Kraftig risting i Transporter med AXD motor
Re: Kraftig risting i Transporter med AXD motor
Jeg har samme problem......kraftig risting mellom 1800-2200 rpm. Har byttet kam/løftere/kamsensor/dieselfilter...... Vet ikke hva mer kan jeg gjøre.....
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Hvis det er automaten i profilen din, er jeg redd du må sjekke opp den automaten. Er det utført vedlikehold på den noen gang?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jep. Har byttet olje 2 ganger...Aut. er ikke problemet jeg tror.....
Injectorer? Ledningsnett?
-
traindriver
- Car: 2004 T5
Etter bytte av clutch/svinghjul, glødeplugger og dysepakninger (bilen var vanskelig og starte helt til de pakningene ble byttet) så har min 2005 T5/AXD 131Hk også begynt og få problemer i området 1800-2200 omdreininger ved belastning.
Den høres helt fin ut på samme turtall på tomgang, men under belastning virker det som noe av effekten "forsvinner" ved 16-1800 omdreininger og så er det som en propp løsner og motoren skyter fart når den kommer opp i 2200-2400 omdreininger.
Enkelte ganger reduserer motoren turtallet selv nedover, helt til 1000 omdreininger har jeg opplevd. Men av-på med tenningen mens jeg kjører så går den tilbake til normal funksjon igjen. Mistenker at det kan ha noe med dysene og det pakningsbyttet som ble gjort der, men tar gjerne i mot tips/råd herfra
Den høres helt fin ut på samme turtall på tomgang, men under belastning virker det som noe av effekten "forsvinner" ved 16-1800 omdreininger og så er det som en propp løsner og motoren skyter fart når den kommer opp i 2200-2400 omdreininger.
Enkelte ganger reduserer motoren turtallet selv nedover, helt til 1000 omdreininger har jeg opplevd. Men av-på med tenningen mens jeg kjører så går den tilbake til normal funksjon igjen. Mistenker at det kan ha noe med dysene og det pakningsbyttet som ble gjort der, men tar gjerne i mot tips/råd herfra
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
traindriver wrote:Etter bytte av clutch/svinghjul, glødeplugger og dysepakninger (bilen var vanskelig og starte helt til de pakningene ble byttet) så har min 2005 T5/AXD 131Hk også begynt og få problemer i området 1800-2200 omdreininger ved belastning.
Er mange tilfeller der AXD-motorene går i nødmodus pga overboost på ladetrykket (da opplever man at problemet løses ved å slå av og på tenningen siden det var et forbigående problem). Årsaken er ofte at turboens reguleringsmekanisme er kokset pga EGR-funksjonen. Står masse info i dette forumet angående blending/fjerning av EGR
Jeg har et problem med min t5 som minner mye om de som blir beskrevet i denne tråden, uten at det kan identifiseres helt.
Den starter lett og normalt, har enda ikke funnet noen regelmessighet over når ristingen oppstår, men det kan stemme at det er under litt tyngre belastning, ofte i motbakker i turtallsomr rett under 2000rpm. Når den er slik stopper den også hvis jeg slakker av, feks inn mot et kryss, veldig beleilig. Den er da meeeget seig å få liv i igjen, må kjinne i minst 1.min.
Jeg har også merket at det surkler fælt og er vakum i tanken etter den har stoppet.
Når den starter igjen går den som normalt en stund før det er pån igjen.
Har ikke merket økning i oljenivå, så håper jeg kan utelukke sprekk i toppen rundt dysene?
Den har også fått en ny dyse, samt ledningsnett til disse, for ikke så lenge siden. Regner med de på verkstedet hadde reagert på tilstanden på omkringplasserte deler da denne jobben ble utført.
På forhånd takk for respons
Den starter lett og normalt, har enda ikke funnet noen regelmessighet over når ristingen oppstår, men det kan stemme at det er under litt tyngre belastning, ofte i motbakker i turtallsomr rett under 2000rpm. Når den er slik stopper den også hvis jeg slakker av, feks inn mot et kryss, veldig beleilig. Den er da meeeget seig å få liv i igjen, må kjinne i minst 1.min.
Jeg har også merket at det surkler fælt og er vakum i tanken etter den har stoppet.
Når den starter igjen går den som normalt en stund før det er pån igjen.
Har ikke merket økning i oljenivå, så håper jeg kan utelukke sprekk i toppen rundt dysene?
Den har også fått en ny dyse, samt ledningsnett til disse, for ikke så lenge siden. Regner med de på verkstedet hadde reagert på tilstanden på omkringplasserte deler da denne jobben ble utført.
På forhånd takk for respons