Jeg har jo lenge hatt liggende deler til original cruisekontroll. Riktignok til en automatgiret 112i, men det meste er likt. Og så har jeg sagt til meg selv at den dagen jeg finner en brun blinklysspak med cruisekontrollknapper, vel vitende om at dette er hønsetenner, ja faktisk hønsevisdomstenner, så skulle syncroen få dette montert.
Det er jo flere VW-biler som har sånn spak, både Golf 1/2, Passat 32b og sikkert enda flere, men en av forskjellene er fasongen på selve spaken.
Slik ser en ekte T3-spak ut (og denne er til og med brun sjekk 90V suffixet på delenummeret):
Her er den svarte spaken jeg har (tror den og er en ekte T3-spak):
Og dette er vel en Passatspak:
Men å finne en i brunt nå virker temmelig umulig. Fikk et tips for et par år siden om en som ble lagt ut til salgs, men den var solgt før jeg fikk summet meg til å reagere.
Men så slo det meg at det kunne være en annen løsning. Det finnes en annen VAG-bil som hadde alle mulige grelle interiørfarger på tidlig åttitall, nemlig Porsche. Og deres 924/944 delte jo mange komponenter med VW og Audi. Og etter litt intensiv googling viser det seg at, joda de har samme innfesting på spakene som T3'en og jammen finnes de også i brunt. Må være fra en 924 eller 944 før 86 for å passe.
Så etter en kjapp ebay-seanse er en slik spak på tur over dammen. Brukt riktignok, da de var litt vel dyre ny.
Men så, etter å ha trykket "buy now" begynner jeg å studere bildene... Og det viser seg at merkingen er en anelse forskjellig.
Slik ser en standard VW-bryter ut:
Og slik ser Porschebryteren ut:
Slik jeg forstår dette har de byttet om på "set/fix" og "resume", eller "ein/beschl" og "aufn" som de er merket på tysk. Og da blir jeg jo litt i tvil om selve bryteren er identisk og at det bare er merkingen som er endret. Set- eller fix-knappen i enden av spaken brukes jo til å få kontrollen til å holde den aktuelle hastigheten konstant. Mens resume (aufnehmen på tysk) betyr å gjenoppta tidligere innstilte hastighet, feks etter en oppbremsing. Disse knappene bruker også til å øke hhv redusere allerede satt hastighet, men hvilken gjør hva? Dette må vel bestemmes av hjernen som styrer det hele... Og den er egentlig fra Audi. Alle T3 syncroer med cruisekontroll har forresten hjerne fra Audi 100 (delenr som begynner på 44) så det har nok noe med utvekslingen å gjøre.
I tillegg blir det spennende å se om fasongen på spaken blir å passe til T3 rattet. Kanskje jeg egentlig skulle ha malt den svarte spaken jeg allerede har brun... Eller kanskje jeg må finne meg et brunt Porscheratt