Bremsefeil på T4
Re: Bremsefeil på T4
Hadde det ikke vært for at hovedsylinderen var nettop byttet, så hadde det vel vært den som var hovedmistenkt?
Symtomene går jo på den...?
Som rikskringkastingen sier så skal jo ikke pedalen sige til bunns uansett, men kun litt sig, om servoen er ødelagt/lekker!
Så da er man tilbake til det hydrauliske og mekaniske, som kringkastingen er inne på!
(høyttenking)
Symtomene går jo på den...?
Som rikskringkastingen sier så skal jo ikke pedalen sige til bunns uansett, men kun litt sig, om servoen er ødelagt/lekker!
Så da er man tilbake til det hydrauliske og mekaniske, som kringkastingen er inne på!
(høyttenking)
Torbo
-
Snowman0511
- Car: T4 1995
- Phone: 46745525
Skivene har vært av og er slipt blanke og rette. Det er ikke montert nye klosser da disse var nesten nye. Pedalen fjærer ikke når motoren går. Når man girden ett jevnt trykk med benet siger den helt ned til bunnen
Kan den nye hovedsylinderen være rett og slett feilvare?Snowman0511 wrote:Skivene har vært av og er slipt blanke og rette. Det er ikke montert nye klosser da disse var nesten nye. Pedalen fjærer ikke når motoren går. Når man girden ett jevnt trykk med benet siger den helt ned til bunnen
Alt (nesten) går jo i retning av den, etter div. andre oppklaringer?
Kanskje "læregutten" på renoveringsfabrikken har satt inn pakning feil vei, eller glemt en pakning?
Man kan jo ikke være sikker på noe? Kanskje du kan driste deg til å gjøre det selv?
Torbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Hva skjer når du gir pedalen hardt og kontant trykk, og ikke slipper trykket?
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Snowman0511
ser den Torbo, men 3 forskjellige om det samme symtomet??
Vet ikke helt hva Neergård tenker på nå, men som skrevet flere ganger her så siger pedalen til bunns om man holder trykk på den med motoren i gang
Vet ikke helt hva Neergård tenker på nå, men som skrevet flere ganger her så siger pedalen til bunns om man holder trykk på den med motoren i gang
Ved et hard trykk på pedalen vil jo leppa på bremsepakningen inni der legge seg klistret ut til sylinderen og tette bedre, og jeg forstod Neergård riktig?
Men da må den nok stå riktig vei inne i syl.
Så mange ganger som du har tråkket, ville du nok sett lekkasje nå, om det var det?
men innvending lekkasje som er kringkastet her inne vil jo ikke gi utvendig lekkasje, om den bakerste pakningen er i orden. Tror jeg...
Så mange ganger som du har tråkket, ville du nok sett lekkasje nå, om det var det?
men innvending lekkasje som er kringkastet her inne vil jo ikke gi utvendig lekkasje, om den bakerste pakningen er i orden. Tror jeg...
Torbo
-
Neergård
- -

Re: Re: Bremsefeil på T4
Stemmer ja.Torbo wrote:Ved et hard trykk på pedalen vil jo leppa på bremsepakningen inni der legge seg klistret ut til sylinderen og tette bedre, og jeg forstod Neergård riktig?
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis du har montert brukte klosser tilbake, og disse har slitt seg til skivene fra før, så er det nok ikke der problemet ligger. Jeg går ut fra at du har gjort godt reint slik at klossene beveger seg lett ut og inn. Pedal som siger sakte ned mot gulvet med jevnt pedaltrykk kan tyde på noe hydraulisk. Hvis det ikke forsvinner bremsevæske, og det ikke er tegn til utvendig lekkasje, så er det veldig nærliggende å tenke hovedsylinder. Men hvis du har prøvd tre nye hovedsylindre med samme symptomer, så er jeg enig i at det virker litt usannsynlig. Var hjulsylinderne bak også nye? Har du prøvd å løsne forsiktig på støvhettene på hjulsylinderne og bremsekalipperne? Det er nok plass til litt bremsevæske bakom dem før det blir synlig lekkasje, men ikke ubegrensede mengder. Jeg har egentlig ikke så mange flere ideer. Hvis du har de gamle bremseskoa, hva med å sette dem tilbake midlertidig? Bare for å prøve å elliminere en feilkilde.
Dette er forresten snakk om en tohjulstrekker med lastavhengig ventil, men uten ABS? Har du enstemplet eller tostemplet kalipper forresten? Hvis du har flytende kalipper med ett stempel, har du sjekket at begge glideboltene er løse og beveger seg lett?
Dette er forresten snakk om en tohjulstrekker med lastavhengig ventil, men uten ABS? Har du enstemplet eller tostemplet kalipper forresten? Hvis du har flytende kalipper med ett stempel, har du sjekket at begge glideboltene er løse og beveger seg lett?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Snowman0511
Nye pumper bak, ingen lekaskje. Ingenlekkasje framme. 1 stempel i kaliptere. Nye bånd bak da 2 av de gamle hadde sluppet taket. lasteavhenig ventil virker som den skal ikka ABS. MEN. Har i dag konstatert at problemet ligger på høyre framme etter tips fras Cristoffersen og Bekken i Oslo. Men hva som er problemet er fortsatt ett mysterium. Har tatt av kalipteren, tatt ut stempel og gjort rent, smurt men tynn olje til kaliptere og montert. Sjekket for lekkasje, og det er der ikke. Men fortsatt samme problem.
Oi, oi, OBS, tynn olje? Ikke animalsk olje vel?
Bremsepakninger tåler ikke vanlig olje, da pakningene sveller opp!
Kun vegitabilsk, som bremsevæske og få andre ting, so Ate-fett og annen bremsemonteringspasta!
Beklager denne avsporingen, men om du vet det så kan det være greit at ingen går i denen fella!
Oppsvulmede pakninger gir trege og hengende bremser og andre farlige ting. Kan hende det kan gi synkende pedal også?
Bremsepakninger tåler ikke vanlig olje, da pakningene sveller opp!
Kun vegitabilsk, som bremsevæske og få andre ting, so Ate-fett og annen bremsemonteringspasta!
Beklager denne avsporingen, men om du vet det så kan det være greit at ingen går i denen fella!
Oppsvulmede pakninger gir trege og hengende bremser og andre farlige ting. Kan hende det kan gi synkende pedal også?
Torbo
-
Snowman0511
jeg vet, men denne er beregnet til dette
Visste nok at du visste, men nå vet kansje de som ikke visste det her inen det også, om det er noen. Jeg har reparert slike bremser hvoer en hadde brukt olje, og det var noe seigt søl...Snowman0511 wrote:jeg vet, men denne er beregnet til dette
om det er slik i nyere tid vet jeg ikke?
Jeg bare antar at tingene rundt bremser ikek har vært igjennom en revolusjon?
Torbo
-
Neergård
- -

Hvordan fikk du isolert feilen til å måtte være høyre foran?
Frode Neergård
-
Snowman0511
den fikk jeg isolert ved å bruke ett tips fra Christoffersen & Bekken / clutch og brems. Ved å sette en visegrip tang på hver av bremseslangene framme og teste om jeg hadde grei pedal. Og så ta av en og teste, sette denne på igjen og så ta av den andre å teste. Og da fant jeg at det var på høyre framhjul at problemer ligger. Men har fortsatt ikk funnet ut hva problemet er. Så nå vurderer jeg å bytte hele bremserører på den siden
-
masemannen
- Car: T4 2.5TDI 1996
Vet ikke om du har fått løst problemet på din bil. I såfall er det interessant å få vite hva som var problemet og hvordan det ble reparert.
Har selv en 2,5Tdi 96 modell som jeg nylig har skiftet alle bremserør og slanger på. Jeg opplevde det samme som deg når jeg var ferdig!
Startet egentlig med problemer med kalipere bak, men etter å ha sett over bremsene fant jeg ut at det var behov for å skifte litt rør så hvorfor ikke bytte alt?
Den ene kaliperen bak fikk en overhaling, mens den andre måtte byttes da bremsestempelet var så rustent at det umulig kunne "shines" opp igjen.
I og med at bremsesystemet fungerte før jeg startet med jobben var det jo ganske merkelig at pedalen oppførte seg rart etterpå.
Pedalen var hard og fin uten motoren i gang. Når jeg startet motoren sank pedalen dramatisk og det var ikke noe problem å trykke pedalen i bånn. Jeg hadde også veldig dårlig bremsekraft. Hvis jeg pumpet på pedalen mens jeg kjørte ble bremsene bedre og pedalen tok bedre, men etter få sekunder uten å røre pedalen måtte den trykkes i bunn igjen for å få litt bremser og evt pumpes opp igjen.
Løsningen på min bil var mere lufting. Jeg fant ingen lekasjer og bremsemaster, bremsesekraftforsterker osv burde jo ikke gå i stykker av å skifte bremserør, slanger, kaliper og bremseveske?
Lufting må foregå i bestemt rekkefølge. kaliper lengst ifra bremsemaster skal luftes først. En lufter derfor i denne rekkefølgen:
1. Høyre bak
2. Venstre bak
3. Høyre foran
4. Venstre foran
Jeg har ikke luftutstyr og annet "snacks" for å lufte. Jeg gjør det på "gamlemåten". En pumper, holder pedalen og jeg åpner og lukker luftenippelen. Gjør dette 5-6 ganger pr kaliper. I og med at jeg opplevde problemer ved første testkjøring gikk jeg en skikkelig lufterunde på bilen. Jeg gikk lufterunden 5 ganger.
Vips! Så hadde jeg fått normal pedal igjen.
Bilen stod med fronten litt oppover. Det hjelper muligens å få bremseveskebeholderen så høyt som mulig i forhold til bremsemaster og bremsekraftforsterker. Det kan visstnok også samle seg luft i systemet her. det er også veldig viktig å hele tiden etterfylle bremseveske mens lufting pågår. blir nivået for lavt dras ny luft inn i systemet og en må starte på nytt.
Har lest litt om andre som har hatt tilsvarende problemer. Ofte skyldes det at en ikke har fått luftet godt nok. Veldig mange anbefaler å bruke verktøy som går på trykkluft. Her er det forskjellige varianter, men Biltema selger en nokså billig som suger ut bremseveske ved hjelp av trykkluft.
Det er også en ide å kople på en flaske med bremseveske på bremseveske beholderen slik at det umulig kan gå tomt for veske mens en holder på.
Det må komme helt ren veske ut. selv små mengder med luft og bittesmå luftbobler i bremsevesken kan gi store utslag på bremsepedalen. Og ikke minst er det veldig trafikkfarlig.
Har selv en 2,5Tdi 96 modell som jeg nylig har skiftet alle bremserør og slanger på. Jeg opplevde det samme som deg når jeg var ferdig!
Startet egentlig med problemer med kalipere bak, men etter å ha sett over bremsene fant jeg ut at det var behov for å skifte litt rør så hvorfor ikke bytte alt?
Den ene kaliperen bak fikk en overhaling, mens den andre måtte byttes da bremsestempelet var så rustent at det umulig kunne "shines" opp igjen.
I og med at bremsesystemet fungerte før jeg startet med jobben var det jo ganske merkelig at pedalen oppførte seg rart etterpå.
Pedalen var hard og fin uten motoren i gang. Når jeg startet motoren sank pedalen dramatisk og det var ikke noe problem å trykke pedalen i bånn. Jeg hadde også veldig dårlig bremsekraft. Hvis jeg pumpet på pedalen mens jeg kjørte ble bremsene bedre og pedalen tok bedre, men etter få sekunder uten å røre pedalen måtte den trykkes i bunn igjen for å få litt bremser og evt pumpes opp igjen.
Løsningen på min bil var mere lufting. Jeg fant ingen lekasjer og bremsemaster, bremsesekraftforsterker osv burde jo ikke gå i stykker av å skifte bremserør, slanger, kaliper og bremseveske?
Lufting må foregå i bestemt rekkefølge. kaliper lengst ifra bremsemaster skal luftes først. En lufter derfor i denne rekkefølgen:
1. Høyre bak
2. Venstre bak
3. Høyre foran
4. Venstre foran
Jeg har ikke luftutstyr og annet "snacks" for å lufte. Jeg gjør det på "gamlemåten". En pumper, holder pedalen og jeg åpner og lukker luftenippelen. Gjør dette 5-6 ganger pr kaliper. I og med at jeg opplevde problemer ved første testkjøring gikk jeg en skikkelig lufterunde på bilen. Jeg gikk lufterunden 5 ganger.
Vips! Så hadde jeg fått normal pedal igjen.
Bilen stod med fronten litt oppover. Det hjelper muligens å få bremseveskebeholderen så høyt som mulig i forhold til bremsemaster og bremsekraftforsterker. Det kan visstnok også samle seg luft i systemet her. det er også veldig viktig å hele tiden etterfylle bremseveske mens lufting pågår. blir nivået for lavt dras ny luft inn i systemet og en må starte på nytt.
Har lest litt om andre som har hatt tilsvarende problemer. Ofte skyldes det at en ikke har fått luftet godt nok. Veldig mange anbefaler å bruke verktøy som går på trykkluft. Her er det forskjellige varianter, men Biltema selger en nokså billig som suger ut bremseveske ved hjelp av trykkluft.
Det er også en ide å kople på en flaske med bremseveske på bremseveske beholderen slik at det umulig kan gå tomt for veske mens en holder på.
Det må komme helt ren veske ut. selv små mengder med luft og bittesmå luftbobler i bremsevesken kan gi store utslag på bremsepedalen. Og ikke minst er det veldig trafikkfarlig.