Saukjerrings '90 Autohomes Komet "Sunshine"
Re: Sunshines 1990 Autohomes Komet
På Hognestad og ja
Rett borti veien her jo!
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Da er papirene underskrevet, og bilen har fått ny eier. Lykkelige eiere har nettopp dratt sørover...
Litt trist og vemodig, men bilen har fått flott eiere, som kommer til å ta vare på den...
Om ny eier vil overta denne tråden, eller om ny tråd lages vites på nåværende tidspunkt ikke.
HA EN FLOTT TUR SØROVER MED KOMETO
Litt trist og vemodig, men bilen har fått flott eiere, som kommer til å ta vare på den...
Om ny eier vil overta denne tråden, eller om ny tråd lages vites på nåværende tidspunkt ikke.
HA EN FLOTT TUR SØROVER MED KOMETO
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
Saukjerring
- Car: T25 1990 Autohomes Komet
Takk for det, Tommy! Vi skal ta godt vare på bilen!
Har allerede begynt å kose meg her framme. Støtte til strikkearmen og gode greier! Kaffebord og flotte kopper. Alt er helt nydelig, sett fra kjerringperspektivet. Så får gubben kommentere det tekniske etter hvert.
Stoppet for bensin og litt knask, så nå har vi akkurat kjørt over Korgfjellet, tror jeg.
Rimelig fantastisk!
Har allerede begynt å kose meg her framme. Støtte til strikkearmen og gode greier! Kaffebord og flotte kopper. Alt er helt nydelig, sett fra kjerringperspektivet. Så får gubben kommentere det tekniske etter hvert.
Stoppet for bensin og litt knask, så nå har vi akkurat kjørt over Korgfjellet, tror jeg.
Rimelig fantastisk!
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Og nå har vi akkurat ankommet Valdres. Etter en rimelig fantastisk utfordrende tur! Alt gikk strålende til vi kom til Dombås. Da begynte motoren å fuske. Først litt, og så noe innmari, for så å bli grei igjen og så fuske igjen osv.
Jeg ble tipset om noe krøll som hadde oppstått en gang i kaldt vær, og det er påfallende at dette inntraff i det snøen begynte å ligge på bakken.
Etter mye testing, trygling og truing har jeg følgende beskrivelse av problemet:
Den sviver fint på tomgang og svakt gasspådrag.
Den fusker med gasspedalen i midtstilling (rykker og napper, men har null kraft).
Den sviver fint med bånn gass (bortsett fra en og annen gang reagerer den ikke på gasspådrag).
Jeg syns jeg kan høre at bensinpumpa sviver når motoren går på tomgang.
Fra slutten av Valdresflya til Valdres var det null fusk.
Jeg har en magefølelse som sier bensintilførsel.
Men vi kom frem til Valdres. Og det er den mest spennende bilturen jeg har hatt på lenge. NULL sjangs for å sovne bak rattet.
Men gudhjelpes for et enestående godt fjernlys det er på denne bilen!
Jeg ble tipset om noe krøll som hadde oppstått en gang i kaldt vær, og det er påfallende at dette inntraff i det snøen begynte å ligge på bakken.
Etter mye testing, trygling og truing har jeg følgende beskrivelse av problemet:
Den sviver fint på tomgang og svakt gasspådrag.
Den fusker med gasspedalen i midtstilling (rykker og napper, men har null kraft).
Den sviver fint med bånn gass (bortsett fra en og annen gang reagerer den ikke på gasspådrag).
Jeg syns jeg kan høre at bensinpumpa sviver når motoren går på tomgang.
Fra slutten av Valdresflya til Valdres var det null fusk.
Jeg har en magefølelse som sier bensintilførsel.
Men vi kom frem til Valdres. Og det er den mest spennende bilturen jeg har hatt på lenge. NULL sjangs for å sovne bak rattet.
Men gudhjelpes for et enestående godt fjernlys det er på denne bilen!
-
Sunshine
- -

Bilen liker tydeligvis IKKE vinter....!
Fan så merkelig at det skulle skje akkurat nå. Har jo kjørt langturer gjennom hele sesongen, og bilen har gått som en klokke HELE tiden. Hadde dette problemet kun den ene gangen i vinter...
Men jeg er enig, NULL sjangs for å sovne når ting som det der skjer...
Begklageligvis, så får dere oppleve det. Jeg håper VIRKELIG at di finner ut av det, men regner med at det bare er snakk om en liten sak. MEGET snodig at det bare plutelig kommer! Og VIPS, så blir den frisk.....
Bortsett fra dette problemet, så håper jeg at Dere har hatt en fin-fin tur sørover
Dessuten så er jeg tildels enig med deg ang. uttalelsen om fjernlysene
Slå GJERNE på tråden til meg når du har anledning...
Ha en fin dag videre, og hils Konemor
Fan så merkelig at det skulle skje akkurat nå. Har jo kjørt langturer gjennom hele sesongen, og bilen har gått som en klokke HELE tiden. Hadde dette problemet kun den ene gangen i vinter...
Men jeg er enig, NULL sjangs for å sovne når ting som det der skjer...
Begklageligvis, så får dere oppleve det. Jeg håper VIRKELIG at di finner ut av det, men regner med at det bare er snakk om en liten sak. MEGET snodig at det bare plutelig kommer! Og VIPS, så blir den frisk.....
Bortsett fra dette problemet, så håper jeg at Dere har hatt en fin-fin tur sørover
Dessuten så er jeg tildels enig med deg ang. uttalelsen om fjernlysene
Slå GJERNE på tråden til meg når du har anledning...
Ha en fin dag videre, og hils Konemor
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
sjekk bryteren på gasspjeldet side 57, se https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... 4&hl=en_US
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
VonZu
- -

Nå har jeg skjelt ut Tommy etter noter, og gråtende tryglet om å få heve kjøpet. Men han gir seg ikke på tørre møkka. Sta faens nordlending. Eller kanskje ikke...
Vi har ankommet Oslo etter en helt problemfri tur fra Valdres. Kan dette faktisk ha noe med temperatur å gjøre?
Jeg har ikke fått sett skikkelig på det enda, men turen i dag har gitt meg troen på at dette er elektrisk. Hadde det vært bensintilførsel, burde det vel ha gitt seg til kjenne i løpet av turen?
Og så har vi en del verktøy bak i bilen nå. Så nå har jeg langt mer roen. Kjøpte en del enkle sett som passer fint i skuffene bak.
Kjærringa har hatt en etappe bak rattet i dag, og vi er begge enige i at 2,1 er hakket mer behagelig å kjøre. Og GL-stoler er helt klart å foretrekke
Vi har ankommet Oslo etter en helt problemfri tur fra Valdres. Kan dette faktisk ha noe med temperatur å gjøre?
Jeg har ikke fått sett skikkelig på det enda, men turen i dag har gitt meg troen på at dette er elektrisk. Hadde det vært bensintilførsel, burde det vel ha gitt seg til kjenne i løpet av turen?
Og så har vi en del verktøy bak i bilen nå. Så nå har jeg langt mer roen. Kjøpte en del enkle sett som passer fint i skuffene bak.
Kjærringa har hatt en etappe bak rattet i dag, og vi er begge enige i at 2,1 er hakket mer behagelig å kjøre. Og GL-stoler er helt klart å foretrekke
-
VonZu
- -

Takk for den! Nå inkludert i min stadig økende samling T3-dokumenter på iPaden. Å ha slike manualer er nesten grunn nok alene til å kjøpe iPad.ducce999s wrote:sjekk bryteren på gasspjeldet side 57, se https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... 4&hl=en_US
-
Sunshine
- -

Ja du snakker om en sta jævla nordlænning 
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
ducce999s
- -

ta som første sjekk å måle opp alt i hht instruksen slik at alle følere viser korrekt. du har tre temp følere men kun to som påvirker motor, temp føler 2 på venstreside termostathus og temp føler i filterhuset.
gasspjeldbryteren sjekker du enkelt bare ved å flytte på gasspjeldet da skal du høre at det klikker rett før tomgang og rett før full gass
ta gjerne svingen innom hvis dere trenger hjelp
gasspjeldbryteren sjekker du enkelt bare ved å flytte på gasspjeldet da skal du høre at det klikker rett før tomgang og rett før full gass
ta gjerne svingen innom hvis dere trenger hjelp
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
VonZu
- -

Da er vi hjemme, etter noe som ble en real tur med den nye kometen. To overnattinger, og et betraktelig antall kilometer. Siste overnattinga ble ikke i bilen, da vi ikke hadde noen god plass til 8 dekk utenfor bilen... Til slutt ble det faktisk 12 dekk bak i bilen, da vi plukket opp et sett porcshe-felger på veien.
@ducce: Fikk ikke tid til å svippe innom. Og bilen svev som ei klokke, så vi kjørte bare på. Men takk for tilbudet!
Sjekket om huser var hjemme på lørdag, men han var fullbooket.
Nå har vi kjørt en del strekninger vi tidligere har kjørt med dieselkometen, og det er ingen tvil om at det er en mer avslappende tilværelse med 2,1. Går veldig mye bedre i bakkene, og kan faktisk greit håndtere forbinkjøringer innimellom. Og veldig mye bedre om natta med de fjernlysa.
Nå har vi etter hvert kjørt så mye Autohomes Komet at vi kan konkludere med at denne kommer vi til å ha en stund. Bilen er genial. Derfor er det mening i å legge litt i den, og jeg har tenk på litt forskjellige ting.
Hjuloppheng
Det hadde vært kjekt å bli kvitt "båtfølelsen" som fra tid til annen er i bilen. Spesielt på svingete og smale veier. Feildoserte svinger i høy fart er ikke akkurat en fest i denne bilen. Har sett litt på nettet, og ser at det er en del sett med progressive dempere og greier. Det kunne kanskje vært verdt å spandere på den et slikt sett.
Dekk og felg:
I vinter blir det standard 14". Men vi tok med 17" fra Tommy, og vi kommer nok til å legge nye sommerdekk på dem. Mer gummi enn de har nå, for vi vil hvertfall ha minimum samme omkrets som originale dekk.
Motor:
Jeg har meldt min interesse for en 2.2 Subaru i Lyngdal. Nå er forsåvidt motoren som står i grei, men det kan være kjekt å ha en 2.2 Subaru i bakhånd til litt seinere. Og jeg har grei plass til å lagre den. Kanskje til neste vinter?
Fasiliteter:
Vi tenker å installere ICE-bredbånd i bilen. Vi bruker mye iPad i bilen, og noe bedre båndbredde hadde vært kjekt. Plutselig er den et mobilt kontor!
Tenker også litt på fast dvd-spiller i taket over baksetet. Med nedfellbar skjerm.
Få orden på 220V til kjøleskapet. Egentlig ikke så veldig høyt prioritert, da det funker fint med gass. Men kjekt å ha når en dag gassen slutter å funke
@ducce: Fikk ikke tid til å svippe innom. Og bilen svev som ei klokke, så vi kjørte bare på. Men takk for tilbudet!
Sjekket om huser var hjemme på lørdag, men han var fullbooket.
Nå har vi kjørt en del strekninger vi tidligere har kjørt med dieselkometen, og det er ingen tvil om at det er en mer avslappende tilværelse med 2,1. Går veldig mye bedre i bakkene, og kan faktisk greit håndtere forbinkjøringer innimellom. Og veldig mye bedre om natta med de fjernlysa.
Nå har vi etter hvert kjørt så mye Autohomes Komet at vi kan konkludere med at denne kommer vi til å ha en stund. Bilen er genial. Derfor er det mening i å legge litt i den, og jeg har tenk på litt forskjellige ting.
Hjuloppheng
Det hadde vært kjekt å bli kvitt "båtfølelsen" som fra tid til annen er i bilen. Spesielt på svingete og smale veier. Feildoserte svinger i høy fart er ikke akkurat en fest i denne bilen. Har sett litt på nettet, og ser at det er en del sett med progressive dempere og greier. Det kunne kanskje vært verdt å spandere på den et slikt sett.
Dekk og felg:
I vinter blir det standard 14". Men vi tok med 17" fra Tommy, og vi kommer nok til å legge nye sommerdekk på dem. Mer gummi enn de har nå, for vi vil hvertfall ha minimum samme omkrets som originale dekk.
Motor:
Jeg har meldt min interesse for en 2.2 Subaru i Lyngdal. Nå er forsåvidt motoren som står i grei, men det kan være kjekt å ha en 2.2 Subaru i bakhånd til litt seinere. Og jeg har grei plass til å lagre den. Kanskje til neste vinter?
Fasiliteter:
Vi tenker å installere ICE-bredbånd i bilen. Vi bruker mye iPad i bilen, og noe bedre båndbredde hadde vært kjekt. Plutselig er den et mobilt kontor!
Tenker også litt på fast dvd-spiller i taket over baksetet. Med nedfellbar skjerm.
Få orden på 220V til kjøleskapet. Egentlig ikke så veldig høyt prioritert, da det funker fint med gass. Men kjekt å ha når en dag gassen slutter å funke
-
Sunshine
- -

Re: Saukjerrings '90 Autohomes Komet "Sunshine"
Rimelig fantastisk 
Så bilen har allerede fått et navn...?
Vi håper virkelig at Dere er fornøyde med handelen!
Og vi sover godt, da vi vet med sikkerhet at bilen blir tatt GODT vare på:)
Så bilen har allerede fått et navn...?
Vi håper virkelig at Dere er fornøyde med handelen!
Og vi sover godt, da vi vet med sikkerhet at bilen blir tatt GODT vare på:)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Jaja. Gratulerer
Litt misunnelig faktisk. Den bilen er jo faktisk rimelig fantastisk. Faktisk.
Hmh? Bilder?VonZu wrote:Til slutt ble det faktisk 12 dekk bak i bilen, da vi plukket opp et sett porcshe-felger på veien.
Soleklart! WBX er smuuude saker. Den der har vel framdeles mange av de 112 gampene intakt.VonZu wrote: Nå har vi kjørt en del strekninger vi tidligere har kjørt med dieselkometen, og det er ingen tvil om at det er en mer avslappende tilværelse med 2,1. Går veldig mye bedre i bakkene, og kan faktisk greit håndtere forbinkjøringer innimellom. Og veldig mye bedre om natta med de fjernlysa.
Godt tenkt, men prøv først skikkelige nye dekk på 16" eller 17" felg.VonZu wrote: Hjuloppheng
I så fall melder eg meg med det samme! Den motoren er den fineste WBX eg har hørt noengang. Vil ha! Forøvrig tror eg vel at den har ca mange år igjen med campingbruk før dere trenger å bytte...VonZu wrote: Motor:
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
Husern
- -

- Car: 1988 t3 westfalia
- Phone: 90960942
Hei du.. Bra og høre at dere har hatt en strålende tur, selv med litt "småproblemer".. Det var synd jeg var så opptatt på Lørdag, i og med du nesten kjørte rett forbi utgangsdøra mi.. Den bilen hadde det vært utrolig gøy og se nærmere på, og selvfølgelig slått av en prat med dere så klart.. Men vi får håpe anledningen byr seg en annen gang.. Flott bil! Gleder meg til og se mer bilder av den! 
Raymond Huser
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
-
VonZu
- -

@Tage
Porsche-felgene er til en luftkjølt fyr her lokalt. Han har en del gamle porscher. Kjekke biler, men uakseptabelt lite lasteplass i dem
Motoren i Kometen ha jeg det ikke travelt med å bytte. Men når jeg fikk tak i en 2,2 subaru innenfor to timers kjøring, så får jeg den hjem. For alt jeg vet går den i syncroen. For den står her utenfor og henger med leppa.
Et mer avansert understell på denne Kometen tror jeg vil gjøre seg. Og det blir ikke så mye testing med 17" hjul i vintersesongen. Men jeg må nok sette opp litt budsjett, for det koster ikke gratis. I og med at bilen er i så grei stand ellers, syns jeg forsåvidt det kan prioriteres.
@Huser
Vi har forsåvidt vært forbausende mye på farten den siste tiden. Og jeg tviler det blir så mange langturer av det slaget i vinter. Men det var nok ikke siste gang vi var derover, skulle jeg tro.
Porsche-felgene er til en luftkjølt fyr her lokalt. Han har en del gamle porscher. Kjekke biler, men uakseptabelt lite lasteplass i dem
Motoren i Kometen ha jeg det ikke travelt med å bytte. Men når jeg fikk tak i en 2,2 subaru innenfor to timers kjøring, så får jeg den hjem. For alt jeg vet går den i syncroen. For den står her utenfor og henger med leppa.
Et mer avansert understell på denne Kometen tror jeg vil gjøre seg. Og det blir ikke så mye testing med 17" hjul i vintersesongen. Men jeg må nok sette opp litt budsjett, for det koster ikke gratis. I og med at bilen er i så grei stand ellers, syns jeg forsåvidt det kan prioriteres.
@Huser
Vi har forsåvidt vært forbausende mye på farten den siste tiden. Og jeg tviler det blir så mange langturer av det slaget i vinter. Men det var nok ikke siste gang vi var derover, skulle jeg tro.
-
Saukjerring
- Car: T25 1990 Autohomes Komet
Men vi må da få oss et par helger i Kometen før vinteren stopper oss? I alle fall en tur? Når jeg spør slik i all offentlighet, kan du faktisk IKKE si nei, gubbe! Det blir for flaut, nemlig! Ikke sant, folkens? (støtt en jomfru i nød!)
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
-
VonZu
- -

Jomfru? Jau, mannskit.
-
ducce999s
- -

http://www.youtube.com/watch?v=s__rX_WL100&ob=av3eSaukjerring wrote: Ikke sant, folkens? (støtt en jomfru i nød!)
life is hard VonZu
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
VonZu
- -

Livet er en lang og hard motbakke, kun avbrutt av enkelte fartsdumper.
-
VonZu
- -

ARGH! 
Jeg finner ikke tilbake til ei side jeg var innom forleden. De solgte hele sett med progressive fjører og dempere. Jeg var litt i farten, og tenkte bare at "den siden må jeg pinade huske". De beskrev settet med at det reduserer "nose dive" under bremsing, og er mer stabilt i sidevind. Mener de solgte en del bremseoppgradering også.
Jeg gikk og trodde det var Futbus, men ser at det ikke stemmer. De har dog noen kjekke bremsesett som jeg vurderer. Jeg sendte mail til dem, og de har ingen problemer med å sende til Norge. Settene deres er for det meste basert på standarddeler, slik at det skal la seg greit gjøre å få tak i slitedeler hvor som helst.
Svarte jeg blir varm av å ikke finne tilbake til slikt! Borte som dugg for solen.
Jeg finner ikke tilbake til ei side jeg var innom forleden. De solgte hele sett med progressive fjører og dempere. Jeg var litt i farten, og tenkte bare at "den siden må jeg pinade huske". De beskrev settet med at det reduserer "nose dive" under bremsing, og er mer stabilt i sidevind. Mener de solgte en del bremseoppgradering også.
Jeg gikk og trodde det var Futbus, men ser at det ikke stemmer. De har dog noen kjekke bremsesett som jeg vurderer. Jeg sendte mail til dem, og de har ingen problemer med å sende til Norge. Settene deres er for det meste basert på standarddeler, slik at det skal la seg greit gjøre å få tak i slitedeler hvor som helst.
Svarte jeg blir varm av å ikke finne tilbake til slikt! Borte som dugg for solen.
-
VonZu
- -

Begrepet "solskinnstur" får liksom litt mer mening nåSunshine wrote:Så bilen har allerede fått et navn...?
Sikker på at det ikke var Bernd jäger?VonZu wrote: Jeg finner ikke tilbake til ei side jeg var innom forleden. De solgte hele sett med progressive fjører og dempere. Jeg var litt i farten, og tenkte bare at "den siden må jeg pinade huske". De beskrev settet med at det reduserer "nose dive" under bremsing, og er mer stabilt i sidevind. Mener de solgte en del bremseoppgradering også.
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... rwerk.html
Eller så fører vel Martin også noe slikt:
http://www.koolart.no/index.php/cPath/36_63
Forøvrig så finner man vel også dette hos Busschmiede, Brickwerks og Busman.
Ellers så var det jo en lenke til en amerikansk leverandør av Fox støttempere her på forumet nå for noen få dager siden
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-
VonZu
- -

Ah... det var Syncrobernd. Takk skal du ha!
Men så har jeg sett gjennom så mye nå, at jeg er i tvil. Her er veldig mye å velge mellom, og jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige oppsett. Spørs om jeg ikke må sende en del mailer rundt om for å høre hva de vil anbefale til det jeg vil oppnå.
Men så har jeg sett gjennom så mye nå, at jeg er i tvil. Her er veldig mye å velge mellom, og jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige oppsett. Spørs om jeg ikke må sende en del mailer rundt om for å høre hva de vil anbefale til det jeg vil oppnå.
-
Sunshine
- -

Har sendt deg manualen på kjøleskapet. Du har mao fått en pdf-fil til i samlingen din 
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-