Da har jeg hatt første økt i bilen, sånn mest for å skaffe meg en noenlunde oppdatering på hva som må gjøres.
Noe av de "faste postene" lar jeg ligge til finvær og varme tar til, mens noe av det jeg gjorde idag var dokumentasjon på det svenskene kaller "elendet" - det er en gammal bil og den begynner se ut deretter
Enkle håndgrep for trivsel som jeg lærte av min bestefar, er å ikle bilen med strømpebukser (!) - ikke sånn synlig, men akkurat her :

Det er luftinntaket for "innelufta" til kupé og frontrute, altså ikke selve luftinntaket til bilens drev/motor (håper jeg, da!)
Ved å strekke en større del av ei ødelagt strømpebukse Fruen får donére, og sette et godt strikk rundt trakta på luftinntaket som bildet viser - slik at ikke strømpebuksa dras inn i noe vesentlig i ventilasjonen - så skal nylone-nettet ta imot det meste av skitt, pollen og annet rask som pleier finne veien inn i kupéen
Dette jungeltrikset er prøvd og funnet i orden på andre biler, så gjenstår det å se om det funker her. -Et fattig manns pollenfilter, siden det finnes ombyggingssett for nettopp pollenfilter å få hos Møller.
Videre myste jeg fram og tilbake innunder huven, og jeg fant denne som bare stopper i ingenting :

Altså den rørenden som er i senter av bildet.
Aner ikke hvor den kommer fra eller hva den skal være godt for, så om noen veit er det bare å si det
Egen patent på reléer som ikke vil sitte fast, well - forrige eier hadde også tapet disse tre luringene sammen siden midterste relé ikke vil sitte for egen hjelp må det tape til :
Dekselet over batterirommet er gammalt og slitt - ingen skruer holder det, noe jeg ser for meg å endre på når den tid kommer.
Under dekselet ligger - hold dere fast! -Batterirommet, ja

Mye skitt og en del irr på begge poler, skal la stålbørsten børste vekk det som lar seg gjøre uten noen større inngrep - "når den tid kommer"
Irr på batteripolene gir i aller beste fall, kun spenningsfall ift en ren og uskadd pol. Syns at ampéremeteret på DEFA-displayet i kupéen har hatt en tendens til å vise noe lavere batterispenning under gløding og svaret er jo enkelt nok - kontrollér batteriet
Selvsagt er det også "noe" i bånn av batterirommet - det er kronglete å komme til og får nesten alltid stå urørt :

-Skal bli rent festlig å ta ut tjafset som er i veien her, for å komme til med stålbørste eller drill med "negerfitte" (madammens vel(?)valgte ord på verktøyet, takk!) før en dose owatrol og slikt oppå får holde.
Noe skader ut over irr på batteriet kan jeg vel ikke si jeg vet av - rent bortsett fra denne som må byttes. Her går jeg rakt på Møller og spør hva de skal ha for en ny en, gidder ikke pelle deler fra kondemnerte biler for alt jeg må ha
På min ferd på tvers av motorrommet fant jeg to hull som det må ha vært skruer i - de er lett befengte med rust, men har ingen åpenbar funksjon :

Tips mottas med takk
Under setene er det som kjent levert "tjafsrom" fra VW, og her ser jeg for meg å lage en slags skuff for at ikke tingene skal slenge rundt.
Bilde I viser også kontakten som er lagt opp for tilkobling av f.eks kjløeboks/-skap :

Bilde II fra venstresia av bilen :
-Noen velger å la skuffen kunne åpnes forfra, men sunn fornuft tilsier da at skuffa kommer i 300 km/t ved kollisjon, og for å si det rakt ut :
-Da har du nok trøbbel som det er, du behøver ikke noe som klipper beina av deg ved ankelen

Så jeg skal få opp noe som holder til og med sammenstøt, og da ha åpning i bakkant - eventuellt ei fancy-schmancy luke i sideåpningene på seteunderstellet.
Det kommer en dag når jeg tar fatt på detta også
Som tidligere nevnt ble jeg angrepet av en murvegg i vår. Det er ikke første gangen noe velger å hoppe på tyskerbrakka mi, lyktestolper og skiltpåler har gjort det samme og som takk for det skal jeg montere ryggesensor sånn på sikt - "en vakker dag" er det på plass.

Ironisk nok forsvant kapitalen jeg hadde for ryggesensor, da murveggen tok bakfangerhjørnet og lykteglasset

Ved venstre hjørne av dørkarmen til bakluka er det overflaterust - omtrent der ledninga til tåkebaklyset går inn. Får nok ta børsten der også, den dagen det blir fint nok vær i sommer
Men det er dagens sitrap. Hadde tid til å tenke litt på hva jeg skal til med, denne uka - var så snarest i grønt og reiste for flere titalls tusen skattekroner (takk, alle sammen!) for å se etter jobb innenlands og/eller utenlands
Nå er det opp på Ekeberg med bikkja !
God helg, det som er igjen av den
mvh,
Yngve S