Skaravelles T4 familie-limo
-
skaravelle
- -

Det er norskproduserte SR Safesit fra Suveren Rørmøbelfabrikk i Oslo.skaravelle wrote:T4 med rullestolrampe bak.
Var/er mye brukt i minibusser for å få de påkrevde 10 sitteplassene staten krevde og eller var de brukt en del i handicapbiler.
Dårlig sittekomfort er vanlige klager fra folk. Og ofte tull med at beltene vrir seg og/eller sitter fast.
-
skaravelle
- -

-
skaravelle
- -

Kan vel hende det blir en dag, tror ikke det skulle være umulig å få til.jakob wrote:Armlener er bra, synd det ikke er svingbart understell på de.
Nå har dagene gått med til å gjøre bilen litt mer klar for langtur, og i den forbindelse ble ulyden i motoren er lokalisert og utbedret. Har tatt stor-service på snaue 319 000 km, noe som gjør at jeg håper på noen hundre mil til.
Følgende er nå utført, og jeg kan stolt sette et nytt stempel i ServiceBoka (bilen er stemplet regelmessig av Møller fram til og med 300 000 km, jeg setter fingeravtrykket mitt i blekk der - like mye verd, om ikke mer):
- "Ny" dynamo 120ah
- Børster
- Registerreim med strammehjul
- Vannpumpe
- Dynamo/servo-reim med strammehjul
- Luftfilter
- Oljefilter
- Plugger
- Olje, 5W-40 helsyntetisk
- Gått over til rød kjøleveske
Totale delekostnader kom på godt under 4000,- kroner, en knakende god investering syns nå jeg.
Om en uke har jeg time for omklassifisering, da blir den forhåpentligvis en lovlig 7-seter. Er litt usikker på om BT kommer til å henge seg opp i senkinga, fikk bare time for sete-sjekk. Har papirer på senkesettet, men når de ikke har tid til å kikke på det før ferien, så kan vel ikke jeg lastes for det?
Vurderer ihvertfall å sett på lovlige dekk, de jeg kjører med nå er helt i kant på rullediameter, og er ikke forsterka. Men de er tøffe

bugbuddies.no
-
skaravelle
- -

Ferien nærmer seg nå, og bilen skal få prøvd seg i Europa. Skal lage til et "etasje-skille" i bagasjerommet før vi reiser, slik at vi får skilt bagasjen litt fra hverandre. Skal ha sol-film på rutene, og dekke glasset i takluka helt. Går og lurer litt på et ekstra batteri også, for å drive kjøleboks. Får se hva jeg rekker.
Turen går ihvertfall til Paris, gjennom Danmark-Tyskland-Nederland og Belgia. Familien teller 5 stk, og vi skal campe med stort telt til vi er i Paris. Der har vi leid leilighet i 5 dager.
Bilferie og langtur med bil er ikke ukjent for oss, men Europa er et ubeskrevet blad - ihvertfall med bil. Reiser med verktøykasse, tar gjerne imot tips om andre nødvendigheter i Europa....
Turen går ihvertfall til Paris, gjennom Danmark-Tyskland-Nederland og Belgia. Familien teller 5 stk, og vi skal campe med stort telt til vi er i Paris. Der har vi leid leilighet i 5 dager.
Bilferie og langtur med bil er ikke ukjent for oss, men Europa er et ubeskrevet blad - ihvertfall med bil. Reiser med verktøykasse, tar gjerne imot tips om andre nødvendigheter i Europa....

bugbuddies.no
God tur nedover i Europa i familie-limoen, håper at du ikke får bruk for verktøykassa... 
Dag Lysø
74’ 1303S Marathon metallic
75’ 1303S Lofotengrün
85’ T3 Sika 2WD 1,9 WBX
86' T3 Westfalia Club Joker WBX
90' T3 Tri Star Syncro WBX
91' T3 Doka 2WD 110 TDI
65' T2 Doka
59' T2 Deluxe 23W
15’ VW e-Up Panorama
17’ Passat GTE 218 HK Hybrid
74’ 1303S Marathon metallic
75’ 1303S Lofotengrün
85’ T3 Sika 2WD 1,9 WBX
86' T3 Westfalia Club Joker WBX
90' T3 Tri Star Syncro WBX
91' T3 Doka 2WD 110 TDI
65' T2 Doka
59' T2 Deluxe 23W
15’ VW e-Up Panorama
17’ Passat GTE 218 HK Hybrid
-
skaravelle
- -

Er ikke lenge før ferien er over nå, og verktøykassa har enda ikke vært framme. Bilen har rulla tur-retur Paris, nå er vi en "svipptur" i Molde, så km-standen har økt betraktelig. Ikke noe å si på motoren, annet enn at den er bittelitt tørst. Har ligget på ca 120 i marsjfart, kommer ikke under literen i forbruk. Men bilen var såpass billig at det tar vi oss råd til.
Omklassinga til 7-seter gitt sånn passe bra, setene jeg hadde hentet fra den handikap-caravella hadde 3-punkt-belter som var godkjent av statens vegvesen, og det var selvfølgelig ikke bra nok. Måtte bytte til e-merka belter, og for å slippe unna knotete montering, så kjøpte jeg magebelter. Tilsynsmannen klappa i hendene, jeg reiste selvfølgelig hjem og bytta tilbake til 3-punkt, siden jeg vil at ungene skal være sikra på beste måte.
Senkesettet var han selfølgelig heller ikke imponert over, og krevde etterkontroll etter utført hjustillingskontroll, og kontroll av lastavhengig bremsventil. Tüv holder ikke altså, ihvertfall ikke uten tilleggsdokumentasjon.
Satser på at de siste 70 milene hjemover skal gå knirkefritt, da har den gjort nytta si og familen er fornøyd.
Fortsatt god ferie!
Omklassinga til 7-seter gitt sånn passe bra, setene jeg hadde hentet fra den handikap-caravella hadde 3-punkt-belter som var godkjent av statens vegvesen, og det var selvfølgelig ikke bra nok. Måtte bytte til e-merka belter, og for å slippe unna knotete montering, så kjøpte jeg magebelter. Tilsynsmannen klappa i hendene, jeg reiste selvfølgelig hjem og bytta tilbake til 3-punkt, siden jeg vil at ungene skal være sikra på beste måte.
Senkesettet var han selfølgelig heller ikke imponert over, og krevde etterkontroll etter utført hjustillingskontroll, og kontroll av lastavhengig bremsventil. Tüv holder ikke altså, ihvertfall ikke uten tilleggsdokumentasjon.
Satser på at de siste 70 milene hjemover skal gå knirkefritt, da har den gjort nytta si og familen er fornøyd.
Fortsatt god ferie!

bugbuddies.no
-
skaravelle
- -

Alt gikk som det skulle altså, helt til vi kom hjem - da ville ikke bensinpumpa mer. Flaks at det ikke skjedd på motorveien i Europa...
Irriterer meg litt at jeg glemte å bytte bensinfilteret når jeg tok resten, det var mye motstand i det gamle filteret - ikke rart at pumpa gikk i kne. Hadde kanskje vært redda, og spart for et utlegg der ja.
Irriterer meg litt at jeg glemte å bytte bensinfilteret når jeg tok resten, det var mye motstand i det gamle filteret - ikke rart at pumpa gikk i kne. Hadde kanskje vært redda, og spart for et utlegg der ja.

bugbuddies.no
-
skaravelle
- -

Re: Skaravelles T4 familie-limo
Bilen har holdt fint utover høsten, men nok er nok. Er ikke til å legge skjul på at benzin-T4 ikke er særlig økonomisk i drift, og som pendlebil for kona ble denne utgiftsposten helt ulogisk.
Bilen har vandret videre, og om ikke større problemer oppstår blir den å se som russebil i Bø-området.
Bilen har vandret videre, og om ikke større problemer oppstår blir den å se som russebil i Bø-området.

bugbuddies.no