VW T3 Coach 1990

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Re: VW T3 Coach 1990 (martins prosjekt nr.2)

Post by martins.macs »

Rikskringkastingen wrote:
martins.macs wrote: Dagen etterpå ble bilen kjørt til verkstedet for å sjekke understellet og justere geometrien men det viste seg at par dingser (gjemte hva hetter de på norsk) måtte skiftes. Den som har reparert bilen før hadde tatt en enklere løsning - sveist de fast...
Dette er de øvre bærearmsforingene. Tenker du på det sveisepunktet som sitter mellom den ytre hylsa og bærearmen? Det er originalt fra Volkswagen. Det skal slipes bort før du presser ut den gamle foringen, og den nye skal sveises fast igjen. Bare et lite sveisepunkt som skal hindre den i å løsne. Viktig at det ikke blir så varmt at innmaten i foringa smelter. Men om du ikke har gjort det så er det nok ikke noen krise. Foringa kommer jo ingen vei, det eneste må være om den begynner å rotere i hullet i bærearmen. Men det tror jeg vel ikke det er noen stor fare for. På syncro, som har støpte bærearmer, er det like foringer. Men de er ikke sveiset fast.
Aha.. det viste jeg ikke. Takk for tips!
Men den som hadde sveist der sist, har gjort det seriøst.. det var ikke bare et lite sveisepunkt.. :evil:

Den ene enden på speedometerwire var var også sveist fast så jeg måtte bytte hele wire :?
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Et wbx dummies spørsmål..

Når jeg starter motoren så drar starteren veeeldig sakte og tungt. Det virker nesten som om batteriet er helt tom selv om det er en helt ny batteri. Motoren starter fint hver gang men det høres bare litt rart ut når starteren dra så tungt. Det sammen har jeg opplevd på en annen T3 med 2.1 wbx så jeg lurer på om det er normalt eller er det noe feil som må fikses?

:?
Martins
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

VW T3 Coach 1990 (martins prosjekt nr.2)

Post by subwoofer »

Det er VELDIG lange ledninger mellom batteriet og starteren, og strømmen må over forbindelsen mellom gir og karrosseri. Ingen av delene er vel å regne som ideelt.

I tillegg mistenker jeg at WBXene ikke er verdens letteste å dra rundt fordi de har så stor boring, og DJ har i tillegg godt med kompresjon. Og 20+ år gamle startere begynner vel å bli modne for en opprensning.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

subwoofer wrote:Det er VELDIG lange ledninger mellom batteriet og starteren, og strømmen må over forbindelsen mellom gir og karrosseri. Ingen av delene er vel å regne som ideelt.

I tillegg mistenker jeg at WBXene ikke er verdens letteste å dra rundt fordi de har så stor boring, og DJ har i tillegg godt med kompresjon. Og 20+ år gamle startere begynner vel å bli modne for en opprensning.
Å, takk, da skjønner jeg godt.

:)
Martins
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Hei.

Det som også er viktig å sjekke er bronselagringen som starterakselen tres inn i og som fungerer som akselens opplagring i girkassen .
Denne kan være godt slitt etter endel år.

Om tilfelle er at denne lagringen er slitt medfører det i enkelte tilfeller at starterens aksel ikke lenger er lineær med øvrige innvendige komponenter og således gjør at anker og magneter berører hverandre. Nettopp fordi disse delene slites mot hverandre vil dette også oppleves nettopp slik du beskriver, at den drar tregt rundt.

For å skifte lagringen må du enten ha et spesialværktøy eventuellt banke et langt bor forsiktig inn i lagringen og så forsøke å dra den ut med boret. Hvis disse tingene ikke lar seg gjøre må du senke ned motor og gir for så å komme til med drill og deretter bore ut lagringen.

Du kan også sjekke denne linken her. Litt interessant å se.
http://www.youtube.com/watch?v=tfxYygyV8Nw

Lykke til med feilsøkingen.

Mvh Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

SYNCRO wrote:Hei.

Det som også er viktig å sjekke er bronselagringen som starterakselen tres inn i og som fungerer som akselens opplagring i girkassen .
Denne kan være godt slitt etter endel år.

Om tilfelle er at denne lagringen er slitt medfører det i enkelte tilfeller at starterens aksel ikke lenger er lineær med øvrige innvendige komponenter og således gjør at anker og magneter berører hverandre. Nettopp fordi disse delene slites mot hverandre vil dette også oppleves nettopp slik du beskriver, at den drar tregt rundt.

For å skifte lagringen må du enten ha et spesialværktøy eventuellt banke et langt bor forsiktig inn i lagringen og så forsøke å dra den ut med boret. Hvis disse tingene ikke lar seg gjøre må du senke ned motor og gir for så å komme til med drill og deretter bore ut lagringen.

Du kan også sjekke denne linken her. Litt interessant å se.
http://www.youtube.com/watch?v=tfxYygyV8Nw

Lykke til med feilsøkingen.

Mvh Eskild
Takk for tips, Eskild! Mye nyttig informasjon. Foreløpig starter motoren hver gang så jeg skal satse på at det holder ut til våren. Nå er bilen i aktiv bruk og lite tid til mekking av denne bilen akkurat nå.

:)
Martins
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Stemmer i her, på min WBX så var den innimellom «tungstartet» i startøyeblikket, fikk liksom ikke strøm selv om batteriet var fulladet. Det hjalp betraktelig med å rydde opp i jordinga, men ble ikke helt 100%. Anså dette som «originalt» og det hold i ganske nøyaktig 2 år i helårsdrift i inn og utland, før det sa stopp, null reaksjon. Byttet starteren som hadde stoooor slark med en brukt som var fast og fin, på nystarteren smurte jeg akselen som drevet slider på med drivakselfett (relativt tyntflytende) før montering, og vipps «full go» fra første kontakt, ikke antydning til dveling, like morro å starte hver gang :D
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Hmmm... Dette høres ganske ut som min 2,1. Og der har det sagt full stopp.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Sliter med samme symptomet selv, og mistenker svidd kommutator på starteren. Noen ganger litt treg, noen ganger er det ikke reaksjon i det hele tatt, og noen ganger starter den som en ny bil. Helt etter vær og månefase.

Må vel krype til korset snart, men håper det holder til våren.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

subwoofer wrote:Sliter med samme symptomet selv, og mistenker svidd kommutator på starteren. Noen ganger litt treg, noen ganger er det ikke reaksjon i det hele tatt, og noen ganger starter den som en ny bil. Helt etter vær og månefase.
Akkurat som på min. Og den er som sagt stein dau nå. Finito kaputt.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Jeg har akkurat de samme symptomene. Litt dumt at jeg ikke fikset dette når girkassen var ute og starteren demontert. Tenkte ikke på dette en gang da..heh.

Foreløpig har det fungert og startet hver gang så jeg satser at det holder fram til påske Image
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Bilen var på Eu-troll i dag og det gikk overraskende bra. Godkjent til to nye år uten noen anmerkninger..Image

Siste lørdag ble det skiftet bensinpumpe. Takk til Jarle (Narle) for pumpen. Fungerer veldig bra nå!
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Da har jeg funnet ut i dag at bensinmåleren viser feil. Læretimen kom på en ganske hardcore og pinlig måte. Jeg måtte fra punkt A til punkt B i Bergensby og turen gikk gjennom Nygårdstunnelen. Allerede rett før jeg kjørte inn i tunnelen, kjente jeg at motoren begynner å miste kraft. Jeg kom knapt halvveis i tunnelen og da ble det helt stille.. Heldigvis klarte jeg å trille inn til kanten så nært at det ikke ble noe forstyrrelser i trafikken. Helt tilfeldig hadde jeg en liten reservekanne med knappe 2 liter bensin men påfyll fra en så liten kanne var ikke så lettvint og en halvliter endte opp i mine klær og sko.

Dessverre å få start på bilen var ikke så enkel. Det var luft i systemet og jeg karte ikke få start før batteriet var tom.. Ok, da hadde jeg kun siste hjelpemiddel igjen - å ringe en venn. Heldigvis var en bekjent i nærheten og kom raskt for å hjelpe. Bilen ble tauet ut av tunnelen. For at saken skal bli enda mer pinlig så startet bilen med en gang når jeg prøvde å starte den igjen etter vi var ute av tunnelen. Kompisen trodde at jeg tuller bare med ham..

Det er alltid gøy med T3

:mrgreen:

Noen tips om hvor kan man bestille ny bensinmåler?
Martins
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

På 112i kan det lønne seg å tvangskjøre pumpa ifra boksen der releet sitter hvis du går tom. Jeg tar av slangen inn og lar pumpa gå til det kommer. Omtrent som de fleste ekteskapelige strabaser...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Der Postmeister wrote:På 112i kan det lønne seg å tvangskjøre pumpa ifra boksen der releet sitter hvis du går tom. Jeg tar av slangen inn og lar pumpa gå til det kommer. Omtrent som de fleste ekteskapelige strabaser...
Ja, jeg brukte samme oppskrift siste helg når jeg skiftet til ny bensinpumpe. Fungerte utmerket men i dag, i tunnel så var ikke det mulig. På den ene siden var bilen skviset helt inn til tunnelvegg og på den andre siden var det knapt et par centimeter til svære trailere som passerte i 60-70km/h.

Jeg la pumpen gå flere ganger før jeg begynte å starte selve motoren. Det hjalp litt sikker men det beste hadde jo vært som du sier - å tvangskjøre den.
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Wbx dummies-spørsmål igjen..

Jeg har lagt merke til at motoren går på ganske høye turtall når den er kald. Jeg har ikke turteller så jeg vet ikke nøyaktig i tall men i mine ørene høres det alt for høyt ut. Det er kun de første 3-5 min. Er dette normalt eller er det noe som er defekt? Kanskje bare reguleringssak?

Ellers så fungerer motoren veldig fint og stabilt.

:roll:
Martins
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

normalt... kaldstartsanordning det... dvs på gammeltspråk.. en choke funksjon..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Wbx dummies-spørsmål Nr.67

Bilen har fungert smertefritt fram til nå men i dag morges fikk jeg en litt kjedelig overaskelse. :cry:

Bilen startet fint som vanlig, men etter et par minutters kjøring merket jeg at motoren begynner å kytte ut når jeg slipper gasspedalen og hakke/riste når jeg trykker på pedalen igjen. Først trodde jeg at det er bare noe tull med fuktighet eller noe smuss drivstoff men det ble bare verre og verre. Jeg kom til et lyskryss der jeg måtte bremse ned - når jeg slapp gasspedalen så kyttet motoren ut og fikk blackout. Den ville ikke starte heller og det tok en god stund før jeg fikk start på motoren. Da gikk den fint på høy-turtall men på lavere turtall begynte å kytte ut igjen. Jeg kom til jobben, stoppet og lot motoren å gå på tomgang. Den gikk i 10 sek så ble turtallet lavere og lavere til motoren stoppet helt..

Noen tips til nybegynner om hva kunne være galt og hvor evt. skal jeg begynne å søke etter feilen? Drivstoff eller det elektriske?

Motoren er - 2.1DJ 90mod.

Jeg kjenner at jeg begynner å savne dieselbilen...
Martins
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

1 lade ned digijet instruksen som du finner på tips og trikks som jeg lagt inn.

3 mål opp all elektronisk i hht instruksen

Ut fra symptomen så hadde jeg sett på om d har gnist på pluggene og bensin ut fra spredene, hvis du har det så se på tomgangsventilen trekk av kabel til den så uftmengdemåleren

Så hallkontroll

Instruksen har feilsøkingskjema
Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

ducce999s wrote:1 lade ned digijet instruksen som du finner på tips og trikks som jeg lagt inn.

3 mål opp all elektronisk i hht instruksen

Ut fra symptomen så hadde jeg sett på om d har gnist på pluggene og bensin ut fra spredene, hvis du har det så se på tomgangsventilen trekk av kabel til den så uftmengdemåleren

Så hallkontroll

Instruksen har feilsøkingskjema
Takk for linken! Masse nyttig info :)
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

martins.macs wrote:Wbx dummies-spørsmål Nr.67

Bilen har fungert smertefritt fram til nå men i dag morges fikk jeg en litt kjedelig overaskelse. :cry:

Bilen startet fint som vanlig, men etter et par minutters kjøring merket jeg at motoren begynner å kytte ut når jeg slipper gasspedalen og hakke/riste når jeg trykker på pedalen igjen. Først trodde jeg at det er bare noe tull med fuktighet eller noe smuss drivstoff men det ble bare verre og verre. Jeg kom til et lyskryss der jeg måtte bremse ned - når jeg slapp gasspedalen så kyttet motoren ut og fikk blackout. Den ville ikke starte heller og det tok en god stund før jeg fikk start på motoren. Da gikk den fint på høy-turtall men på lavere turtall begynte å kytte ut igjen. Jeg kom til jobben, stoppet og lot motoren å gå på tomgang. Den gikk i 10 sek så ble turtallet lavere og lavere til motoren stoppet helt..

Noen tips til nybegynner om hva kunne være galt og hvor evt. skal jeg begynne å søke etter feilen? Drivstoff eller det elektriske?

Motoren er - 2.1DJ 90mod.

Jeg kjenner at jeg begynner å savne dieselbilen...
På veien hjem fra jobb gikk motoren som en klokke. Startet med en gang og fungerte helt fint hele veien. Ikke noe tegn til blackout eller fusking.. merkelig. :?
Martins
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ja, det der er merkelig. Og etter hvert beskrevet en del plasser her inne.
Jeg har opplevd (og opplever) det på syncroen og kometen. Motoren tuller som bare juling, og dagen etter skulle en tro det aldri hadde skjedd.

Jeg mener å huske at subwoofer også hadde noe tilsvarende. Og at det hos han var luftmengdemåleren.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

husk at disse diggijettene er følsomme små dyr,men veldig enkle i sinn :mrgreen:

Viktig å gå over alle kontakter slik at det ikke er noe fuzz, diggijetten er basert på stabile signaler antigen resistanser eller spenning. Også viktig å gå over kablingen slik at det ikke er noen brudd som glapper. Styrnettet bak har en tendens å krympe og tørke slik at kablene i selve nettet får brudd. Dvs noen feil kan "løses" ved at en rykker litt i kabelnettet :lol:

LMM: viktig at en også måler spenningen ut fra den, hvis en lyfter på lokket på LMM finner en dette:
Image
ta et tynt mykt papir og dra under "wipers" og over "carbon traces" for å rense og få reine stabile signaler.

Hva gjelder justering av forbruk ihh til bildet, så ikke gå igang med det uten at du er klar over hva du gjør :mrgreen:
trinn et er å justere tenning, 2 justere CO, deretter kan en begynne med å antigen justere "wiper" eller "spring tension" men var klar over at rett som det er så kan du bli nødd til å justere om tenningen igjen pga at du da kommet uten for tabellverdiene som ligger i diggijettens ROM. Finnes mye artig å lese om dette på forumene. Det beste en kan gjøre er å få tak på en Widebandcommander slik at en kan måle 100% hva som skjer.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

I dag morges startet motoren helt fint og virker som den skal men bare etter halvt minutt så kytet den ut igjen. Turtallet falt raskt ned til motoren stoppet. Jeg forsøkte å starte den igjen men det tok lang tid før den startet og da gikk den kun på tre sylindere, ristet og masse eksos lukt og røyk. :?

Planen er se over ledningene og kontaktene i kveld så får vi se om det blir noe bedre.
ducce999s wrote:husk at disse diggijettene er følsomme små dyr,men veldig enkle i sinn :mrgreen:

Viktig å gå over alle kontakter slik at det ikke er noe fuzz, diggijetten er basert på stabile signaler antigen resistanser eller spenning. Også viktig å gå over kablingen slik at det ikke er noen brudd som glapper. Styrnettet bak har en tendens å krympe og tørke slik at kablene i selve nettet får brudd. Dvs noen feil kan "løses" ved at en rykker litt i kabelnettet :lol:

LMM: viktig at en også måler spenningen ut fra den, hvis en lyfter på lokket på LMM finner en dette:
ta et tynt mykt papir og dra under "wipers" og over "carbon traces" for å rense og få reine stabile signaler.

Hva gjelder justering av forbruk ihh til bildet, så ikke gå igang med det uten at du er klar over hva du gjør :mrgreen:
trinn et er å justere tenning, 2 justere CO, deretter kan en begynne med å antigen justere "wiper" eller "spring tension" men var klar over at rett som det er så kan du bli nødd til å justere om tenningen igjen pga at du da kommet uten for tabellverdiene som ligger i diggijettens ROM. Finnes mye artig å lese om dette på forumene. Det beste en kan gjøre er å få tak på en Widebandcommander slik at en kan måle 100% hva som skjer.
Takk for tipsene! Det første blir nå å se over kontaktene og ledningene. Jeg tror ikke at det hadde vært så veldig smart for meg å begynne med justering før selve feilen er lokalisert. Motoren har jo fungert veldig fint med ganske ok forbruk så det må være noe som har gått i stykker eller har dårlig kontakt.
VonZu wrote:Ja, det der er merkelig. Og etter hvert beskrevet en del plasser her inne.
Jeg har opplevd (og opplever) det på syncroen og kometen. Motoren tuller som bare juling, og dagen etter skulle en tro det aldri hadde skjedd.

Jeg mener å huske at subwoofer også hadde noe tilsvarende. Og at det hos han var luftmengdemåleren.
Igjen en god grunn til å tenke Scooby-doo konvertering ;)
Martins
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Husk også alle jordpunkter på motor.

Sent from my LT18i using Tapatalk
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply