Dieselforbruk på 2007 Caravelle 2,5 174HK

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
vwtana

Post by vwtana »

til sap2000: Ja det kan nok være nr.14. Større sikring grunnet kupevarmer i tillegg kanskje.
VW Tana
sap_2000
Car: Transporter T5 105TDI '05 mod

Post by sap_2000 »

Ja håper på det...
Skal få testet når det blir kaldere ute.

Hva har du på plass 14 i basiskortet (symbol og amp)?
Mvh. SAP
vwtana

Post by vwtana »

kan sjekke i morgen
VW Tana
vwtana

Post by vwtana »

Sikring nr.14 på standardkortet er på 30 Ampere. Symbolene er Strek m/varmebølger oppover, OG en Frostrose.
VW Tana
sap_2000

Post by sap_2000 »

Samme som hos meg med andre ord...
Mvh. SAP
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Post by sandman »

Er det ikke også slik at det finnes to versjoner av varmere? En kjørevarmer som enten er en ren motorvarmer men som også kan bygges ut til å benyttes som kupevarmer ved at climatronic'en starter og varmer opp kupeen (jeg har både ur og fjernkontroll på min). Men det finnes vel også en elektrisk type av kupevarmer? Mulig det er derfor det er flere symbol på sikringskortet som likner på hverandre, men der det er forskjell på hvilke sikringer som er i bruk?
Jeg har i tillegg en del sikringer under passasjersetet som jeg heller ikke vet hva går til, er det noen som har oversikt over dette?

Har fått lånt meg VAG-COM kabel, så nå venter jeg bare på litt kaldere vær slik at jeg skal få testet dette i helgen.

Mvh
Stig Joar Sanden
sandman
-
-

Post by sandman »

YESS !!!!

Nå er det endelig håp !!
Fikk svar på mail fra kundeservice hos Møller i dag.
Når bilen har tilleggsvarmer med ur, fjernkontroll og ekstra batteri under førersetet er sikringen til varmeren også plassert under førersetet.
Dette er en 40A sikring som sitter like innenfor fronten på setet.

Jeg har testet dette nå i kveld, og det ser i hvertfall ut til å fungere.
Tok ut sikringen, startet bilen og kjørte meg en tur. Varmeren gikk ihvertfall ikke da jeg stoppet bilen. Satte inn sikringen, startet bilen på nytt og da startet varmeren like etterpå.
Tok en utlisting med VAG-COM etterpå og det hadde kommet opp noen feilmeldinger her med at det ikke var kontakt med styreenhet til tilleggsvarmeren, men dette ble ikke rapportert i kjørecomputeren.
Ut fra svaret fra kundeservice tolker jeg dette som at det var normalt, men at dette ikke skulle påvirke funksjonen til varmeren.

Har sendt nytt spørsmål til kundeservice nå i kveld angående dette, og regner med å få svar i løpet av morgendagen.
Kommer da tilbake dersom det dukker opp mer informasjon.

PS: Nå skal det bygges en styrekrets som gjør at det ikke er mulig å slå av eller på varmeren uten at motoren er stoppet og tenningen er avslått.

Mvh
Stig Joar Sanden
vwtana

Post by vwtana »

Nå har jeg fått oppgradert kjørevarmeren med tidsur (m/blått lys) og fjernkontroll fra Webasto.
Så nå kan vinteren bare komme med sine 30-40 minusgrader her oppe i nord..... Og det skal bli godt å kunne sette seg i en varm bil etter jaktturene i november.
VW Tana
sap_2000

Post by sap_2000 »

Det høres kjempebra ut!
Grattis 8)

Jeg prøvde tidligere i dag alle mulige sikringer i sikringsboksen uten hell. Greide å koble ut det meste unntatt denne hersens varmeren :lol:

Men du fant jo svaret. Jeg skal prøve dette i morgen på min bil.
Er litt bekymret for dette med feilmeldingen som dukket opp.
I fjor når jeg hadde problemer med varmeren, mener jeg og ha hørt noe om at varmeren/ styreenhet går i lås etter x-antall forsøk på å starte eller oppnå kontakt....
Bare å krysse fingrene for at den eller bilens styreenhet ikke går i lås når man har kjørt en stund med sikringen utkoblet...
I så fall må vel Vag-Com anskaffes...

Kan du forklare litt om hvordan man får til å lage en slik styrekrets som gjør det umilg og ut/ innkoble når tenning/ motor er på??

Fint om du gir beskjed om dette fungerer smertefritt hos deg uten at ting går i lås etter litt bruk...
Mvh. SAP
sap_2000

Post by sap_2000 »

Kjapt spørsmål: Hvordan går man frem for å fjerne setet/ sitteputa så man får tilgang til ekstrabatteriet?
Er det noen smart, enkel måte som gjør at det kan trekkes frem eller vippes opp på noen måte, eller må det omhyggelig skrus ut?
Kunne vært greit å sjekket tilstanden på batteriet samt komme bedre til denne sikringen så jeg kan koble på en bryter...
Mvh. SAP
sandman
-
-

Post by sandman »

Ja, jeg skal gi beskjed her når jeg får testet dette mere.
Var jo forholdsvis enkelt dersom dette fungerer,

Jeg fikk som sagt til svar fra Møller at det ville bli generert en feilmelding på grunn av at styreenhetene i bilen ikke fikk kontakt med varmeren, men at dette ikke skulle ha noen betydning for funksjonen etter at sikringen var montert tilbake igjen.

Dette med at varmeren går i lås, skjer etter som jeg har skjønt bare dersom selve varmeren gjør flere forsøk på å starte opp uten at dette lykkes. Det vil si f.eks dersom den soter igjen (noe jeg er redd for at min skal gjøre på grunn av mye småkjøring). Denne låsingen skjer da visstnok i styreenheten til selve varmeren, og denne er jo utkoblet når sikringen er fjernet så det skulle ikke by på problemer.
(Min startet ihvertfall opp etter dette forsøket).

Denne styrekretsen som jeg nevnte har jeg laget ved hjelp av en såkalt PLS (programmerbar styring). Jeg har allerede montert en del ekstrautstyr på bilen pga at den er godkjent som utrykningskjøretøy i brannvesenet, og for å styre dette utstyret har jeg laget en styretavle som jeg har plassert under passasjersetet. Jeg har videre programmert et rele i denne styringen slik at dette releet kun er mulig å betjene når motoren er stoppet og tenningen slått av. Jeg har fra før hentet signal fra tenningen på bilen inn på denne styringen (Måtte spørre kundeservice hos Møller for å få vite hvor dette signalet kunne hentes ut også....),

Mvh
Stig Joar Sanden
sandman
-
-

Post by sandman »

Jeg har hatt ute setet mitt tidligere for jeg har hentet strøm til styretavlen under passasjersetet fra ekstrabatteriet under førersetet.
Du må nok desverre skru det løst, men det er forholdsvis kjapt å gjøre dette. Sitter med 2 skruer i front og 2 skruer bak.

Mvh
Stig Joar Sanden
sandman
-
-

Post by sandman »

Kan nå komme med litt informasjon etter å ha testet dette noen dager.

Har foreløpig bare tatt ut sikringen, men kommer til å koble dette opp via en fast bryter senere etter litt mere testing.

Har testet dette flere ganger nå. Tatt ut sikringen før jeg har startet bilen, og varmeren har ikke startet. Det blir ikke presentert noen feilmelding.
Etter stopp av bilen har jeg satt inn sikringen igjen, startet bilen, og varmeren starter opp på vanlig måte uten noen feilmeldinger.
Det ser da ikke ut til at det byr på noen problemer å gjøre det på denne måten.
Har også gått gjennom systemet med VAG-COM og det blir her generert en feilmelding, men dette er kun informasjonsmelding om at det er kommunikasjonsfeil mellom styreenheter og varmeren. Disse er kun til informasjon og har ingenting å si for funksjonaliteten på varmeren eller de andre enhetene.

Så nå skal jeg koble opp dette via en permanent bryter.
Men det er viktig å presisere at varmeren bare må kobles ut når bilen er stoppet, og tenningen er avslått. Dersom dette gjøres når bilen går kan varmeren gå i lås.

Håper flere av dere med dette har fått svar på dette spørsmålet !!

Mvh
Stig Joar Sanden
Post Reply