Ulyd i gearkasse.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Larsste

Ulyd i gearkasse.

Post by Larsste »

Hei,

Kom over dette forumet da jeg er på søken etter T4 Caravelle. Har tidligere hatt en T3 med 112 hk og automat. Savner fleksibiliteten en slik doning gir :) (Savner dog ikke bensinforbruket). Jeg var å prøvekjørte en 94 mod. 2.4D Syncro, tilsynelatende meget bra bil, toppen var overhalt, reg.reim var byttet og rust var tatt. Eneste var at jeg kunne høre en svak "plystrelyd" i 4. og 5. gir. Er dette indikasjon på nært forestående havari? Eller er det et kjent fenomen på disse?

Mvh
Lars
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Er du sikker på at plystringen kom fra motoren? Når du har en mellomaksel under gulvet vil jo den høres, og naturlig nok mer jo raskere du kjører (høyere omdreiningshastighet på mellomakselen). Jeg innser at jeg er så vant til å høre lyden på min bil at jeg ikke klarer å beskrive den...
Gorm
Larsste

Post by Larsste »

Det virket ganske sikkert som om lyden kom fra gearkassen siden selv med lavere hastighet i 4. og 5. gear enn i 3. så intraff lyden bare i 4. og 5. gear. Altså den forsvant i tredje gear. Uansett, det er vanskelig å si med slike lyder :roll:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Disse har masse lyder ifra mellomakselen/vinkeldrevet. Ulyder ifra 4. og 5. kan og skje.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Larsste

Post by Larsste »

Der Postmeister wrote:Disse har masse lyder ifra mellomakselen/vinkeldrevet. Ulyder ifra 4. og 5. kan og skje.
Vil det si at den godt kan holde i hundretusener av km med denne lyden?

Er det vanskelig å få tak i brukte gearkasser til disse? Jeg kunne alltids skaffet en kasse i reserve :D
Doka-driver

Post by Doka-driver »

Har også problemer med ulyd i 4 og 5 gir, men på min bil er ulyden nå så høy att jeg er skeptisk til å kjøre med bilen. :cry:
Svein E Hidle

It`s not a Bus, it`s a Doka!
Gammel morro ruster alltid!!!
Post Reply