martins.macs wrote:Igjen en god grunn til å tenke Scooby-doo konverteringVonZu wrote:Ja, det der er merkelig. Og etter hvert beskrevet en del plasser her inne.
Jeg har opplevd (og opplever) det på syncroen og kometen. Motoren tuller som bare juling, og dagen etter skulle en tro det aldri hadde skjedd.
Jeg mener å huske at subwoofer også hadde noe tilsvarende. Og at det hos han var luftmengdemåleren.
VW T3 Coach 1990
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: VW T3 Coach 1990 (martins prosjekt nr.2)
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
I går gikk jeg over alle ledninger og koblinger i motorrommet, men fant ikke noe tydelig feil. Ledningene og koblingene ser fine og gode ut men ingen liv i motoren. Den startet fortsatt tungt, ristet og kuttet ut på lave turtall.
Jeg var nesten klar til å gi meg men så prøvde jeg ut en triks med Idle Stabilizer. Koblet den ut og koblet ledningene sammen. Vips - og plutselig startet motoren fint. Prøvekjørte litt og motoren gikk helt fint så jeg koblet Idle Stabilizer tilbake igjen for å teste, men da ble det ikke noe endring - motoren fungerte like fint... merkelig.
Senere i går tok jeg en to timers prøvetur og motoren fungerte perfekt.
Jeg var nesten klar til å gi meg men så prøvde jeg ut en triks med Idle Stabilizer. Koblet den ut og koblet ledningene sammen. Vips - og plutselig startet motoren fint. Prøvekjørte litt og motoren gikk helt fint så jeg koblet Idle Stabilizer tilbake igjen for å teste, men da ble det ikke noe endring - motoren fungerte like fint... merkelig.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
husk det at ledningen til hall kontrollen går gjennom tomgangsstabiliseringen,
har du også sjekket releet bak høyre baklys, slik at det er god kontakt.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Dårlig kontakt pga irr, som ble bedre da du dro det fra hverandre og satte det sammen igjen ?martins.macs wrote:I går gikk jeg over alle ledninger og koblinger i motorrommet, men fant ikke noe tydelig feil. Ledningene og koblingene ser fine og gode ut men ingen liv i motoren. Den startet fortsatt tungt, ristet og kuttet ut på lave turtall.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
martins.macs
- -

..yes.. da står bilen stille igjen.. De samme symptomene og denne gangen hjalp det ikke å koble vekk Idle Stabilizer.
Det virker som om problemet er mest i lave turtall, hvis jeg klarer å komme opp i høyere turtall så fungerer motoren og når den blir varmere så fungerer den også på lave turtall.
Tja.. tviler litt på det. Kontaktene ser helt fine ut.
Det virker som om problemet er mest i lave turtall, hvis jeg klarer å komme opp i høyere turtall så fungerer motoren og når den blir varmere så fungerer den også på lave turtall.
Selve Hall kontrollen har jeg ikke sjekket men kontakten der så fin ut. Releet bak høyre baklys er sjekket men fant ikke noe feil der.ducce999s wrote:husk det at ledningen til hall kontrollen går gjennom tomgangsstabiliseringen,
Tur-Bo wrote: Dårlig kontakt pga irr, som ble bedre da du dro det fra hverandre og satte det sammen igjen ?
Tja.. tviler litt på det. Kontaktene ser helt fine ut.
Martins
VW T3 Coach 1990 (martins prosjekt nr.2)
Har du målt på LMMen? Hvis den fusker vil du få allverdens rare feil. Viser den for lite kan det gi fuelkutt ved fullgass over 1500, for mye kan de gi fullgassanriking på tomgang, i det hele tatt blir det uforutsigbart om motoren drukner eller sultes.
LMM har et mekanisk potmeter som slites, hvis motstandsbanen er utslitt eller møkkete vil motstandsverdien hoppe rundt og fusking et faktum.
LMM har et mekanisk potmeter som slites, hvis motstandsbanen er utslitt eller møkkete vil motstandsverdien hoppe rundt og fusking et faktum.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
ducce999s
- -

Viktigst på LMM er å måle signalet 0-5 volt, sjekk instruksen men har før meg at det er pinne 2 og 4 på selve kontakten.
Koble på voltmeter starte gå sakte opp i turtall og sjekk at spenningen øker stabilt uten noen hopp
Sent from my LT18i using Tapatalk
Koble på voltmeter starte gå sakte opp i turtall og sjekk at spenningen øker stabilt uten noen hopp
Sent from my LT18i using Tapatalk
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
martins.macs
- -

Da har jeg målt litt og fått noen indikasjoner på hva som kunne kanskje være feil.
Jeg jobbet gjennom dette skjema og her er resultatene:

Nesten alt ser greit ut, bortsett fra en injektor som viste kun 8, men etter jeg renset kontakten, ble de 17 som alle andre.
LMM,en ble også målt men der er jeg litt usikker på resultatene. Jeg brukte metoden som Ducce999s ambefalte og da målte jeg 3 volt på signalet. Men når jeg går opp i turtall (vrir på den lille dingsen) så er det fint stigning i spenningnen til ca. midten, da begynner tallene å hoppe opp og ned.
Etter mange prøvinger så ser jeg nå at hvis jeg holder gasspedalen halveis ned så starter motoren litt bedre og hvis jeg da holder litt høyere turtall en stund så fungere motoren litt bedre. Når den blir varm så starter den fint og fungerer fint men på tomgang er turtallet ganske ustabilt fortsatt (flyter litt opp og ned). Hvis jeg gir gass og slipper den så faller turtallet veldig langt ned og så øker igjen.
Så min elektor-amatør hodet vil tenke at det er LMM,en som lager trøbbel... eller tenker jeg helt feil?
Jeg jobbet gjennom dette skjema og her er resultatene:

Nesten alt ser greit ut, bortsett fra en injektor som viste kun 8, men etter jeg renset kontakten, ble de 17 som alle andre.
LMM,en ble også målt men der er jeg litt usikker på resultatene. Jeg brukte metoden som Ducce999s ambefalte og da målte jeg 3 volt på signalet. Men når jeg går opp i turtall (vrir på den lille dingsen) så er det fint stigning i spenningnen til ca. midten, da begynner tallene å hoppe opp og ned.
Etter mange prøvinger så ser jeg nå at hvis jeg holder gasspedalen halveis ned så starter motoren litt bedre og hvis jeg da holder litt høyere turtall en stund så fungere motoren litt bedre. Når den blir varm så starter den fint og fungerer fint men på tomgang er turtallet ganske ustabilt fortsatt (flyter litt opp og ned). Hvis jeg gir gass og slipper den så faller turtallet veldig langt ned og så øker igjen.
Så min elektor-amatør hodet vil tenke at det er LMM,en som lager trøbbel... eller tenker jeg helt feil?
Martins
-
ducce999s
- -

Enig med deg at det tyder på LMM, som sagt denne skal ha en jevn stigning på spenningen opp til 5 V. Hvis du gjør en test ved å ta av lokket på LMM og holde gassen på litt over 3000rpm så tipper jeg at armen på LMM står omtrent der du begynner å få dårlige signaler.
Du kan da prøve å ta en myk trase å rense kontakten på armen og på banen. Så mål igjen.
Hvis ikke det blir bedre så skifte LMM med en du vet fungerer feilfritt.
Hva gjelder temp sensor I så har jeg for meg at det står feil i tabellen og skal være 14 og 6 ikke 14 og 16.
Hva gjelder verdi temp sensor II så tolker jeg det til at du målt i kOhm og med varm motor?
Du kan da prøve å ta en myk trase å rense kontakten på armen og på banen. Så mål igjen.
Hvis ikke det blir bedre så skifte LMM med en du vet fungerer feilfritt.
Hva gjelder temp sensor I så har jeg for meg at det står feil i tabellen og skal være 14 og 6 ikke 14 og 16.
Hva gjelder verdi temp sensor II så tolker jeg det til at du målt i kOhm og med varm motor?
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Høres ut som overledning, men som du sier - en rens har nok gjort susen. Men det har helt sikkert ikke hjulpet på oppførselen.martins.macs wrote:Nesten alt ser greit ut, bortsett fra en injektor som viste kun 8, men etter jeg renset kontakten, ble de 17 som alle andre.
Det du ser der er regelrett krise, sett fra ECUen, og vil forklare veldig mye av trøbbelet. Når spenningen hopper til topps vil den pøse på med suppe, kanskje nok til å drukne motoren, og når den hopper til bunn gir den ikke bensin i det hele tatt. Litt uflaks da så drukner du motoren i det du stopper, og da blir den vanskelig å starte igjen. Hvis du har kjempeflaks gir den 5V når du har sluppet gassen. Da får du bensin nok til feit blanding med full spjeldåpning, ikke tomgang. Det er en viss forskjell i mengde...martins.macs wrote:LMM,en ble også målt men der er jeg litt usikker på resultatene. Jeg brukte metoden som Ducce999s ambefalte og da målte jeg 3 volt på signalet. Men når jeg går opp i turtall (vrir på den lille dingsen) så er det fint stigning i spenningnen til ca. midten, da begynner tallene å hoppe opp og ned.
Joachim
-
ducce999s
- -

hvis du nå går inn og åpner LMM så kan det være greit å vete

TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
martins.macs
- -

I går etter mye fikling fikk jeg start på motoren og kjørte en tur på ca. 2 timer. Alt fungerte fint. Motoren startet hver gang uten noe tull. God akselarasjon og ganske jevnt gang. Litt lavte turtall på tomgang men ellers ok.
I dag prøvde jeg starte bilen. Motoren startet og virket helt normalt de første 30 sek. så plutselig stoppet den igjen og når jeg prøver å starte den igjen så blir den vanskelig igjen - rister, kutter ut, røyker (bensin lukt)..
Så problemene gjeller kun når motoren er kald.
I dag prøvde jeg starte bilen. Motoren startet og virket helt normalt de første 30 sek. så plutselig stoppet den igjen og når jeg prøver å starte den igjen så blir den vanskelig igjen - rister, kutter ut, røyker (bensin lukt)..
Så problemene gjeller kun når motoren er kald.
Martins
-
ducce999s
- -

kortslutt temp måler 2 oppe ved digjetkontakten så har du eliminiert sjokfunksjonen. Går greit å bruke en binders hvis du åpner selve kontakten
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
martins.macs
- -

Jeg prøvde nettopp men ble ikke noe bedreducce999s wrote:kortslutt temp måler 2 oppe ved digjetkontakten så har du eliminiert sjokfunksjonen. Går greit å bruke en binders hvis du åpner selve kontakten
Martins
-
martins.macs
- -

.. her er det fortsatt full krangling med wbx,en. Dessverre har jeg ikke fått skiftet ut LMM,en ennå så det kan hende at det er den som feiler hele greia men jeg tror at jeg har klart å kartlegge problemet litt bedre nå.
Motoren har vært tungstartet og veldig ustabil til den blir varm men på lørdag nektet den å starte i det hele tatt. Jeg prøvde ut alt mulig uten å lukkes. Sjekket alle ledninger, plugger og kontakter. Tok ut injektorer og sjekket om de spruter ut bensin. Ingen tegn til noe feil.
Etter mange timer i regnværet, når jeg var klar til å gi opp gjorde jeg siste idiotforsøk. Dette har fungert utmerket på gamle, slitne LADA så jeg ville teste dette ut på vw. Jeg skrudde ut plugger og sprøytet bensin rett inn i sylindrene og vips motoren startet umiddelbart. Ingen risting eller black out. Kjørte lengre tur og fungerte perfekt.
Neste dag - stod motoren helt stille igjen og ville ikke starte. Nå tok jeg av luftfilter og sprøytet bensin rett inn i inn-sug.. og motoren startet umiddelbart.
Denne prosedyren har jeg prøvd nå flere ganger og har fungert hver gang. Motoren starter fint, ingen ujevnt gange eller noen tegn til feil i systemet.
Høres dette ut som typisk LMM-feil eller kan det være noe annet?
rare greier..
Motoren har vært tungstartet og veldig ustabil til den blir varm men på lørdag nektet den å starte i det hele tatt. Jeg prøvde ut alt mulig uten å lukkes. Sjekket alle ledninger, plugger og kontakter. Tok ut injektorer og sjekket om de spruter ut bensin. Ingen tegn til noe feil.
Etter mange timer i regnværet, når jeg var klar til å gi opp gjorde jeg siste idiotforsøk. Dette har fungert utmerket på gamle, slitne LADA så jeg ville teste dette ut på vw. Jeg skrudde ut plugger og sprøytet bensin rett inn i sylindrene og vips motoren startet umiddelbart. Ingen risting eller black out. Kjørte lengre tur og fungerte perfekt.
Neste dag - stod motoren helt stille igjen og ville ikke starte. Nå tok jeg av luftfilter og sprøytet bensin rett inn i inn-sug.. og motoren startet umiddelbart.
Denne prosedyren har jeg prøvd nå flere ganger og har fungert hver gang. Motoren starter fint, ingen ujevnt gange eller noen tegn til feil i systemet.
Høres dette ut som typisk LMM-feil eller kan det være noe annet?
Martins
Fuskende bensintrykk?
Joachim
-
martins.macs
- -

Tja.. men burde ikke dette kjennes også på varm motor og under hard kjøring?subwoofer wrote:Fuskende bensintrykk?
Problemet oppstår kun når motoren er kald og stått i ro over lengre tid. Det virker sånn at det mangler akkurat den første start-kicken. Når motoren er i gang så går den som en klokke. Drar godt og ingen fusking.
Tidligere i januar hadde jeg dårlig bensinpumpe og da merket jeg fusking ved pådrag men pumpen er skiftet og fungerer godt, vil jeg tro.
Martins
Har du fortsatt bindersen installeret istedenfor temp-2-føleren? Da vil den tro den er på kokepunktet, og at den dermed ikke trenger ekstra fuel for start. Da vil den være vanskelig å starte, akkurat som en forgassermotor med Stromberggasser og chokewire som har hoppet av.
Joachim
-
martins.macs
- -

Jeg testet trikset med bindersen men det hjalp ikke så jeg har tatt den vekk nå.subwoofer wrote:Har du fortsatt bindersen installeret istedenfor temp-2-føleren? Da vil den tro den er på kokepunktet, og at den dermed ikke trenger ekstra fuel for start. Da vil den være vanskelig å starte, akkurat som en forgassermotor med Stromberggasser og chokewire som har hoppet av.
Martins
Du har sikkert kontrollert opptil mange ganger, men slutter tomgang/fullgass-bryteren på gasspjeldet som den skal på tomgang? Litt for stram gasswire eller feiljustert bryter?
Joachim
-
martins.macs
- -

Det er Throttle Switch du tenker på, ikke sant? De har jeg sjekket. Den ene gjør en "klick" først når jeg vrir på gasspjeldet litt og den andre "klick,en" kommer helt på slutten. Om det er på riktig tidspunkt..hmm det er jeg litt usikker på. Den første "kick,en" er jo veldig tidlig. Kanskje litt for tidlig? Jeg tror jeg får vridd ca. 1-2mm på gasspjeldet og så kommer den første "klick,en".subwoofer wrote:Du har sikkert kontrollert opptil mange ganger, men slutter tomgang/fullgass-bryteren på gasspjeldet som den skal på tomgang? Litt for stram gasswire eller feiljustert bryter?
Det virker sånn at det er ett eller annet som overstyrer injektorene og stopper/hindrer innsprøyting av bensin.
Martins
Det kan være LMMen som kødder. Jeg kjenner ikke detaljene om softwaren inni den, men jeg er rimelig sikker på at den har en "flood clear"-funksjon som skal slå til når du trår pedalen i teppet mens du kinner, sånn at du kan få start selv om du av en eller annen grunn har druknet den. Da kuttes fuel fullstendig til det tenner eller du slipper gassen. Siden Digijet ikke har TPS og bare har en felles bryter for tomgang og fullgass må det bety at LMMen har en betydning for den funksjonen.
Men jeg får ikke temperaturavhengigheten til å stemme - med mindre problemet er at kontakten er såvidt god nok når alt er varmt og akkurat for dårlig når det er kaldt.
Men jeg får ikke temperaturavhengigheten til å stemme - med mindre problemet er at kontakten er såvidt god nok når alt er varmt og akkurat for dårlig når det er kaldt.
Joachim
-
martins.macs
- -

Ja, dette høres logisk ut og jeg tror at det er akkurat LMM,en som feiler. Kanskje en kombinasjon av LMM og dårlig temp-giver..subwoofer wrote:Det kan være LMMen som kødder. Jeg kjenner ikke detaljene om softwaren inni den, men jeg er rimelig sikker på at den har en "flood clear"-funksjon som skal slå til når du trår pedalen i teppet mens du kinner, sånn at du kan få start selv om du av en eller annen grunn har druknet den. Da kuttes fuel fullstendig til det tenner eller du slipper gassen. Siden Digijet ikke har TPS og bare har en felles bryter for tomgang og fullgass må det bety at LMMen har en betydning for den funksjonen.
Martins
Har du målt throttle switch, eller bare hørt klikk? Hender brytere ikke virker selv om de klikker.
-
martins.macs
- -

Jeg tror jeg målte den men skal ta en kontrollmåling i kveld. Det skal være "0" i motstand på tomgang og "0" på på maks turtall, ikke sant?Livar wrote:Har du målt throttle switch, eller bare hørt klikk? Hender brytere ikke virker selv om de klikker.
Martins