke heelt runde, så ble littegrann risting, får se det litt ann dette og evt gå tilbake til stålfelg...

Renax
-
-

Post by Renax »

Driver med motorbytte om dagen, kapping av lda brankett og bøying av dieselrør står for tur. Måtte også ha en ny frostplugg, 36,6mm.

Så på toppen til 1.6'en at den er merket med "AMC" e.l., er det da en uorginal topp? Kan det tenkes at den holder bedre kvalitet enn org vw toppene? Vi får se...

Eneste jeg vet at feiler 1.6en, er at den hadde vannforbruk, men regner med at den lar seg overhale, for den skal i en suzuki SJ 416 JX.

Vannstussen i fra toppen ved pumpa passer dårlig over fra jx, noen som har tips her?

subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Renax wrote:Driver med motorbytte om dagen, kapping av lda brankett og bøying av dieselrør står for tur. Måtte også ha en ny frostplugg, 36,6mm.

Så på toppen til 1.6'en at den er merket med "AMC" e.l., er det da en uorginal topp? Kan det tenkes at den holder bedre kvalitet enn org vw toppene? Vi får se...
Den har nok vært skiftet en gang allerede. Slitedel på de motorene... Om AMC sine JX-topper er bedre enn originalt vet jeg ingenting om, men på WBX går det for å være gode topper med rævva ventiler.
Renax wrote:Eneste jeg vet at feiler 1.6en, er at den hadde vannforbruk, men regner med at den lar seg overhale, for den skal i en suzuki SJ 416 JX.
Sylinder #4 slites ofte voldsomt pga utforminga av kjølesystemet. Mål ut alle sylinderene før du bestemmer deg for å legge penger i overhalinga.
Renax wrote:Vannstussen i fra toppen ved pumpa passer dårlig over fra jx, noen som har tips her?
Hvis det er kollisjon mellom LDA og vannstuss? Bruk litt lengre bolter til å holde fast LDAen, og sett en mutter mellom LDA og brakett. Evt. bygg opp med skiver.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Renax wrote:Driver med motorbytte om dagen, kapping av lda brankett og bøying av dieselrør står for tur. Måtte også ha en ny frostplugg, 36,6mm.

Den har nok vært skiftet en gang allerede. Slitedel på de motorene... Om AMC sine JX-topper er bedre enn originalt vet jeg ingenting om, men på WBX går det for å være gode topper med rævva ventiler.
Renax wrote:Eneste jeg vet at feiler 1.6en, er at den hadde vannforbruk, men regner med at den lar seg overhale, for den skal i en suzuki SJ 416 JX.
Sylinder #4 slites ofte voldsomt pga utforminga av kjølesystemet. Mål ut alle sylinderene før du bestemmer deg for å legge penger i overhalinga.
Renax wrote:Vannstussen i fra toppen ved pumpa passer dårlig over fra jx, noen som har tips her?
Hvis det er kollisjon mellom LDA og vannstuss? Bruk litt lengre bolter til å holde fast LDAen, og sett en mutter mellom LDA og brakett. Evt. bygg opp med skiver.
Joachim

Renax
-
-

Post by Renax »

subwoofer wrote: Sylinder #4 slites ofte voldsomt pga utforminga av kjølesystemet. Mål ut alle sylinderene før du bestemmer deg for å legge penger i overhalinga.
Skal selvfølgelig sjekkes det som sjekkes kan før evt overhaling ja, har 2 JX motorer så regner med å uansett komme utav det med minimum 1:)
subwoofer wrote: Hvis det er kollisjon mellom LDA og vannstuss? Bruk litt lengre bolter til å holde fast LDAen, og sett en mutter mellom LDA og brakett. Evt. bygg opp med skiver.
Kollisjon mellom LDA-brankett og vannstuss ja, space branketten ut fra pumpa vil bare gjøre vondt verre, må kappe i LDA-brankett, både pga dette og å få dieselrørene på plass...
Renax
-
-

Post by Renax »

Da var motor i bilen igen, branketten til lda måtte kappes i og heve litt, for å få klaring til dieselrør og vannstussen. Oljeretur måtte bøyes litt for å nå ned til bunnpanna.
Ellers plug and play, satser på å få kobla opp alt og få starta imorra.

Er det noen som har fått fiksa gjengene til bunnpluggen? Nye panna fra delebilen var ikke mye bedre enn den gamle, så tenker å prøve å sette i innsatsgjenger...

Renax
-
-

Post by Renax »

Motor går, men ikke godt, det smeller også litt i eksosen avogtil...
Må gå over timinga på regreim og pumpe på nytt for å finne utav dette.

Gjorde ett forsøk på å lufte, men det var nok ikke helt vellykket iogmed at den likevel kokte da jeg kjørte en prøvetur.

Er noe rart også med pumpa, for max-fuel skruen står å butter i bunn for at den skal starte i det hele tatt, har noen mistanker men må snakke med pumpeguruene før jeg gjør noe med det... evt så blir det kjørt med jx pumpe til nyåret engang, så kan vi sammenligne min og Andreas sin pumpe... (da de skal vere like)

Renax
-
-

Post by Renax »

Angrer nå pa at jeg ikke bytta toppakning når motoren var ute...

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Sitter med en følelse av at man ofte angrer på at man ikke totaloverhalte motoren når den var ute. Der har jeg vært en gang eller to, i det minste.
Joachim

Renax
-
-

Post by Renax »

Var ikke toppakning likevel, jeg ble lurt av røyken...
Her er problemet:
Image

For de som ikke ser bilde er det en stk turbo med brekt aksling på eksossia...
Bytter toppakning også, både fordi jeg har den, og jeg ville sjekke topp og sylindere, så slipper jeg å tenke på det...

Renax
-
-

Post by Renax »

Enda er det noe som ikke stemmer, den går ganske dårlig, og det smeller litt i eksosen innimellom... høres ut som feiltenning for mine ører, men en dieselbil kan vel ikke feiltenne?

Renax
-
-

Post by Renax »

Hmm, fant ett problem: oljepumpa pumper ikke olje!
Skal skjekke og fikse imorra, og må skaffe enda en turbo, forhåpentligvis har ikke blokka tatt for stor skade...

Post Reply