Buss Marius wrote:Hovedbatteriet på min, hadde tatt kvelden, egentlig ikke så merkelig, så jeg kjøpte Biltema 802752. 999,- Var også en tur innom Torshov og så på Varta batterier, de hade noen som var 175x175x300, som vil passe rett inn, disse var på 88 og 82 Ah og kostett 1499 og 1249,- (viss jeg husker riktig) jeg fant ut at jeg ikke vil ha batterier som er helt opp mot dynamoen som er på 90 Ah, men heller "litt å gå på"
Det er en utbredt misforståelse at Batteriets amper styrke må stå i et bestemt forhold til dynamoen/generatoren i bilen. Det som betyr mest for valg av dynamoen/generatoren er hvor mye strøm du forbruker når du kjører bilen. Det er liten forskjell på hvor mye strøm et batteri på 82 alt 88 amper kan ta i mot. Sett inn størst mulig batteri ikke tenk på dynamoen.
--
En ansvarlig leverandør av biler til indre Kjappjåkka vil kanskje levere et større batteri(bedre startstrøm for i indre Kjappjåkka er det kaldt og 9 mnd vinter). Kjappjåkk karene kjører med varmetråder hele tiden. Og unga deres spiller data i baksetet. Bilen trenger stort startbatteri som kan ta imot litt mer strøm. Mange kaldstarter, mye kjøring med varmetråder og pc. Kanskje er det fornuftig med en dynamoen/generatoren som kan levere litt mer. Et forbruks regnskap må ligge i bunn for valg av generator.--
----
Hovedlys venstre 60Watt/12volt...........5 Amper (A)
Hovedlys høyre..................................5A
Ekstra lys........................................10A
Parklys venste/høyre .........................1,5A
Parklys bak v/h..................................1,5A
Skiltlys.............................................1 A
Tenning/innsprøytning........................10A
Radio eller annet................................10A
-----------------------------------------------
Bilens forbruk....................................44A(Amper)
------------
Batteriet kan ta i mot ca.....................20 Amp(A) maks 20 amp
Dynamoen/Generatoren må levere........64A
--
Dersom du vil sette inn to batterier, for eks et batteri til forbruk og et til start, er det noe du bør ta hensyn. Batteriene bør ikke være koblet parallelt(sammen) når bilen ikke er i bruk. Skille relé er å foretrekke framfor skille diode fordi skillediodene gir et spenningstap frem til forbruksbatteriet og derved ikke optimal ladning. Til båter er det laget et skille relé som kjenner på ladespenninga og kobler seg til når lade spenninga er høy nok.
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... dual-sense (dette brukes sikkert i moderne campere og)
---
Rudeboy wrote:Jeg ser for meg å ha solcelle-muligheten åpen :
om jeg ikke skrur det fast til biltak eller kjører med det montert på takstativ så ser jeg løsning i hurtigkoblinger til et mer mobile panel.
Solcelle gir for lite strøm. En halv time motor kjøring om dagen gir mer strøm enn et solcellepanel. Spesielt vil et nedtappa batteri ta imot mye strøm den første halve timen.
--
Buss Marius wrote:Hvordan er det egentlig å ha "vanlig" batteri som camping?
Batterier er noe dritt. Fritidsbatterier skal tåle en dypere utladning enn startbatterier som hovedsakelig skal gi en høy start strøm. Med dypere utladning menes at du skal kunne ta ut mer av de 82 (A) som batteriet er sagt å skulle inneholde. Det betyr at du kan ikke ta ut de 82 A men kanskje bare 50-60 A. Min erfaring er blandet. Jeg har prøvd å unngå helt nedtapping. Med et godt voltmeter kan du følge med på spenninga på batteriet eller du kan montere en dings som kobler ut batteriet før det blir skadd. (Spenning 11 volt)
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... t-rele-low
----
HappyT3 wrote:Her er mitt opplegg:

Har koblet manuell bryter da jeg liker å ha kontroll, eneste bakdelen er at jeg må huske å frikoble startbatteriet ved lengre camping opphold.
.
Dette er en enkel løsning og det likner svært på min løsning. Problemet ligger i at denne løsningen belaster de kablene som allerede er trukket. Disse er dimensjonert for ett batteri. Nå må de lade på to batterier, hvor ett kan være svært nedtappet av camp utstyr. Dersom du i tillegg har på kaffetrakter konverter etc. blir det kanskje for høy belastning for det interne nettet. Men vi liker å leve farlig når vi kjører rund i våre 20-30 år gamle biler og er konge på veien. Skal du legge nytt nett så koble opp en ny kabel fra dynamoen. Sett på en
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri ... dual-sense
Opplegg for 230 volt med en 230V-lader er løsningen for campere.
--
Gamle typen skille rele hos
http://www.hjertmans.se/

Så kopplar du in skiljereläet
Skrivet av Albert Säfström tis, 07/04/2009 - 15:52 Ämne:
Skyllermarks skiljerelä från Bosch separerar start- och förbrukarbatteri så att båten alltid går att starta, även om förbrukarbatterierna är tomma. Det medföljer kopplingskabel av förtent mång- och fintrådig koppar med pressade rörkabelskor av dubbelglödgad förtennad koppar. Kabelarea 25 mm², längd 35 cm.
Generatorn kopplas till startbatteriet med kabel av tillräckligt grovlek. Om generatorn är på 50 A och om avståndet mellan generator och batteri är 2,5 meter behövs cirka 50 mm² kabel. Skiljereläet kopplas mellan startbatteri och förbrukningsbatterier (se bild nedan).
Styrströmmen till reläet kan kopplas på flera sätt. Att koppla över tändningen är enkelt. Kolla bara vilket stift på tändningskåset som får ström när du slår på tändningen. Tag sedan styrström till reläet därifrån. Relätet drar bara milliamperre. Ett annat alternativ är att ha en separat strömbrytare.
Man kan också koppla till D+ på en växelströmsgenerator (se kopplingsschema ovan). Det viktiga är att hitta någon punkt som får ström när generatorn/motorn ger laddning, men inte när laddningen är av. På utombordare kan man få ström till exempel från startnyckeln i gasreglaget.
Skiljerela_09_11_25.jpg
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil