Litt grubling om 1,9TD...
Litt grubling om 1,9TD...
Som kjent kanskje er har jeg ikke lenger noe fungerende 1,6TD i bilen min lenger... og det kan jo se ut som valget faller på en 1,9TD (AAZ).
Men det jeg jo lurer på er om alt passer sammen? Kan jeg bruke samme girkasse, motorfester, hvordan er det med eksos?
Og alt det andre... er det liksom bolt-on? Eller må ting modifiseres...
Men det jeg jo lurer på er om alt passer sammen? Kan jeg bruke samme girkasse, motorfester, hvordan er det med eksos?
Og alt det andre... er det liksom bolt-on? Eller må ting modifiseres...
Espen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
1,9TDK (AAZ) blokka og toppen skal være er fysisk lik 1,6TDK (JX), bortsett fra større borring hva meg er blitt fortalt, men problemet blir vel heller å finne en 1,9tdk. og du må nok fort regne med å betale 6-7000,- for en slik en.
jeg ga opp å finne en motor til min bil som ikke kosta meg mere enn bilen er verdt, motoren min gikk føyken (toppen som sprakk) i august, så nå er jeg fotgjenger :/
jeg ga opp å finne en motor til min bil som ikke kosta meg mere enn bilen er verdt, motoren min gikk føyken (toppen som sprakk) i august, så nå er jeg fotgjenger :/
Koster ikke det en 1700,- nytt da? Mener noen sa det en gang...
Uansett hadde jeg også en del rust (som var litt værre en forventet), bremsene begynte å bli så dårlige at de måtte byttes, en tidligere bulk på venstreside begynte å synes ganske bra da lakeringa som var gjort der ikke var av det bedre slaget... Så da var det bedre å ta vare på delene... der var det jo mye bra!
Uansett hadde jeg også en del rust (som var litt værre en forventet), bremsene begynte å bli så dårlige at de måtte byttes, en tidligere bulk på venstreside begynte å synes ganske bra da lakeringa som var gjort der ikke var av det bedre slaget... Så da var det bedre å ta vare på delene... der var det jo mye bra!
Espen
1,6TD'en er i hvertfall veldig snill i forhold til drivstoff-forbruk, det skal den ha! Det kommer jeg helt sikkert til å savne, men siden jeg har en liten ordning av og til med dekning av drivstoffutgifter kan jeg jo håpe at den ikke bare gjelder på disel... Men uansett, et par ekstra hester er sikkert bra å ha også... håper å hente min nye i løpet av uka jeg...
Espen
Har du fått kjøpt deg ny bil?Espen wrote:1,6TD'en er i hvertfall veldig snill i forhold til drivstoff-forbruk, det skal den ha! Det kommer jeg helt sikkert til å savne, men siden jeg har en liten ordning av og til med dekning av drivstoffutgifter kan jeg jo håpe at den ikke bare gjelder på disel... Men uansett, et par ekstra hester er sikkert bra å ha også... håper å hente min nye i løpet av uka jeg...
V·A·G 4 life!
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
robehalv wrote:har sjekka på Ljosland bil på kongsberg som er den lokale audi/vw butikken, og de skulle ha 11000,- for en bytte topp med ventiler og kam, rein topp kosta 9000,-
norsk bildelesenter skulle ha 5500,- +mva for et nytt lokk
så det er lissom ikke noe alternativ
Noen som har sjekket priser hos disse: http://www.motorgear.no ?
Morten
har ikke sjekka nei, men det er fortsatt noe stive priser... men ser ut til at det er eneste alternativ jeg har snart, bilen er ikke verdt det, men den praktiske verdien i bilen veier nesten opp for det, da jeg jobber innen anlegg og stort sett alltod transporterer diesel/oljekanner, sånt er rett utrivelig og drasse inn i bilen med tanke på lukt og søl osv...
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
http://www.motorgear.no selger jo VEGE motorer. Har ikke erfaring fra dette, men da jeg kjøpte turbo til T3 dieselen jeg hadde, så sjekket jeg priser hos GIK i norge og GIK i sverige. Det var endel billigere i sverige, men jeg måtte dra ned å hente selv. Så kansje en harry tur kan hjelpe litt på prisen? Svensk rep finner du vel på www.vege.nl
Morten
Morten
Siste syncroen min var en -88 eller -89 den hadde en 1,9 TDK motor fra en -94 mod. Golf. Det meste så ut til å være det samme som på 1,6 TD. Mener det var bare motorfester og luftfilter som var anerledes. luftfilteret mener jeg man kunne bruke det originale men på min var det montert et sportsluftfilter. Bilen ble merkbart mye sprekere med 1,9 motor. Motoren ble skiftet ut med en 1,6TD da den fikk et enormt oljeforbruk plutselig. Noen som er interesert så ligger den i garasjen ennå komplett med turbo og motorfester, mangler dynamo og eksospotten. Må dessuten monteres bunnpanna fra transporter da det sitter en fra Passat der nå. Følger også med en delemotor med deffekt topp og mangler et stempel (det er den forrige motoren løsna noen vifteblad på turboen og ble sugd inn i motoren) Kommer noen fornuftige bud så forsvinner den og jeg får bedre plass i garasjen.
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Hei.Jeg har 4 stk 1,9 tdk stempler liggende+1,6td motor +mye delerHolder på å bygge om min coach 90mod. til 1,9tdk i disse dager.Ser fram til å høre den gå. tlf.97736090 RaufossVidar Fr wrote:Siste syncroen min var en -88 eller -89 den hadde en 1,9 TDK motor fra en -94 mod. Golf. Det meste så ut til å være det samme som på 1,6 TD. Mener det var bare motorfester og luftfilter som var anerledes. luftfilteret mener jeg man kunne bruke det originale men på min var det montert et sportsluftfilter. Bilen ble merkbart mye sprekere med 1,9 motor. Motoren ble skiftet ut med en 1,6TD da den fikk et enormt oljeforbruk plutselig. Noen som er interesert så ligger den i garasjen ennå komplett med turbo og motorfester, mangler dynamo og eksospotten. Må dessuten monteres bunnpanna fra transporter da det sitter en fra Passat der nå. Følger også med en delemotor med deffekt topp og mangler et stempel (det er den forrige motoren løsna noen vifteblad på turboen og ble sugd inn i motoren) Kommer noen fornuftige bud så forsvinner den og jeg får bedre plass i garasjen.