Hjelp med 112i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Hjelp med 112i

Post by steinn »

Jeg gir opp!! Finner ikke ut av hva som er feil. Er det noen i distriktet som har peiling på WBX-ere og kan hjelpe meg å prøve og finne feilen??Tenkte meg opp på Beitøstølen om to uker, ikke lett slik denne motoren går nå!
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Post by narle »

Hva var problemet igjen?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
RZR-Jånni
-
-
Posts: 1714
Joined: 03 Nov 2003, 17:42
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57
Location: Lier (Litt Bergen)

Post by RZR-Jånni »

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=12857

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=13043

Går an å holde seg til en tråd da... :twisted:

Forklar hva som feiler og hva du har gjort, så tar vi en "fresh start"! :D
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Har sjekket plugger, byttet en for sikkerhets skyld. Den var sotet og luktet bensin i motsetning til de andre som var helt normale. Syntes gnisten på pluggen var svak, byttet fordelelokk, sjekket om nye pluggledninger hjalp. Luftfilter er ok. Bilen oppfører seg som om den hele tiden går og småfusker så lenge jeg gir på under belastning, uten belastning går den rimelig jevnt. Fusker og går ujevnt under tomgang. Dette er det samme om bilen er varm eller kald. Finner forresten ikke bensinfilteret som skal sitte under bilen, den eneste "boksen" jeg finner er pumpa. Har ikke utstyr for å sjekke tenningstidspunkt o.l.
Har egentlig bare lyst til å "slenge" en annen motor inn i bilen. Den bruker jo tre liter på mila eller noe!! :shock: Fylte full tank i går, den har gått ca 10 mil siden det og tanken er allerede halv!! :shock: :twisted:

Nei, gi meg en normal diesel! :lol:
Last edited by steinn on 26 Feb 2008, 23:11, edited 1 time in total.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Sjekk og test injector på sylinderet med den sotete plugg, høres ut som om den lekker bensin inn i sylinderet, dermed høyt forbruk. Ellers sjekk om coilen gir nok gnist (bytt coil) og at tenningsmodulen (den lille boksen på aluplate på motorrommets venstre side) er i orden, rens kontaktene, bytt gjerne. Det er den som er ansvarlig for riktig innsprut.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
sindrehauglum
-
-
Posts: 208
Joined: 13 Apr 2006, 12:24
Location: Førde på Vestlandet

Post by sindrehauglum »

Jeg har hatt dette symtomet 2 ganger på min bil med 2,1 WBX. Den ene gangen var det en tennpluggledning, den andre gangen var det en tennplugg.

I min omtrentlige hjerne vil en slik feil føre til at du må ha 33% høyere gasspådrag for å få bilen til å gjøre samme jobben som før. Altså høyere forbruk.
Dette har du sikkert gjort: Om du kobler i fra tennpluggledning på en etter en sylinder vil du finne at det på en sylinder ikke er er noen forskjell på om ledning er på eller ikke. Da har du funnet sylinderen med feil (trolig den som lukter bensin)
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Fjotten
Posts: 74
Joined: 08 Oct 2006, 14:48
Car: T3 mange (mini)
Location: Oppholdsted Indre Østfold (tollen)

Post by Fjotten »

Det kan også høres ut til at det kan ligge i styringsboksen (digijet) Den sorte som sitter på høyre side i motorhuven.
Om du ikke har en slik å testbytte med,kan du eventuelt testlåne en fra meg..
Legger inn en link for dette,
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=7 ... ght=#71518
Som du ser er det pinnene som har nummer 11.12.23.24 . som har med injection å gjøre.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Fjotten wrote:Det kan også høres ut til at det kan ligge i styringsboksen (digijet) Den sorte som sitter på høyre side i motorhuven.
Om du ikke har en slik å testbytte med, kan du eventuelt testlåne en fra meg..
Legger inn en link for dette,
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=7 ... ght=#71518
Som du ser er det pinnene som har nummer 11.12.23.24 . som har med injection å gjøre.
Har en annen stryringsboks å prøve, men den fant jeg i en automatbil. Visstnok forskjellig delenummer , men en annen på forumet har prøvd en slik på en manuell bil uten problemer.

Leste den tråden da den dukket opp. Morsom sak med en morsom vending.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

sindrehauglum wrote:Jeg har hatt dette symtomet 2 ganger på min bil med 2,1 WBX. Den ene gangen var det en tennpluggledning, den andre gangen var det en tennplugg.

I min omtrentlige hjerne vil en slik feil føre til at du må ha 33% høyere gasspådrag for å få bilen til å gjøre samme jobben som før. Altså høyere forbruk.
Dette har du sikkert gjort: Om du kobler i fra tennpluggledning på en etter en sylinder vil du finne at det på en sylinder ikke er er noen forskjell på om ledning er på eller ikke. Da har du funnet sylinderen med feil (trolig den som lukter bensin)
Dette er gjort! :)
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Andrew wrote:Sjekk og test injector på sylinderet med den sotete plugg, høres ut som om den lekker bensin inn i sylinderet, dermed høyt forbruk. Ellers sjekk om coilen gir nok gnist (bytt coil) og at tenningsmodulen (den lille boksen på aluplate på motorrommets venstre side) er i orden, rens kontaktene, bytt gjerne. Det er den som er ansvarlig for riktig innsprut.
Gnisten er generelt bra, men det virket dårligere på en plugg. Når det er sagt, det kan jo hende at den generelt er dårlig, men er enda dårligere på den ene pluggen. Er jo vant til dieselbiler, og der slipper vi jo sånne saker med gnister o.l. :lol: Er ikke vant til dette! Må ta coilen fra dokaen og prøve den. Når du sier "lekker bensin inn i sylinderet", mener du da at det kommer konstant, eller at dysa fordeler bensinen dårlig? Den lille boksen, er det den som i Bentley heter "HALL control unit?
Last edited by steinn on 26 Feb 2008, 23:07, edited 1 time in total.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

BayJon wrote:...Går an å holde seg til en tråd da... :twisted: ...
En tråd, hva er det??? :lol:

Sorry! :?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Ja, boksen er Hall control unit, den tolker signalen fra fordeleren (Hall generator) og sender den videre til hjernen og injectors for å sprute inn riktig mengde bensin til riktig tidspunkt. Når en injector feiler så drypper den bensin inn i sylinderet konstant når pumpa går og forårsaker både feiltenning, fet blanding, sot, søl og redusert effekt. Alternativt kan en injector bli blokkert og ikke sprute noe inn i det hele tatt, men i og med at du får en sotet plugg er dette ikke sannsynlig. Har du sjekka alle ledningene til injectors?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Fjotten
Posts: 74
Joined: 08 Oct 2006, 14:48
Car: T3 mange (mini)
Location: Oppholdsted Indre Østfold (tollen)

Post by Fjotten »

Har en annen stryringsboks å prøve, men den fant jeg i en automatbil. Visstnok forskjellig delenummer , men en annen på forumet har prøvd en slik på en manuell bil uten problemer.
Leste den tråden da den dukket opp. Morsom sak med en morsom vending
----------------
Boksen fra en automatbil virker på en manuelgiret bil.
Det som er forskjellenene er at boksen for automat skal ligge noe høyere på tomgang.Dette reguleres ved en endring av motstanden som styrer tomgangshastigheten.Du får noe høyere tomgangsturtall med en boks for automat.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Nå har jeg feilsøkt kabler + annet, de ligger innenfor toleransene for motstand. Coilen derimot viser noen rare målinger. Bentley gir visse toleranser, men hos meg viser multimeteret visse tall for så å dette til null. Tror jeg skal ta coilen fra dokaen og sette inn den. Kanskje...!
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Post by Avo »

Har du sjekket at bensinpumpa oppfører seg som den skal?
På min forrige T3 /112i hadde jeg et misstenkelig likt problem.
Forsvant når jeg byttet bensinpumpe.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Avo wrote:Har du sjekket at bensinpumpa oppfører seg som den skal?
På min forrige T3 /112i hadde jeg et misstenkelig likt problem.
Forsvant når jeg byttet bensinpumpe.
Det er det neste jeg vil sjekke, har en "ny" pumpe liggende. Filteret finner jeg ikke, bør sjekke det også. Den "hermetikkboksen" som skal være filteret under bilen er ikke der på min.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Da er ny styringsenhet sjekket, dysene er sjekket (prøvd andre), ikke noe forandring. Da gjenstår coil, Hall control unit (og evnt Hall sender) og pumpebytting. Det siste har jeg ikke noe tro på lenger da den ikke går ujevnt på ved pådrag uten belastning, bare på tomgang og pådrag/jevn kjøring med belastning.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Fjotten wrote:Har en annen stryringsboks å prøve, men den fant jeg i en automatbil. Visstnok forskjellig delenummer , men en annen på forumet har prøvd en slik på en manuell bil uten problemer.
Leste den tråden da den dukket opp. Morsom sak med en morsom vending
----------------
Boksen fra en automatbil virker på en manuelgiret bil.
Det som er forskjellenene er at boksen for automat skal ligge noe høyere på tomgang.Dette reguleres ved en endring av motstanden som styrer tomgangshastigheten.Du får noe høyere tomgangsturtall med en boks for automat.
Har sendt en PM til deg for litt siden.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Post Reply