Knirking under bilen foran.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
BusMan
-
-

Knirking under bilen foran.

Post by BusMan »

hva kan det være? Hører en litt høy knirke lyd når jeg kjører i humper. Begynner å irritere meg. :?
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Foring/er til øvre bærebru! Bør justere forstilling etter et eventuelt skifte.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Åh så deilig når man har byttet :D
Tage Vedal

T3-fan
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Bjørnar wrote:Foring/er til øvre bærebru! Bør justere forstilling etter et eventuelt skifte.
Tror Bjørnar har ganske så 100% rett her! :wink:
Gå til ei sjappe og kjøp 4 nye foringer(til begge sider) med en gang. :wink:
Jeg aner ikke Møllers pris, men Mekonomen tar 284- pr. stk. og du finner neppe disse billigere.Delenummeret der er 08-80361
VW (og Møllers) delenummer er 251 407 077) Sjekk gjerne pris hos de for å være sikker på at du ikke betaler for mye.
Skifter du nå de 2 på den siden som knirker og tar forstillingskontroll, kan du banne på at de to på den andre side lager ulyd om noen måneder. :wink:

Foringene er opprinnelig punktsveiset til bærebrua fra fabrikken, så det skader nok ikke om du får punktsveiset de nye på lik måte. :wink:
(Det er neppe uten grunn at VW har punktsveiset dette originalt) 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Og siden økonomien din ikke er på topp kan du trolig leve med det også, de pleier å knirke lenge før de er utslitt og slarkete...
oscarsen

Post by oscarsen »

.. og for å få bort knirkingen kan du gi foringene en god dusj med CRC, 5-56 tilsv :D .
- T4 TDI
BusMan
-
-

Post by BusMan »

oscarsen wrote:.. og for å få bort knirkingen kan du gi foringene en god dusj med CRC, 5-56 tilsv :D .
WD-40 funker det ell?
td-troll
-
-
Car: T3 1990 jx carthago

Re: Knirking under bilen foran.

Post by td-troll »

Jeg trenger å bytte disse. Har dere noen triks for å få de av på best mulig måte? Bør en bruke tvinge eller lignende for å dytte de ut eller kan en gi de et kakk eller to med hammeren?
Hvis de er punkt sveiset fast bør en vel slipe vekk sveisen først.

Jeg hadde en kikk på de i går, men venter med å ta de ut før de nye foringene kommer fra Tyskland om et par dager. Jeg vet bare at på Audien min satt de hardt som nøkken, og jeg hadde ikke stor nok tvinge til å presse de ut, istedenfor jekka jeg opp t3'en og la de under og fikk en feit nabo til å hoppe opp og ned på campingtaket (hvis han hadde grodd seg et skjegg ville han vært identisk med Pavarotti), men 800+ kilo var ikke nok, så jeg har ikke fått skifta de enda.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg slipte vekk punktsveisen og pressa de ut med ei hydraulisk presse, om du ikke har presse så kan du ta med bærearmer med gamle og nye foringer til et verksted så kan de presse for deg;-)
td-troll
-
-

Post by td-troll »

Takk Renax for svar. Også på youtube har jeg funnet noe, så fort jeg fant ut hva de kalles på
engelsk.

hammer:
https://www.youtube.com/watch?v=NERyFBOkIY4
presse:
https://www.youtube.com/watch?v=DRaJa8NJAPc
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

da er fleire forskjellige merker og prisar på desse. nokon er skrot og andre fungerar. men ingen har samme levetid som dei orginale (hadde)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

td-troll wrote:Jeg trenger å bytte disse. Har dere noen triks for å få de av på best mulig måte? Bør en bruke tvinge eller lignende for å dytte de ut eller kan en gi de et kakk eller to med hammeren?
Hvis de er punkt sveiset fast bør en vel slipe vekk sveisen først.

Jeg hadde en kikk på de i går, men venter med å ta de ut før de nye foringene kommer fra Tyskland om et par dager. Jeg vet bare at på Audien min satt de hardt som nøkken, og jeg hadde ikke stor nok tvinge til å presse de ut, istedenfor jekka jeg opp t3'en og la de under og fikk en feit nabo til å hoppe opp og ned på campingtaket (hvis han hadde grodd seg et skjegg ville han vært identisk med Pavarotti), men 800+ kilo var ikke nok, så jeg har ikke fått skifta de enda.
Skiftet på min Tristar i kveld.Tok de av og på høyre side gikk greit med ei presse,men venstre side satt hardere fast.Brukte luftmeisel og propanbrenner mens det satt i skrustikke,da gikk det greit.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
td-troll
-
-

Post by td-troll »

Greie linker der Tistlo.
Burde ha lest dette før jeg bestilte foringene mine, jeg kjøpte Mapco, så vi får se hvor lenge det holder og om de ble satt på bra nok. Jeg brukte hexagonal-kopper og hammer (36mm ut og 46mm inn). En liten sveis fikk de og.
Så idag at også øvre 'ball joint' bør byttes. Bolten her er hul og har plass til en 8mm unbraco-nøkkel, hvorfor det? Jeg trodde jeg måtte skru denne opp og av, Skal den istedenfor presses opp?
Her er en video fra en 80-85 vanagon, rundt circa 9 minutter bruker han et spesialverktøy.
https://www.youtube.com/watch?v=WKjy2oLmM2g

Hvis det gjøres på sammen måte på min 90 modell får jeg vel lage meg et lignende verktøy.
Uansett, orginaldelene har holdt utrolig lenge, har kjørt denne bilen i 14 år og 220T km (370T totalt), og forstillinga har vaert hel fin fram til nå.

Hei Narle, og takk for tipset du ga meg ifjor angående girkassa mi :wink:
Fant ut etter hvert at aksen inni giret hadde knekt fordi hendelen som dytter utløserlageret var slitt og traff skjeivt.
Jeg så dette da de sendte meg en ny kasse fra Tyskland med samme problemet (som jeg fikk fiksa etter en uke).
Tingen var, de ville ikke gi meg en ny kasse til å begynne med, måtte til slutt true med å skrive en masse drit om de på alle t3 forumene i Tyskland og resten av Europa, da var de plutselig veldig raske til å sende meg et nytt. Og jeg som trodde tyskerene var så grundige og ansvarlige...
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Det umbrakosporet er vel for å holde igjen bolten når du skrur av mutteren.
Mutteren må av, så må bolten presses opp. Klarte dette med hammer på min, kom ganske lett. Og så er det 2 små skruer på toppen som må løsnes.
Husk å smøre boltene når du monterer, så blir det lettere neste gang. ;)
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Dersom man sliter med "knirking under bilen forran" vil jeg anbefale å holde lenger avstand til den. :D
Selv har jeg opplevd sigarettlukt i bussen, men fant ut at større avstand til forrankjørende, lusekjører, storrøyker fra nordre Gudbransdal fjernet problemet.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Enig med Marius, hold avstand til bilen foran.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Det fungerer også ofte om du hører en ulyd fra motoren, eller eksoslekkasje:-)

Sent from my V5 using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Dersom man sliter med "knirking under bilen forran" vil jeg anbefale å holde lenger avstand til den. :D
Selv har jeg opplevd sigarettlukt i bussen, men fant ut at større avstand til forrankjørende, lusekjører, storrøyker fra nordre Gudbransdal fjernet problemet.
:lol:
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Re:

Post by troyca »

Livar wrote:Og siden økonomien din ikke er på topp kan du trolig leve med det også, de pleier å knirke lenge før de er utslitt og slarkete...
Min har kirka i 5 år,og sliter ikke gummi.
Og det blir stille i fuktig vær.
Post Reply