Atlantisblå Caravelle GL

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Atlantisblå Caravelle GL

Post by vw&saab »

Har vært på forumet en stund, men har ikke kommet med noen prosjekttråd så tenkte å bare legge ut noe. Om det blir noen stor framgang på prosjektet vet jeg ikke, men det får vi se. Bilen er en 1992 modell caravelle gl som har vært i familiens eie siden vi kjøpte den ny. Bilen har nå gått 386 000 km og hver eneste tur vi har tatt med den har den fraktet oss trygt uten tull frem. Det får jeg håpe den klarer videre :? Her er i hvert fall noen bilder:

Der er felgene som fulgte med bilen da den var ny:
Image

Disse ble byttet i sommer med disse. 225/55-17
Image
Image

Motorrommet. Ikke noe spesielt her, men så bra ut etter motorvask og litt wet 'n' black 8):
Image

Hva som er gjort med bilen er vel ikke så mye. Bortsett fra mekaniske ting så har jeg fått litt småplukk til bilen. I sommer fikk jeg tak i ledlykter bak. Ellers har jeg montert klarglassblinkers, solfilm og xenonlys. I ferien lakkerte jeg speilene.

Har et lite problem med servopumpa, når jeg kjører så lager den summelyder og det varierer med turtallet. Det irriterer vettet av meg. Hva kan jeg gjøre med det? :roll:
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hei. Fin bil. :D

Har summelyder i servoen jeg også. Verkstedet mener det er pumpa som begynner å bli dårlig, men den har vært sånn i mange år. Har også byttet servovæske uten at det hjalp.
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Jeg har nettopp byttet servopumpe nesten... så det kan vel ikke være det?
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

Jeg husker fra min tid som mekaniker, en gang i forrige århundre, at vi byttet endel servooljetanker på tidlige T4. Dette var på den gang ganske nye biler. Hvis jeg ikke husker feil så hadde de nye tankene grønt skrulokk. De gamle tankene hadde en sånn utforming innvendig at returolja fra tannstanga pisket opp olja i tanken, dermed sugde servopumpa luft. Da blir det en forferdelig kvernelyd i pumpa. Prøv å få tak i en tank fra en bil som er nyere enn ca '95-'96. Den ser egentlig helt lik ut, men det kan være at det løser problemet ditt.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Takk for tipset, det skal jeg prøve på! Er det noen måte å få all den gamle servoolja ut av systemet på ved bytte?
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

vw&saab wrote:Er det noen måte å få all den gamle servoolja ut av systemet på ved bytte?
Du trenger ikke å bytte all olja hvis den ikke ser veldig forurenset ut. Hvis du vil bytte alt bør du nok løsne på slangene nede ved pumpa eller tannstanga. Mulig du kan ta returen på tannstanga og starte motoren for å bruke pumpa til å tømme systemet, men dette bør du være forsiktig med. Pumpa liker nok ikke å gå så lenge uten olje.

Ellers er det bare å trekke tanken rett opp av holderen, slangene er akkurat så lange at du kan lirke tanken ut av festet. Da blir det lettere å komme til slangeklemmene. Så løsner du den ene slangen først og samler opp olja som renner ut. Etter at den nye tanken er på plass fyller du opp med ny olje. Det kan være lurt å bruke den originale grønne servoolja.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Ja bruker bare den originale grønne hydraulikkvæska. Fant ut at servovæske var billigere enn det var på f.eks Mekk. VW tar bare 139kr for 1L sist jeg kjøpte.

Jeg har luftet systemet slik at etter jeg har fylt væske i beholderen så har jeg lokket på servotanken åpen. Så starter jeg bilen og ratter fullt utslag begge veier et par ganger. Og så etterfyller jeg om det behøves. Er dette korrekt metode å gjøre det på?
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

Et par ganger fra side til side skulle gjøre susen ja.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Jobber nå med å få blåe instrumenter og brytere. Fikk til dette i dag:

Image

Jeg har koblet til 12 leds som lyser. Ser på bildet at de på venstre side muligens ikke ligger rett. Har også byttet til led i klokka. Lyset i klokka er jevnere enn det som det ser ut til.
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Da ble det i dag nye hovedlykter på meg også :D

Image

Alt fulgte med. Pærer til nærlys og fjernlys begge H1. Oransje pærer til blinkelys fulgte også med, men jeg har blanke liggende klare. Nå gjelder det bare å vente til mørkets frembrudd for å montere 8)

Det ser ut til at det er veldig god plass til å montere xenon så det blir det etter hvert på fjernlyset. Økonomien må bare bedre seg :roll:
Last edited by vw&saab on 31 Aug 2010, 13:07, edited 1 time in total.
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Har nå fått montert lyktene og må si at jeg er ganske imponert :D Nær og fjernlys er mye bedre. Lysbildet er veldig markant, ikke slik diffus som det var før det eneste jeg har å utsette er svarte felt som følger buen til linsa. Nærlys slukkes når fjernlys settes på, om det er slik det skal være vet jeg ikke.
Last edited by vw&saab on 31 Aug 2010, 13:06, edited 1 time in total.
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

vw&saab wrote:Har nå fått montert lyktene og må si at jeg er ganske imponert :D Nær og fjernlys er mye bedre og med xenon blir det nok helt villt bra lys. Lysbildet er veldig markant, ikke slik diffus som det var før det eneste jeg har å utsette er svarte felt som følger buen til linsa. Nærlys slukkes når fjernlys settes på, om det er slik det skal være vet jeg ikke.
Bilder!!!!!! :D

Det at nærlyset slukker når fjernlyset settes på, er vel på alle VW/Audi med H4 originalt.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

http://berntjonassen.com/vellen/linselys/

Her har jeg lagt ut noen bilder, dessverre tatt med mobilen så ikke beste kvalitet.

Skal det ikke være slik at når man setter fjernlyset på så skal nærlyset lyse fortsatt når man har separert nær og fjernlys?
Sunshine
-
-
Posts: 1069
Joined: 09 Jul 2005, 22:06
Car: SOLGT
Phone: 47886669
Location: Nordland, Mo i Rana

Post by Sunshine »

vw&saab wrote:
Skal det ikke være slik at når man setter fjernlyset på så skal nærlyset lyse fortsatt når man har separert nær og fjernlys?
Slik er det nok ja... Hadde en Honda Accord med H3 i nær, og fjernlys. Lys i begge. Har H7 i Golfen, og det er likt der også. Her må nok noen andre trå til for å hjelpe deg å koble om slik at du får lys her og der.
Anyone ? :)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Du må koble om litt inni sikringsboksen. Er tatt opp før. :p

Hvis ikke får du koble litt ekstra med noen jalla kabler bak lampene.. :wink:
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

solrikioo wrote:Du må koble om litt inni sikringsboksen. Er tatt opp før. :p

Hvis ikke får du koble litt ekstra med noen jalla kabler bak lampene.. :wink:
kan noen hjelpe å finne denne tråden hvor dette er beskrevet?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

nå blir jeg sikkert slaktet her og får advarsel, men for å være helt ærlig så synes jeg ikke de lampene finnes fnugg av pene.. er liksom noe gæli med hele lampa.. ikke for å ødelegge gleden for smaken er som baken, men alikevel.. synes de blir litt for high-tech for en T4.. generellt ikke pene på audien eller... har mere sansen for project-zwo.. men så det er sagt så er det mange som ikke liker hva jeg liker også, og godt er det for ellers hadde bilverdenen blitt fryktelig kjedelig.. :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Image

Image

Image

Image

Dårlige bilder igjen og skitten bil med stygge felger hjelper ikke på. Jeg er fornøyd med lyktene sålangt. Når jeg får xenon så skal det nok bli ganske rått nærlys og fjernlys. Jeg må bare pønske ut en løsning på hvordan jeg får nærlyset til å stå på når jeg svitsjer over til fjernlys, hvis ikke så blir det en liten stund i mørket :)
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

rapidspeed wrote:nå blir jeg sikkert slaktet her og får advarsel, men for å være helt ærlig så synes jeg ikke de lampene finnes fnugg av pene.. er liksom noe gæli med hele lampa.. ikke for å ødelegge gleden for smaken er som baken, men alikevel.. synes de blir litt for high-tech for en T4.. generellt ikke pene på audien eller... har mere sansen for project-zwo.. men så det er sagt så er det mange som ikke liker hva jeg liker også, og godt er det for ellers hadde bilverdenen blitt fryktelig kjedelig.. :wink:
Du blir sikkert ikke slaktet... helt :lol: Jeg synes lampa i seg selv er veldig pen, men på vellen så kan den se litt "påklistret ut". Hadde de fått mer dybde i den så ville det nok blitt bedre, og kanskje med to projector linser. Uansett så er jeg fornøyd.
Last edited by vw&saab on 31 Aug 2010, 13:04, edited 1 time in total.
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Image

Har nå begynt å lodde inn dioder i instrumentene. Har hittil bare fått loddet inn to stk, men flere kommer 8) Blir stilig... hadde vært morsomt å få plasmainstrumenter i samme stil som nyere busser.

Image

Disse står høyt på lista. Selges på www.astina.dk men 995DDK er litt drøyt for øyeblikket i tillegg så må man ha lakk til nålene og uvpærer til så man har "bakgrunnsbelyste" nåler.
aageaassved
Posts: 51
Joined: 23 Mar 2005, 17:17
Car: t4 1992 2,4
Location: namsos

Post by aageaassved »

nice
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Har fått montert ny alarm og fikk noen fine nøkler med :)

Image

Hadde noen bitumenrester og høynet følelsen av kvalitet på dekselet rundt rattstammen :P

Image
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

Nælys mot vegg
Image

Fjernlys mot vegg
Image

Image

Image

Image
Last edited by vw&saab on 31 Aug 2010, 13:04, edited 1 time in total.
toaake
-
-
Posts: 130
Joined: 12 Jan 2008, 20:22
Car: T4 1995
Phone: 92498323
Location: Kongsberg
Contact:

Post by toaake »

vw&saab wrote:Image

Har nå begynt å lodde inn dioder i instrumentene. Har hittil bare fått loddet inn to stk, men flere kommer 8) Blir stilig... hadde vært morsomt å få plasmainstrumenter i samme stil som nyere busser.

Image

Disse står høyt på lista. Selges på www.astina.dk men 995DDK er litt drøyt for øyeblikket i tillegg så må man ha lakk til nålene og uvpærer til så man har "bakgrunnsbelyste" nåler.
jeg ble litt intr. i di blå lyset i dash`n din jg :p åssen har du gjort d a? :roll:
Torgeir Aaker
1958 T2 Split buss (Gml militærbil)
1958 Boble
1966 Taksenket boble
1972 Jubileums Boble
1974 innkortet golf 1.5D
1995 Caravelle
vw&saab
-
-
Posts: 491
Joined: 17 Oct 2004, 17:18
Location: Tønsberg

Post by vw&saab »

De blå lysene har jeg bare loddet inn, kjøpte en pakke med 3 og 5mm leds på http://www.ledshoppe.com. Så har jeg fått tak i 1000ohm motstander som jeg har koblet i serie med en led i hver bryter... Prosjektet har ikke kommet så mye lenger enn at jeg har fått loddet inn i lysbrytere og instrumentpanel :)

Nå har jeg funnet ut at det ble litt "harry" med blåe lys, så jeg tenker jeg skal bytte igjen til hvite... Så blir å sende enda en bestilling til ledshoppe snart :D

De tøffe blå instrumentene fra astina har jeg ikke dessverre :P
Post Reply